2020-10-11, 00:46
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
https://doi.org/10.1056%2FNEJMoa051721

13 % uppvisade inga luftvägssymptom.

Det var inte svar på frågan. Du skulle visa hur influensan angriper kroppen utanför andningsysstemet, ex. som SARS-2 kan angripa nervsystemet via luktreceptorer.
Citera
2020-10-11, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det var inte svar på frågan. Du skulle visa hur influensan angriper kroppen utanför andningsysstemet, ex. som SARS-2 kan angripa nervsystemet via luktreceptorer.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3181248/
Citera
2020-10-11, 00:51
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Om du vill diskutera SARS-COV2 så får du skärpa till dig, eller kila tillbaka till SARS-2 tråden.

Jag vägrar tro att du har ett tresiffrigt IQ om du tror att CoV betyder någonting viktigt i sammanhanget och du dessutom inte klarar att skifta mellan versal och gemen när du spelar besserwisser.
Citera
2020-10-11, 00:52
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Rörande den symptomfria smittspridningen så är den fortfarande inte särskilt stor enligt de kontaktspårningar som gjorts, så jag undrar om det är själva debatten eller att Einhorn har överdrivit risken men måste göra något för att inte tappa anseende? Så vitt jag vet har hon inte framkommit med några evidens för att den skulle vara stor.

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.09.01.20135194v2.full.pdf

Och dessutom fick hon väl säga emot i debatten?

Enligt vissa är det +40% som är asymtomatiska.
Citat:
Who erkänner asymtomatiskt smittspridning.

Can people without symptoms transmit the virus?
Yes, infected people can transmit the virus both when they have symptoms and when they don’t have symptoms. This is why it is important that all people who are infected are identified by testing, isolated, and, depending on the severity of their disease, receive medical care. Even people confirmed to have COVID-19 but who do not have symptoms should be isolated to limit their contact with others. These measures break chains of transmission.

This is why it is always important to stay at least 1 metre from others, cover your mouth when you cough or sneeze with a bent elbow or tissue, clean hands regularly, and stay home if you become unwell or if asked. In areas where there is widespread transmission, it is also important that people wear a fabric mask where physical distancing and other control measures cannot be implemented.

More information on the use of masks can be found here.

Sen kan vi käbbla om procenten, jag vet inte men +40% känns väl ok. Hur ska det annars kunna sprida sig så fort som det gör? WHO förespråkar mask, det gör jag med.
Citera
2020-10-11, 00:54
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Lyckad? Strategin har lett till en mängd sjuk- och döds-fall, lamslagen sjukvård, lamslaget samhälle, havererad ekonomi och stängda gränser.

Det har varit Anders Tegnells önskemål hela tiden.

Ifall man inte hade haft så bråttom att få in viruset i Sverige, så hade man hunnit utveckla behandlingarna bättre.
Tyvärr går det inte att önska bort detta virus, men ni kan ju alltid försöka.

Det hade säkert gått att skjuta upp döden för hundratals livs om vi infört alla möjliga åtgärder.

Det är en avvägning, i normalfallet är man inte villig att uppoffra så mycket trots att det såklart vore önskvärt att viruset inte tog sig in bland de sjuka och äldre, vet inte varför wuhanviruset ska särbehandlas där.
Citera
2020-10-11, 00:54
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Jag vägrar tro att du har ett tresiffrigt IQ om du tror att CoV betyder någonting viktigt i sammanhanget och du dessutom inte klarar att skifta mellan versal och gemen när du spelar besserwisser.

Mitt IQ är högt, men det är off topic. Gå tillbaka till SARS-2 tråden om du inte har något att tillföra.
Citera
2020-10-11, 00:57
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Mitt IQ är högt, men det är off topic. Gå tillbaka till SARS-2 tråden om du inte har något att tillföra.

Jag hör nog till de fåtalet personer som faktiskt tillfört tråden något av nytta om jag ändå passar på att spela allan här. Dessutom är det viktigt att påpeka att det inte är ett respiratoriskt virus så att folk inte tror att de inte kan bli infekterade om de bara låter bli att andas luften i närheten av andra.
Citera
2020-10-11, 01:00
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Jag hör nog till de fåtalet personer som faktiskt tillfört tråden något av nytta om jag ändå passar på att spela allan här. Dessutom är det viktigt att påpeka att det inte är ett respiratoriskt virus så att folk inte tror att de inte kan bli infekterade om de bara låter bli att andas luften i närheten av andra.

Det är ett respiratoriskt virus, frågor på det? Men det kan säkert smitta på fler sätt, fekalier är ett sådant. Sysslar du med koprofagi så avråder jag från det, för din egen skull.
Citera
2020-10-11, 01:00
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Det genomsyrar ju hela samhället, att säga emot p.k. exempelvis är ju direkt livsfarligt i det här landet. Man har skapat en konsensuskultur som motverkar en sund debatt, en sund pandemibekämpning och ett sunt samhälle.

Nu skördar vi frukterna av det, snart 6000. Det är inte sunt.

Jag hatar PK kulturen av hela min själ! Och i vintras var jag en av dom som hatade Tegnell. Men nu är datan inne och jag måste ge Tegnell rätt.
För en gångs skull, på mycket länge, så har Sverige faktiskt agerat på ett sätt som satt en guldstandard gentemot resten av världen.

Men säger du, 6000 döda! Ja det är tragiskt, men i kontext till tidigare pandemier så sent som på 90-talet, så är det faktiskt ganska modest i jämförelse. Och vi har, till skillnad från många andra länder, haft samhället relativt öppet under tiden. Vem vet hur eländigt vi hade haft det som kollektiv om vi hade gjort som många andra?

Jag kommer fortsätta hata det mesta som pågår i det här sketna fittlandet, men när det gäller just hanteringen kring corona & restriktioner så är jag faktiskt glad över Tegnell & company.
Citera
2020-10-11, 01:02
Medlem
Citat:
Enligt vissa är det +40% som är asymtomatiska.

Sen kan vi käbbla om procenten, jag vet inte men +40% känns väl ok. Hur ska det annars kunna sprida sig så fort som det gör? WHO förespråkar mask, det gör jag med.

Det behövs inte, eftersom jag anser att man behöver

1) ha ett indexfall som är bedömt som "sant asymptomatiskt"
2) kontaktspåra och följa alla kontakter för att se hur många som blir positiva utifrån kontakt med den asymptomatiska personen

Om det av drygt 2000 kontakter hittas 9 positiva från ett 10-tal studier så anser jag att risken för asymptomatisk smittspridning inte är särskilt stor.
Citera
2020-10-11, 01:03
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Jag hatar PK kulturen av hela min själ! Och i vintras var jag en av dom som hatade Tegnell. Men nu är datan inne och jag måste ge Tegnell rätt.
För en gångs skull, på mycket länge, så har Sverige faktiskt agerat på ett sätt som satt en guldstandard gentemot resten av världen.

Men säger du, 6000 döda! Ja det är tragiskt, men i kontext till tidigare pandemier så sent som på 90-talet, så är det faktiskt ganska modest i jämförelse. Och vi har, till skillnad från många andra länder, haft samhället relativt öppet under tiden. Vem vet hur eländigt vi hade haft det som kollektiv om vi hade gjort som många andra?

Jag kommer fortsätta hata det mesta som pågår i det här sketna fittlandet, men när det gäller just hanteringen kring corona & restriktioner så är jag faktiskt glad över Tegnell & company.

Det är bra att du funnit din tro. För min del är det här inte över förräns "The fat lady sings". Då ska jag summera. Men att Tegnell får min röst finns inte på kartan, han missledde folket från dag ett! Det är inte ok!
Citera
2020-10-11, 01:04
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Det är ett respiratoriskt virus, frågor på det? Men det kan säkert smitta på fler sätt, fekalier är ett sådant. Sysslar du med koprofagi så avråder jag från det, för din egen skull.

Det är fel att säga att det är ett respiratoriskt virus om det inte är obligat respiratoriskt och det är dåligt och farligt att missleda folk under pågående pandemi då det leder till att folk fattar mindre intelligenta beslut vilket kan påverka din och min hälsa negativt. Och personer som påverkar min hälsa negativt riskerar automatiskt att jag påverkar dem ännu mer negativt för jag glömmer inte och ger igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in