2020-10-11, 00:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av x-factory-x
Kan man vara oense utan att förstå varann?

Inte utan att förstå varandra till någon del förstås.
Citera
2020-10-11, 01:58
Moderator
Neksnors avatar
Frågan "vad begreppen ska stå för och hur de ska relateras till varandra" kan delas upp i frågorna "vad begreppen ska stå för" och "hur de ska relateras till varandra".

Begreppen kan jämföras med satslogikens satser och relationen med olika deduktionsregler. Då det inte ens inom ett så formaliserat språk som satslogik råder total enighet hur deduktionsregler kan tillämpas vore det inte konstigt om det inte gick i ett vanligt mänskligt språk. Dessutom torde det finnas åtskilliga fallgropar i översättandes av mänskligt flum som begrepp till satslogiska satser. Så det finns goda möjligheter att missuppfatta varandra på alla möjliga sätt.
Citera
2020-10-11, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkazam
Då funderade jag på en sak - är det ens möjligt att vara oense om något om man är helt överens om vad begreppen ska stå för och hur de ska relateras till varandra?
...
*Begrepp definieras här som det tankeinnehåll, i form av kategorier/klasser samt individer (genom egennamn), som ord eller andra symboler man kommunicerar med refererar till. Denna definition är låst i diskussionen. Ifrågasättande av den är off topic.
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Tja... Jag tänker på en så enkel sak som att komma överens om vilken sorts familjepizza som tre ska dela på. Någon gillar inte svamp. Någon vill ha kött. Någon vill ha vegetariskt. Någon fisk. Och alla vet exakt vad alla talar om. Men tycke och smak är olika och preferenser och värderingar etc är olika, och därför har
Frågan är väl då om man kan tycka att svamp smakar olika och ändå vara överens om begreppen? Definierar den ene svamp som aptitligt, medan den andre inte gör det, så är man knappast överens.

Men även om vi är överens så kommer mentala skillnader få oss att välja olika, med det klassiska marshmallowtestet som exempel: Vill du helst ha en belöning idag eller två belöningar om du väntar tills imorgon?

Ett spel som schack spelas under väldefinierade regler och förutsättningar. Ändå kommer även bra spelare att vara oense om vilket drag som är det bästa.
Citera
2020-10-11, 11:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Frågan är väl då om man kan tycka att svamp smakar olika och ändå vara överens om begreppen? Definierar den ene svamp som aptitligt, medan den andre inte gör det, så är man knappast överens.

Precis, jag tror att det var det här jag var ute efter när jag startade tråden. Våra upplevelser, erfarenheter och värderingar kan ses som ”inbakade” i begreppen.

Frågan är väl här vad som ligger i begreppet ”aptitlighet” och vad som utgör en tillämpning av begreppet? Om begreppet utgörs av en mental lista på allt det vi tycker om att äta så ingår svamp där (eller inte). Om ”aptitlighet” endast utgörs av den abstrakta idén om ”det som smakar gott” så ligger inte svamp i begreppet. Ett alternativt, mer Wittgensteinskt, synsätt är att se det så att inget ligger i begreppet - utan att begreppet utgörs av dess användning.

Citat:
Men även om vi är överens så kommer mentala skillnader få oss att välja olika, med det klassiska marshmallowtestet som exempel: Vill du helst ha en belöning idag eller två belöningar om du väntar tills imorgon?

Ett spel som schack spelas under väldefinierade regler och förutsättningar. Ändå kommer även bra spelare att vara oense om vilket drag som är det bästa.

Frågan är i grunden: av vilka anledningar är vi oeniga? Missförstånd är bara en sådan anledning. Det finns underliggande faktorer också. Olika värderingar, preferenser och erfarenheter. Jag skulle vilja lägga till olika målsättningar också, dvs. det finns en maktdimension inblandad.

Frågan är om man kan uppnå en helt transparent kommunikation genom att synka sina begrepp - och på sätt få syn på de underliggande faktorerna?

Då tänker jag inte på så okomplicerade fall som att beställa en pizza gemensamt, utan mer avancerade politiska eller filosofiska diskussioner.
Citera
2020-10-11, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkazam
Frågan är i grunden: av vilka anledningar är vi oeniga? Missförstånd är bara en sådan anledning. Det finns underliggande faktorer också. Olika värderingar, preferenser och erfarenheter. Jag skulle vilja lägga till olika målsättningar också, dvs. det finns en maktdimension inblandad.

Frågan är om man kan uppnå en helt transparent kommunikation genom att synka sina begrepp - och på sätt få syn på de underliggande faktorerna?

Då tänker jag inte på så okomplicerade fall som att beställa en pizza gemensamt, utan mer avancerade politiska eller filosofiska diskussioner.
Exemplet med schackspelet visar att vi kommer dra olika slutsatser från samma begynnelsetillstånd då det sällan finns exakta lösningar på komplexa problem. Vi löser sådana problem heuristiskt och olika människor tillämpar olika heuristik. Om inte sådant som intelligens påverkade vilka slutsatser vi drog så skulle inte intelligensen vara särskiljande för hur vi lyckas i livet. Om du ser ett mönster som jag av inre begränsningar är oförmögen att se, så kommer jag inte heller att hålla med om din ståndpunkt.
Citera
2020-10-11, 14:55
Avslutad
Citat:
Exemplet med schackspelet visar att vi kommer dra olika slutsatser från samma begynnelsetillstånd då det sällan finns exakta lösningar på komplexa problem. Vi löser sådana problem heuristiskt och olika människor tillämpar olika heuristik. Om inte sådant som intelligens påverkade vilka slutsatser vi drog så skulle inte intelligensen vara särskiljande för hur vi lyckas i livet. Om du ser ett mönster som jag av inre begränsningar är oförmögen att se, så kommer jag inte heller att hålla med om din ståndpunkt.

Så sant. Även om intelligens är ett flytande och lite problematiskt begrepp. Men man kan nog prata om en generell förmåga att vara mer eller mindre bra på att se mönster, och även att växla på ett adekvat sätt mellan olika mönster. Sedan behövs också en förmåga att kommunicera de mönster du har sett, och det är här jag tänker mig att kapaciteten att förstå den andre kommer in.

Sedan är det klart att det kan finnas begränsningar för vad som kan kommuniceras. Dock måste det inte enbart handla om intelligens. För att kommunicera något kan det krävas att den andre tillägnar sig en särskild begreppsapparat, vilket tar tid.

Det jag är ute efter är det som kallas för sammansmältning av förståelsehorisonter:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Fusion_of_horizons

Och då tänker jag att det inte handlar om att se sig som mer intelligent än/överlägsen den andre (en sådan attityd riskerar att underminera sammansmältningen).

Edit: i någon mening handlar det kanske om att ”översätta” den andres värld till en form som är meningsfull/begriplig för en själv.
Senast redigerad av Alkazam 2020-10-11 kl. 14:58.
Citera
2020-10-11, 15:46
Medlem
Citat:
En hjärna som duger till att skapa nya teorier är inte oförmögen att någonsin se ett specifikt mönster, utan huruvida individen för ögonblicket ser det eller inte beror på om individen har kommit på en viss hypotes än. Till exempel såg Kepler mönster efter att han kom på sin ellipsteori som han själv inte såg innan han kom på den, fast han var över 40 år när han kom på den. Därmed är sådana som är "låsta" i ett oföränderligt sätt att se matriser lika vetenskapsodugliga undermänniskor oavsett om de får 50, 100 eller 150 poäng på IQ-tester, av samma anledning som apmänniskor som skapade likadana stenredskap i en miljon år var lika odugliga till att skapa tekniska civilisationer oavsett om redskapen var oldowanska, abbevilliska eller acheuliska.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in