• 1
  • 2
2020-10-11, 00:31
Medlem
kemins avatar
Som rubriken lyder, jag lider av social fobi och har snart gjort det i fyra år. Det har kommit i svackor och ibland är det lättare att hantera och ibland svårare.

Jag har ett jobb med en bra lön, jag klarar av jobbet men lever hela tiden men denna ångest. Småprat är något jag hatar och undviker till 100%. Jag är diagnoserad med ADD och GAD. Jag har testat varenda centrastimulant men inget biter på de sociala. Betablockerare tar jag dagligen, det funkar helt okej då det stoppar känslan om att få panik. Benzo vill jag inte ta. (Är inte heller deprimerad, har bara ångest)

Nu till frågan, vad fan ska jag ta för medicin då? SSRI är inget jag vågar ta då hela flashback säger att psykiatrin antingen är korrupt eller djävular och att de endast skriver ut SSRI för att bli av med en patient. Börjar man ta SSRI enligt flashback så blir man fet, impotent, konstanta myrkrypningar, huvudvärk, tinnitus, självmordstankar, dålig syn, sömnproblem etc. Så.. vad kan man ta då? Finns det någon typ av ångest lindrande medicin som man kan ta vid behov och inte varje dag? (inte benso)

mvh
Senast redigerad av kemin 2020-10-11 kl. 00:42.
Citera
2020-10-11, 00:35
Medlem
Jango-fetts avatar
Benso är ju det bästa du kan ta mot social fobi. Varför vill du inte ta det?
Citera
2020-10-11, 00:38
Medlem
kemins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jango-fett
Benso är ju det bästa du kan ta mot social fobi. Varför vill du inte ta det?

Beroendepersonlighet. Dessutom många polare som fastnat i det.
Citera
2020-10-11, 00:38
Medlem
Turist i tidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kemin
SSRI är inget jag vågar ta då hela flashback säger att psykiatrin antingen är korrupt eller djävular och att de endast skriver ut SSRI för att bli av med en patient. Börjar man ta SSRI enligt flashback så blir man fet, impotent, konstanta myrkrypningar, huvudvärk, tinnitus, självmordstankar, dålig syn, sömnproblem etc. Så.. vad kan man ta då? Finns det någon typ av ångest lindrande medicin som man kan ta vid behov och inte varje dag? (inte benso)
mvh
Lyssna inte på Flashback. SSRI är ingen medicin som du får psykbryt av om du lägger av med.
Citera
2020-10-11, 00:40
Bannlyst
Citat:
Flaskan funkar jävligt bra för stunden ja

Det kanske inte är piller som är lösningen, du kan ju testa den här boken:

https://www.adlibris.com/se/bok/soci...UaAlY8EALw_wcB

Klicka på den så kan du läsa ett smakprov.
Citera
2020-10-11, 00:45
Medlem
kemins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yeo
Det kanske inte är piller som är lösningen, du kan ju testa den här boken:

https://www.adlibris.com/se/bok/soci...UaAlY8EALw_wcB

Klicka på den så kan du läsa ett smakprov.

Har du läst den?
Citera
2020-10-11, 00:47
Medlem
kemins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turist i tiden
Lyssna inte på Flashback. SSRI är ingen medicin som du får psykbryt av om du lägger av med.

Vill inte heller ha psykbryt om jag börjar med den

mvh
Citera
Bannlyst
Citat:
Har du läst den?

Nej jag har inte social fobi, jag menar bara att det kanske finns alternativa metoder till medicin som kan vara värda att prova.
Tänk om boken innehåller övningar och knep som du får nytta av, det är ju lätt värt 300kr i så fall.
Citera
Bannlyst
Citat:
Flaskan funkar jävligt bra för stunden ja

Mitt inlägg må ha varit tramsigt och flamsigt, men varför är du så fokuserad på att hitta ett piller som magiskt ska lösa allt?

det finns inte!

Alla människor har det olika kämpigt med olika saker här i världen, men det finns sällan någon enkel lösning på våra problem, vill du gå ner i vikt så måste du göra jobbet, kost och motion måste till, det bara är så!

Vill du ha ett bättre jobb, då måste du plugga och göra jobbet, det regnar inte ner från himmelen!

Tvinga dig själv ut i sociala sammanhang, börja gå på AA-möten för att öva på att tala inför grupp, stödgrupper är ett jättebra sammanhang att lära sig bli socialt smidigare, det är ofta en väldigt inkluderande och förlåtande miljö, till skillnad från krogen eller grabbigheten i killgänget.

Gå en kurs på komvux i retorik, börja med hobbys!

Är du fast och känner dig rökt där du bor? Flytta, säsongsjobba på någon annan ort, flytta till en släkting eller kompis, rör runt lite i grytan!

Som du själv skriver, psykiatrins våld vill du inte hamna i, ett piller för att somna, ett mot depression, ett med amfetamin i för att komma igång på morgonen, en lugnande på eftermiddagen, en ångestdämpande till middagen, dom kommer bara kasta piller på dig, och ett halvår eller år in är du ett tomt, själlöst skal som funderar på argument för att få upp doserna.
Citera
2020-10-11, 00:48
Medlem
kemins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yeo
Nej jag har inte social fobi, jag menar bara att det kanske finns alternativa metoder till medicin som kan vara värda att prova.
Tänk om boken innehåller övningar och knep som du får nytta av, det är ju lätt värt 300kr i så fall.

Ger det ett försök, beställer hem den på direkten.
Citera
2020-10-11, 00:53
Medlem
kemins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 12hoppihagen
Mitt inlägg må ha varit tramsigt och flamsigt, men varför är du så fokuserad på att hitta ett piller som magiskt ska lösa allt?

det finns inte!

Alla människor har det olika kämpigt med olika saker här i världen, men det finns sällan någon enkel lösning på våra problem, vill du gå ner i vikt så måste du göra jobbet, kost och motion måste till, det bara är så!

Vill du ha ett bättre jobb, då måste du plugga och göra jobbet, det regnar inte ner från himmelen!

Tvinga dig själv ut i sociala sammanhang, börja gå på AA-möten för att öva på att tala inför grupp, stödgrupper är ett jättebra sammanhang att lära sig bli socialt smidigare, det är ofta en väldigt inkluderande och förlåtande miljö, till skillnad från krogen eller grabbigheten i killgänget.

Gå en kurs på komvux i retorik, börja med hobbys!

Är du fast och känner dig rökt där du bor? Flytta, säsongsjobba på någon annan ort, flytta till en släkting eller kompis, rör runt lite i grytan!

Som du själv skriver, psykiatrins våld vill du inte hamna i, ett piller för att somna, ett mot depression, ett med amfetamin i för att komma igång på morgonen, en lugnande på eftermiddagen, en ångestdämpande till middagen, dom kommer bara kasta piller på dig, och ett halvår eller år in är du ett tomt, själlöst skal som funderar på argument för att få upp doserna.

Hört mycket av det förut, men tackar dig ändå för att du svarar och lägger ner tid för att hjälpa mig.

Jag jobbar liksom varje dag från 9-17 vet liksom inte hur jag ska få ihop allt. Men ska försöka gå med i någon social grupp för mitt egna bästa. Tack

mvh
Citera
2020-10-11, 00:58
Medlem
revodnebs avatar
Du (Ts) behöver en kompis som släpar ut dig till sociala sammankomster. Man ska utsättas för sina fobier, om och om igen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in