2020-10-06, 15:36
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunset
Jag har sökt på ordet "soptipp" i tråden och hittat några inlägg, men ingenstans kan jag se att det skrivits något om att något skulle hittats, men detta verkar ju inte stämma.

Publicerat i Expressen 1992-08-21

Det har skrivits att man med hjälp av tandkort har kunnat utesluta att kroppsdelarna tillhör Helena. Jag tycker ändå det är ett märkligt sammanträffande - både med upphittade kroppsdelar och även rent tidsmässigt i förhållande till försvinnandet - och vill inte helt utesluta att något misstag begåtts. Kan inte tänka mig att det tillhörde vanligheterna att man hittade kroppsdelar på en soptipp.

Som det står i citatet så hade alltså kroppsdelarna lagts i en container vid en skola i Mariestad. Vem gör något sådant?

Finns det möjligtvis någon Mariestadsbo (eller annan) som vet vad detta rörde sig om och om man fick någon klarhet i vems kroppsdelar det var?

Visst är det intressant. Vad är oddsen på att man hittar kroppsdelar i ett tidsfönster som passar in i Helenas försvinnande? Om det nu inte var Helenas kvarlevor, borde det ju ha rapporterats om ytterligare en saknad person i eller runt Mariestad. Kunde man avgöra om kroppsdelarna tillhörde en man eller en kvinna? Och visst undrar man om det kan ha begåtts ett misstag - det här fallet kantas ju av just misstag!
Citera
2020-10-06, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Varför är du så säker på att Jens visste vem som ligger bakom försvinnandet?

En tidigare flitig skribent kom efter en del vånda med det avslöjande påståendet att Jens trodde sig veta vem GM var, o denna skulle vara P Ullber*g, Jens sa sig vara övertygad. Varför han var det har inte kommit fram, iaf inte i tråden. J o H skulle alltså ha varit vänner men inte speciellt nära o umgicks inte vad man vet, isf mkt begränsat. J umgicks ju en del i "pundarkretsar".
Jag känner mig säker då han sagt detta till vänner som oberoende av varandra berättat detta innan det ens var någon prinsessa med i bilden.
Je*s var att lita på och jag har nog aldrig ertappat honom med några lögner så varför skulle han ljuga om något som det känner jag, men det är ju MIN övertygelse.
.
Jen*s räknades till pundarna i Mariestad.
Att man pundar behöver inte betyda att man inte är annat än just det. Det är många av "innefolket" exempelvis som "festknarkade". Om det var en stark gräns mellan dessa läger hur skulle de få tillgång till droger?
Bjö*rn Wallber*g pundade och stod både Helena och hennes systrar nära, bara ett exempel.

Hur nära Helena han stod vet jag inte men jag utesluter inte att de var goda vänner och träffades ibland. Vem har sagt motsatsen, någon närstående?

Kanske kan prinsessan tala om sitt samtal med Jen*s? Kan man tagga prinsessan här? Väldigt nyfiken över det samtalet och skulle vilja veta mer om det.
Citera
2020-10-06, 19:05
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bratis
Jag känner mig säker då han sagt detta till vänner som oberoende av varandra berättat detta innan det ens var någon prinsessa med i bilden.
Je*s var att lita på och jag har nog aldrig ertappat honom med några lögner så varför skulle han ljuga om något som det känner jag, men det är ju MIN övertygelse.
.
Jen*s räknades till pundarna i Mariestad.
Att man pundar behöver inte betyda att man inte är annat än just det. Det är många av "innefolket" exempelvis som "festknarkade". Om det var en stark gräns mellan dessa läger hur skulle de få tillgång till droger?
Bjö*rn Wallber*g pundade och stod både Helena och hennes systrar nära, bara ett exempel.

Hur nära Helena han stod vet jag inte men jag utesluter inte att de var goda vänner och träffades ibland. Vem har sagt motsatsen, någon närstående?

Kanske kan prinsessan tala om sitt samtal med Jen*s? Kan man tagga prinsessan här? Väldigt nyfiken över det samtalet och skulle vilja veta mer om det.

Ja, att han skull sagt det till flera personer gör det egentligen inte mer sant, och du borde väl rimligen vetat att det var PU han avsåg isf, lr menar du att det skulle varit någon annan han avsåg?

Sedan är det avhängigt exakt hur han yttrade sig, hur bestämd han var i sin åsikt. Hade han något som gjorde det mer sannolikt att det var PU(lrX) eller var det bara byggt på en känsla. Har han varit i kontakt med polisen, vilket han ju orde varit om han nu kände sig så säker.

Om han t.ex sagt "jag vet att det är PU pga att jag såg honom gå med H mot bron" eller "jag vet att han erkänt för XX pga..." eller "jag såg hans bil där lr där då o då".

Jag säger ju i mitt inlägg att de var vänner, exakt hur nära är kanske svårt att speca, men att umgänget nog inte var så intensivt. Vem som säger motsatsen vet jag inte.
Citera
2020-10-08, 22:34
Medlem
kroppsdelarna som hittades var ett käkben och några smådelar som kom när vägen städades efter en trafikolycka nära Mariestad
Citera
2020-10-09, 09:43
Medlem
Kan prinsessan visa sig och berätta vad Jen*s sagt i samtal dem emellan?
Sade han verkligen att det var Ull*be*rg?
Det låter konstigt att grundlöst ge dig ett namn och avsluta samtalet för att berätta mer senare och till på råga dö innan detta sker.
Vad sa han prinsessan?

Att jag på grund av prinsessans uttalande här ska VETA att Je*ns angett Ullbe*r*g? Nej, att prinsessan sagt det vet jag ju nu men vad sade Je*ns? Det är ju vad jag vill veta.
Det är väl inte bara att säga ett namn så är det så utan det bör finnas mer än så till grund att man anger detta.

Att Je*n*s visste vad som hänt Helena och mådde skit för det, är vad jag hört.
Att han ska ha angivit någon har jag inte hört däremot.
Lite märkligt är att jag ser Je*ns mer som vän till Hele*na än till Ullb*erg och det ställer till det lite i när jag ser på det.
Jag har svårt att se Jen*s backa för Ullber*g när han då skulle kunna ha dödat en god vän.
Ullber*g är ingen att vara rädd för att ange.

Med det inte sagt att Ullber*g är oskyldig i något för han är ju ett kapitel för sig.
Men jag blir nyfiken på hur allt detta hänger ihop gällande infon om vad Je*ns sagt och vem han var som person. Det är motsägelsefullt. Han skulle, enligt mig, hellre hamnat i skit själv än att exvis se Ul*rika må så dåligt som hon har gjort och gör. Han kände ju båda systrarna och tyckte om dem.

Varför utgå ifrån att alla är känslomässigt störda som angivits här, samvetslösa.
Jen*s var det inte. Han var en känslomänniska.
Citera
2020-10-09, 11:55
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Kan prinsessan visa sig och berätta vad Jen*s sagt i samtal dem emellan?
Sade han verkligen att det var Ull*be*rg?
Det låter konstigt att grundlöst ge dig ett namn och avsluta samtalet för att berätta mer senare och till på råga dö innan detta sker.
Vad sa han prinsessan?

Att jag på grund av prinsessans uttalande här ska VETA att Je*ns angett Ullbe*r*g? Nej, att prinsessan sagt det vet jag ju nu men vad sade Je*ns? Det är ju vad jag vill veta.
Det är väl inte bara att säga ett namn så är det så utan det bör finnas mer än så till grund att man anger detta.

Att Je*n*s visste vad som hänt Helena och mådde skit för det, är vad jag hört.
Att han ska ha angivit någon har jag inte hört däremot.
Lite märkligt är att jag ser Je*ns mer som vän till Hele*na än till Ullb*erg och det ställer till det lite i när jag ser på det.
Jag har svårt att se Jen*s backa för Ullber*g när han då skulle kunna ha dödat en god vän.
Ullber*g är ingen att vara rädd för att ange.

Med det inte sagt att Ullber*g är oskyldig i något för han är ju ett kapitel för sig.
Men jag blir nyfiken på hur allt detta hänger ihop gällande infon om vad Je*ns sagt och vem han var som person. Det är motsägelsefullt. Han skulle, enligt mig, hellre hamnat i skit själv än att exvis se Ul*rika må så dåligt som hon har gjort och gör. Han kände ju båda systrarna och tyckte om dem.

Varför utgå ifrån att alla är känslomässigt störda som angivits här, samvetslösa.
Jen*s var det inte. Han var en känslomänniska.

Hej Bratis!

Ser att du sökt mig. Jag kikar inte in här så ofta nu för tiden, men nu är jag här. Jag har skrivit om detta ämne tidigare i tråden, men minns inte när, och jag orkar inte leta efter det nu. Jag ska dock göra ett försök att minnas hur det var; det var ju några år sedan detta utspelade sig nu.

J tog kontakt med mig här på FB. Jag är i dag inte säker på exakt när det var, men första gången kanske var ett par år innan han avled. Vi hade därefter kontakt då och då via PM, mail och telefon. Han var alltid vänlig och tillmötesgående. Han verkade väldigt mån om att Helenas försvinnande skulle klaras upp. Han tyckte om henne och jag fick känslan av att han under senare skoltid (kan även ha varit efter det, minns inte nu) hade stått henne ganska så nära. Han berättade de två pratat om att göra en resa tillsammans utifrån gemensamt intresse.

Den sista sommaren han levde lät han "segare" på rösten. Han var dock alltid lika vänlig och tillmötesgående. Ibland berättade han samma sak som han gjort tidigare (kanske ett år tidigare). Det var som om han inte kom ihåg att han redan berättat detta, men det förekom aldrig någon avvikelse; det var alltid samma innehåll. Därför litade jag på att han talade sanning. Den sista gången jag hörde ifrån honom, var någon dag innan han avled. Han skrev i PM att han ville att jag skulle ringa. När jag ringde honom kunde han inte prata, då han dels hade folk runt sig, dels att han var mitt uppe i en flytt (har jag för mig). Han nämnde dock, att han nu hade pratat med "alla" utom P.U., och att han var övertygad om att P.U. var inblandad (eller gm). Han sa att "ring mig i morgon", för då skulle han vara i Mariestad och kunna prata. Han sa att "det är något viktigt som vi ska/måste diskutera, du och jag" (reserverar mig för ev. fel i ordval, men detta är i alla fall väldigt nära det han sa). Jag ringde honom dagen efter, som han ville, men fick inget svar. Jag tänkte då att han kanske hade folk där och att han inte kunde prata om detta därför. Jag ringde även dagen därpå, men fortfarande inget svar. Då tänkte jag att han hör väl av sig när han har möjlighet, för det brukade han göra, men det gjorde han inte. En kort tid därefter läste jag i en annan tråd att han var död. När jag kollade datum på dödsfallet, så var det dagen jag skulle ringa honom eller dagen efter det. Jag kontaktade en annan källa, och den personen berättade att J hade avlidit på Resecentrum (?) i Skövde, då han var på väg till en person i Mariestad. Enligt källan hade hans död att göra med Fentanyl (?) och återfall. Så tragiskt! Han verkade vara en bra människa. Speciellt tragiskt för hans barn.

Det stämde alltså att han dagen efter vi pratade skulle vara i Mariestad. Jag kommer aldrig att få reda på vad han ansåg vara så viktigt att diskutera, och jag kommer alltid att få undra.

Jag vill igen påpeka, att J sa sig aldrig veta, utan att han var övertygad. Det är skillnad Dessutom, han nämnde aldrig för mig att han skulle ha vetat vad som hänt Helena och att mådde dåligt p g a det. Kan det ha varit detta han ville diskutera? (Om det stämmer, att han skulle ha sagt det.)

Det här är vad jag kommer ihåg i dag. Om du letar i tråden så har jag skrivit om detta tidigare. Kanske mindes jag mer då? Det var något år sedan.
Citera
2020-10-09, 14:44
Medlem
Sunsets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kratsar
kroppsdelarna som hittades var ett käkben och några smådelar som kom när vägen städades efter en trafikolycka nära Mariestad

Tack för klargörandet! Då kan jag lägga dessa funderingar åt sidan.

Måste för övrigt varit en rejält otäck olycka.
Citera
2020-10-11, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Hej Bratis!

Ser att du sökt mig. Jag kikar inte in här så ofta nu för tiden, men nu är jag här. Jag har skrivit om detta ämne tidigare i tråden, men minns inte när, och jag orkar inte leta efter det nu. Jag ska dock göra ett försök att minnas hur det var; det var ju några år sedan detta utspelade sig nu.

J tog kontakt med mig här på FB. Jag är i dag inte säker på exakt när det var, men första gången kanske var ett par år innan han avled. Vi hade därefter kontakt då och då via PM, mail och telefon. Han var alltid vänlig och tillmötesgående. Han verkade väldigt mån om att Helenas försvinnande skulle klaras upp. Han tyckte om henne och jag fick känslan av att han under senare skoltid (kan även ha varit efter det, minns inte nu) hade stått henne ganska så nära. Han berättade de två pratat om att göra en resa tillsammans utifrån gemensamt intresse.

Den sista sommaren han levde lät han "segare" på rösten. Han var dock alltid lika vänlig och tillmötesgående. Ibland berättade han samma sak som han gjort tidigare (kanske ett år tidigare). Det var som om han inte kom ihåg att han redan berättat detta, men det förekom aldrig någon avvikelse; det var alltid samma innehåll. Därför litade jag på att han talade sanning. Den sista gången jag hörde ifrån honom, var någon dag innan han avled. Han skrev i PM att han ville att jag skulle ringa. När jag ringde honom kunde han inte prata, då han dels hade folk runt sig, dels att han var mitt uppe i en flytt (har jag för mig). Han nämnde dock, att han nu hade pratat med "alla" utom P.U., och att han var övertygad om att P.U. var inblandad (eller gm). Han sa att "ring mig i morgon", för då skulle han vara i Mariestad och kunna prata. Han sa att "det är något viktigt som vi ska/måste diskutera, du och jag" (reserverar mig för ev. fel i ordval, men detta är i alla fall väldigt nära det han sa). Jag ringde honom dagen efter, som han ville, men fick inget svar. Jag tänkte då att han kanske hade folk där och att han inte kunde prata om detta därför. Jag ringde även dagen därpå, men fortfarande inget svar. Då tänkte jag att han hör väl av sig när han har möjlighet, för det brukade han göra, men det gjorde han inte. En kort tid därefter läste jag i en annan tråd att han var död. När jag kollade datum på dödsfallet, så var det dagen jag skulle ringa honom eller dagen efter det. Jag kontaktade en annan källa, och den personen berättade att J hade avlidit på Resecentrum (?) i Skövde, då han var på väg till en person i Mariestad. Enligt källan hade hans död att göra med Fentanyl (?) och återfall. Så tragiskt! Han verkade vara en bra människa. Speciellt tragiskt för hans barn.

Det stämde alltså att han dagen efter vi pratade skulle vara i Mariestad. Jag kommer aldrig att få reda på vad han ansåg vara så viktigt att diskutera, och jag kommer alltid att få undra.

Jag vill igen påpeka, att J sa sig aldrig veta, utan att han var övertygad. Det är skillnad Dessutom, han nämnde aldrig för mig att han skulle ha vetat vad som hänt Helena och att mådde dåligt p g a det. Kan det ha varit detta han ville diskutera? (Om det stämmer, att han skulle ha sagt det.)

Det här är vad jag kommer ihåg i dag. Om du letar i tråden så har jag skrivit om detta tidigare. Kanske mindes jag mer då? Det var något år sedan.
Tack så hemskt mycket prinsessan för det utförliga svaret! Jöttetacksam för detta.
Glad att du har fått en bild av Je*ns som den hsn var.
Han är saknad.
Varför kontaktade han dig, sade han det?
En främmande människa menar jag, anonym skribent på FB.
Citera
2020-10-11, 01:40
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Tack så hemskt mycket prinsessan för det utförliga svaret! Jöttetacksam för detta.
Glad att du har fått en bild av Je*ns som den hsn var.
Han är saknad.
Varför kontaktade han dig, sade han det?
En främmande människa menar jag, anonym skribent på FB.

Varsågod!

Jag hade skrivit här i några år, då han kontaktade mig. Han märkte säkert att jag var intresserad av och engagerad i detta fall. Han litade på mig, vilket var helt ömsesidigt.

Skönt att veta att jag uppfattade honom rätt; jag kände ju honom inte innan han hörde av sig och hade aldrig träffat honom, men för mig framstod han ganska snart som ärlig, seriös och välvillig. Förstår att han är saknad. Han verkade bara vilja väl. 🌻
Citera
2020-10-15, 20:18
Medlem
Finns fup?
Citera
2020-10-15, 22:18
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crazymonster
Finns fup?

Nej, fallet har aldrig gått till åtal. Om åtal väcks någon gång, så blir fup:et offentligt, i alla fall den del som inte eventuellt maskeras p g a sekretess.
Citera
2020-10-16, 02:06
Medlem
stackars tjej hoppas dom finner henne
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här