2020-10-06, 13:10
  #3625
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sankmark
Om det inte finns bevis för någonting så är det väl inget problem att avskriva alla spår. Eller ska brist på bevis göra att man "väljer" ut en gärningsman.(SE)

Antar att du stöder att KP lägger ner förundersökningen?
Citera
2020-10-06, 13:39
  #3626
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Antar att du stöder att KP lägger ner förundersökningen?

Har man inget matnyttigt så kan man lägga ned...men dyker det upp något nytt, som har möjlighet att föra utredningen vidare, så ska man förstås öppna och utreda det.
Citera
2020-10-06, 17:42
  #3627
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sankmark
Du menar att KP och HM satt i två timmar och skämdes för sitt dåliga hittepå om SE, samtidigt som de skulle ha haft något mera som skulle varit avgörande. Finns inte på kartan. Allvarligt talat så börjar SE anhängarna nå foliehattnivå på sina förklaringar för att snärja SE.

Jag är övertygad det finns starkare kort som vi inte fått veta om.

Inte en chans att det som kom fram på presskonferensen är det enda de trodde sig ha på SE. Då hade KP aldrig varit så självsäker i februari. Det är något tekniskt bevis eller vittne som förändrats, eller något annat skumt.

Jag tror ju inte det var SE, men dörren går inte att stänga.
Citera
2020-10-06, 18:06
  #3628
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sankmark
Min uppfattning är snarare att det är just logiskt tänkande och förnuft som saknas hos SE-anhängarna, inklusive KP och HM. Det verkar snarare vara fantasier/hittepå och inkompetens som råder.
Att man tror på den "kandidat" som utifrån materialet och annan känd fakta är den mest sannolika och troligaste alternativet måste väl ändå ses som rätt logiskt.
Ingen annan känd kandidat har så många indicier mot sig som SE inte ens i närheten.
Ingen annan är ens i närheten av att ha samma helhet mot sig som SE.
Inget annat"vittne" har hånat andra vittnen och polis.
Inget annat vittne har haft ett avvikande och märkligt beteende som SE hade.

Han är knuten till platsen hans signalement stämmer rätt bra väl så bra som på vilken annan kandidat som helst.

Mer kommer att komma fram om SE.
Jag kan tänka mig att en telefon som fanns i stugan i Idre där SE med fru tillbringade veckan efter mordet kan komma att skrivas om t.ex.

Ringdes det några intressanta samtal från den telefonen under den vecka som St*g och Ma*ga*eta bodde där?
VART ringdes det isåfall?
VEM av DOM ringde isåfall samtalen?

VAD trodde egentligen SEs familj om hans roll i mordet?

Många frågetecken återstår jag tror som sagt att vi kommer få veta mer om SE inom en inte alltför avlägsen framtid.

Tills vidare vet vi också att INGET annat vittne placerar sig i mördarens ställe i sina utsagor det har BARA SE gjort.INGET annat vittne pratar om skotten mot Lisbeth som att" skotten mot Lisbeth var som att skjuta mot ett oskyldigt djur" det är det såvitt vi vet bara SE som gjort.
Inget annat vittne har låtit mordet ta över och prägla sitt liv så som SE gjorde.

INGEN ANNAN har uppvisat ett beteende som stämmer oerhört väl med Clarkes tankar(Clarke som är oerhört väl ansedd och som själv tror på SE som GM.

Det här är bara en bråkdel av konstigheter och avvikelser kring SE.
För mig förefaller man sakna förmåga att tänka logiskt och använda sunt förnuft om man inte tycker att dessa avvikelser eller kostigheter saknar relevans och är anmärkningsvärda och misstänksamma.


Om man inte ser alla dessa konstigheter och avvikelser
Citera
2020-10-06, 18:21
  #3629
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Jag är övertygad det finns starkare kort som vi inte fått veta om.

Inte en chans att det som kom fram på presskonferensen är det enda de trodde sig ha på SE. Då hade KP aldrig varit så självsäker i februari. Det är något tekniskt bevis eller vittne som förändrats, eller något annat skumt.

Jag tror ju inte det var SE, men dörren går inte att stänga.
Jag instämmer och har en stark känsla av att vi kommer att få veta mer om SE inom en inte alltför avlägsen framtid.

Vad trodde egentligen hans familj(mamma Ruth brodern Per och SE egen fru Margareta) om SEs roll i mordet?

Kan det ha funnits en telefon i den stuga där SE med fru bodde veckan efter mordet?
Kan några intressanta samtal ha ringts från den .VART ringdes dessa samtal isåfall?
VEM av dem ringde isåfall samtalen?

Kan de ev.samtalen ha haft relevans för mordet på nåt sätt?
Jag tror att vi kommer att få svar på såna frågor inom en inte alltför avlägsen framtid.

Jag tolkar KPs optimism i tvintervjun i februari som att man verkligen hade konkreta saker på SE.
Riktigt så förefaller det inte ha varit men visst känns det som om de absolut hade mera än vad som presenterades på pressträffen.

Dels kanske vissa saker inte nämndes av tidsskäl sedan kan det ju vara så att man t.ex. visade hänsyn till exfrun ME och kanske även till vapensamlarens döttrar Ulr*ka och F*l*ppa.

Såna hänsyn kan i vart fall inte uteslutas jag är som sagt helt inne på din linje att mer måste finnas mot SE.
Saker som förhoppningsvis kommer att komma fram vad det lider.
Jag har en känsla av att vi kommer att få veta mera om SE framöver.
Citera
2020-10-06, 23:15
  #3630
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Jag instämmer och har en stark känsla av att vi kommer att få veta mer om SE inom en inte alltför avlägsen framtid.

Vad trodde egentligen hans familj(mamma Ruth brodern Per och SE egen fru Margareta) om SEs roll i mordet?

Kan det ha funnits en telefon i den stuga där SE med fru bodde veckan efter mordet?
Kan några intressanta samtal ha ringts från den .VART ringdes dessa samtal isåfall?
VEM av dem ringde isåfall samtalen?

Kan de ev.samtalen ha haft relevans för mordet på nåt sätt?
Jag tror att vi kommer att få svar på såna frågor inom en inte alltför avlägsen framtid.

Jag tolkar KPs optimism i tvintervjun i februari som att man verkligen hade konkreta saker på SE.
Riktigt så förefaller det inte ha varit men visst känns det som om de absolut hade mera än vad som presenterades på pressträffen.

Dels kanske vissa saker inte nämndes av tidsskäl sedan kan det ju vara så att man t.ex. visade hänsyn till exfrun ME och kanske även till vapensamlarens döttrar Ulr*ka och F*l*ppa.

Såna hänsyn kan i vart fall inte uteslutas jag är som sagt helt inne på din linje att mer måste finnas mot SE.
Saker som förhoppningsvis kommer att komma fram vad det lider.
Jag har en känsla av att vi kommer att få veta mera om SE framöver.

Bra ändå att alla är överens om att KP inte hade något av substans att presentera trots storstilade löften om motsatsen.
Nu går skiljelinjen vid att han trots magplasket hade täckning för sitt utspel, men av olika svårdefinierade orsaker inte kunde delge sina djupa insikter till miljonpubliken.
I stället blev han då tvungen att trampa luft ett par timmar i frågor som kretsade runt förmodade promenader till Odenplan, hade misstänkt bråttom till tåget, var ute och tog en nypa luft klockan åtta, och hade hala skor. Kontaktade Svenska Dagbladet och blev uppringd av norska Aftenposten, och pratade med väktarna innan han stämplade ut och lämnade Skandiahuset exakt på klockslaget 23.19.
Nej jag tycker det verkar som att den avtrubbade Palmegruppen och KP tagit substanser i stället för att komma med något av substans och därmed gjort sitt jobb, på uppdrag av de svenska skattebetalarna.
__________________
Senast redigerad av MacMackay 2020-10-07 kl. 00:12.
Citera
2020-10-07, 01:41
  #3631
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Bra ändå att alla är överens om att KP inte hade något av substans att presentera trots storstilade löften om motsatsen.
Nu går skiljelinjen vid att han trots magplasket hade täckning för sitt utspel, men av olika svårdefinierade orsaker inte kunde delge sina djupa insikter till miljonpubliken.
I stället blev han då tvungen att trampa luft ett par timmar i frågor som kretsade runt förmodade promenader till Odenplan, hade misstänkt bråttom till tåget, var ute och tog en nypa luft klockan åtta, och hade hala skor. Kontaktade Svenska Dagbladet och blev uppringd av norska Aftenposten, och pratade med väktarna innan han stämplade ut och lämnade Skandiahuset exakt på klockslaget 23.19.
Nej jag tycker det verkar som att den avtrubbade Palmegruppen och KP tagit substanser i stället för att komma med något av substans och därmed gjort sitt jobb, på uppdrag av de svenska skattebetalarna.
Problemet är ju att det var så vansinnigt länge sedan mordet skedde.
Det är mycket svårt nästintill omöjligt att säkra vettiga bevis idag.

Man har säkert vänt på alls stenar.
Jag är dock säker på att vi kommer att få höra mer om SE framöver.
Kan det ha ringts några samtal från den telefon som fanns i den stuga där SE med fru bodde veckan efter mordet under sin skidsemester i Idre?
VEM ringde isåfall vart?
Kan det ha relevans för mordet?

Vi får ha lite tålamod mer lär alldeles säkert komma fram om SE.
Sannolikt saker som stärker misstankarna mot honom och sannolikt sådant som polis och åklagare känner till men som inte presenterats för offentligheten än
Citera
2020-10-07, 07:20
  #3632
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Bra ändå att alla är överens om att KP inte hade något av substans att presentera trots storstilade löften om motsatsen.
Nu går skiljelinjen vid att han trots magplasket hade täckning för sitt utspel, men av olika svårdefinierade orsaker inte kunde delge sina djupa insikter till miljonpubliken.
I stället blev han då tvungen att trampa luft ett par timmar i frågor som kretsade runt förmodade promenader till Odenplan, hade misstänkt bråttom till tåget, var ute och tog en nypa luft klockan åtta, och hade hala skor. Kontaktade Svenska Dagbladet och blev uppringd av norska Aftenposten, och pratade med väktarna innan han stämplade ut och lämnade Skandiahuset exakt på klockslaget 23.19.
Nej jag tycker det verkar som att den avtrubbade Palmegruppen och KP tagit substanser i stället för att komma med något av substans och därmed gjort sitt jobb, på uppdrag av de svenska skattebetalarna.

Jag tycker att skiljelinjen går vid att SE stämmer rätt bra med ett sammanvägt signalement, har svårt att få sitt vittnesmål att gå ihop med andras, observationen från YN osv. Det finns en del omständigheter som gör att jag och några andra ser honom som en potentiell/misstänkt gärningsman, andra avskriver honom. För mig går det inte att solklart säga varken bu eller bä men jag vet att du tycker annorlunda. Vi får nog acceptera att det aldrig kommer fram en hållbar lösning.
Citera
2020-10-07, 08:47
  #3633
Medlem
MOPspanarens avatar
Ja vi lär nog se en bok från Pettersson och Göransson inom kort. Det vore dumt att missa chansen att "smida, medans järnet är varmt".
Boken kommer innehålla de delar som Pettersson inte tidigare känt till eller kunnat gräva fram.

Och som jag tror jag sagt tidigare: "Eftersom SE är gärningsmannen", så har man rätt stora valmöjligheter när man ska skruva och lägga pusselbitar till teorin.
(Därefter kommer den omvända bevisbördan.)

Misstänker att ex. yngsta dottern Glaser (idag med annat efternamn) kommer att vara en del i den boken, med tanke på hennes mystiska vittnesmål.

Vi får väl se...
Citera
2020-10-07, 09:45
  #3634
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
....
För mig förefaller man sakna förmåga att tänka logiskt och använda sunt förnuft om man inte tycker att dessa avvikelser eller kostigheter saknar relevans och är anmärkningsvärda och misstänksamma.
Om man inte ser alla dessa konstigheter och avvikelser

Du menar KP och HM skulle ha riktiga bevis som pekar på SE men väljer att inte berätta om det och ta ett medialt självmord inför hela svenska folket. Finns inte på kartan. Finns ingen som helst anledning att de skulle mörka bevis. Varför det? Får de ens göra det. Den åsikten att tro att de har något mer bevis som de mörkar är så korkad att de är nog bara SE anhängare som hoppas att det skulle vara så.

Visst, vi är överens om att de borde ha något mer påtagligt med tanke på att de pekar ut SE som gm. Men icke, de skämdes som hundar när de satt och skruvade på sig på presskonferensen.
Citera
2020-10-07, 13:00
  #3635
Medlem
carltellin88s avatar
Vi har pratat mycket om SEs agerande på mordplatsen och även om ev kopplingar till vapen och vapenhandlare. Tycker även vi bör prata motiv lite. Ja, jag vet att vissa inte tycker det är värt att prata alls då det kan skilja sig så och förefalla oklart för en utomståenden. MEN tittar man på ensamma gärningsmän för andra "politiska" mord så är det ändå två mönster som står ut och inte sällan går hand i hand. Skulle kalla dem IDEOLOGISK ÖVERTYGELSE och INGET ATT FÖRLORA motiven. En övervägande majoritet har varit ensamma outsiders som haft svårt att anpassa sig i samhället och hitta fast förhållande och jobb. Många har försökt och har misslyckats flera gånger. Dådet och ideologin bakom det blir ett substitut för detta tomrum. Breivik är ett typexempel
på detta som hela sitt liv sökt någon form av tillhörighet. Lee Harvey Oswald hade också en brokig bakgrund och svårt att behålla jobb. Lasermannen var spelmissbrukare och hade spelat bort sina pengar. Anna Lind mördaren var bara 18 men beskrev som en outsider som hoppat av gymnasiet. Dessutom hade han motiv genom att han var Serb. Listan kan göras lång.

SE däremot hade fast jobb som grafiker sedan 60-talet och var gift. Han hade heller ingen känd backgrund som palmehatare, högerextrem, impulsiv, våldsam, vapenfixerad. Säger inte att detta är avgörande, men talar heller inte direkt för honom som GM.
__________________
Senast redigerad av carltellin88 2020-10-07 kl. 13:02.
Citera
2020-10-07, 13:03
  #3636
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ja vi lär nog se en bok från Pettersson och Göransson inom kort. Det vore dumt att missa chansen att "smida, medans järnet är varmt".
Boken kommer innehålla de delar som Pettersson inte tidigare känt till eller kunnat gräva fram.

Och som jag tror jag sagt tidigare: "Eftersom SE är gärningsmannen", så har man rätt stora valmöjligheter när man ska skruva och lägga pusselbitar till teorin.
(Därefter kommer den omvända bevisbördan.)

Misstänker att ex. yngsta dottern Glaser (idag med annat efternamn) kommer att vara en del i den boken, med tanke på hennes mystiska vittnesmål.

Vi får väl se...

Det kan förstås finnas familjemässiga snaskigheter som berör vapensamlaren. Har dock inte läst förhöret.
Var det hon som var på bion?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in