Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2020-10-09, 20:37
Medlem
kanskecsproffss avatar
Jag har under den senaste tiden ätit mellan 5-10 stycken om dagen. Både billiga och extremt nyttiga, bra sätt att få i sig c-vitamin och vatten. Och speciellt för den goda smakens skull. mums
Citera
2020-10-09, 20:40
Medlem
NormanRosemonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Jag trodde i min okunskap att det var samma frukt med olika färger. Mandariner och klementiner är väl samma frukt?

Sedan har jag sett den mer gula och trodde som TS att det var en omogen frukt.

De orangea små frukterna som jag i min okunskap kallar för klementiner/mandariner äter jag oftast till jul och har inte ätit satsumas eftersom jag inte förstod att det var en annan frukt. Jag får nog ta och testa någon sådan nästa gång jag handlar får vi se om de är goda.

Klementiner och mandariner är som att jämföra en gammal haggas rumpa med en 18-årings rumpa. Tillfördelen för mandarinen alltså
Citera
2020-10-09, 20:41
Medlem
NormanRosemonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kanskecsproffs
Jag har under den senaste tiden ätit mellan 5-10 stycken om dagen. Både billiga och extremt nyttiga, bra sätt att få i sig c-vitamin och vatten. Och speciellt för den goda smakens skull. mums

Kom bara inte och gnäll sen när du får njursten å skit... C-vitamin är bra, men kan leda till problem om det blir för mycket.
Citera
2020-10-09, 20:43
Medlem
NormanRosemonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
En hel vetenskap att reda ut vad som är vad i citrusdjungeln. Klart borde dock vara att den absolut värsta mindre citrusfrukten som bland vanliga döda går under namnen clementin eller mandarin är den illoranga, kärnfulla (höhö) krymplingen med glansigt, hårt skal som börjar säljas en masse runt jul under varumärket Maroc. Den är värst

Mandarin och klementin är omöjiga att förväxla. Mandarinen är mindre, lenare och har ljuvlig smak. En bra klementin kan nästan komma i närheten av en mandarin, men aldrig riktigt. En dålig klementin är satans påfund.
Citera
2020-10-09, 20:53
Medlem
kanskecsproffss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NormanRosemont
Kom bara inte och gnäll sen när du får njursten å skit... C-vitamin är bra, men kan leda till problem om det blir för mycket.

jag kan lova dig att jag inte ska komma och gnälla, jag är vuxen och kan ta ansvar för mitt satsumas-intag. Tack ändå.
Citera
2020-10-10, 01:17
Medlem
Kongruensbojds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kanskecsproffs
jag kan lova dig att jag inte ska komma och gnälla, jag är vuxen och kan ta ansvar för mitt satsumas-intag. Tack ändå.
Du kanske redan testat, men det blir en mycket god juice av satsumas om man pressar själv. Gärna med en halv lime per glass.
Citera
2020-10-10, 01:27
Medlem
Triremers avatar
Citat:
Klementiner och mandariner är som att jämföra en gammal haggas rumpa med en 18-årings rumpa. Tillfördelen för mandarinen alltså

Clementin är en mandarin. Satsuma och tangerin är också en mandariner. Mandarin är ett samlingsbegrepp för småcitrus.
Citera
2020-10-10, 14:25
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Har ni sett dom i eran lokala mataffär? De är illgula i skalet, så därför tror man att det är omogna clementiner som inte har hunnit bli orangea. Ibland är de t.o.m lite grönaktiga så de ser riktigt omogna ut.

Men det är helt enkelt en annan frukt. De heter tydligen satsumas. De ska vara sådär klargula(ibland grönaktiga) i skalet. Så satans mycket godare än clementiner. Riktigt saftiga! Och en härlig syrlighet också. Dessutom inga kärnor som det kan vara i clementiner.

Har smäckt i mig sammanlagt 25-30 stycken från igår fram till nu. Tar igen förlorad tid så att säga. Känner mig faktiskt lite lurad. Varför har ingen berättat det här?

Vad tycker ni om satsumas? Visst kan clementiner slänga sig i väggen? De båda frukterna spelar i helt olika divisioner om du frågar mig.
Isf kan jag även rekommendera dig en annan citrusfrukt, som också lurar en vid första anblick.

Dvs vit grapefrukt.

Ja, det är en grapefrukt.
Men den ärinte äcklig.
Inte hemskt besk som grapefrukten ju är känd för.

Vit grapefrukt är en säsongsfrukt, sombörjar dyka upp under vintern.

Den är så förbaskat god att man helt enkelt inte kan hålla sig när man väl börjar smaska i sig den.

Man bara måste smaska och slafsa när man äter av den, så god är den.

Visst är det en Aningens beska i den.
Men den är söt också.
Det söta tillsammans med den lilla beskan ger den en mer vuxen smak.

Helt enkelt är den vita grapefrukten den överlägsna frukten.

Ja, den är bättre än din satsuma.
Citera
2020-10-10, 18:47
Medlem
NormanRosemonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Triremer
Clementin är en mandarin. Satsuma och tangerin är också en mandariner. Mandarin är ett samlingsbegrepp för småcitrus.

Tack för att du drog ner ridån framför mig.

Är det tangerin som är din lite finare, mindre och sötare varianten då? För det förekommer att matbutiker säljer dessa och då kallas de just mandariner.
Citera
2020-10-10, 18:52
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Isf kan jag även rekommendera dig en annan citrusfrukt, som också lurar en vid första anblick.

Dvs vit grapefrukt.

Ja, det är en grapefrukt.
Men den ärinte äcklig.
Inte hemskt besk som grapefrukten ju är känd för.

Vit grapefrukt är en säsongsfrukt, sombörjar dyka upp under vintern.

Den är så förbaskat god att man helt enkelt inte kan hålla sig när man väl börjar smaska i sig den.

Man bara måste smaska och slafsa när man äter av den, så god är den.

Visst är det en Aningens beska i den.
Men den är söt också.
Det söta tillsammans med den lilla beskan ger den en mer vuxen smak.

Helt enkelt är den vita grapefrukten den överlägsna frukten.

Ja, den är bättre än din satsuma.

Låter spännande. Måste testa. Hojta till i tråden när du ser dom i matbutiken. Låter som det kanske kommer finnas tillgång strax innan jul då?
Citera
2020-10-10, 23:46
Medlem
Triremers avatar
Citat:
Tack för att du drog ner ridån framför mig.

Är det tangerin som är din lite finare, mindre och sötare varianten då? För det förekommer att matbutiker säljer dessa och då kallas de just mandariner.

Jag är också totalt förvirrad över detta eftersom att som du säger säljer de aldrig citrus med namnet tangerin men det är troligt.

ICA har lite info här: https://www.ica.se/buffe/artikel/ski...arin-satsumas/
Citera
2020-10-12, 08:56
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Låter spännande. Måste testa. Hojta till i tråden när du ser dom i matbutiken. Låter som det kanske kommer finnas tillgång s, men trax innan jul då?
Ja, det är ju då omkring - eller kanske efter - julen det börjar synas vita grapefruktar i fruktdisken.

Januari och februari är väl de säkraste månaderna, men jag vet inte hur bra jag minns.
ar

Det finns förresten även en särskilt sorts Citroner, som är söta istället för sura och jävliga.
De är väldigt smaskiga, men jag vet faktiskt inte om jag någon gång sett sådana här i Sverige.
Till utseendet är de större än de vanliga vi har här, och de har små utbuktning i båda ändar.
Smaken är ju som citron, dvs friskt - men bara inte sura eller beska.

Om jag inte minns fel så brukar de odlas på sluttningarna av vulkaner i Italien.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in