Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Jag tror det är ett misstag att förneka skolklassers betydelse i pandemin. Klar de är drivande i smittan. Märks inte minst att det främst är de unga som sprider smittan nu några veckor efter skolstart. Det lustiga är att FHM säger att smittan sprids på fritidsaktiviteter och kalas för barn. Detta samtidigt som de aldrig pratar om smittoöverföring i skolan. Dvs, trots att eleverna många gånger är samma individer så kan de inte bli smittade i ett klassrum, men på kalas efter skoltiden.
Samhället, med Folkhälsomyndigheten i spetsen, har sagt att skolan kan vara öppen, trots epidemin. Självklart kommer eleverna då att dra slutsatsen att epidemin inte är ett hinder för kalas.
Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Man vill till varje pris försvara beslutet att hålla skolor öppna (man är mån om samhällsekonomin), men för varje någorlunda sunt tänkande människa blir det ju faktiskt rätt löjligt.
Det var löjligt att hålla skolorna öppna ända upp till årskurs 9, med förklaringen med att föräldrarna annars hade behövt vara hemma med barnen. Ifall skolorna ska vara öppna, så ska makthavarna vara ärliga med orsaken. Det är oärligt att hävda att elever i årskurs 9 behöver tillsyn under dagtid.
Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Ja, här håller jag med. År 2020 är ett unikt år, det kommer att stå om det i historieböckerna i framtiden, och det kommer att göras massor av filmer och dokumentärer om det. Jag undrar hur ungdomarna - som då inte längre är unga - kommer att må, när deras barn t.ex. frågar dom om hur det var. "Vad gjorde du för att hjälpa till under den stora pandemin, mamma?! "Hjälpa till? Jag festade som vanligt, jag var ju ung!" Inte så kul...
Det är viktigt att inte skuldbelägga ungdomarna för det som har skett. Skulden ligger hos Folkhälsomyndigheten. Ungdomarna har bara anpassat sig efter Folkhälsomyndighetens budskap. Budskapet har varit att viruset är harmlöst för ungdomar. Det har inte varit något större betoning på att minska smittan bland ungdomar, för att därigenom skydda den äldre generationen. Tvärtom, så har det funnits ett budskap att immunitet genom infektion är önskvärt hos ungdomar. Ungdomarna kan tro att dom gör någonting bra, genom att låta sig smittas, och därmed bidra till flockimmuniteten.
Min uppfattning är att man kan begära att ungdomarna anstränger sig för att skydda den äldre generationen.
Men då ska ungdomarna också få ett klart och tydligt budskap att smittan ska kväsas. Det håller inte att först gå ut med budskapet att sjukdomen ska få spridas, för att därefter klandra ungdomarna för att dom har tagit till sig av budskapet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Beaver14
En genuin undran. Hur stor festhögtid är egentligen Halloween/Alla Helgona? Visst, småungarna har tagit till sig den amerikanska traditionen att gå runt och tigga godis, och det har jag inget emot om man pausar detta år. Ser det faktiskt som ansvarslöst om föräldrar släpper ut sina barn på detta.
Jag anser att barnen bör vänta till 13:e januari med att klä ut sig och tigga godis.