Citat:
Ursprungligen postat av
Alkazam
Jag slås av hur ofta diskussioner som för de inblandade synes röra sakfrågan i själva verket handlar vad de begrepp*, som används i diskussionen, betyder eller bör betyda. Med andra ord diskuteras ofta hur problemet ska formuleras, och man kommer aldrig till frågan om hur problemet ska lösas.
Då funderade jag på en sak - är det ens möjligt att vara oense om något om man är helt överens om vad begreppen ska stå för och hur de ska relateras till varandra?
Svaret känns spontant som att jo, man kan visst vara oense om verkligheten. Man kan ju ha olika erfarenheter eller värderingar och därmed skäl att tycka något.
Men erfarenheterna och värderingarna måste uttryckas med hjälp av begrepp. Och är man fullt ut ense om vad dessa begrepp betyder så har man väl också accepterat varandras erfarenheter och värderingar som (lika) giltiga? Finns det med andra ord alltid ett inslag av språkförbistring i all oenighet?
*Begrepp definieras här som det tankeinnehåll, i form av kategorier/klasser samt individer (genom egennamn), som ord eller andra symboler man kommunicerar med refererar till. Denna definition är låst i diskussionen. Ifrågasättande av den är off topic.
Tja... Jag tänker på en så enkel sak som att komma överens om vilken sorts familjepizza som tre ska dela på. Någon gillar inte svamp. Någon vill ha kött. Någon vill ha vegetariskt. Någon fisk. Och alla vet exakt vad alla talar om. Men tycke och smak är olika och preferenser och värderingar etc är olika, och
därför har de olika åsikter.
Är inte detta rätt så basalt? Jag har ibland själv hamnat i diskussioner med någon som inte tycker, tänker och tror som jag, och som på allvar verkar tro att min enda anledning till att inte hålla med honom (oftast en han) är att jag inte
förstår hans argument. För förstod jag det
måste jag ju hålla med! Eller också trollar jag bara och är dum.
Detta är ju rent fantastiskt respektlöst. Vi är ju olika helt enkelt. Med exakt samma information kan två individer ändå ha olika åsikter.