2020-10-11, 00:13
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Och?

"Sialic-acid-presenting carbohydrates are present on several cell types, which is why influenza virus-producing cells can be found in the mucous layer of the respiratory tract, the gastrointestinal tract, endothelial layers, myocardium and brain. Influenza viruses have also been shown to cause viraemia (presence of virus in the blood)."

Ge mig konkreta exempel på ett influensavirus som kan angripa fyra eller fler olika typer av celler som finns representerade i olika delar av kroppen. Ex. någon som blivit infekterad av influensa via blodet utan att ha fått luftvägarna infekterade.
Citera
2020-10-11, 00:16
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
ACE2 receptorer hittar du lite överallt.

Men SARS-2 behöver inte ACE-2, den kan binda till flera andra receptorer också som inte finns i luftvägarna. Det är precis det här som är så jävla tradigt att jag måste tramsa om det. Det är inte ett typiskt virus, det är helt annorlunda. Läs på om fladdermuskvinnans "gain of function"-studier på coronavirus så kanske ljuset börjar gå upp vad det handlar om.
Citera
2020-10-11, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Exakt, hur kan någon ens påstå att staten lämnar ansvare till individen? Det gör man endast då det handlar om en dödlig sjukdom. Märkligt.

I ett civiliserat och utvecklat samhälle som Sverige förstår dom flesta att jag har rättigheter och skyldigheter (t ex att följa några enkla rekommendationer i en pandemi).

Det finns dock människor ( t ex några i denna tråd som skriker sig hesa) som helst vill att någonannan/samhället ska se till att jag mår bra och har ett bra liv. 'Fördelen' med den livsfilosofin är ju att man alltid kan skylla ifrån sig och spy sitt hat mot i detta fall Sverige. Inget unikt för just denna tråden här på FB.
Citera
2020-10-11, 00:18
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Nå jag pratar med samma utgångspunkt som alla andra hur det ser ut i dagsläget. Det går inte att summera nåt land än men jag tänker att det inte lär bli några stora förändringar i virusets skadeverkningar.

Jag tänker att du har fel, men rätt i att skadeverkningarna blir nog mer eller mindre lika, bortsett från dödsfall. Men vi kan väl släppa det där och återkomma när vi har facit. Vill inte bidra till mer käbbel i tråden, den blir så jävla tråkig då. Det är något som stör mig, vi börjar ofta käbbla semantik och kommer ifrån kärnämnet, varför är det så? (vill inte ha en diskussion om det heller, det är en filosofisk fråga).
Citera
2020-10-11, 00:20
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Men SARS-2 behöver inte ACE-2, den kan binda till flera andra receptorer också som inte finns i luftvägarna. Det är precis det här som är så jävla tradigt att jag måste tramsa om det. Det är inte ett typiskt virus, det är helt annorlunda. Läs på om fladdermuskvinnans "gain of function"-studier på coronavirus så kanske ljuset börjar gå upp vad det handlar om.

Den här tråden handlar om SARS-COV-2, inte SARS-2, du är i fel tråd.
Citera
2020-10-11, 00:22
Medlem
Merwinnas avatar
https://www.expressen.se/nyheter/einhorns-mejl-till-tegnell-vi-forbereder-oss-inte-ordentligt-/

Ännu en person - Lena Einhorn - går ut och berättar om den konstiga lydnadskulturen som blev i Sverige i vintras (och i viss mån fortfarande), när ingen inte fick säga emot FHM:s officiella linje, och dom som ändå gjorde det blev väldigt underligt bemötta. Visst var det märkligt att det plötsligt kunde bli så i Sverige?

Därefter var diskussionen i full gång. 22-gruppen skrev debattartiklar. Lena Einhorn hade en hetsig diskussion med Anders Tegnell, den handlade främst om symtomfri smittspridning och blev viral i sociala medier.

Och hon fick skarp och ibland hånfull kritik av personer som inte gillade att hon avvek från den officiella linjen.

– Jag tyckte sättet jag fick kritik på var fascinerande och märkligt. I ett sunt samhälle måste det ju finnas flera röster, särskilt i ett samhälle med högst dödstal i världen, säger Lena Einhorn i Söndagsintervjun.
Citera
2020-10-11, 00:24
Medlem
Citat:
Ge mig konkreta exempel på ett influensavirus som kan angripa fyra eller fler olika typer av celler som finns representerade i olika delar av kroppen. Ex. någon som blivit infekterad av influensa via blodet utan att ha fått luftvägarna infekterade.

https://doi.org/10.1056%2FNEJMoa051721

13 % uppvisade inga luftvägssymptom.
Citera
2020-10-11, 00:27
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Men vad fan ge dig. http://letmegooglethat.com/?q=definition+respiratory+virus

Du kan sluta med dina letmegooglethat. Det är inte vetenskap, det är inte specifikt och det ger inte en direkt källa utan tusentals att vraka ifrån, beroende på vilken som stödjer ens agenda. Om du vill diskutera SARS-COV2 så får du skärpa till dig, eller kila tillbaka till SARS-2 tråden. Om du vill vara "lite vetenskaplig" så ger du länkar och citat som stödjer eller inte stödjer ditt påstående. Att kasta ut en lmgt länk med +20K resultat är helt meningslöst, det är inte din motpart som ska bevisa något, utan DU!
Citera
2020-10-11, 00:29
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Men det är fel. Den angriper inte lungorna utan blodvävnaden utanför lungorna.

Detta är en inget som är specifikt för covid.

” Den vanligaste etiologin till myokardit är virusinfektion. Sambandet är väl beskrivet vid exempelvis infektion med adenovirus och parvovirus [7]. Myokardit med immunologisk etiologi finns beskriven vid olika systemiska inflammatoriska tillstånd och i efterförloppet av allvarlig infektion”
Citera
2020-10-11, 00:37
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
https://www.expressen.se/nyheter/einhorns-mejl-till-tegnell-vi-forbereder-oss-inte-ordentligt-/

Ännu en person - Lena Einhorn - går ut och berättar om den konstiga lydnadskulturen som blev i Sverige i vintras (och i viss mån fortfarande), när ingen inte fick säga emot FHM:s officiella linje, och dom som ändå gjorde det blev väldigt underligt bemötta. Visst var det märkligt att det plötsligt kunde bli så i Sverige?

Därefter var diskussionen i full gång. 22-gruppen skrev debattartiklar. Lena Einhorn hade en hetsig diskussion med Anders Tegnell, den handlade främst om symtomfri smittspridning och blev viral i sociala medier.

Och hon fick skarp och ibland hånfull kritik av personer som inte gillade att hon avvek från den officiella linjen.

– Jag tyckte sättet jag fick kritik på var fascinerande och märkligt. I ett sunt samhälle måste det ju finnas flera röster, särskilt i ett samhälle med högst dödstal i världen, säger Lena Einhorn i Söndagsintervjun.

Det genomsyrar ju hela samhället, att säga emot p.k. exempelvis är ju direkt livsfarligt i det här landet. Man har skapat en konsensuskultur som motverkar en sund debatt, en sund pandemibekämpning och ett sunt samhälle.

Nu skördar vi frukterna av det, snart 6000. Det är inte sunt.
Citera
2020-10-11, 00:41
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Detta är en inget som är specifikt för covid.

” Den vanligaste etiologin till myokardit är virusinfektion. Sambandet är väl beskrivet vid exempelvis infektion med adenovirus och parvovirus [7]. Myokardit med immunologisk etiologi finns beskriven vid olika systemiska inflammatoriska tillstånd och i efterförloppet av allvarlig infektion”

Nej men jag slår vad om att du inte kan hitta ett annat virus som kan replikera sig i fyra helt olika typer av receptorer eller proteinstrukturer.
Citera
2020-10-11, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det genomsyrar ju hela samhället, att säga emot p.k. exempelvis är ju direkt livsfarligt i det här landet. Man har skapat en konsensuskultur som motverkar en sund debatt, en sund pandemibekämpning och ett sunt samhälle.

Nu skördar vi frukterna av det, snart 6000. Det är inte sunt.

Rörande den symptomfria smittspridningen så är den fortfarande inte särskilt stor enligt de kontaktspårningar som gjorts, så jag undrar om det är själva debatten eller att Einhorn har överdrivit risken men måste göra något för att inte tappa anseende? Så vitt jag vet har hon inte framkommit med några evidens för att den skulle vara stor.

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.09.01.20135194v2.full.pdf

Och dessutom fick hon väl säga emot i debatten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in