Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2020-10-07, 23:14
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Har ni sett dom i eran lokala mataffär? De är illgula i skalet, så därför tror man att det är omogna clementiner som inte har hunnit bli orangea. Ibland är de t.o.m lite grönaktiga så de ser riktigt omogna ut.

Men det är helt enkelt en annan frukt. De heter tydligen satsumas. De ska vara sådär klargula(ibland grönaktiga) i skalet. Så satans mycket godare än clementiner. Riktigt saftiga! Och en härlig syrlighet också. Dessutom inga kärnor som det kan vara i clementiner.

Har smäckt i mig sammanlagt 25-30 stycken från igår fram till nu. Tar igen förlorad tid så att säga. Känner mig faktiskt lite lurad. Varför har ingen berättat det här?

Vad tycker ni om satsumas? Visst kan clementiner slänga sig i väggen? De båda frukterna spelar i helt olika divisioner om du frågar mig.
Senast redigerad av TupolevTu-144 2020-10-07 kl. 23:21.
Citera
2020-10-07, 23:18
Medlem
lemonzhellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Har ni sett dom i eran lokala mataffär? De är illgula i skalet, så därför tror man att det är omogna clementiner som inte har hunnit bli orangea. Ibland är de t.o.m lite grönaktiga så de ser riktigt omogna ut.

Men det är helt enkelt en annan frukt. De ska vara sådär klargula(ibland grönaktiga) i skalet. Så satans mycket godare än clementiner. Riktigt saftiga! Och en härlig syrlighet också. Dessutom inga kärnor som det kan vara i clementiner.

Har smäckt i mig sammanlagt 25-30 stycken från igår fram till nu. Tar igen förlorad tid så att säga. Känner mig faktiskt lite lurad. Varför har ingen berättat det här?

Vad tycker ni om satsumas? Visst kan clementiner slänga sig i väggen? Helt olika divisioner om du frågar mig.

Håller helt med!

Tack och lov hade min första hustru den goda smaken att förklara skillnaden för mig!

Jag hade alltså också en aha-upplevelse liknande din, om än tidigare i livet.
Citera
2020-10-07, 23:38
Medlem
Soulflowers avatar
Jo tack jag känner till dem.
Skulle dock inte byta bort en clementin mot 50 satsumas. Äckliga små as är vad de är, vidriga ulvar i fårakläder.
Citera
2020-10-07, 23:49
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Nu smakar satsumas riktigt bra dvs syrligt, men ibland har dom avslagen smak, antar att det är eftersäsong då.
Och numera säljs citrus från båda sidor om ekvatorn, så man får ha koll på varifrån frukten kommer också.
Citera
2020-10-08, 02:25
Medlem
Satsumas är magiskt gott. Mandariner och
Clementiner kan slänga sig i väggen.

Kärnfria syrliga söta Satsumas. De med gult tunt slätt skal är godast.
Citera
2020-10-08, 04:44
Medlem
Gabriel Knights avatar
Jag trodde i min okunskap att det var samma frukt med olika färger. Mandariner och klementiner är väl samma frukt?

Sedan har jag sett den mer gula och trodde som TS att det var en omogen frukt.

De orangea små frukterna som jag i min okunskap kallar för klementiner/mandariner äter jag oftast till jul och har inte ätit satsumas eftersom jag inte förstod att det var en annan frukt. Jag får nog ta och testa någon sådan nästa gång jag handlar får vi se om de är goda.
Citera
2020-10-08, 06:42
Medlem
ps870s avatar
Satsumas är den absolut godaste citrusfrukten. Perfekt balans mellan syra och sötma, lättskalade och inga kärnor.
Tyvärr finns de bara några veckor per år.
Citera
2020-10-08, 07:33
Medlem
Kongruensbojds avatar
En hel vetenskap att reda ut vad som är vad i citrusdjungeln. Klart borde dock vara att den absolut värsta mindre citrusfrukten som bland vanliga döda går under namnen clementin eller mandarin är den illoranga, kärnfulla (höhö) krymplingen med glansigt, hårt skal som börjar säljas en masse runt jul under varumärket Maroc. Den är värst
Citera
2020-10-09, 20:25
Medlem
kanskecsproffss avatar
älskar Skiten!!!!!!!
Citera
2020-10-09, 20:29
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kanskecsproffs
älskar Skiten!!!!!!!

Jag är med dig till 100%. Helt klart bra skit!

Härligt första inlägg förresten!
Citera
2020-10-09, 20:33
Medlem
kanskecsproffss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Jag är med dig till 100%. Helt klart bra skit!

Härligt första inlägg förresten!

TACK!!!<3
Citera
2020-10-09, 20:34
Medlem
Kanske offtopic men jag fick en liknande aha upplevelse med blodapelsiner. Hade inte ätit en blodapelsin sedan jag var barn men så sedan för två år sedan, vid jul hade frun köpt hem ett gäng.

Helvete, slutade med att jag stod ovanför diskhon och hetsåt 6 st.

Ontopic: Satsumas när dom är i säsong är riktigt jäkla gott!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in