2020-10-10, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jo, men stora gasker, baler och andra stora evenemang borde de kunna undvika. Dumt av Stockholmsnation i Uppland att dra samman 400 personer idag för att hinka i sig öl. Kan nog bli ett kluster där, speciellt som det räcker med en superspridare för att det skall ta fart ordentligt.

Det som Stockholms nation skulle ha var dessutom inne vad jag förstår. Vita huset hade för två veckor sedan ett evenemang UTOMHUS som gjorde att majoriteten som var med insjuknade. Där kan man undra vad som hände då viruset bör smittats mindre utomhus än inomhus. Alla gick väl inte och kramade varandra som jag sett bild på en senator göra.

Varför har USA drabbats hårdare än Sverige? De har striktare regler kring användning av mask än oss
Citera
2020-10-10, 14:15
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag förstår inte vad du hakar upp dig på. Hemarbete var en av de tidigaste åtgärderna man införde i Sverige.

Det är inte så att du bara stör dig på att Anders Tegnell tar orden "jämlikhet" i munnen? Det ingår i Folkhälsomyndighetens uppdrag att ta den aspekten i beaktande. Det minsta man kan göra då är att nämna det.
Är du medveten om hur mycket viruset kan spridas på en vecka?
Citera
2020-10-10, 14:16
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Nä sossarnas kärnväljare hade blivit galna

Misstänker också att regeringen drar sig för en sådan åtgärd. Jag tror inte regeringen kommer fatta beslut om några ytterligare inskränkningar så länge det inte dör mer än 200 personer per dygn. Tveksamt om ens det räcker.
Citera
2020-10-10, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Misstänker också att regeringen drar sig för en sådan åtgärd. Jag tror inte regeringen kommer fatta beslut om några ytterligare inskränkningar så länge det inte dör mer än 200 personer per dygn. Tveksamt om ens det räcker.

Jag hatar när det blir politik av smittbekämpning.
Man kan såklart ha olika åsikter om vad som borde göras och inte, men det får fan inte grundas på politiska grunder..
I detta fallet tror jag att det spelar in..
Lite märkligt dock med kulturen.. dom är ju kommunister allihop..
Citera
2020-10-10, 14:24
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Man kan såklart ha olika åsikter om vad som borde göras och inte, men det får fan inte grundas på politiska grunder..

Jag håller med, men i Sverige har frågan om smittbekämpning av någon anledning blivit genompolitiserad. På ett sätt kan jag tycka att det är märkligt att inte sossarna driver en mer humanistisk inställning till smittbekämpningen. Vet inte om det är samarbetet med L och C som spökar. Är man som sosse beredd till att ge upp arbetsrätten så är man nog beredd till rätt mycket.
Citera
2020-10-10, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jo, men stora gasker, baler och andra stora evenemang borde de kunna undvika. Dumt av Stockholmsnation i Uppland att dra samman 400 personer idag för att hinka i sig öl. Kan nog bli ett kluster där, speciellt som det räcker med en superspridare för att det skall ta fart ordentligt.
Man skulle kunna göra det i mindre grupper, ja.

Sen vet jag inte exakt hur upplägget är för den där festen. Så jag skulle inte dra några slutsatser om det förrän jag hade detaljerna. Om man delat upp det i olika grupper med var sin lokal, så har det ingen betydelse att det totala antalet är 400.
Citera
2020-10-10, 14:30
Medlem
Citat:
Man skulle kunna göra det i mindre grupper, ja.

Sen vet jag inte exakt hur upplägget är för den där festen. Så jag skulle inte dra några slutsatser om det förrän jag hade detaljerna. Om man delat upp det i olika grupper med var sin lokal, så har det ingen betydelse att det totala antalet är 400.

Den ställdes tydligen in.
Citera
2020-10-10, 14:31
Avslutad
Citat:
Jag förstår vad du menar, men jag tror inte att Folkhälsomyndigheten skulle välja bort en åtgärd de tycker är bra, för att den gynnar rika mer än den gynnar fattiga.

Än så länge verkar inte jämlikhetsaspekten haft nåt genomslag. Man har nämnt att det ingår i beslutsunderlaget, men när det kommer till kritan verkar inte Sveriges åtgärder ha större inslag av jämlikhet än andra länders.
Jämlikhet finns nog alltid med i bakgrunden just för att man vet att ojämlika åtgärder kan göra mer skada än nytta, men nä jämlikhet är inte målet utan hälsa.
Citera
2020-10-10, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Är du medveten om hur mycket viruset kan spridas på en vecka?
Datumet för införandet av hemarbete är inte förhandlingsbart. Det var en av de första åtgärderna man gjorde.
Citera
2020-10-10, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Den ställdes tydligen in.
Då löste i alla fall det problemet sig självt.

Jag tror dock att man får ha överseende med en viss spridning i universitetsmiljö.
Det är orimligt att ha en nolltolerans där.
Citera
2020-10-10, 14:39
Medlem
docentdisciplins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Varför tror vissa att man funderar över ny lockdown i Frankrike, inte för att den första gav dåligt reultat - tvärtom.

September 29, 2020
Lockdown impact on COVID-19 epidemics in regions across metropolitan France

Lockdown therefore appears to have been successful not only in alleviating the burden on the intensive care units of the two most severely affected regions of France, but also in preventing uncontrolled epidemics in other regions. These simple obser*vations support results from other studies which have estimated the impact of lockdown on SARS-CoV-2 spread to be strong.
https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)32034-1/fulltext

Lockdowns har ju varit för det mesta ganska effektiva i att dämpa det värsta trycket mot sjukvården inom 2-3 veckor från införande, det syns nu också ganska tydligt i Israel. Det löser dock inte det fundamentala problemet- viruset återkommer när man häver åtgärden (mer eller mindre, ibland tidigare ibland senare / säsong). Men, det är en åtgärd man kan ta till för att sjukvården inte ska knäckas... men psykiskt påfrestande för många som drabbas av åtgärden (inte alla, men många). Så det kan bli en nödvändig temporär åtgärd när sjukvården närmar sig kapacitetstak....
Citera
2020-10-10, 14:45
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:

Bara en fråga . Hur upplever du detta situationen som politisk ? Oppositionen har ju i princip varit tysta. Jag är själv långt från ett fan av denna regering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in