2020-10-12, 15:43
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Ser helt klart ut att ha stabiliserat sig.
Kollar man på trenden på skane.se så ser man en t.o.m. nergång mot tidigare.
Oavsett om det är en tillfällighet, så fortsätter det iaf inte att öka.
Jag har fått för mig att smittspårningen här fungerar förhållandevis bra..
Ja, vi får se hur det går, det som oroar mig är att det är så många fall i åldrarna 19-59. De som rör sig mest ute i samhället.
Citera
2020-10-12, 15:44
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
När jag läser i källan på Worldometer så kan jag inte se att de ändrat nåt. Det avser perioden från 9/10, alltså i fredags till idag. 4000 var mycket, även om det avser flera dagar. Över 10% på andel positiva tester också.
Ah. Och detta är kanske första gången man gör en dylik tre-dagars rapportering.
Citera
2020-10-12, 15:50
Medlem
Fallen(+135) i Region Uppsala verkar ha stabiliserat sig lite och möjligen vara på väg nedåt, men det var mitt i veckan man rapporterade flest senast så vi får se vad kommer den här veckan.

IVA(4) och döda(0) är oförändrade över helgen, men däremot en liten ökning(+4) av sjukhusvårdade.

Region Uppsala har inte rapporterat något dödsfall på 36 dagar nu, i äldrevården var det senaste dödsfallet för 92 dagar sen. Snittet ligger på ett dödsfall/månad senaste tre månaderna.
Citera
2020-10-12, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Du verkar ha missförstått hur datan läggs till hos SCB. Jag har läxat upp två andra personer här i tråden tidigare om detta, så gå igenom min historik, läs och lär. Eller vill du bli den tredje?

Gör nu så här att du sparar denna excelfil från SCB och så ändrar du namnet och lägger till "_oktober12" i slutet.

Sen kommer du tillbaka nästa måndag och laddar ner den senaste filen från 19e oktober och jämför med vad septemberdatan visar. Ok?

Om vi skulle väga upp en överdödlighet på 5 500 personer från i våras med den nuvarande takten av underdödlighet varje månad så skulle det kanske ta 5 år innan det blir +- noll.

SCBs data styrker alltså inte teorin att folk skulle ha "dött med inte av covid". Om dödsoffren endast hade några månader kvar i livet utan covid, så skulle vi naturligtvis se en underdödlighet nu under hösten - men det gör vi inte.

Jag tror exempelvis att det dog 60 personer färre under augusti än genomsnittet de senaste 5 åren - en siffra som inte är statistiskt signifikant. Hade du tittat på SCBs fil som släpptes i början av september så hade den preliminärt visat på en augustiunderdödlighet på ett par hundra. Förstår du nu vad du gör för fel?
– Vi har sett en underdödlighet på riksnivå varje vecka sedan slutet av augusti, säger Tomas Johansson, befolkningsstatistiker på SCB, i ett pressmeddelande.

https://www.scb.se/om-scb/nyheter-och-pressmeddelanden/overdodligheten-i-sverige-har-foljts-av-underdodlighet/
Citera
2020-10-12, 16:16
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Fallen(+135) i Region Uppsala verkar ha stabiliserat sig lite och möjligen vara på väg nedåt, men det var mitt i veckan man rapporterade flest senast så vi får se vad kommer den här veckan.

IVA(4) och döda(0) är oförändrade över helgen, men däremot en liten ökning(+4) av sjukhusvårdade.

Region Uppsala har inte rapporterat något dödsfall på 36 dagar nu, i äldrevården var det senaste dödsfallet för 92 dagar sen. Snittet ligger på ett dödsfall/månad senaste tre månaderna.

Ja, sjukhusinläggningarna ökar något på flera håll. I Jönköping har det lagts in 4 över helgen, vilket är procentuellt mycket om man jämför med att det låg 8 i fredags.

Men IV är inte många i behov av. Det är 2-5 per dag, vilket det varit över en lång period nu.
Fattar ni hur lågt det ligger jämfört med I våras när det var uppåt 50 nya på IVA per dag när det var som värst.

Vi hade över 2000 inlagda på vårdavdelning. Nu har vi inte ens en tiondel av det trots flera veckors ökning.
Citera
2020-10-12, 16:18
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Föregår du med gott exemperl?

(Om vi nu ponerar att munskydd faktiskt minskar på infektionsrisken...)

Ja. Jag tar alltid på mig munskyddet innan jag går utanför ytterdörren och tar av mig det när jag kommit hem. Dvs jag har alltid på mig munskydd på jobbet, när jag handlar eller befinner mig i publik miljö men även utomhus. Jag jobbar delvis hemifrån och de gånger jag är inne på jobbet har alla på sig munskydd. Vi hade möte om detta och vi var några som var drivande för ett munskydd-påbud. Behöver jag tillägga att förnekarna på jobbet som var emot munskydd-påbud hade lågbegåvade argument som chefen inte kunde ta på allvar.
Senast redigerad av GaretheGOLFERbale 2020-10-12 kl. 16:21.
Citera
2020-10-12, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ja, vi får se hur det går, det som oroar mig är att det är så många fall i åldrarna 19-59. De som rör sig mest ute i samhället.

Japp.
Dock har inte statistiken för förra veckan kommit än.
Vi får se imorgon
Citera
2020-10-12, 16:21
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
– Vi har sett en underdödlighet på riksnivå varje vecka sedan slutet av augusti, säger Tomas Johansson, befolkningsstatistiker på SCB, i ett pressmeddelande.

https://www.scb.se/om-scb/nyheter-och-pressmeddelanden/overdodligheten-i-sverige-har-foljts-av-underdodlighet/
Bra jobbat Jerka - du argumenterar mot dig själv:

"Under det andra kvartalet hade Stockholms län landets högsta överdödlighet... 59 procent fler än genomsnittet för de andra kvartalen 2015–2019. Men under det tredje kvartalet har Stockholms län landets största underdödlighet. ... 8,4 procent färre än 2015–2019, säger Tomas Johansson."

Enligt "dog med inte av"-teorin så skulle ju i princip alla av dödsoffren ändå ha dött inom några månader. Så hur kommer det sig att vi endast har 8,4% underdödlighet under tredje kvartalet? Borde det inte ha varit runt 50-60% underdödlighet? Eller till och med mer, eftersom det totalt sett dör minst folk under hela året under tredje kvartalet?

Jaja, vi får väl vänta tills nästan måndag då Tomas har knappat in fler septembersiffror.
Citera
2020-10-12, 16:24
Medlem
Citat:
Du verkar ha missförstått hur datan läggs till hos SCB. Jag har läxat upp två andra personer här i tråden tidigare om detta, så gå igenom min historik, läs och lär. Eller vill du bli den tredje?

Gör nu så här att du sparar denna excelfil från SCB och så ändrar du namnet och lägger till "_oktober12" i slutet.

Sen kommer du tillbaka nästa måndag och laddar ner den senaste filen från 19e oktober och jämför med vad septemberdatan visar. Ok?

Om vi skulle väga upp en överdödlighet på 5 500 personer från i våras med den nuvarande takten av underdödlighet varje månad så skulle det kanske ta 5 år innan det blir +- noll.

SCBs data styrker alltså inte teorin att folk skulle ha "dött med inte av covid". Om dödsoffren endast hade några månader kvar i livet utan covid, så skulle vi naturligtvis se en underdödlighet nu under hösten - men det gör vi inte.

Jag tror exempelvis att det dog 60 personer färre under augusti än genomsnittet de senaste 5 åren - en siffra som inte är statistiskt signifikant. Hade du tittat på SCBs fil som släpptes i början av september så hade den preliminärt visat på en augustiunderdödlighet på ett par hundra. Förstår du nu vad du gör för fel?

Fel 1 av dig: Augusti månad är ingen överdödlighetsmånad om det inte är värmebölja, så den kan du glömma. Överdödligheten börjar normalt synas med influensasäsongen och den kalla perioden från och med oktober och slutar någon gång i april. Att det syns redan i september är slående.

Fel 2 av dig: Uppdateringen släpar efter men inte i så stor grad att det påverkar siffrorna särskilt mycket 14 dagar releasedatum. Jag studerade även detta tidigare och det finns data i SCBs lista där detta kan kan utläsas (flik 8). Releasedatum för senaste är 12 oktober.
Citera
2020-10-12, 16:33
Medlem
Citat:

Och fel 3 av dig. Överdödligheten är inte 5500 personer i år. Den är 3357 i jämförelse med genomsnittet 2015-2019.
Citera
2020-10-12, 16:38
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Och fel 3 av dig. Överdödligheten är inte 5500 personer i år. Den är 3357 i jämförelse med genomsnittet 2015-2019.
Hur är det med det logiska tänkandet om man får lov att fråga? Det började ju inte dö svenskar i covid förrän mitten av mars.

Varför skulle vi kolla på januari och februari? Eller menar du att det var en massa svenskar som gick och smygdog under slutet av vintern?

Vi ska ju naturligtvis utvärdera perioden från och med mitten av mars i år till mitten av mars nästa år. Det finns ju ingen logik i det du föreslår.
Citera
2020-10-12, 16:43
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Fel 1 av dig: Augusti månad är ingen överdödlighetsmånad om det inte är värmebölja, så den kan du glömma. Överdödligheten börjar normalt synas med influensasäsongen och den kalla perioden från och med oktober och slutar någon gång i april. Att det syns redan i september är slående.

Fel 2 av dig: Uppdateringen släpar efter men inte i så stor grad att det påverkar siffrorna särskilt mycket 14 dagar releasedatum. Jag studerade även detta tidigare och det finns data i SCBs lista där detta kan kan utläsas (flik 8). Releasedatum för senaste är 12 oktober.
Jag vet inte riktigt vad du menar med "överdödlighetsmånad". Alla rationella personer jämför naturligtvis augusti för sig, juli för sig, juni för sig osv.

Ta och skriv ett e-mail till Tomas Johansson och fråga (hans namn står som författare till excelfilen). Fråga honom om det endast läggs till något enstaka dödsfall efter 14 dagar - eller om det är mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in