2020-10-10, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGreatWamba
Plåten buktade inåt - det gör det omöjligt med en explosion inifrån och ut...
Inte nödvändigtvis om explosionen skapar ett undertryck efter expensionsfasen? Plåten buktade även utåt på sina ställen, men på det stora hela påstås det vara en ingående buckla.
Citera
2020-10-10, 23:06
Medlem
Är det inte lite ironiskt förresten att M KD och SD kräver förklaring av S om hur förlisningen gick till ? Nog för att det var sossarna som tog beslutet att inte bärga båten och att täcka över den med betong men det var ju faktiskt M som regerade när förlisningen ägde rum.
Citera
2020-10-10, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
För min del är jag fortfarande även osäker på vart hålet i stort sitter på skrovet, kanske har bekräftats, men vad jag har förstått så pratas det om att hålet är beläget vid det sista E:t i ESTLINE.

Hur går det ihop med kommentarerna(filmarna) om att de ser en bit av text, ser ut som en rundad bokstav, ett u eller s, typ något sådant gick pratet.

Borde det inte innebära att hålet/skadan är belägen vid ES i ESTLINE, eller har jag missat något?
Som jag ser på rekonstruktionen finns E och . med, vilket borde vara det sista Et. Om man jämför med bilder på Estonia blir det mellan pool och sewage, vilket stämmer med dokumentärens placering, men texten har varierat lite. Jag är inte säker på detta och jag vet inte hur bra de varit i sin placering.
Citera
2020-10-10, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fontjaenkorv
Vet man verkligen att det är en sprängning som ligger bakom? Det enda jag hört är att det fraktades militär smuggling veckorna innan förlisningen, däremot inte på själva olycksnatten har det inte varit bekräftat så vitt jag vet. Sprängningsteorin är bara en spekulation tills vidare
Vittnen om lastbilar och estniske tulltjänstemannen är det som talar för smuggling vid tillfället.

Sprängning är inte bekräftat så vitt jag vet.
Citera
2020-10-10, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solipsism
Vittnen om lastbilar och estniske tulltjänstemannen är det som talar för smuggling vid tillfället.

Sprängning är inte bekräftat så vitt jag vet.

Ja veckorna innan förlisningen ja. Men om det var så även på olycksnatten vet vi ju inte och det var jag menade. Så länge detta bara är spekulation så får vi nöja oss så.
Citera
2020-10-10, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
Bild nr 3 & 4, se kalender på väggen: http://www.estline.ee/28-09-1994
Fel av mig.
1. Filmen från Dplay visar MS Estonia upp och ner, när den vänds rätt blir det en del av ett O:
http://www.itdemokrati.nu/msestonia/MSEstoniaO.png
2. Efter OS i Lillehammer målades loggan om till "Estonia".
O:et är mitt på båten, ovanför fenstabilisatorn.
http://www.itdemokrati.nu/msestonia/MSEstoniaEstonia.jpeg
Senast redigerad av sovvandring 2020-10-10 kl. 23:14.
Citera
2020-10-10, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
http://www.bilddump.se/bilder/20201010223238-81.237.220.155.jpg

Se på bilden. Det finns en spricka där plåten släppt. En meter höger så är det ett köttigt område. Inte alls som fartygsfärg, utan som en explosion skett.
Det går även revor efter bombfragment som suttit på fendern.

Hade hålet uppkommit för att skeppet slog i i botten, så hade revan varit en spricka med vit färg på båda sidor. Nu består revan av 1 meter kötttig, sotig metall och tecken på bombfragmnent.

Enligt den norska expert som intervjuades i dokumentären är det osannolikt att det är fråga om en bomb, men du kanske vet bättre än honom?
Citera
2020-10-10, 23:15
Medlem
Efter dom första dykningarna så täcktes ju hålen igen är det sagt. Men dom är ju öppna nu. Man kan ju fundera på hur många som varit där efteråt.
Citera
2020-10-10, 23:16
Avstängd
DrunkenZealots avatar
Citat:
Vet man verkligen att det är en sprängning som ligger bakom? Det enda jag hört är att det fraktades militär smuggling veckorna innan förlisningen, däremot inte på själva olycksnatten har det inte varit bekräftat så vitt jag vet. Sprängningsteorin är bara en spekulation tills vidare
Se på bilden. Hur skall det uppkomma utan en explosion?
Citera
2020-10-10, 23:17
Medlem
Skogismyras avatar
Citat:
Ja veckorna innan förlisningen ja. Men om det var så även på olycksnatten vet vi ju inte och det var jag menade. Så länge detta bara är spekulation så får vi nöja oss så.
Det finns minst 2 vittnen som säger att militärbilar körde ombord för olycksfärden.
Citera
2020-10-10, 23:17
Avstängd
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heebu
Enligt den norska expert som intervjuades i dokumentären är det osannolikt att det är fråga om en bomb, men du kanske vet bättre än honom?
Ingen aning, men jag ser ju hur bombfragment repat skrovet.

Har du eller Norsken en bättre förklaring så låt mig höra.
Citera
2020-10-10, 23:19
Medlem
En fråga gällande dokumentären och sanningen/fakta. Kan ha utretts tidigare alt fel tråd, ursäktar isåf.

Estoniasamlingen har en intervju med Peter som försökte bärga sin fru Carita från vraket. I intervjun framgår att isbrytaren inte alls avbröt deras försök att hitta hennes kropp utan att det helt enkelt inte gick att ta sig dit. Vem ljuger?

http://www.estoniasamlingen.se/newsItemTT.aspx?id=19950703:TT:0079:0
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in