2020-10-09, 14:20
Medlem
returxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Om nu Fan är allsmäktig gud, eller den allsmäktige Guden är ond (dessa satser synes mig ekvivalenta!) finns det väl ett omvänt teodicéproblem (diabolodicéproblem?) nämligen detta: varför upplever vi inte alla, i varje stund av livet, maximal ångest och smärta? Varför lever vi inte alla i dagens Somalia?

Teorin om (minst) två sinsemellan kämpande makter, där ingendera är allsmäktig, såsom inom exempelvis Zoroastrianismen eller den fornnordiska asatron förefaller mig mycket mera logisk och i överensstämmelse med verkligheten..!
Är världen ond kan den inte vara god samtidigt och omvänt.
Citera
2020-10-09, 14:28
Medlem
returxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Jo men problemet med att en kristen Gud har skapat en värld som ser ut att vara motsatsen till kristen godhet är ju bara ett problem för kristna. Det är inte ett problem för att tro på någon Gud i största allmänhet.
Inte ser ut att vara utan är så i allra högsta grad. Om Gud förutsättes att vara god så måste ju det innebära att man har anledning att betvivla hans allsmäktighet när världen är rätt utsagt för jävlig och vad avser man då att man tror sin Gud var kapabel till
Senast redigerad av returx 2020-10-09 kl. 14:31.
Citera
2020-10-09, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av returx
Inte ser ut att vara utan är så i allra högsta grad. Om Gud förutsättes att vara god så måste ju det innebära att man har anledning att betvivla hans allsmäktighet när världen är rätt utsagt för jävlig och vad avser man då att man tror sin Gud var kapabel till
Människor har begränsad förmåga att utvärdera Guds handlingar bland annat så vet vi inte vilka alternativ Gud har eller om det finns några begränsningar eller regler utom Guds kontroll som Gud måste hålla sig till.

Det finns inget som tyder på att Gud skulle vara allmäktig på sådant sätt att den inte alls har några begränsningar för någonting vad den kan göra och total förståelse för allt som finns och kommer att finnas. Tvärt om så skulle jag kunna tänka mig att verkligheten är någon typ av experiment för att se vad man kan göra just för man inte vet vad som kommer att hända.

Jag tror också att det finns skäl att anta att Gud kanske inte är den enda "varelsen" i sin kategori utan det kan finnas andra motsvarande väsen.
Citera
2020-10-09, 17:41
Medlem
returxs avatar
Citat:
Människor har begränsad förmåga att utvärdera Guds handlingar bland annat så vet vi inte vilka alternativ Gud har eller om det finns några begränsningar eller regler utom Guds kontroll som Gud måste hålla sig till.

Det finns inget som tyder på att Gud skulle vara allmäktig på sådant sätt att den inte alls har några begränsningar för någonting vad den kan göra och total förståelse för allt som finns och kommer att finnas. Tvärt om så skulle jag kunna tänka mig att verkligheten är någon typ av experiment för att se vad man kan göra just för man inte vet vad som kommer att hända.

Jag tror också att det finns skäl att anta att Gud kanske inte är den enda "varelsen" i sin kategori utan det kan finnas andra motsvarande väsen.
Ok, för Gud är allt möjligt och för Fan är intet omöjligt
Citera
2020-10-09, 18:40
Medlem
Flammarions avatar
Citat:

Hur världen ser ut är väl vårat ansvar? Inte kan vi sitta och skylla på någon Gud?
Citera
2020-10-09, 18:54
Medlem
returxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Hur världen ser ut är väl vårat ansvar? Inte kan vi sitta och skylla på någon Gud?
Svarar dig oförbehållsamt JA på båda dina frågor.
Citera
2020-10-09, 22:04
Medlem
Citat:

Det är ju helt fel att det är vårt ansvar. Grundförutsättningarna för hur världen ser ut är inte skapade av människor.
Citera
2020-10-10, 09:09
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av banemann
Både "Gud" och djävulen och alla andra gudar är koncept skapade av människan.
Inget fel med det, för det funkar om var och en tar ansvar för sin egen gud och inte lägger över allt på någon fånig yttre "allsmäktig ande"

Jesus sa "gud finns inom er" och "sök och ni ska finna"

Den som tror något annat behöver fundera en stund till.
Jesus sa också att "dit Jag går (till Fadern", dit kan ni inte komma"

Jesus sa många saker, och vi bör se till helheten av budskapet.
Citera
2020-10-10, 09:18
Medlem
returxs avatar
Citat:

Citat:
Det är ju helt fel att det är vårt ansvar. Grundförutsättningarna för hur världen ser ut är inte skapade av människor.
OK, ja vi borde väl inte ställas till svars för Big Bang men vår främsta skillnad som människor mot (övriga) djur är vår förmåga att kunna planera vår framtid och där är vårt ansvar.

Vänta på Jesus är icke att ta ansvar utan verkar iaf på mig närmast som att fly från ansvaret.

Ja lockar han inte just med orden: "Kasta din börda (ansvar) på mina axlar så varde du frälst" och vänta på mig tills tiden är inne ( världens undergång) då jag kommer å plockar upp de som trott på mina löften och erkänt mig som sin herre?
Citera
2020-10-10, 10:40
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
OK, ja vi borde väl inte ställas till svars för Big Bang men vår främsta skillnad som människor mot (övriga) djur är vår förmåga att kunna planera vår framtid och där är vårt ansvar.

Vänta på Jesus är icke att ta ansvar utan verkar iaf på mig närmast som att fly från ansvaret.

Ja lockar han inte just med orden: "Kasta din börda (ansvar) på mina axlar så varde du frälst" och vänta på mig tills tiden är inne ( världens undergång) då jag kommer å plockar upp de som trott på mina löften och erkänt mig som sin herre?
Att ge ansvaret till onda egoister tycks mig inte vara vettigt.
Det är vårt ansvar att så inte göra.

Vem är god, osjälvisk, sann och vis?
Citera
2020-10-10, 11:34
Medlem
returxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Att ge ansvaret till onda egoister tycks mig inte vara vettigt.
Det är vårt ansvar att så inte göra.

Vem är god, osjälvisk, sann och vis?
Altruister - alltså motsatsen till egoister!
Citera
2020-10-10, 11:38
Medlem
returxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Jesus sa också att "dit Jag går (till Fadern", dit kan ni inte komma"

Jesus sa många saker, och vi bör se till helheten av budskapet.
Ja just det, man ser ofta i debatter mellan religiösa att de, så att säga, slår varandra i huvudet med sina bibelcitat....men Jesus sade också...osv
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in