2020-10-10, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Beslutet om gravfrid hade inte ens börjat gälla när Ale saboterade försöket att med en ROV ta upp ett dödsoffer. Man ville helt enkelt till varje pris förhindra att ens en kropp kom upp, för att man visste att kravet om det lyckades skulle leda till att fler anhöriga skulle kräva samma sak, eftersom det uppenbarligen då skulle vara möjligt.

Kstbevakningen gjorde såklart vad regeringen sa åt dem att göra. reg. visste att om en kropp bärgades så skulle kravet öka att alla döda skulle bärgas, vilket hade varit det riktiga.Sossarna var som ungar på dagis. Ingen skulle få för då blev det ju orättvist.
Citera
2020-10-10, 23:37
Avstängd
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fontjaenkorv
Som sagt jag utesluter inte vare sig det ena eller andra. Men så länge inte motsatsen bevisats så väljer jag att lita på Haverikommisionens officiella rapport .
Det där ett god dag yxskaft svar. Skulle varje människa som tycker så, skriva på flashback, ja då hade det varit jobbigt att läsa.

Detta är ett diskussionsforum där man förväntas tillföra något i diskussionen. Den statliga versionen vet vi.
Citera
2020-10-10, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Det där ett god dag yxskaft svar. Skulle varje människa som tycker så, skriva på flashback, ja då hade det varit jobbigt att läsa.

Detta är ett diskussionsforum där man förväntas tillföra något i diskussionen. Den statliga versionen vet vi.
Det kan du tycka. Rykten och spekulationer är just detta innan det blir bekräftade uppgifter. Innan dess får man acceptera myndigheternas analyser vare sig man vill det eller inte oavsett om man gillar fakta eller inte.
Citera
2020-10-10, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av probe53
Jo,, det nya hålet verkar ju, enl. de norska experterina, inte bära spår av någon sprängning.
Minns f.ö nån annan dokumentär där det pratades om detta, Samt även dykningar där man hitta spår efter explosiva varor under däck, bildäck mm, någon som minns mer?

Vilka exakta ställen pratade varvets rapport om? Finns den rapporten länkad i tråden?
Jag tror att det var Jutta Rabes fynd om explosioner som varvet rapporterade om. Alltså i främre delen nära ingången till bildäck.

Varvets rapport:

https://www.estoniaferrydisaster.net/estonia final report/Contents.htm
Citera
2020-10-10, 23:46
Medlem
Odagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strommingen
Ja det tycks vara en del här i tråden också som helst ser fortsatt mörkläggning.
Av förklarliga skäl..
Hur i hela helvete skulle det sluta om folk i allmänhet inser att staten ljuger för dig?
Citera
2020-10-10, 23:48
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
Fel av mig.
1. Filmen från Dplay visar MS Estonia upp och ner, när den vänds rätt blir det en del av ett O:
http://www.itdemokrati.nu/msestonia/MSEstoniaO.png
2. Efter OS i Lillehammer målades loggan om till "Estonia".
O:et är mitt på båten, ovanför fenstabilisatorn.
http://www.itdemokrati.nu/msestonia/MSEstoniaEstonia.jpeg

Bilden under punkt 2. är "fake".

Exakt samma bild finns med texten ESTLINE, vatten och moln är identiskt på båda bilderna.

Ska vi fastställa exakt läge för hålet/skadan bör vi trots allt utgå ifrån sanningsenligt material.
Citera
2020-10-10, 23:52
Medlem
BlueMarlin123s avatar
1 person ,troligen fler kommer få stå på skampålen en dag , CALLE BILDT Får lite svårt att bortförklara sina utsagor
Citera
2020-10-10, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jupitersmage
En fråga gällande dokumentären och sanningen/fakta. Kan ha utretts tidigare alt fel tråd, ursäktar isåf.

Estoniasamlingen har en intervju med Peter som försökte bärga sin fru Carita från vraket. I intervjun framgår att isbrytaren inte alls avbröt deras försök att hitta hennes kropp utan att det helt enkelt inte gick att ta sig dit. Vem ljuger?

http://www.estoniasamlingen.se/newsItemTT.aspx?id=19950703:TT:0079:0

Läs sidan 123-

https://data.riksdagen.se/fil/C9A1946F-D161-4B79-B7A8-10187D298152
Citera
2020-10-10, 23:58
Medlem
Odagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tiger-sounds
Jag tror att det var Jutta Rabes fynd om explosioner som varvet rapporterade om. Alltså i främre delen nära ingången till bildäck.

Varvets rapport:

https://www.estoniaferrydisaster.net/estonia final report/Contents.htm

Meyer-varvet har torrt på fötterna, det kan jag lova dig.. Annars skulle de ha ansatts hårdare.
Det är inga klåpare de har anlitat..
Citera
2020-10-10, 23:58
Medlem
Vet vi var hålet egentligen finns? Kan det möjligtvis vara vid bildäck?

Om det är så, har jag en "ny teori" som jag inte läst i tråden innan.

Låt oss säga att sprängämnen placerades inne i båten, vid bildäck. Det kan ju lika gärna vara i andra utrymmen när jag tänker efter.

1. Bomb smäller
2. Skrovet spricker
3. Plåten buktar ut
4. Hålet orsakar ett enormt vattentryck när vatten forsar in i sprickan/hålet
5. Detta vattentryck trycker dessutom in plåten mot insidan.
6. Detta är anledningen till att det ser ut som att trycket kommit från utsidan

Jag tycker att teorin låter lite dum när jag skriver det, men det kan väl vara möjligt? Vad tror ni?
Senast redigerad av OffenDead 2020-10-11 kl. 00:01.
Citera
2020-10-11, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Beslutet om gravfrid hade inte ens börjat gälla när Ale saboterade försöket att med en ROV ta upp ett dödsoffer. Man ville helt enkelt till varje pris förhindra att ens en kropp kom upp, för att man visste att kravet om det lyckades skulle leda till att fler anhöriga skulle kräva samma sak, eftersom det uppenbarligen då skulle vara möjligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Strommingen
Kstbevakningen gjorde såklart vad regeringen sa åt dem att göra. reg. visste att om en kropp bärgades så skulle kravet öka att alla döda skulle bärgas, vilket hade varit det riktiga.Sossarna var som ungar på dagis. Ingen skulle få för då blev det ju orättvist.

Verkar enligt annan källa/intervju finnas andra uppgifter. Om det stämmer (att de ljuger) om hur det gick till med hans försök så är det ju förjävligt.
Citera
2020-10-11, 00:03
Medlem
Skogismyras avatar
Citat:
Jo det har jag läst, men hur vet man att det fanns sprängämnen ombord då? Att det finns militära fordom ombord är ju inte samma sak som att det finns sprängämnen. Mycket talar ju för att så var fallet men det är inte bekräftat
Det vet man inte.
Jag vet inte vad jag ska tro angående det nyfunna hålet.
Citat:
Jag utesluter inte vare sig det ena eller andra. Jag säger bara att det inte är bekräftat att båten sprängdes .

Det sägs ju att bogvisiret slets av i den höga hastigheten och det hårda vädret så varför skulle inte hålet ha uppkommit därifrån? Som jag påpekat så var inte båten i det bästa skicket.
Bogvisiret skulle bara ha glidit utmed sidan på färjan, det är omöjligt att bogvisiret har orsakat hålet.

Det finns ingen bra förklaring för hålet.
Explosion? Nej.

Bogvisiret? Nej.

Träffade en klippa när den slog i botten? Nej.
För att om man tänker efter så borde det vara omöjligt med tanke på hur färjan ligger och att havsbottnet är relativt platt där.
Om den hade träffat en klippa så skulle färjan ligga kvar ovanpå klippan, och man skulle aldrig se hålet.
Det är omöjligt att den skulle ha träffat en klippa med ena sidan, och sedan att hela färjan vände 180 grader på sig för att blottlägga skadan där den träffade klippan.

Ubåtskollision? Nej.
En kollisionsolycka är väldigt osannolik, ubåtar har ju radar/sonar o.s.v. Och varför mörkade man det i så fall? Och hur lyckades man mörka det?
Och ett avsiktligt kamikaze uppdrag är ännu mer osannolikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in