2020-10-10, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Den stora studentfesten för 400 personer som skulle äga rum i Uppsala idag har ställts in bara några minuter före start . Nu kan man ju undra vart alla festprissar bland studenterna drar istället? Det hade nog varit smartare att ställa in festen tidigare istället.
"Den kritiserade studentfesten som planerats äga rum med uppsalastudenter i dag, "Schtocktoberfesten" ställs in bara minuter före start.

Beskedet kommer bland annat efter att Stockholms nation, som arrangerat festen, haft samtal med Region Uppsalas hälso- och sjukvårdsdirektör Mikael Köhler som reagerat negativt på festplanerna under rådande pandemi.

– Budskapet måste ändå vara att det är otroligt olämpligt just nu med tanke på smittoläget i regionen. Vi vet alla vad som händer när spriten hamnar i kroppen och inte på händerna, säger Mikael Köhler till SVT Uppsala.

Det finns inga lagar eller regler som kan hindra evenemanget, som lockat 400 studenter, att ske. Trots det har de nu ställt in festen."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Apropå festande nu öppnar nattklubbarna upp på Stureplan "grattis Stockholm" ännu fler coronafall är att vänta
Citera
2020-10-10, 14:50
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Menar du inte tvärtom? Låg nivå kan ge ett falskt negativt svar?
Det är väl tvärtemot vad du tror så att om få är sant positiva så kommer de flesta positiva test att vara falska positiva! Simpel matematik bara.
Citera
2020-10-10, 14:54
Medlem
Det är rätt patetiskt att se hur väldigt många människor drar iväg på nöjesresor till länder som har en hög smittspridning, samtidigt klagar man på att Sverige fortsätter att ha för lite restriktioner.

Regeringen måste ta ett beslut om att förbjuda in- och utresor nu när spridningen har ökat en aning (bortsett från arbetsresor). Att låta folk resa fritt samtidigt som restauranger, nattklubbar och allt där till måste följa stränga restriktioner är helt meningslöst. Ska nöjesresor runtom hela världen tillåtas så kan man lika gärna lätta på restriktionerna inom Sveriges gränser.
Citera
2020-10-10, 15:01
Medlem
docentdisciplins avatar
Full fart på spridningen nere på kontinenten nu, 6500 fall i nederländerna senaste 24h. (23 döda, totalt 250 inlagda på intensiven, snabbt ökande).
Citera
2020-10-10, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Jag bara älskar när någon tror på icke fullständiga kurvor som kommer att fyllas på. Det är skrattretande om något. Men vist du trodde kanske på Tegnell när han sa 60 om dagen också? Tyvärr är jag inte så lättlurad. Det tar minst tre veckor innan dagarna blir någorlunda fullständiga. I bland är eftersläpningarna så stora som över en månad. Kom du ihåg när vi uppdagade eftersläpningarna. Det var ju TT som sa att det troligen dött dubbelt så många, var det 4 april eller något sådant och Tegnell svarade att det handlade om ett 10-tal hit eller ditt. Det visade sig ju senare att det nästan var så stora som dubbelt så många. Men vist titta på våra myndigheters kurvor som äger den förmågan att alltid slutta neråt, det är trevligare att se på om inget annat.

Det ligger fortfarande mellan 1-2, kan inte se att du kommer till 3 döda/vecka under perioden:

v35 - 1,43
v36 - 1,71
v37 - 1,86
v38 - 1,71
v39 - 1,57
v40 - 1,43
Citera
2020-10-10, 15:14
Medlem
Forskning tyder på att kall och torr luft underlättar spridningen även av covid19. Det har varit känt länge när det gäller andra luftvägsvirus. Flera av platserna som har haft en snabb smittspridning har varit höglänta och torra platser. Madrid, Bergamo, Iran, Peru, Mexico. När vi sätter på elementen eller kyler ner våra lokaler blir inomhusluften också mycket torr. Den torra inomhusluften kan också vara en förklaring till tidpunkten för stor smittspridning i New York på vintern och i Florida på sommaren där AC används sommartid. Det skulle också kunna förklara klustren på slakterier och ishockeyhallar är luften där torr. https://lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/nya-ron/2017/01/torr-och-kall-luft-gynnar-luftvagsvirus/
Citera
2020-10-10, 15:18
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det är som att någon skulle be dig göra ett livslångt åtagande att inte skaffa barn, för att minska smittspridningen. Samtidigt som alla andra årskullar har barn, och din uppoffring gör marginell skillnad för smittspridningen.

Lustig liknelse med tanke på att det verkar vara en 50% nedsättning av sperman bland de som blivit smittade även efter mer än 3 månader. Lägger man till den nominala nedsättningen av testosteronet bland unga blir det kanske en helt barnlös generation. Kanske lika bra så för inte generation lättkränkt sina gener vidare.
Citera
2020-10-10, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alternatur
Forskning tyder på att kall och torr luft underlättar spridningen även av covid19. Det har varit känt länge när det gäller andra luftvägsvirus. Flera av platserna som har haft en snabb smittspridning har varit höglänta och torra platser. Madrid, Bergamo, Iran, Peru, Mexico. När vi sätter på elementen eller kyler ner våra lokaler blir inomhusluften också mycket torr. Den torra inomhusluften kan också vara en förklaring till tidpunkten för stor smittspridning i New York på vintern och i Florida på sommaren där AC används sommartid. Det skulle också kunna förklara klustren på slakterier och ishockeyhallar är luften där torr. https://lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/nya-ron/2017/01/torr-och-kall-luft-gynnar-luftvagsvirus/

Jodå det var uppe tidigt i tråden, och det som syns nu är väntat.Jag förutspådde att vi inte skulle se så mycket av viruset under sommaren pga av detta:

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
Citera
2020-10-10, 15:22
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Det ligger fortfarande mellan 1-2, kan inte se att du kommer till 3 döda/vecka under perioden:

v35 - 1,43
v36 - 1,71
v37 - 1,86
v38 - 1,71
v39 - 1,57
v40 - 1,43
Nu har jag väl aldrig gissat på att det skulle vara 3 avlidna per dag under alla dessa veckor du visar på. Utan vad jag skev var att det inte är sant att det dör genomsnitt 1 per dag avrundat till heltal som FoHM sa på pressträffen utan 2. Nu ligger det ett antal avlidna som inte är registrerade av FoHM ännu och när de kommer har jag svårt att tro att vi snittade på en (avrundat) avliden per dag under någon vecka. Den ända vecka det ens är möjligt att vi gjort det är vecka 35 med 10 avlidna om man tar ett genomsnitt på det blir det en om dagen men lägger de bara till en till blir genomsnittet 2 om dagen. Då FoHM faktiskt avrundade till heltal och det var avrundat till heltal vi diskuterade. Sedan tror jag att de senaste veckorna har det även ökat och jag skulle gissa att vi snittar på 3 om dagen nu. Det var ju detta jag skrev och detta kan vi inte veta fören en månad har gått för så stora är eftersläpningar. Det beror också på hur länge FoHM ”håller” på vissa dödsfall.

Det skulle alltså inte ligga mellan ett och två enligt FoHM det skulle vara genomsnitt 1 avliden avrundat till heltal. Det går ju alltid att se om pressträffen...
Citera
2020-10-10, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alternatur

Man kan faktiskt inte kalla Madrid en kall och torr plats någon gång på året!

https://m.foreca.se/resevader/Spanien/Comunidad-de-Madrid/Madrid

Det finns 100 tals kallare och torrare platser i Europa. Inte minst i Skandinavien
Citera
2020-10-10, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Bara en fråga . Hur upplever du detta situationen som politisk ? Oppositionen har ju i princip varit tysta. Jag är själv långt från ett fan av denna regering.

Jag upplever inte hela situationen som politisk, men man kan ana politiska motiv i vissa frågor. Det är allt..

Så har det alltid varit med sossarna..
Beslut tas inte med inrikting på bästa resultat i alla fall, utan på politisk vinning.

Det gäller dock de andra partierna också skall jag tillägga.
Citera
2020-10-10, 15:26
Medlem
Citat:
Nu har jag väl aldrig gissat på att det skulle vara 3 avlidna per dag under alla dessa veckor du visar på. Utan vad jag skev var att det inte är sant att det dör genomsnitt 1 per dag avrundat till heltal som FoHM sa på pressträffen utan 2. Nu ligger det ett antal avlidna som inte är registrerade av FoHM ännu och när de kommer har jag svårt att tro att vi snittade på en (avrundat) avliden per dag under någon vecka. Den ända vecka det ens är möjligt att vi gjort det är vecka 35 med 10 avlidna om man tar ett genomsnitt på det blir det en om dagen men lägger de bara till en till blir genomsnittet 2 om dagen. Då FoHM faktiskt avrundade till heltal och det var avrundat till heltal vi diskuterade. Sedan tror jag att de senaste veckorna har det även ökat och jag skulle gissa att vi snittar på 3 om dagen nu. Det var ju detta jag skrev och detta kan vi inte veta fören en månad har gått för så stora är eftersläpningar. Det beror också på hur länge FoHM ”håller” på vissa dödsfall.

Det skulle alltså inte ligga mellan ett och två enligt FoHM det skulle vara genomsnitt 1 avliden avrundat till heltal. Det går ju alltid att se om pressträffen...

Nja du så här sa du då:

Citat:
Innan snittade vi på två döda per dag, du vet då som FoHM gick ut och sa att vi snittade på 1. Nu snittar vi på 3 döda per dag så jo det går upp där med. Men som i våras tar det längre tid för dessa siffror att komma i kapp. Eftersläpningarna är bra mycket större där en i nya fall och det tar ju ett tag för någon att dö också. Görs ingenting mer för att stoppa smittan kommer vi se tvåsiffriga tal igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in