2020-10-09, 21:53
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Jag får inte riktigt ihop det med Estonias mayday.

Vem på Mariella är det som svarar Estonia?
https://www.youtube.com/watch?v=V5tbah19qo8&t=348s&ab_channel=MemorialPala ce
28 sekunder in i klippet.
Låter som Mariellas kapten.

Men det går inte riktigt ihop med det han säger i detta klipp.
https://www.youtube.com/watch?v=i_koDsmxWIg&ab_channel=SwedenShip

Han menar att han kommer springandes upp till bryggan.
Sprang han direkt till radion o anropade Estonia? Knappast.

Estonia måste ha sänt mayday innan , annars hade man ju inte kallat upp kapten till bryggan på Mariella. Eller tänker jag helt fel nu????

Estona sänder enligt protokoll Mayday, Mayday. Sedan, på grund av brus, genomförs handskakningsförsök med Silja Europa, vilket håller på i 1 minut där de försöker etablera kontakt. Estonia sänder Mayday igen, och igen försöker med handskakning, då ställer Europa frågan om Estonia sänder Mayday. Estonia förklarar sedan läget och begär assistans.

Vad får dig att tro att kaptenen är på bryggan under färd? Sedan kan även kaptenen ha radio på sitt kontor för att övervaka kommunikationen. Befälet på Mariella säger i klartext att han ska väcka "skeppar'n", dvs kaptenen. Så det är ju inte kaptenen som svarar på sekundärt Mayday.

Sedan har vi en avskyvärd radiodisciplin från 10 fartyg och radio Helisinki (som är RKC?) där man blandar ihop fartyg och pratar i munnen på varandra. Vi hör dessutom en kustbevakare anropa, men får inget gehör.

Sedan kommer det roliga anropet, "Estonia, Estonia, Europa, Mariella" (Förvirrat befäl på Mariella?)
Citera
2020-10-09, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Estona sänder enligt protokoll Mayday, Mayday. Sedan, på grund av brus, genomförs handskakningsförsök med Silja Europa, vilket håller på i 1 minut där de försöker etablera kontakt. Estonia sänder Mayday igen, och igen försöker med handskakning, då ställer Europa frågan om Estonia sänder Mayday. Estonia förklarar sedan läget och begär assistans.

Vad får dig att tro att kaptenen är på bryggan under färd? Sedan kan även kaptenen ha radio på sitt kontor för att övervaka kommunikationen. Befälet på Mariella säger i klartext att han ska väcka "skeppar'n", dvs kaptenen. Så det är ju inte kaptenen som svarar på sekundärt Mayday.

Sedan har vi en avskyvärd radiodisciplin från 10 fartyg och radio Helisinki (som är RKC?) där man blandar ihop fartyg och pratar i munnen på varandra. Vi hör dessutom en kustbevakare anropa, men får inget gehör.

Sedan kommer det roliga anropet, "Estonia, Estonia, Europa, Mariella" (Förvirrat befäl på Mariella?)

Inget får mig att tro det för jag är så långt ifrån en expert på detta.
Men det är Befälet på Europa som säger att han ska väcka skepparn.
På länken jag angav så hör jag MAYDAY första ggn precis efter att Mariella anropar Estonia.
Om kaptenen nu har en radio på sitt kontor/rum så förklarar det saken att han svarar så snabbt, om han nu inte har det så bör Estonia sänt flera Mayday innan, nått som inte finns på detta klipp iallafall.
Citera
2020-10-09, 22:12
Avstängd
Citat:
På länken jag angav så hör jag MAYDAY första ggn precis efter att Mariella anropar Estonia.
Om kaptenen nu har en radio på sitt kontor/rum så förklarar det saken att han svarar så snabbt, om han nu inte har det så bör Estonia sänt flera Mayday innan, nått som inte finns på detta klipp iallafall.

Ja, du har rätt, det är Europa som inte har kapten uppe eller vaken. Han pratar med Mariella vid den tidpunkten.
Nej, Estonia sänder sitt andra Mayday när de försöker få kontakt med Europa. Man sänder enligt protokoll alltid ut Mayday först innan handskakning.

Europa, estonia
Silja Europa, Estonia
Estonia, detta är Silja Europa, på kanal 16
Silja Europa, Wiking Estonia.
Estonia, Estonia, (Mariella), (De lägger sig i för att handskakningen inte fungerade)
Mayday, Mayday. (0:33)
Silja Europa, Estonia
Estonia, Silja europa, sänder ni Mayday?.

Så Mayday var riktat till Silja Europa, bara det att Mariella bröt in i kommunikationen (väldigt osmidigt). Därför är Europa RL tills kustbevakaren kommer på platsen. Sedan bryter hela kommunikationen ned och alla börjar föra fria anrop till varandra på flera olika språk.

Några minuter in sänder Mariella #Mayday, Silja Europa helt utan anledning. Troligen för att Mariella då hade prioriterad trafik om position på Estonia.
Citera
2020-10-09, 22:21
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Det behövs inga djupare kunskaper och framförallt behöver ingen "räkna på det" - det behövs bara sunt förnuft.

Uppgifter gör gällande att tung torped av svensk modell väger 1400 kilo - eller 1,4 ton - och har en hastighet på +50 knop. Säg 60 knop - det är ca 108 km/h.

Det är ungefär det samma som att en Volkswagen Passat skulle kört in i Estonias sida i 100 km/h. Kom nu ihåg att Estonia - utan last - vägde 15.500 ton, 10.000 gånger mer än torpeden... Tror du att någon märkt något, tror du fartyget "krängt till"?

Nej, jag tror inte det heller.

Men system såsom fartygskonstruktioner är komplicerade, det jag är ute efter är att utesluta att en stöt inte fortplantas på ett sätt att den skulle vara en tiopotens ifrån att kunna bryta sönder ett av låsen.

Det är otroligt långsökt, men för att avbryta alla konspirationsteorier vore det bra.
Citera
2020-10-09, 22:23
Medlem
Citat:
Ja, du har rätt, det är Europa som inte har kapten uppe eller vaken. Han pratar med Mariella vid den tidpunkten.
Nej, Estonia sänder sitt andra Mayday när de försöker få kontakt med Europa. Man sänder enligt protokoll alltid ut Mayday först innan handskakning.

Europa, estonia
Silja Europa, Estonia
Estonia, detta är Silja Europa, på kanal 16
Silja Europa, Wiking Estonia.
Estonia, Estonia, (Mariella), (De lägger sig i för att handskakningen inte fungerade)
Mayday, Mayday. (0:33)
Silja Europa, Estonia
Estonia, Silja europa, sänder ni Mayday?.

Så Mayday var riktat till Silja Europa, bara det att Mariella bröt in i kommunikationen (väldigt osmidigt). Därför är Europa RL tills kustbevakaren kommer på platsen. Sedan bryter hela kommunikationen ned och alla börjar föra fria anrop till varandra på flera olika språk.

Några minuter in sänder Mariella #Mayday, Silja Europa helt utan anledning. Troligen för att Mariella då hade prioriterad trafik om position på Estonia.

Som jag ser det så anropar Estonia också Viking Line när de ropar "Silja Europa, Wiking Estonia."
Citera
2020-10-09, 22:32
Avstängd
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humpcut
Det har hänt 1.3 miljoner ggr förut så varför skulle det inte finnas en chans att det hänt igen?

https://www.independent.co.uk/hei-fi/entertainment/scientist-warns-trawler-damage-shipwrecks-will-result-archaeological-catastrophe-8009381.html
Kan säga på en gång att något trålbord har inte gjort det där. Kan du se ett trålbord på ett par hundra kilo i 2 knops fart, göra det där?

Vidare anser jag att det är belagt att skadan uppkom medan Estonia flöt. Passagerarna har vittnat om vatten kring skrovväggarna.
Citera
2020-10-09, 22:33
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av heebu
Som jag ser det så anropar Estonia också Viking Line när de ropar "Silja Europa, Viking Estonia."

Nej, Viking Estonia är avsändaren. Kaptenen på Estonia benämner sig själv som Viking flera gånger. Många fartyg förlorar sig i kontakten med varandra och börjar benämna sig själva som andras anropsnamn.

Kan vara så att han anropade Silja Europa, Viking (Mariella), men det lät inte så.

Enligt radiomeddelandet måste förloppet ha pågått i mindre än 15 minuter då Mariella inte hittar fartyget, men diverse bråten. Då har det gått runt 10 minuter sedan sista anropssignal från Estonia.
Citera
2020-10-09, 22:35
Medlem
ycwms avatar
Citat:

Såg ett youtubeklipp för någon dag sedan där någon i kommentarerna verkade väldigt kunnig och skrev ett par ganska långa inlägg med intressant fakta. Försökt hitta det igen men lyckas tyvärr inte. Någon här som kanske känner igen?

Men kort sagt skapade den kraftiga slagsidan problem med signalen, och det var inte först Estonia började använda walkitalkies som de fick kontakt, och jag uppfattar det som att det är därifrån man börjar höra i de inspelningarna som finns mest tillgängliga. Iom att slagsidan var så pass kraftig var det andrekaptenen som befanns sig på "den övre sidan" på bryggan om du förstår vad jag menar, som fick luta sig mot dörrkarmen för att hålla sig på plats och kunna sköta kommunikationen. Detta var bland annat anledningen till att de inte kunde ange position och sa att det var blackout. Men kordinaterna fanns tydligen i mitten av bryggan, problemet var att han inte kunde ta sig dit och sedan tillbaka igen för att lutningen var så kraftig. Så småningom lyckades någon annan i besättningen ta sig dit och passa kordinaterna till andre kaptenen som sköter kommunikationen, därför ska man tydligen kunna höra någon mer som anger dessa vid samma tillfälle i inspelningen.
Citera
2020-10-09, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av likewhatyoudont
Jag tror att det är två finlandssvenskar med mycket lik röst på färjorna. Den förste man hör är på Europa, och den andre som kommer vid 2min är kapten på Mariella. Senare är det "skepparn" (kapten?) på Europa som talar, han med mörk röst.

Intressant att finlandssvenskar verkar låta så lika i era öron. Jag vet inte hur många personer som deltog i radiotrafiken, men det var antagligen fler än två eller tre per båt.
Citera
2020-10-09, 22:37
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ycwm
Såg ett youtubeklipp för någon dag sedan där någon i kommentarerna verkade väldigt kunnig och skrev ett par ganska långa inlägg med intressant fakta. Försökt hitta det igen men lyckas tyvärr inte. Någon här som kanske känner igen?

Men kort sagt skapade den kraftiga slagsidan problem med signalen, och det var inte först Estonia började använda walkitalkies som de fick kontakt, och jag uppfattar det som att det är därifrån man börjar höra i de inspelningarna som finns mest tillgängliga. Iom att slagsidan var så pass kraftig var det andrekaptenen som befanns sig på "den övre sidan" på bryggan om du förstår vad jag menar, som fick luta sig mot dörrkarmen för att hålla sig på plats och kunna sköta kommunikationen. Detta var bland annat anledningen till att de inte kunde ange position och sa att det var blackout. Men kordinaterna fanns tydligen i mitten av bryggan, problemet var att han inte kunde ta sig dit och sedan tillbaka igen för att lutningen var så kraftig. Så småningom lyckades någon annan i besättningen ta sig dit och passa kordinaterna till andre kaptenen som sköter kommunikationen, därför ska man tydligen kunna höra någon mer som anger dessa vid samma tillfälle i inspelningen.

Lyssnar du på radiokommunikationen var det knappast fartygets slagsida som störde ut hela kommunikationen för SAMTLIGA fartyg i farleden. Även Europa och Mariella har stora svårigheter att nå varandra i vissa stunder. Radio Helsinki går knappt att höra ibland.
Citera
2020-10-09, 22:44
Medlem
Citat:
Nej, Viking Estonia är avsändaren. Kaptenen på Estonia benämner sig själv som Viking flera gånger. Många fartyg förlorar sig i kontakten med varandra och börjar benämna sig själva som andras anropsnamn.

Kan vara så att han anropade Silja Europa, Viking (Mariella), men det lät inte så.

Enligt radiomeddelandet måste förloppet ha pågått i mindre än 15 minuter då Mariella inte hittar fartyget, men diverse bråten. Då har det gått runt 10 minuter sedan sista anropssignal från Estonia.

Estonia tillhörde inte Vinking Lines flotta, men det kanske du hade missat?
Citera
2020-10-09, 22:47
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av heebu
Estonia tillhörde inte Vinking Lines flotta, men det kanske du hade missat?

Det vet jag, det har jag full koll på. Men samma fartyg gick förut med Viking Sally som namn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in