Citat:
Ursprungligen postat av
KnackeredVonAnka
I tidningarna och andra källor. Det kan ju tänkas att jag ska träffa någon som har barn, eller jobbar, på en skola med smitta. Då vill jag kunna välja innan om jag vill ta den risken. Inte för min egen skull naturligtvis men för en nära anhörigs skull.
Jag tänker inte direkt på vardagliga situationer, men det kan ju vara så att min tandläkare har barn på en skola med smitta? Då väljer jag hellre att vänta med besöket eller så går jag till någon annan osv.
Sannolikheten att du ska bli smittad av att tandläkarens barn går på en skola där det finn smitta är typ försvinnande liten. med tanke på att det i dagsläget är mindre än 1 på 1000 som är smittade. I sotra delar av landet är smittan lägre än 1 på 5000.
1 först ska barnet faktiskt smittas i skolan vilket är liten risk eftersom barn smittar i låg grad.
2 barnet som har liten sannolikhet att smitta vidare ska i sin tur smitta sin tandläkar-förälder.
3 tandläkaren som i yrket använder PP3 skydd och visir som används korrekt, ska i sin tur smitta dig.