2020-10-12, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Kom igen nu.

En dubblering av förra dagsrekordet är ingen stokastisk variation.

Att det ökar i de flesta europeiska länder är ju ingen nyhet direkt, så jag motsäger inte att det inte ökar. Men jag drar inga slutsatser av ökningstakten baserat på enstaka dagar.
Senast redigerad av TAD2 2020-10-12 kl. 14:55.
Citera
2020-10-12, 14:58
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Vad tror du om nedanstående?

Vitamin B3 250 mg = 1560 % av DRI (Dagligt Referensintag).
75 tabletter - 71 kr

https://www.apotea.se/skip-vitamin-b3-250-mg-75-st

Edit: Ser att andelen nikotinamid är för hög på bekostnad av nikotinsyra.

Svårt att hitta men solgar har en

https://solgar.se/produkt/niacin-vitamin-b3-500-mg-100k-flush/

Viktigt att det är med "flush" för då vet man att det är nikotinsyra. Undvik SR ( slow release ) då de kan ge leverpåverkan.
Citera
2020-10-12, 14:59
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Är ingen kemist men antar att när nikotin oxideras så får man nikotinsyra. Bäst o billigast är dock att köpa Niacin tabletter på 500mg o ta innan man går o lägger sig.

Får en rejäl "flush" av Niacain som både syns o känns så definitivt annorlunda för kroppen. Förbättrar sömnen så en stund innan läggdags är perfekt.

Ja och har du riktigt tur kanske du får påverkan på levern, bukspottskörteln och gallblåsan. Stora doser niacin kan även försämra kroppens förmåga att ta upp fett till förmån för kolhydrater samt ge depression.
Citera
2020-10-12, 14:59
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hras
Hur skral och vek är din kropp om du måste sitta och självmedicinera nikotin? Haft AIDS sedan 70-talet?
Gå en promenad istället.

Nu är det ju nikotinsyra o inte nikotin.... Väldigt stor skillnad.
Citera
2020-10-12, 15:00
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Är det inte farligt att börja med det här, om man aldrig har rökt (eller snusat)? Hjärtat kanske rusar...

Nikotinsyra är inte nikotin.. Tvärtom så sjunker blodtrycket när kapillärerna öppnas vid "flushen"

Anledningen att de kallar nikotinsyra för Niacin är att folk har svårt att skilja på nikotin o nikotinsyra av någon anledning
Citera
2020-10-12, 15:04
Medlem
Hrass avatar
Citat:
Nu är det ju nikotinsyra o inte nikotin.... Väldigt stor skillnad.
Och varför skulle man överhuvudtaget vilja mecka med detta när de allra flesta upplever Covid som en mild förkylning? Trump-nivå.
Citera
2020-10-12, 15:08
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Ja och har du riktigt tur kanske du får påverkan på levern, bukspottskörteln och gallblåsan. Stora doser niacin kan även försämra kroppens förmåga att ta upp fett till förmån för kolhydrater samt ge depression.

Därför man ska undvika "slow release" då det är den som ger leverpåverkan. Sen är det skillnad på 500 mg och de flera gram folk kör med för att sänka dåligt kolesterol.

Även om det inte finns dubbelblindstudier så pekar det ändå mot att Niacin kan hjälpa mot depression o inte orsakar den...

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6412771/

Att man kan ta upp mindre mängd fett och blir smalare verkar ju stämma dock

These findings suggest that niacin is likely to exhibit the potential to inhibit the dietary fat absorption through GPR109A, thereby causing the decrease in fat deposit and body weight. Figure 7. Niacin stimulation decreases fatty acid absorption though GPR109A
Citera
2020-10-12, 15:13
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hras
Och varför skulle man överhuvudtaget vilja mecka med detta när de allra flesta upplever Covid som en mild förkylning? Trump-nivå.

Upp till var o en vad man gör. En studie jag länkade till tidigare visade att jämfört med influensa så hade sjukhusinlagda med covid generellt färre riskfaktorer och var längre från "döden". Dvs större sannolikhet för en i övrigt frisk att drabbas allvarligt än jämfört med influensa.

Så jag ser inget fel i att använda ofarliga preparat för att minska sannolikheten att bli sjuk eller få svår sjukdom. Dessutom kan det ju vara bra mot influensa o andra förkylningar med.
Citera
2020-10-12, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Skånes uppdaterade siffror idag:

”Här är Region Skånes senaste lägesbild:

• Totalt antal personer med konstaterad covid-19 i Skåne (11 okt): 6491 (+157 sedan 7 okt)

• Antal patienter med konstaterad covid-19 som vårdas på vårdavdelning (12 okt): 18 (+2 sedan 8 okt)

• Antal patienter med konstaterad covid-19 som vårdas på intensivvårdsavdelning (12 okt): 1 (-1 sedan 8 okt)

• Totalt antal personer med konstaterad covid-19 som avlidit (till och med den 12 okt): 281 (+1 sedan 30 sep)

• Totalt antal provtagna i Skåne t.o.m vecka 40: 193 482 (+32 578 sedan vecka 38)”

svt.se

Ser helt klart ut att ha stabiliserat sig.
Kollar man på trenden på skane.se så ser man en t.o.m. nergång mot tidigare.
Oavsett om det är en tillfällighet, så fortsätter det iaf inte att öka.
Jag har fått för mig att smittspårningen här fungerar förhållandevis bra..
Citera
2020-10-12, 15:17
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Preliminärt antal döda i september månad 2015-2020. Färre 2020 än tidigare år.

2015: 6916 −445
2016: 6728 −257
2017: 6762 −291
2018: 6803 −332
2019: 6674 −203
2020: 6471
Du verkar ha missförstått hur datan läggs till hos SCB. Jag har läxat upp två andra personer här i tråden tidigare om detta, så gå igenom min historik, läs och lär. Eller vill du bli den tredje?

Gör nu så här att du sparar denna excelfil från SCB och så ändrar du namnet och lägger till "_oktober12" i slutet.

Sen kommer du tillbaka nästa måndag och laddar ner den senaste filen från 19e oktober och jämför med vad septemberdatan visar. Ok?

Om vi skulle väga upp en överdödlighet på 5 500 personer från i våras med den nuvarande takten av underdödlighet varje månad så skulle det kanske ta 5 år innan det blir +- noll.

SCBs data styrker alltså inte teorin att folk skulle ha "dött med inte av covid". Om dödsoffren endast hade några månader kvar i livet utan covid, så skulle vi naturligtvis se en underdödlighet nu under hösten - men det gör vi inte.

Jag tror exempelvis att det dog 60 personer färre under augusti än genomsnittet de senaste 5 åren - en siffra som inte är statistiskt signifikant. Hade du tittat på SCBs fil som släpptes i början av september så hade den preliminärt visat på en augustiunderdödlighet på ett par hundra. Förstår du nu vad du gör för fel?
Citera
2020-10-12, 15:20
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Schweiz rapporterar 4000+ nya idag. Mer än dubbla förra rekordet.

Är det snabb spridning i Schweiz eller har de ändrat något hur och vad de rapporterar?

När jag läser i källan på Worldometer så kan jag inte se att de ändrat nåt. Det avser perioden från 9/10, alltså i fredags till idag. 4000 var mycket, även om det avser flera dagar. Över 10% på andel positiva tester också.
Citera
2020-10-12, 15:23
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Svårt att hitta men solgar har en

https://solgar.se/produkt/niacin-vitamin-b3-500-mg-100k-flush/

Viktigt att det är med "flush" för då vet man att det är nikotinsyra. Undvik SR ( slow release ) då de kan ge leverpåverkan.

Tack.. Jaa, det ser ut att vara helt rätt val.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in