2020-10-10, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Bra Norge!

Norge gör som USA - corona kan smitta genom luften!

https://www.dagbladet.no/nyheter/fhi-med-ny-beskjed-om-luftsmitte/72935575

När ska galna Tegnell fatta det här?

Missade du PKn i torsdags.

Då sa Tegnell just precis det. ”Corona KAN smitta genom luften”

Är du möjligtvis begåvningshandikappad?
Citera
2020-10-10, 13:19
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Menar du i tidningarna eller till berörda?
I tidningarna och andra källor. Det kan ju tänkas att jag ska träffa någon som har barn, eller jobbar, på en skola med smitta. Då vill jag kunna välja innan om jag vill ta den risken. Inte för min egen skull naturligtvis men för en nära anhörigs skull.

Jag tänker inte direkt på vardagliga situationer, men det kan ju vara så att min tandläkare har barn på en skola med smitta? Då väljer jag hellre att vänta med besöket eller så går jag till någon annan osv.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-10-10 kl. 13:30.
Citera
2020-10-10, 13:20
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Och redan 16 mars rekommenderade man hemarbete för alla som kunde. Så det var en period på fyra dagar som du tvingades leva under identitetspolitisk stress.
Nej, den 10 mars gick Spotify ut med att de lät sina medarbetare jobba hemma. Naturligtvis har FHM varit medvetna om den möjligheten långt tidigare men valt att avstå den pga jämlikhets frågan.

Det var i samband med en fråga rörande Spotify som Tegnell uttalade sig.
Citera
2020-10-10, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ska vi då tolka sars-cov2 som minst/lika/mer eller dubbelt så dödlig som influensa?

Mer dödlig ja, men det går inte att räkna så eftersom man måste veta hur många som är infekterade för att få IFR, och även veta vilka åldersgrupper som räknas in. Med ett antagande att ganska många - 1,5 miljoner - blev infekterades av influensa under den större influensasäsongen 17/18 och att siffran ligger ungefär samma för covid-19 (dvs att 15 % av befolkningen har haft covid-19) så skulle det stämma. Annars inte. Om det varit dubbelt så många infekterade av covid-19 idag än influensa 17-18 skulle legaliteten vara ungefär samma.

En review för covid finns här

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.07.23.20160895v6.full.pdf
Citera
2020-10-10, 13:33
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Bra Norge!

Norge gör som USA - corona kan smitta genom luften!

https://www.dagbladet.no/nyheter/fhi-med-ny-beskjed-om-luftsmitte/72935575

När ska galna Tegnell fatta det här?

Navelskåderi. Det är ungefär som att bestämma sig för om viruset är blått eller grönt. Det som spelar roll är vilka åtgärder man gör. Det är ca 1 av 1000 som är smittade i dag. Kurvan har dubblats på ca 6 veckor. Jämför det med en fördubbling var tredje dag i våras. Det verkar dessutom hålla på att avstanna. Ta en toy och lugna ner dig.
Citera
2020-10-10, 13:34
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Folk är rädda, för dom får dålig i formation från media & politiker. Alla hypokondriker och lätt neurotiska människor flippar ur i en sån här situation. Man kan inget annat göra än att låta tiden bevisa att deras ångest är obefogad.
Du har så djävla fel att det är på gränsen till efterblivet. Det finns många många människor som inte är rädda för sin egen skull utan de är oroliga för att smitta någon nära anhörig vilken skulle bli svårt sjuk och antagligen avlida om de smittades.

Att värna om sin nästa är inte hypokondri eller neurotiskt beteende.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-10-10 kl. 13:58.
Citera
2020-10-10, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
I tidningarna och andra källor. Det kan ju tänkas att jag ska träffa någon som har barn, eller jobbar, på en skola med smitta. Då vill jag kunna välja innan om jag vill ta den risken. Inte för min egen skull naturligtvis men för en nära anhörigs skull.

Jag tänker inte direkt på vardagliga situationer, men det kan ju vara så att min tandläkare har barn på en skola med smitta? Då väljer jag hellre att vänta med besöket eller så går jag till någon annan osv.

Jag förstår hur du tänker.
Tror dock att det blir väldigt mycket ”nyheter” i tidningarna om man skall rapportera varenda fall.

Tror dock risken för dig är större om din tandläkare har någon positiv i sin bekantskapskrets.
Citera
2020-10-10, 13:35
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Nä sossarnas kärnväljare hade blivit galna
Jag har aldrig förstått de människor som ser ett nöje i att vallfärda till Ullared, eller andra liknande inrättningar? Varför vill man trängas med tusentals andra individer, jag förstår det inte.
Citera
2020-10-10, 13:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag vet inte om jag håller med.

Det finns inget att vinna folkhälsomässigt på att göra rika människor fattigare. Däremot har den som är rik i Sverige bättre marginaler mot hälsofarlig fattigdom än den som redan är fattig från början.
Vinna och vinna, rent krasst är det ett faktum att ojämlikheter skapar en sämre folkhälsa i ett samhälle.

Därmed inte sagt att det inte finns andra värden än högsta möjliga folkhälsa i ett samhälle, men en folkhälsomyndighet måste definitivt ta hänsyn till det.

Svensk fattigdom är ohälsosamt i Sverige men inte i ett land där svenskt existensminimum innebär att leva i lyx. Det är t o m bättre för hälsan än att vara välbeställd medelklass i Sverige.
Citera
2020-10-10, 13:40
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Behöver inte ens handla om medmänsklighet, jobbar man med folkhälsa måste man vara medveten om att ojämlika livsvillkor i sig är skadliga för folkhälsan. Så då får man ju välja när de positiva effekterna med den ojämlika åtgärderna överväger de negativa.

Ur folkhälsosynpunkt är det bättre om alla är lika fattiga (ner till viss nivå naturligtvis) eller lika rika än om vissa är fattiga och vissa är rika.

Det är därför det finns relativt fattiga länder där folkhälsan är god, samt rika länder med en usel folkhälsa, som USA.

Herre gud vilken ignorans! En mycket stor del i en människas psykiska, och fysiska, välbefinnande är möjligheten att få det bättre genom olika handlingar. Det är möjligheten till förbättring som driver individer.

Om inte den möjligheten fanns utan staten bestämde vad man skulle få äga hade samhället och utvecklingen saktat ner betydligt, till och med avstannat för att ge plats åt korruption osv.
Citera
2020-10-10, 13:42
Medlem
Kämpendahls avatar
Den stora studentfesten för 400 personer som skulle äga rum i Uppsala idag har ställts in bara några minuter före start . Nu kan man ju undra vart alla festprissar bland studenterna drar istället? Det hade nog varit smartare att ställa in festen tidigare istället.
"Den kritiserade studentfesten som planerats äga rum med uppsalastudenter i dag, "Schtocktoberfesten" ställs in bara minuter före start.

Beskedet kommer bland annat efter att Stockholms nation, som arrangerat festen, haft samtal med Region Uppsalas hälso- och sjukvårdsdirektör Mikael Köhler som reagerat negativt på festplanerna under rådande pandemi.

– Budskapet måste ändå vara att det är otroligt olämpligt just nu med tanke på smittoläget i regionen. Vi vet alla vad som händer när spriten hamnar i kroppen och inte på händerna, säger Mikael Köhler till SVT Uppsala.

Det finns inga lagar eller regler som kan hindra evenemanget, som lockat 400 studenter, att ske. Trots det har de nu ställt in festen."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Citera
2020-10-10, 13:42
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka

Sannolikheten att du ska bli smittad av att tandläkarens barn går på en skola där det finn smitta är typ försvinnande liten. med tanke på att det i dagsläget är mindre än 1 på 1000 som är smittade. I sotra delar av landet är smittan lägre än 1 på 5000.
1 först ska barnet faktiskt smittas i skolan vilket är liten risk eftersom barn smittar i låg grad.
2 barnet som har liten sannolikhet att smitta vidare ska i sin tur smitta sin tandläkar-förälder.
3 tandläkaren som i yrket använder PP3 skydd och visir som används korrekt, ska i sin tur smitta dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in