Citat:
Ursprungligen postat av
Paapen
Någon fler än jag som tror att det kända dna spåret ligger i någon frys hos NFC??
Förra sommaren gick man ju ut med att man hade ett 20 tal träffar på DNA i Brattås.
Däremot tycker jag det verkar konstigt att tex Peter Sjölund går ut och säger att han inte vet vad det är för typ av DNA.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/nytt-hopp-att-losa-dubbelmordet-i-brattas
Peter Sjölunds uttalande
Försöket i Linköping utvärderas nu av polisen centralt som ska bestämma om metoden får användas vid fler utredningar av grova brott.
– Dels måste det finnas tillräckligt med DNA så att vi kan få ut all den information som vi släktforskare behöver och dels att gärningspersonen har rötterna någonstans där det går att släktforska. Annars är det omöjligt tyvärr, säger släktforskaren Peter Sjölund.
Jag tycker dessa två citat motsäger sig själva lite granna varför jag undrar hur mycket info som verkligen släktforskarna fått från DNA registret. Det känns som Peter vill ha mer information men att han inte får detta vilket kanske gör att man har lagt locket på och att utredningen mer eller mindre är stängd för tillfället.
Det kan också vara ett sätt att finta en eventuell GM och att man faktiskt är mycket närmare en lösning än vad man vill uttala sig om.
Det är iaf märkligt hur man kunde få träff på dessa 20 personer om man har för lite DNA?
Ringa in den gemensamma nämnaren till dessa 20 personer och du hittar mördaren i Brattås.