Citat:
Ursprungligen postat av
WbZV
Frågan är väl då om man kan tycka att svamp smakar olika och ändå vara överens om begreppen? Definierar den ene svamp som aptitligt, medan den andre inte gör det, så är man knappast överens.
Precis, jag tror att det var det här jag var ute efter när jag startade tråden. Våra upplevelser, erfarenheter och värderingar kan ses som ”inbakade” i begreppen.
Frågan är väl här vad som ligger i begreppet ”aptitlighet” och vad som utgör en tillämpning av begreppet? Om begreppet utgörs av en mental lista på allt det vi tycker om att äta så ingår svamp där (eller inte). Om ”aptitlighet” endast utgörs av den abstrakta idén om ”det som smakar gott” så ligger inte svamp i begreppet. Ett alternativt, mer Wittgensteinskt, synsätt är att se det så att inget ligger i begreppet - utan att begreppet utgörs av dess användning.
Citat:
Men även om vi är överens så kommer mentala skillnader få oss att välja olika, med det klassiska marshmallowtestet som exempel: Vill du helst ha en belöning idag eller två belöningar om du väntar tills imorgon?
Ett spel som schack spelas under väldefinierade regler och förutsättningar. Ändå kommer även bra spelare att vara oense om vilket drag som är det bästa.
Frågan är i grunden: av vilka anledningar är vi oeniga? Missförstånd är bara en sådan anledning. Det finns underliggande faktorer också. Olika värderingar, preferenser och erfarenheter. Jag skulle vilja lägga till olika målsättningar också, dvs. det finns en maktdimension inblandad.
Frågan är om man kan uppnå en helt transparent kommunikation genom att synka sina begrepp - och på sätt få syn på de underliggande faktorerna?
Då tänker jag inte på så okomplicerade fall som att beställa en pizza gemensamt, utan mer avancerade politiska eller filosofiska diskussioner.