2020-09-28, 00:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av InformationSociety
Kollat mobiltelefontrafiken tror jag definitivt att man gjort.

Tror faktiskt det var ett av GW Perssons stora klagomål på utredningen, man sparade inte mobilloggarna och krävde ut det försent.
Citera
2020-09-28, 16:35
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Tror faktiskt det var ett av GW Perssons stora klagomål på utredningen, man sparade inte mobilloggarna och krävde ut det försent.
Ja, han hade en del synpunkter. Bl.a. just det där med mobilerna:
"Leif GW rasande på mordmissen"
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/p6rrvG/leif-gw-rasande-pa-mordmissen
Citera
2020-10-01, 19:31
Medlem
Citat:

Var har han sagt det? I artikeln som det länkades till står det att polisen inte följde mobiler... det kan betyda att man inte kollade upp offrets mobiler som man skulle, inte att man glömde att begära ut mobiltelefontrafiken från alla i området?
Citera
2020-10-02, 18:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av InformationSociety
Var har han sagt det? I artikeln som det länkades till står det att polisen inte följde mobiler... det kan betyda att man inte kollade upp offrets mobiler som man skulle, inte att man glömde att begära ut mobiltelefontrafiken från alla i området?

Kan också vara att man inte kollade upp släkt och vänners mobilloggar.
Personligen tror jag det här mordet skulle vara enkelt att klara upp om polisen hade gjort sitt från början.

En 1000kr fråga: Vad har Brattås, Thomas Quick och Eva mordet gemensamt förutom att det aldrig blev uppklarat ?

Bland annat menar GW Persson att förundersökningsledaren missat de mest basala första åtgärderna.
– Man ska följa upp kreditkort och mobiler. Och saker som man ska lokalisera, som nycklar, pass och id-handlingar.

Men det finns också andra brister.

– Polisens spaningsledare har med vilje undanhållit information från sina utredare. Det är fullständigt häpnadsväckande att man gör på det viset, säger han.

En ledtråd på min fråga är BÖ, en utredare som aldrig borde ha fått utrett morden på grund av inkompetens i tidigare fall.
Citera
2020-10-03, 01:26
Avslutad
https://www.harnosand.se/innovationsveckan
Måndag 5 oktober
13.00-14.00

Ett panelsamtal tillsammans med den numera rikskände DNA-släktforskaren Peter Sjölund.

Peter Sjölund Släkt&DNA, som med sina kunskaper bidrog till att lösa det uppmärksammade mordet på Anna-Lena och Mohammed i Linköping. Peter berättar hur det gick till och hur DNA-släktforskning kan bidra till att lösa fler fall.

Kan tänka mig att Brattås är något mer komplicerat att lösa för Peter Sjölund, kanske kan vara intressant att kolla detta på Måndag.
Citera
2020-10-03, 21:36
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
https://www.harnosand.se/innovationsveckan
Måndag 5 oktober
13.00-14.00

Ett panelsamtal tillsammans med den numera rikskände DNA-släktforskaren Peter Sjölund.

Peter Sjölund Släkt&DNA, som med sina kunskaper bidrog till att lösa det uppmärksammade mordet på Anna-Lena och Mohammed i Linköping. Peter berättar hur det gick till och hur DNA-släktforskning kan bidra till att lösa fler fall.

Kan tänka mig att Brattås är något mer komplicerat att lösa för Peter Sjölund, kanske kan vara intressant att kolla detta på Måndag.
Det kan kanske vara intressant att lyssna på. Om man är i närheten av Härnösand kan man även anmäla sig för att få deltaga på plats.
Citera
2020-10-03, 21:50
Medlem
Citat:
Kan också vara att man inte kollade upp släkt och vänners mobilloggar.
Personligen tror jag det här mordet skulle vara enkelt att klara upp om polisen hade gjort sitt från början.

En 1000kr fråga: Vad har Brattås, Thomas Quick och Eva mordet gemensamt förutom att det aldrig blev uppklarat ?

Bland annat menar GW Persson att förundersökningsledaren missat de mest basala första åtgärderna.
– Man ska följa upp kreditkort och mobiler. Och saker som man ska lokalisera, som nycklar, pass och id-handlingar.

Men det finns också andra brister.

– Polisens spaningsledare har med vilje undanhållit information från sina utredare. Det är fullständigt häpnadsväckande att man gör på det viset, säger han.

En ledtråd på min fråga är BÖ, en utredare som aldrig borde ha fått utrett morden på grund av inkompetens i tidigare fall.

Polisen kan nog inte kontrollera en särskild mobiltelefon på det sättet om det inte finns skälig misstanke om brott. Polisens mest kända professor är ute på hal is som vanligt i sin kritik.
Citera
2020-10-09, 16:53
Medlem
Personen som lämnat sitt DNA på mordplatsen har oavsett mkt att förklara eftersom han inte gett sig tillkänna. Sen att det ska bli en dom krävs mkt mer.
Citera
2020-10-09, 19:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Itchii
Personen som lämnat sitt DNA på mordplatsen har oavsett mkt att förklara eftersom han inte gett sig tillkänna. Sen att det ska bli en dom krävs mkt mer.

Ja det är ganska uppenbart att DNA kommer från mördaren vid det här läget, är bara dottern som varit där inne före polisen och jag antar att alla närstående är testade med tanke på arv och sånt.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/slaktforskaren-en-revolution-storre-an-fingeravtrycket

Med tanke på hur snabbt Linköping gick att lösa så är jag ganska säker på att man snart ringat in mördaren i Brattås, det kan också hända att man vill ha mer på fötterna om den här personen, man söker ju dessutom två personer vilket kan göra att man tvingas kolla upp eventuella kopplingar mellan dessa två personer, man kanske vill ha tag i båda två. Men får man tag i den ena kanske man även får den andra mördaren, beror nog på hur lojala gärningsmännen är idag.
Citera
2020-10-29, 21:17
Medlem
Citat:
Ja det är ganska uppenbart att DNA kommer från mördaren vid det här läget, är bara dottern som varit där inne före polisen och jag antar att alla närstående är testade med tanke på arv och sånt.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/slaktforskaren-en-revolution-storre-an-fingeravtrycket

Med tanke på hur snabbt Linköping gick att lösa så är jag ganska säker på att man snart ringat in mördaren i Brattås, det kan också hända att man vill ha mer på fötterna om den här personen, man söker ju dessutom två personer vilket kan göra att man tvingas kolla upp eventuella kopplingar mellan dessa två personer, man kanske vill ha tag i båda två. Men får man tag i den ena kanske man även får den andra mördaren, beror nog på hur lojala gärningsmännen är idag.

Någon fler än jag som tror att det kända dna spåret ligger i någon frys hos NFC??
Citera
2020-10-29, 21:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Paapen
Någon fler än jag som tror att det kända dna spåret ligger i någon frys hos NFC??

Förra sommaren gick man ju ut med att man hade ett 20 tal träffar på DNA i Brattås.
Däremot tycker jag det verkar konstigt att tex Peter Sjölund går ut och säger att han inte vet vad det är för typ av DNA. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/nytt-hopp-att-losa-dubbelmordet-i-brattas

Peter Sjölunds uttalande
Försöket i Linköping utvärderas nu av polisen centralt som ska bestämma om metoden får användas vid fler utredningar av grova brott.

– Dels måste det finnas tillräckligt med DNA så att vi kan få ut all den information som vi släktforskare behöver och dels att gärningspersonen har rötterna någonstans där det går att släktforska. Annars är det omöjligt tyvärr, säger släktforskaren Peter Sjölund.

Jag tycker dessa två citat motsäger sig själva lite granna varför jag undrar hur mycket info som verkligen släktforskarna fått från DNA registret. Det känns som Peter vill ha mer information men att han inte får detta vilket kanske gör att man har lagt locket på och att utredningen mer eller mindre är stängd för tillfället.
Det kan också vara ett sätt att finta en eventuell GM och att man faktiskt är mycket närmare en lösning än vad man vill uttala sig om.

Det är iaf märkligt hur man kunde få träff på dessa 20 personer om man har för lite DNA?
Ringa in den gemensamma nämnaren till dessa 20 personer och du hittar mördaren i Brattås.
Citera
2020-10-29, 21:27
Medlem
Webcomics avatar
Citat:

Vad är du för tomte egentligen? Inte ens GW är säker på att att DNA:t kommer från mördaren. Och han kan betydligt mer om utredningen än dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in