2020-10-07, 14:03
  #3637
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carltellin88
Vi har pratat mycket om SEs agerande på mordplatsen och även om ev kopplingar till vapen och vapenhandlare. Tycker även vi bör prata motiv lite. Ja, jag vet att vissa inte tycker det är värt att prata alls då det kan skilja sig så och förefalla oklart för en utomståenden. MEN tittar man på ensamma gärningsmän för andra "politiska" mord så är det ändå två mönster som står ut och inte sällan går hand i hand. Skulle kalla dem IDEOLOGISK ÖVERTYGELSE och INGET ATT FÖRLORA motiven. En övervägande majoritet har varit ensamma outsiders som haft svårt att anpassa sig i samhället och hitta fast förhållande och jobb. Många har försökt och har misslyckats flera gånger. Dådet och ideologin bakom det blir ett substitut för detta tomrum. Breivik är ett typexempel
på detta som hela sitt liv sökt någon form av tillhörighet. Lee Harvey Oswald hade också en brokig bakgrund och svårt att behålla jobb. Lasermannen var spelmissbrukare och hade spelat bort sina pengar. Anna Lind mördaren var bara 18 men beskrev som en outsider som hoppat av gymnasiet. Dessutom hade han motiv genom att han var Serb. Listan kan göras lång.

SE däremot hade fast jobb som grafiker sedan 60-talet och var gift. Han hade heller ingen känd backgrund som palmehatare, högerextrem, impulsiv, våldsam, vapenfixerad. Säger inte att detta är avgörande, men talar heller inte direkt för honom som GM.

Motiv är egentligen inte intressant på själva mordplatsen; SE har, klädd som den flyende GM, bevisligen befunnit sig på mordplatsen, vilket han ju själv bevisar genom utpekandet av LJ.

KP har ju en poäng; SE har indicier mot sig som gör honom misstänkt nog att han borde ha blivit häktad och ordentligt utredd redan då. Minns att VG blev häktad på ännu ”mindre” indicier än SE, trots att VG inte ens kunde knytas till MP.

VG blev friad och vilket ju även SE kunde ha blivit. Tyvärr för oss och inte minst SE, om han var oskyldig, får vi aldrig veta.

Förutom TP/filter så har vare sig, jag, KP eller de flesta andra s a s ” SE-anhängare” påstått att SE är GM. Misstänkt är inte likhetstecken med skyldig. Vilket, märkligt nog, alla de s a s ”SE-förnekare” tycks tro..

KP’s optimistiska hållning SVT-intervjun i februari tror jag berodde på att han hade fått provresultatet +-0 från skjutvapnet, men ännu inte fått beskedet att bättre resultat än detta går aldrig att få. Då kan man m a o aldrig styrka ett mordvapen. Då gick väl luften ur lite och därav hans kanske något lite buttra hållning på PK. (Men lite butter är han väl i regel alltid..)

Till hans försvar så får man väl ha i åtanke att det var inte han som ”begärde” intervjun med SVT, han blev ju uppringd i ett annat ärende.. tyvärr så gick han i egen fälla och lyckades då onödigt bygga upp förväntningarna i alldeles för hög grad.
Citera
2020-10-07, 15:26
  #3638
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IamNotChevyChase
Motiv är egentligen inte intressant på själva mordplatsen; SE har, klädd som den flyende GM, bevisligen befunnit sig på mordplatsen, vilket han ju själv bevisar genom utpekandet av LJ.

KP har ju en poäng; SE har indicier mot sig som gör honom misstänkt nog att han borde ha blivit häktad och ordentligt utredd redan då. Minns att VG blev häktad på ännu ”mindre” indicier än SE, trots att VG inte ens kunde knytas till MP.

VG blev friad och vilket ju även SE kunde ha blivit. Tyvärr för oss och inte minst SE, om han var oskyldig, får vi aldrig veta.

Förutom TP/filter så har vare sig, jag, KP eller de flesta andra s a s ” SE-anhängare” påstått att SE är GM. Misstänkt är inte likhetstecken med skyldig. Vilket, märkligt nog, alla de s a s ”SE-förnekare” tycks tro..

KP’s optimistiska hållning SVT-intervjun i februari tror jag berodde på att han hade fått provresultatet +-0 från skjutvapnet, men ännu inte fått beskedet att bättre resultat än detta går aldrig att få. Då kan man m a o aldrig styrka ett mordvapen. Då gick väl luften ur lite och därav hans kanske något lite buttra hållning på PK. (Men lite butter är han väl i regel alltid..)

Till hans försvar så får man väl ha i åtanke att det var inte han som ”begärde” intervjun med SVT, han blev ju uppringd i ett annat ärende.. tyvärr så gick han i egen fälla och lyckades då onödigt bygga upp förväntningarna i alldeles för hög grad.

Ingen, och framför allt ingen av de du kallar ”SE förnekarna” har inställningen att SE inte var på mordplatsen, och mycket riktigt bevisar utpekandet av LJ den saken.
Men bevisar det att han är gärningsmannen?
Nej!
Tvärtom bevisar det att han är ett vittne som gjorde sin iakttagelse av LJ från mordplatsen långt efter att den riktige gärningsmannen kommit utom synhåll.
Det är detta problem som KP med svetten lackande måste stånka sig runt, då han med gula linjer försöker slå i de försvarslösa TV-tittarna att observationen i stället måste ha gjorts under en huvudvridning från trappkrönet.
Liksom påståendet att SE gick ut på gatan exakt kl 23.19 plus all annan irrelevant utfyllnad, blir sammanfattningen av presskonferensen att den var ett direkt bedrägeri.
Som representant för en statlig myndighet är det förstås extra allvarligt.
Citera
2020-10-07, 15:30
  #3639
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Det kan förstås finnas familjemässiga snaskigheter som berör vapensamlaren. Har dock inte läst förhöret.
Var det hon som var på bion?

Ja, det smaskiga där skulle väl vara att hon uttrycker mer kärlek för Stig än för sin egen far som hon kallar mytoman.

Sedan är det då frågan vem som är mytoman... Hon påstår ju att hon var på bion med en kamrat.
Jag har dock inte så mycket mer koll än så och har inte grottat vidare här(förutom att jag hittade två Täby-tjejer i HH's "Olof Palme är skjuten!").
Tänker om det finns förhör med hennes kamrat t.ex.
Ingen av dom ska ha kontaktat polisen tidigare.

Angående uppgiften ur Holmérs bok om två flickor ifrån Täby:
I boken så hittar flickorna på att dom t.o.m. ser GM efter att hört skotten nerifrån biljetthallen(T-banan, Hötorget). Föräldrarna till den ena påstår att det var ett påhitt.
Vidare så stämmer ju inte dessa uppgifter helt med de nya uppgifterna som handlar om Grand.
https://books.google.se/books/about/Olof_Palme_%C3%A4r_skjuten.html?id=oH-pBwAAQBAJ&printsec=frontcover&source=kp_read_butto n&redir_esc=y#v=onepage&q=T%C3%A4by&f=false

Som sagt, min tro är ju att detta med yngsta dotterns uppgifter kommer att komma där det också gör Vapensamlaren(pappa Glaser) mer mystisk och "sannolik" medhjälpare eller nåt...
Citera
2020-10-07, 16:27
  #3640
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ja, det smaskiga där skulle väl vara att hon uttrycker mer kärlek för Stig än för sin egen far som hon kallar mytoman.

Sedan är det då frågan vem som är mytoman... Hon påstår ju att hon var på bion med en kamrat.
Jag har dock inte så mycket mer koll än så och har inte grottat vidare här(förutom att jag hittade två Täby-tjejer i HH's "Olof Palme är skjuten!").
Tänker om det finns förhör med hennes kamrat t.ex.
Ingen av dom ska ha kontaktat polisen tidigare.

Angående uppgiften ur Holmérs bok om två flickor ifrån Täby:
I boken så hittar flickorna på att dom t.o.m. ser GM efter att hört skotten nerifrån biljetthallen(T-banan, Hötorget). Föräldrarna till den ena påstår att det var ett påhitt.
Vidare så stämmer ju inte dessa uppgifter helt med de nya uppgifterna som handlar om Grand.
https://books.google.se/books/about/Olof_Palme_%C3%A4r_skjuten.html?id=oH-pBwAAQBAJ&printsec=frontcover&source=kp_read_butto n&redir_esc=y#v=onepage&q=T%C3%A4by&f=false

Som sagt, min tro är ju att detta med yngsta dotterns uppgifter kommer att komma där det också gör Vapensamlaren(pappa Glaser) mer mystisk och "sannolik" medhjälpare eller nåt...

Ja.
Det ligger nog i farans riktning att Filter kommer att slå på stortrumman igen då...😒
Att hon har stor sympati för SE som person bör inte vara belastande för honom. Får hon någon direkt fråga hur hon ställer sig till anklagelserna som riktas mot SE och hennes far?

Ska leta upp stycket om Täbytjejerna i boken.
Vill minnas att det falska vittnet påstod att hon gick ner i T-banan mittemot mordplatsen, men även den nedgången bör ha varit stängd eftersom den leder ner till samma biljetthall.

Finns förhöret med den yngsta dottern tillgängligt, och har du i så fall möjlighet att länka till det?
Det går naturligtvis bra att ta det via pm också.
Citera
2020-10-07, 18:32
  #3641
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sankmark
Du menar KP och HM skulle ha riktiga bevis som pekar på SE men väljer att inte berätta om det och ta ett medialt självmord inför hela svenska folket. Finns inte på kartan. Finns ingen som helst anledning att de skulle mörka bevis. Varför det? Får de ens göra det. Den åsikten att tro att de har något mer bevis som de mörkar är så korkad att de är nog bara SE anhängare som hoppas att det skulle vara så.

Visst, vi är överens om att de borde ha något mer påtagligt med tanke på att de pekar ut SE som gm. Men icke, de skämdes som hundar när de satt och skruvade på sig på presskonferensen.
Om de hade haft konkreta bevis hade de så klart presenterat dem,

Däremot kan det säkert finnas ytterligare indicier av olika slag.
Jag vet att det fanns telefon i den stuga där Stig och Margareta bodde under skidveckan i Idre . d.v.s. veckan efter mordet.

Ringdes det några samtal ´från den telefonen under denna vecka?
Isåfall vart ringdes det?
VEM av de två ringde isåfall samtalen?Går det att fastslå?
Har men rent av kunnat ta reda på vad som sas i dessa eventuella samtal?

Kan det rent av ha relevans för mordet?

Vad trodde SEs familj (mamma ,lillebror samt Margareta)om Stigs roll i mordet egentligen?
Är det förresten någon här som känner till nåt om hur Stigs lillebror Per dog?

KP s optimism i februari måste han ju ha haft viss grund för.
Det förefaller dessutom som om PU jobbade med SE som spår rätt länge.
Det är rimligt att anta att de grävt fram mer på honom.

Vad det skulle vara isåfall vet man ju inte men rimligtvis inget bindande det hade ju såklart presenterats.
Å andra sidan om de skulle ha ytterligare 3-4 indicier mot SE ökar sannolikheten för att han hade nåt med mordet att göra ytterligare från en redan hög nivå.

Han är redan den "kandidat" som har flest indicier på sig och som har en helhet som ingen annan har.
Varje ny grej ytterligare ökar ju sannolikheten att han på nåt sätt var inblandad i mordet enligt mitt sätt att se på saken.
Var och en får ju tycka .tänka och tro vad man vill.
Jag är som sagt rätt säker på att mer om SE kommer att komma fram inom en inte alltför avlägsen framtid.
Citera
2020-10-07, 19:51
  #3642
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Ja.
Det ligger nog i farans riktning att Filter kommer att slå på stortrumman igen då...😒
Att hon har stor sympati för SE som person bör inte vara belastande för honom. Får hon någon direkt fråga hur hon ställer sig till anklagelserna som riktas mot SE och hennes far?

Ska leta upp stycket om Täbytjejerna i boken.
Vill minnas att det falska vittnet påstod att hon gick ner i T-banan mittemot mordplatsen, men även den nedgången bör ha varit stängd eftersom den leder ner till samma biljetthall.

Finns förhöret med den yngsta dottern tillgängligt, och har du i så fall möjlighet att länka till det?
Det går naturligtvis bra att ta det via pm också.

Instämmer. Yngsta dotterns uppgifter ger inget stöd för Stig som ev. gärningsman.
Men det går säkert att skriva runt i en bok, så att hennes uppgifter får motsatt innebörd.
Via "föraktet" mot sin far Vapensamlaren.

Jag har fått delar av förhöret citerat för mig men vet att det är på väg ut/publiceras.
Och fick även höra att yngsta dotterns kamrat som påstods har varit med på bion också förhörts, men ger inget stöd för det påstådda biobesöket..
Citera
2020-10-07, 23:22
  #3643
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Instämmer. Yngsta dotterns uppgifter ger inget stöd för Stig som ev. gärningsman.
Men det går säkert att skriva runt i en bok, så att hennes uppgifter får motsatt innebörd.
Via "föraktet" mot sin far Vapensamlaren.

Jag har fått delar av förhöret citerat för mig men vet att det är på väg ut/publiceras.
Och fick även höra att yngsta dotterns kamrat som påstods har varit med på bion också förhörts, men ger inget stöd för det påstådda biobesöket..

Ja, det vore nog för magstarkt för KP att anklaga vapensamlarens tonårsdotter för inblandning i mordet.
Om det var henne som HH syftade på och som lämnade falskt vittnesmål, så har han skrivit såhär om detta ”vittne”.

”Camilla Johansson berättar vid förhör hos polisen att hon promenerat tillsammans med väninnan Maria Svensson på Sveavägen vid tidpunkten för mordet. Innan de går ned i T-banan vid Tunnelgatan ser de på motsatta trottoaren en man och en kvinna som kommer gående med en annan man efter sig. När de är nere i biljetthallen hör de två skott och rusar uppför trapporna. De ser nu en av männen ligga på gångbanan snett över gatan och kvinnan huka över honom. Den andre mannen som har lång, mörk rock och en keps med öronlappar springer från platsen. På måndagen efter mordet ringer Camillas föräldrar och talar om att flickan fantiserat ihop hela berättelsen. Hon var aldrig på Sveavägen under kvällen. Polisen i Täby kontrollerar att flickan tagit tillbaka sina uppgifter frivilligt och att det inte finns några hotelser med i bilden. Ibland har poliser ett svårförklarat tålamod”

För magstarkt för KP betyder inte att det är för magstarkt för TP, vi får väl förbereda oss på en eventuell debatt som då förmodligen kommer att slå alla hittillsvarande lågheter med hästlängder.

Frågan om det falska vittnet är ändå intressant. När inkom det under helgen?
Keps med öronlappar”. Vad är ursprunget till detta signalement som inte går att återfinna i de övriga vittnesmålen?
Citera
2020-10-08, 08:30
  #3644
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Ja, det vore nog för magstarkt för KP att anklaga vapensamlarens tonårsdotter för inblandning i mordet.
Om det var henne som HH syftade på och som lämnade falskt vittnesmål, så har han skrivit såhär om detta ”vittne”.

”Camilla Johansson berättar vid förhör hos polisen att hon promenerat tillsammans med väninnan Maria Svensson på Sveavägen vid tidpunkten för mordet. Innan de går ned i T-banan vid Tunnelgatan ser de på motsatta trottoaren en man och en kvinna som kommer gående med en annan man efter sig. När de är nere i biljetthallen hör de två skott och rusar uppför trapporna. De ser nu en av männen ligga på gångbanan snett över gatan och kvinnan huka över honom. Den andre mannen som har lång, mörk rock och en keps med öronlappar springer från platsen. På måndagen efter mordet ringer Camillas föräldrar och talar om att flickan fantiserat ihop hela berättelsen. Hon var aldrig på Sveavägen under kvällen. Polisen i Täby kontrollerar att flickan tagit tillbaka sina uppgifter frivilligt och att det inte finns några hotelser med i bilden. Ibland har poliser ett svårförklarat tålamod”

För magstarkt för KP betyder inte att det är för magstarkt för TP, vi får väl förbereda oss på en eventuell debatt som då förmodligen kommer att slå alla hittillsvarande lågheter med hästlängder.

Frågan om det falska vittnet är ändå intressant. När inkom det under helgen?
Keps med öronlappar”. Vad är ursprunget till detta signalement som inte går att återfinna i de övriga vittnesmålen?

Ja, som sagt. Min gissning är i vilket fall att vi inte har hört det sista vad gäller teorierna kring SE.
Skulle en uppföljare komma så är det nog denna typ av uppgifter som kommer att avhandlas.
TP/MG var relativt rätt mycket på mordplatsen i boken nummer 1, men efter som jag(m.fl.) inte köpte resonemanget då, så lär jag än mindre köpa de mer perifera teorierna i uppföljaren.
Medan de redan inbitna lär se fler argument som belackarna måste förklara och motbevisa..

Vi kommer att sitta här i evigheter och träta
...om det inte skulle dyka upp några riktiga bevis...
Och är det inte SE, så lär vi ju inte hitta några bevis där...
Citera
2020-10-08, 09:36
  #3645
Medlem
MOPspanarens avatar
SE som ena stunden är intelligent, utstuderad och planerande och i andra stunden korkad och risktagande med sina lögner och gissningar.
Det var här jag började utifrån teorin i "Den osannolika mördaren" och efterföljande teoribildningar..

Exempel:
Ex. För att vittnen ska blanda ihop honom som GM med vittnet SE,
- så ljuger han om att han pekar ut vägen för polisen.
- så ljuger han om sin språngmarsch
- så kontaktar han SvD och ljuger om detaljer som att han hjälpte till, hur Palme låg still med slutna ögon och att blodet höll på att koagulera och därav en manöver till framstupa sidoläge...
- så medverkar han i april i Rapport och visar sin språngmarsch.
- hur han tittade på klockan har också lyfts fram som en genomtänkt uppgift att "dölja" hur han plockar fram revolvern...

För att placera sig ytterligare som vittne så ljuger han om:
Allt han såg på mordplatsen efter skotten, som han ca. 23:40 nämner för väktarna. Alt. att han har "sån tur" att väktarna minns fel och har istället fått ALLA dessa uppgifter senare på annat sätt.

Att GM hade en mörkblå täckjacka och gissar på att Lisbeth sagt detta. (Och tur att Rimborn får exakt samma uppgifter av Lisbeth)
(Att han ens nämner mörkblå täckjacka som signalement känns dumt att ljuga om oavsett..)

Fler exempel finns, se nedan lista. (Och ja, vissa är självfallet enkla att förklara med att han läst i tidningen och andra har ingen bäring på skuldfrågan o.s.v.)
Och för min del en allt för lång lista av lögner och gissningar som faller på sin egen orimlighet..(tills dess någon BEVISAT att SE är GM)

Lista av uppgifter från SE fram till 10/3:
Många lögner och rentav gissningar från en SE i rollen som gärningsman eller lögner/skarvningar från en SE i rollen som vittne? Eller är det mesta han säger faktiskt sant?

Från väktarna på Skandia (ca. kl.23:40 28/2)
Observera att förhören utfördes först i juni 1986
Källor:
Gahn - https://drive.google.com/open?id=0BxuBxyn2s5hMazh4UjJvT0VwTGs
https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMbjdpRnNsaFVKdFE/view
Olofsson - https://drive.google.com/open?id=0BxuBxyn2s5hMaVVDSzRoc09rU3M
https://drive.google.com/open?id=0BxuBxyn2s5hMS2xCQlpfV0JKelk

Att han hörde skottet och trodde det var en avgasknall (Anna-Lisa Gahn)
Att det vällde fram blod ur munnen (Anna-Lisa Gahn)
Att polisen var brysk mot Lisbet (Anna-Lisa Gahn)
Att han(SE) hade pratat med polisen och blivit hörd av dem (Anna-Lisa Gahn)
Att Palme vändes till rätta (Henry Olofsson)
Att det tog tid innan någon vid mordplatsen fick klart för sig vem den skjutne var
Att någon utförde konstgjord andning (Henry Olofsson)
Att Lisbeth stod upp/bredvid och således levde (Henry Olofsson)

Från Roland (ca. kl.11:40 1/3)
Observera att förhöret utfördes först i juni 1986
Källa: https://drive.google.com/open?id=0BxuBxyn2s5hMcUJCdmwtU1pqNmc

Att SE "innan hade ringt Rolands chef Ingemar Börjesson" (för att få hjälp med utstämplingstiden)
Att SE "påstod då att polisen och journalister ville veta en exakt tid eftersom det förekom olika tidsangivelser."
Att "man ringde från tidningar i Oslo bland annat."
Att han(SE) "gav intryck av att det ringde från många håll"
Att han(SE) "verkade väldigt,ja, han verkade, inte chockad kanske men ändå ganska omtumlad."
Att han(SE) "berättade just då att han hade gått ut från Skandia, när han kom vid Götabanken så hade det här skottet hörts. Han tänkte inte så mycket på att det var ett skott utan trodde mer att det var något oljud från trafiken."
Att "det han(SE) då meddelade mig så hade han alltså varit en av dom första framme hos Palme."
Att "det var inte särskilt mycket(blod) sade han utan han låg på rygg och han blödde ur munnen."
Att "vi vände honom i framstupa sidoläge. Då sade jag(Roland), var du(SE) med och gjorde det. Ja, just det, vi var några stycken sade han som gjorde så.
Att "Det verkade inte vara någon större fara med henne(Lisbeth) sade han för hon rusade ut i gatan ett par gånger och viftade på bilar och sade någonting om ''att min man har blivit skjuten''."
Att "Så frågade jag(Roland) honom också om han såg att det var Palme."Nej, sade han , det gjorde jag inte. Det blev jag inte klar över förrän det var någon flicka där som frågade mig om jag såg vem det var" . Nej, hade han svarat. såg du inte att det var Olof Palme hade hon sagt då flickan."
Att "I den här vevan så berättade han(SE) då också att , han berättade att det var en bil som var nära här. Och som jag(Roland) uppfattade det så var det en taxibilen han syftade på."
Att "..han(SE) berättade också att när polisen kom, och han sa att de kom väldigt snabbt. Så sprang han in efter dom in i Tunnelgatsgränden och motivet att han sprang efter det var att han fick uppfattningen att de hade fått ett felaktigt signalement på gärningsmannen. Just det här med kepsen och trenchcoat. Så sade han så var ju jag
klädd och jag sprang efter dem för att tala om att det var fel''. Men han hann inte ifatt dom utan hade väl återvänt då utan det."
Att "Sedan berättade han då också att han hade ju missat sitt tåg. Och jag, dessa tider är jag säker på, det jag säger nu är jag nästan säker på, och det är att jag fick intrycket av att han senare ringde efter en taxi och åkte hem. Att han sade till mig att han fick ta taxi. Men jag är inte hundra procent säker just på den uppgiften."
Att "..han hade återvänt till Skandia också."
-"Och då sade jag(Roland) det att gick du direkt ut på gatan då, stannade du inte och prata med vakterna någonting. Nej, jag(SE) gick direkt ut."

SvD 2/3
Källa: https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMQUZpbFZKLTh0Vmc/view

Att "Stig Engström försökte tillsammans med en flicka få liv i den skadade Olof Palme som blödde kraftigt ur munnen."
Att "Stig Engström, som arbetat över på Skandia på Sveavägen, var 20 meter från statsministern då denna sköts ned."
-"Jag såg inte när skotten avlossades, berättar han(SE). Det smäller så mycket på gatorna. Men när jag lyfte på blicken såg jag en man liggar på rygg på gatan".
Att "Engström gick fram för att se om han kunde hjälpa till."
Att "Olof Palme låg stilla på gatan, med slutna ögon."
Att "Han(Olof) blödde ur näsa och mun."
Att "Blodet hotade att koagulera, så tillsammans med 17-åriga Anna Hage lade de Palme i framstupa sidoläge."

GT 2/3
Källa: komplettera
Att han "var bara 20 meter ifrån när skotten avlossades."
"Först reagerade han inte.Det smäller mycket på gatorna."
"en man ligga på rygg på trottoaren."
"Jag sprang fram för att se om jag kunde hälpa till"
"Samtidigt rusade Lisbeth Palme omrking och stoppade bilister, för att få dom att ringa ambulans. Hon stannade minst säkert tjugo bilar."

Aftenposten 3/3
Källa: https://imgur.com/a/oqKwtYS

-"Jeg ver på vei hjem fra overtidsarbeide da jag hørte et smell ca. 20 meter fra hjørnet på Sveavägen og Tunnelgatan. Jeg trodde nærmest det kom fra et eksosrør. Men da jeg fikk se en mann ligge blødende på fortauet satt en fortvivlet kvinne på kne vid siden av, skjønte jeg att han var skutt ned, sier Engstrøm"
Att "Sammen med den 17 år gamle Anna Hage og en annan ung mann fikk de snudd Palme over på siden."
Att "Hage satte igang med hjertemssasje, mens den unge mannen prøvde med kunstig åndedrett."
-"Vi kjente pulsslag, men han var ikke ved bevisshet, fortaller Engström."
Att "Han(SE) spurte Lisbet Palme kvilken vei drapsmannen hadde og så konturene av en mann i kort frakk som stoppet opp og så tillbake."
-"Politiet kom og opptok forfølgelsen, Jeg løp efter for å fortelle kva jeg hadde sett."
-"Da jeg kom tillbake, sporte Anna Hage om jeg gjenkjente Palme."

Förhöret 1/3
Källa: https://drive.google.com/open?id=0BxuBxyn2s5hMOWtJMXhCYTVONkU

Att han hörde ett skott som han uppfattade som EN avgassmäll
Att han såg en man i 20-års åldern i mörkblå täckjacka inne på tunnelgatan
Att när han kom fram till Lisbeth Palme så sa hon att gärningsmannen hade "mörkblå täckjacka"
Att han sett poliser springa in i gränden
Att han sprang efter poliserna i gränden
Att han tror att det signalement som lämnats kunde gälla honom själv
Att han själv var iklädd mörk rock och keps

Förhöret 10/3
Källa: se länk ovan

Att Olof Palme låg med huvudet i riktning mot Kungsgatan
Att det gick inte att känna igen honom(Olof)
Att munnen var full med blod och att det rann kraftigt med blod ur näsan
Att Palme vändes till framstupa sidoläge
Att Lisbeth ropade efter ambulans ett par gånger i minuten
Att han trodde att personen på gatan(Olof) skjutits genom munnen
Att han frågade Lisbeth hur gärningsmannen var klädd. "Mörkblå täckjacka" svarade Lisbeth
Att det fanns baracker i tredubbel höjd och att belysningen var dålig
Att han ser konturerna av en ung man vid kulturhuset på tunnelgatan
Att denne man sedan är borta "efter ett ögonblick"
Att han aldrig sett någon springa bort från mordplatsen
Att han heller inte sett någon som sprungit efter den flyende
Att han uppfattar att polisen kom efter 3-4 minuter
Att poliserna(piket 3230) kom springande och frågade "Åt vilket håll?"
Att han då pekade i den riktning som Lisbeth hade visat honom
Att han sedan börjar springa efter polismännen (fram till korsningen)
Att en person står och "beskriver klädseln, på den förmodade gärningsmannen, för en polisman"
Att han "hör hur hans keps och stålbågade glasögon, rock, omtalas"
Att "den person, som för polismannen, beskrev Engströms kläder, hade inte varit på platsen i inledningsskedet."
Att "fler poliser samt ambulans hade anlänt" och "de bar just in Olof Palme i ambulansen".
Att han frågade en polis om de vill ha hans namn. "Polisen ansåg dock ej detta nödvändigt"
Citera
2020-10-08, 14:54
  #3646
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Ingen, och framför allt ingen av de du kallar ”SE förnekarna” har inställningen att SE inte var på mordplatsen, och mycket riktigt bevisar utpekandet av LJ den saken.
Men bevisar det att han är gärningsmannen?
Nej!
Tvärtom bevisar det att han är ett vittne som gjorde sin iakttagelse av LJ från mordplatsen långt efter att den riktige gärningsmannen kommit utom synhåll.
Det är detta problem som KP med svetten lackande måste stånka sig runt, då han med gula linjer försöker slå i de försvarslösa TV-tittarna att observationen i stället måste ha gjorts under en huvudvridning från trappkrönet.
Liksom påståendet att SE gick ut på gatan exakt kl 23.19 plus all annan irrelevant utfyllnad, blir sammanfattningen av presskonferensen att den var ett direkt bedrägeri.
Som representant för en statlig myndighet är det förstås extra allvarligt.

Var i min text skriver jag att ”SE-förnekare” hävdar att SE inte befann sig på MP?

Du hävdar att detta inte bevisar att SE är GM. Nej, det är absolut sant.

Men, det är ju lite detta jag menar; ni sätter misstänkt som likhetstecken för skyldig..
Citera
2020-10-08, 15:46
  #3647
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IamNotChevyChase
Var i min text skriver jag att ”SE-förnekare” hävdar att SE inte befann sig på MP?

Du hävdar att detta inte bevisar att SE är GM. Nej, det är absolut sant.

Men, det är ju lite detta jag menar; ni sätter misstänkt som likhetstecken för skyldig..

Jag anser att vi är lika goda kolsupare "på alla sidor" här...

Eftersom SE är skyldig så ljuger han.....
vs.
Eftersom SE "bara" är misstänkt så går det inte att fastslå lika många lögner! (med säkerhet)

Med tanke då på hur många lögner han beskylls för så är det utifrån att han är skyldig....

För vilka lögner kan vi i ärlighetens namn verkligen med säkerhet beslå den misstänkte SE för?
Vi ska ju inte fuska in honom som GM, eller hur...
(Bevisen ska ju egentligen få det hela att stå på egna ben.. men dom finns ju som sagt var inte)

Ps.
Jag vill lite provocerande hävda att SE inte ljuger alls!
Förutom att han sannolikt skarvar gällande sin språngmarsch och hur han hjälper till med Palme, så ser jag inte att han med säkerhet kan beslås för någon lögn alls.
Citera
2020-10-08, 16:44
  #3648
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Jag anser att vi är lika goda kolsupare "på alla sidor" här...

Eftersom SE är skyldig så ljuger han.....
vs.
Eftersom SE "bara" är misstänkt så går det inte att fastslå lika många lögner! (med säkerhet)

Med tanke då på hur många lögner han beskylls för så är det utifrån att han är skyldig....

För vilka lögner kan vi i ärlighetens namn verkligen med säkerhet beslå den misstänkte SE för?
Vi ska ju inte fuska in honom som GM, eller hur...
(Bevisen ska ju egentligen få det hela att stå på egna ben.. men dom finns ju som sagt var inte)

Ps.
Jag vill lite provocerande hävda att SE inte ljuger alls!
Förutom att han sannolikt skarvar gällande sin språngmarsch och hur han hjälper till med Palme, så ser jag inte att han med säkerhet kan beslås för någon lögn alls.

Hur menar du att han skarvar angående språngmarschen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in