Citat:
Ursprungligen postat av
Frontlinjen
Hear hear.
Jag tycker det dessutom strider mot den journalistiska värdegrunden att de inte ens nämndes i dokumentären. Jutta Rabes teorier hade ju gärna bemötts med vad slutsatserna sa.
Det är väl inte jätte-förvånande för någon som sett en TV-dokumentär att de är selektiva. Det handlar ju om att sälja in ett budskap och få fler tittare.
Jag vill framhålla en annan sak vad gäller hål midskepps och sjunkförloppet:
- det får anses klarlagt att det enda sättet för Estonia att få kraftig slagsida på 30 grader eller mer är med stora mängder vatten på bildäck (ca 1000-2000 ton).
- det är vidare klarlagt att om vi har ett hål under vattenlinjen så kan bildäck vattenfyllas i nödvändig takt* när däck 1 är nästan fyllt, även vid viss slagsida. Detta framgår av skeppets tvärsnittskonstruktion som är väl dokumenterad.
- vi vet med säkerhet att däck 1
inte var vattenfyllt när de överlevande lämnade det strax innan den kraftiga slagsidan (>30 grader); tvärtom fanns där bara små mängder.
Paradoxalt nog kan det ”nya” hålet som är
över vattenlinjen, till synes centrerat på durken på däck 2 (bildäck), ge en ny mekanism att förklara sjunkförloppet med:
man kan tänka sig att vatten kommer in genom sprickan
direkt på bildäck. Om det blir kvar där så skulle det kunna förklara hur slagsidan uppstår innan passagerarna på däck 1 dränks.
Är detta plausibelt?
- först och främst så är en given fråga varför vattnet inte rinner ut igen, eller
ner på däck 1 & 0 genom samma spricka? En möjlig förklaring skulle kunna vara att allt vatten samlas i aktern. Låt oss acceptera detta tills vidare.
- en bytydligt knepigare invändning är vatteninströmningen. Låt oss säga att vi behöver lågt räknat 1000 ton vatten på bildäck för att förklara slagsidan på 30 grader. Detta behöver ske på kort tid, men låt oss ge det 10 minuter = 600 s. Detta innebär ca 2 m^3/s! Om hålets area är ~0.5 m^2 så måste hastigheten på vattnet vara 4 m/s i genomsnitt, alltså inte bara under vågtopparna.
Dessa 2 m^3/s är inte bara en ohygglig massa vatten genom ett hål 2 m över vattenlinjen, det skall ske medan mycket
mindre (< 1/10?) vatten tränger in på däck 1.
Detta är för mig uppenbart orimligt och hypotesen faller.
*) jag bortser då från de tänkbara mindre läckor mellan däck 1 & 2 som jag spekulerat om i ”andra riktingen” tidigare, eftersom dessa inte antas läcka m^3/s vatten i endera riktningen.