2020-10-09, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heebu
Nu är jag inte helt säker på rösterna på ljudupptagningen, men kan det vara så att det är någon annan än kaptenen som först svarar "Estonia, Estonia"? Dvs att det inte är Mariellas kapten?

Det är det jag oxå undrar över. Men det låter rätt likt kaptenen.
Citera
2020-10-09, 20:57
Avstängd
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strommingen
Finns uppgifter om störningar av radiotrafiken i området. Sannolikt har tidigare nödanrop från Estonia inte uppfattats.
Det är nog inte det som är grejen. Grejen är att det gick snabbare än vad rapporterna anger.
Citera
2020-10-09, 21:02
Avstängd
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Men ge dig.
Dom anropar Silja. Dom säger inget om Mayday. Visseligen är det på en nödkanal men det betyder inte så mkt när dom inte säger MAYDAY.
Om du själv bemödar dig att kolla länk två så kanske du fattar vad jag menar.

Mariellas kapten springer ju inte upp på bryggan i nattkläder bara för att det är kul. Jag ANTAR att han fått info att Estonia sänt Mayday innan han springer upp på bryggan.

Estonia säger MAYDAY efter att Mariella anropat Estonia. Hänger du med?
Det var väl inte Mariella som prata med Estonia, det var väl det andra fartyget?
Citera
2020-10-09, 21:02
Medlem
Citat:
Det är det jag oxå undrar över. Men det låter rätt likt kaptenen.

Det jag alltså menar är att det låter (på rösten) som om kaptenen är på bryggan ca 1min efter att Estonia första gången ger ett mayday. Jag igen tycker inte rösterna låter helt lika, men jag kan föstås ha fel.
Citera
2020-10-09, 21:03
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Varför är det klarlagt att endast vatten på bildäck kan ge den stora slagsidan som följer på de stora smällarna?

Om ett stort hål plötsligt öppnas i sidan av fartyget med svår sjögång och det dessutom finns tunga fordon som kanar på ett bildäck där det finns en hel del vatten som läckt in från det trasiga bogvisiret och fartyget ändrat kurs åt fel håll, varför ger det inte en temporärt stor slagsida?
De är klarlagt genom hydrostatiska beräkningar att Estonia bara kan få >30 grader slagsida om det finns (mycket) vatten på bildäck (eller ännu högre upp), se t.ex http://www.estoniasamlingen.se/SSPA/1_Definition_of_foundering_scenarios_CFD_Computati ons_and_validations_Comprehensive_modelling.pdf, s.42, Fig. 7-11. Det är ju inte så konstigt, för fartyg konstrueras så att de skall ha rimlig stabilitet även om de skulle ta in vatten under vattenlinjen pga t.ex. en grundstötning.

Frågan om lastförskjutning studerades av JAIC och slutsatsen var att den kunde motsvara endast 10% av de 2000 ton som krävs för 30 grader slagsida. Det beror på att lastbilarna stod tätt packade så de kan bara förskjutas ett,par meter, medan vattnet kan röra sig nästan obegränsat.

Baserat på allt vi vet så kunde Estonia bara kantra med 1000-2000 ton vatten på bildäck, det är faktiskt inte svårare än så. Frågan är hur vattnet hamnade där.
Citera
2020-10-09, 21:14
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
Ja, (delar av) besättningen ändrade sig också mellan förhörstillfällen och kan ha haft motiv att polera upp bilden av fartygets tekniska status. I rapporten finns det utförliga resonemang om varför vissa utsagor inte stämmer. I fallet med tre i ECR:en skulle de enligt egna vittnesmål tagit sig därifrån, 7 våningar upp, till sittandes i en livbåt på 3-4 minuter. I ett svårt lutande fartyg.

Angående tider, maydayanrop, radarplottar och lutningar har du alla vittnesmål från överlevande samt tidsstämpling när anropet togs emot av andra fartyg, som anger hur läget var vid vissa nyckeltidpunkter som när smällarna hördes, när fartyget svängde, maydayanropet skedde och fartyget var så lågt att det inte syntes på radar.
Den för mig förlorade men nyupptäckta HSVA-rapporten från 2008 har en mycket bra genomgång av tidsschemat (http://www.itdemokrati.nu/msestoniaeng/HSVA_english.pdf, s.11-13. De litar betydligt mer på passagerarnas uppgifter, och precis som SSPA-konsortiet förlägger det tappade visiret betydligt tidigare än JAIC. Deras slutsats är att ECR-klockan kan ha ha gått ca 15 minuter fel (!), men då stämmer tiderna för maskinpersonalens evakuering genom skorstenen. Även kameriakttagelserna går ihop.
Citera
2020-10-09, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Det var väl inte Mariella som prata med Estonia, det var väl det andra fartyget?

Mariella svarade oxå. Sen att Estonia pratade med Silja Europa vet vi.
Frågan är om det är kaptenen på Mariella som anropar Estonia. Då går det ju inte ihop alls
Citera
2020-10-09, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heebu
Det jag alltså menar är att det låter (på rösten) som om kaptenen är på bryggan ca 1min efter att Estonia första gången ger ett mayday. Jag igen tycker inte rösterna låter helt lika, men jag kan föstås ha fel.

Ja även jag kan ha fel, tycker rösten är rätt lik. Därför jag frågar vad andra tycker
Citera
2020-10-09, 21:18
Avstängd
DrunkenZealots avatar
Citat:
Mariella svarade oxå. Sen att Estonia pratade med Silja Europa vet vi.
Frågan är om det är kaptenen på Mariella som anropar Estonia. Då går det ju inte ihop alls
När jag hörde på radiotrafiken så fick jag det till at Silja Europa tar emot nödsamtalet. Detta stöds ju utav att Europa agerar räddningsledare.

Citat:
Det första nödanropet från ESTONIA
mottogs omkring kl.␣ 01.22 och besvarades av MARIELLA som befann sig nordost om och närmast ESTONIA. När nödanropet uppfattades på SILJA SYMPHONY sattes en bandspelare i gång för att
spela in radiotrafiken

Så du har rätt...
Citera
2020-10-09, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
Jag tror som du, men det vore väldigt bra om någon med lite djupare kunskaper i mekanik kan räkna på vilken energi som överförts när skadan som uppkom skapades. Skulle det skapa en stötvåg igenom skrovet eller skulle det dämpas ut/absorberas på grund av fartygets konstruktion? Kanske räkna på några olika fall, med olika fart och vikt på ett hypotetiskt föremål?

Mina kunskaper sträcker sig till att förstå att det blir en oelastisk stöt om skadan beror på en kollision eftersom det är en buckla.

Jag gillar inte bara forskningsrapporter utan även att generellt fråga kunniga
Det behövs inga djupare kunskaper och framförallt behöver ingen "räkna på det" - det behövs bara sunt förnuft.

Uppgifter gör gällande att tung torped av svensk modell väger 1400 kilo - eller 1,4 ton - och har en hastighet på +50 knop. Säg 60 knop - det är ca 108 km/h.

Det är ungefär det samma som att en Volkswagen Passat skulle kört in i Estonias sida i 100 km/h. Kom nu ihåg att Estonia - utan last - vägde 15.500 ton, 10.000 gånger mer än torpeden... Tror du att någon märkt något, tror du fartyget "krängt till"?
Citera
2020-10-09, 21:49
Medlem
Citat:
Ja även jag kan ha fel, tycker rösten är rätt lik. Därför jag frågar vad andra tycker

Jag tror att det är två finlandssvenskar med mycket lik röst på färjorna. Den förste man hör är på Europa, och den andre som kommer vid 2min är kapten på Mariella. Senare är det "skepparn" (kapten?) på Europa som talar, han med mörk röst.
Citera
2020-10-09, 21:52
Medlem
humpcuts avatar
Citat:
Mannen du har grova problem. Sluta vara så uppkäftig bakom din dator. VA lite trevlig.
Du länkar till Konspirationsteorier. Det är INTE FAKTA.

Det står . Fokus har visat bilderna för havsforskare som menar att spåren lika gärna kan komma från ett trålbord – en del av ett fiskeredskap.

Kan lika gärna = KANSKE

Så ta o lägg ner.

Nej läs artikeln. De slår hål på konspirationsteorierna.

Ja precis, det kan vara från trålning. Du och alla andra säger det är omöjligt trots 1,3 miljoner fall och videobevis.

Verkar som ingen här är det minsta intresserad av sanningen. Då hade man tagit in andras åsikter och haft ett öppet sinne för olika teorier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in