• 1
  • 2
2020-10-11, 00:31
Medlem
kemins avatar
Som rubriken lyder, jag lider av social fobi och har snart gjort det i fyra r. Det har kommit i svackor och ibland r det lttare att hantera och ibland svrare.

Jag har ett jobb med en bra ln, jag klarar av jobbet men lever hela tiden men denna ngest. Smprat r ngot jag hatar och undviker till 100%. Jag r diagnoserad med ADD och GAD. Jag har testat varenda centrastimulant men inget biter p de sociala. Betablockerare tar jag dagligen, det funkar helt okej d det stoppar knslan om att f panik. Benzo vill jag inte ta. (r inte heller deprimerad, har bara ngest)

Nu till frgan, vad fan ska jag ta fr medicin d? SSRI r inget jag vgar ta d hela flashback sger att psykiatrin antingen r korrupt eller djvular och att de endast skriver ut SSRI fr att bli av med en patient. Brjar man ta SSRI enligt flashback s blir man fet, impotent, konstanta myrkrypningar, huvudvrk, tinnitus, sjlvmordstankar, dlig syn, smnproblem etc. S.. vad kan man ta d? Finns det ngon typ av ngest lindrande medicin som man kan ta vid behov och inte varje dag? (inte benso)

mvh
Senast redigerad av kemin 2020-10-11 kl. 00:42.
Citera
2020-10-11, 00:35
Medlem
Jango-fetts avatar
Benso r ju det bsta du kan ta mot social fobi. Varfr vill du inte ta det?
Citera
2020-10-11, 00:38
Medlem
kemins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jango-fett
Benso r ju det bsta du kan ta mot social fobi. Varfr vill du inte ta det?

Beroendepersonlighet. Dessutom mnga polare som fastnat i det.
Citera
2020-10-11, 00:38
Medlem
Turist i tidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kemin
SSRI r inget jag vgar ta d hela flashback sger att psykiatrin antingen r korrupt eller djvular och att de endast skriver ut SSRI fr att bli av med en patient. Brjar man ta SSRI enligt flashback s blir man fet, impotent, konstanta myrkrypningar, huvudvrk, tinnitus, sjlvmordstankar, dlig syn, smnproblem etc. S.. vad kan man ta d? Finns det ngon typ av ngest lindrande medicin som man kan ta vid behov och inte varje dag? (inte benso)
mvh
Lyssna inte p Flashback. SSRI r ingen medicin som du fr psykbryt av om du lgger av med.
Citera
2020-10-11, 00:40
Bannlyst
Citat:
Flaskan funkar jvligt bra fr stunden ja

Det kanske inte r piller som r lsningen, du kan ju testa den hr boken:

https://www.adlibris.com/se/bok/soci...UaAlY8EALw_wcB

Klicka p den s kan du lsa ett smakprov.
Citera
2020-10-11, 00:45
Medlem
kemins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yeo
Det kanske inte r piller som r lsningen, du kan ju testa den hr boken:

https://www.adlibris.com/se/bok/soci...UaAlY8EALw_wcB

Klicka p den s kan du lsa ett smakprov.

Har du lst den?
Citera
2020-10-11, 00:47
Medlem
kemins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turist i tiden
Lyssna inte p Flashback. SSRI r ingen medicin som du fr psykbryt av om du lgger av med.

Vill inte heller ha psykbryt om jag brjar med den

mvh
Citera
Bannlyst
Citat:
Har du lst den?

Nej jag har inte social fobi, jag menar bara att det kanske finns alternativa metoder till medicin som kan vara vrda att prova.
Tnk om boken innehller vningar och knep som du fr nytta av, det r ju ltt vrt 300kr i s fall.
Citera
Bannlyst
Citat:
Flaskan funkar jvligt bra fr stunden ja

Mitt inlgg m ha varit tramsigt och flamsigt, men varfr r du s fokuserad p att hitta ett piller som magiskt ska lsa allt?

det finns inte!

Alla mnniskor har det olika kmpigt med olika saker hr i vrlden, men det finns sllan ngon enkel lsning p vra problem, vill du g ner i vikt s mste du gra jobbet, kost och motion mste till, det bara r s!

Vill du ha ett bttre jobb, d mste du plugga och gra jobbet, det regnar inte ner frn himmelen!

Tvinga dig sjlv ut i sociala sammanhang, brja g p AA-mten fr att va p att tala infr grupp, stdgrupper r ett jttebra sammanhang att lra sig bli socialt smidigare, det r ofta en vldigt inkluderande och frltande milj, till skillnad frn krogen eller grabbigheten i killgnget.

G en kurs p komvux i retorik, brja med hobbys!

r du fast och knner dig rkt dr du bor? Flytta, ssongsjobba p ngon annan ort, flytta till en slkting eller kompis, rr runt lite i grytan!

Som du sjlv skriver, psykiatrins vld vill du inte hamna i, ett piller fr att somna, ett mot depression, ett med amfetamin i fr att komma igng p morgonen, en lugnande p eftermiddagen, en ngestdmpande till middagen, dom kommer bara kasta piller p dig, och ett halvr eller r in r du ett tomt, sjllst skal som funderar p argument fr att f upp doserna.
Citera
2020-10-11, 00:48
Medlem
kemins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yeo
Nej jag har inte social fobi, jag menar bara att det kanske finns alternativa metoder till medicin som kan vara vrda att prova.
Tnk om boken innehller vningar och knep som du fr nytta av, det r ju ltt vrt 300kr i s fall.

Ger det ett frsk, bestller hem den p direkten.
Citera
2020-10-11, 00:53
Medlem
kemins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 12hoppihagen
Mitt inlgg m ha varit tramsigt och flamsigt, men varfr r du s fokuserad p att hitta ett piller som magiskt ska lsa allt?

det finns inte!

Alla mnniskor har det olika kmpigt med olika saker hr i vrlden, men det finns sllan ngon enkel lsning p vra problem, vill du g ner i vikt s mste du gra jobbet, kost och motion mste till, det bara r s!

Vill du ha ett bttre jobb, d mste du plugga och gra jobbet, det regnar inte ner frn himmelen!

Tvinga dig sjlv ut i sociala sammanhang, brja g p AA-mten fr att va p att tala infr grupp, stdgrupper r ett jttebra sammanhang att lra sig bli socialt smidigare, det r ofta en vldigt inkluderande och frltande milj, till skillnad frn krogen eller grabbigheten i killgnget.

G en kurs p komvux i retorik, brja med hobbys!

r du fast och knner dig rkt dr du bor? Flytta, ssongsjobba p ngon annan ort, flytta till en slkting eller kompis, rr runt lite i grytan!

Som du sjlv skriver, psykiatrins vld vill du inte hamna i, ett piller fr att somna, ett mot depression, ett med amfetamin i fr att komma igng p morgonen, en lugnande p eftermiddagen, en ngestdmpande till middagen, dom kommer bara kasta piller p dig, och ett halvr eller r in r du ett tomt, sjllst skal som funderar p argument fr att f upp doserna.

Hrt mycket av det frut, men tackar dig nd fr att du svarar och lgger ner tid fr att hjlpa mig.

Jag jobbar liksom varje dag frn 9-17 vet liksom inte hur jag ska f ihop allt. Men ska frska g med i ngon social grupp fr mitt egna bsta. Tack

mvh
Citera
2020-10-11, 00:58
Medlem
revodnebs avatar
Du (Ts) behver en kompis som slpar ut dig till sociala sammankomster. Man ska utsttas fr sina fobier, om och om igen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in