2020-10-07, 20:03
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Sverige ska föra samtal med Kina om inköp av deras vaccin.

Källa: SVT Rapport.

Vad ska man säga? The more, the merrier!

Ja, varför inte? Då får de som vill pröva ett traditionellt utvecklat vaccin möjligheten till det.

Berätta mer! Det är ett traditionellt vaccin alltså, med avdött virus? Det är ju ett sådant jag har efterfrågat hela tiden. Det var ett stort misstag att börja experimentera med genetiska vaccin (som är en helt ny idé, helt oprövat) nu när det var så bråttom att få fram något snabbt. Låter utmärkt!

Sedan är det en annan sak, att jag inte tror att vi kommer att behöva många doser vaccin alls. Vi är på väg mot flockimmunitet nu, när smittan ökar så mycket igen, och det verkar dessutom som att många av oss (81 procent enligt artikeln jag länkade tidigare) redan har visst skydd, som gör att vi inte blir särskilt sjuka, p.g.a. korsimmunitet efter andra coronavirusinfektioner. Jag räknar kallt med att jag har det, eftersom jag haft småbarn, som drog hem det mesta under några år.

Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Here we go again.

Akademiska i Uppsala ställer in planerad vård för att ta hand om ökad corona.
https://www.dagensmedicin.se/artiklar/2020/10/07/akademiska-staller-in-all-planerad-vard/

Nej, dom upphävde det beslutet redan i förmiddags. Planerade operationer ska ske enligt schemat.
Citera
2020-10-07, 20:06
Medlem
dentages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Vi har vaccin mot TBC och det är ingenting vi svenskar behöver oroa oss för.
Jag ser att du inte läste inlägget!!!
Citera
2020-10-07, 20:10
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Jo men även dessa tvingas ju gå till läkaren för bedömning, de kan ju inte påstå att de är långtidssjuka utan att de måste besöka vårdcentralen.
Det går att krångla sig ur det, ”de” behöver nödvändigtvis inte definiera sig som långtidssjuka ...
De som vill hålla sig undan har inga problem med att göra det.

Nu menade jag inte att ”alla” gör det, utan snarare tvärtom. Men att det finns de som gör det.
Diskussionen utgick från att ”bidragstagare” kommer att fortsätta vara det under pandemin (typ som svepskäl). Det finns ett fåtal som gör det - men dra därmed inte alla ”bidragstagare” över en kam.
Citera
2020-10-07, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Och dom som dog i hongkong-influensan - ja glöm inte dom. Och dom som dog i spanska sjukan - va - du måste ju ta med dom eller vem som helst som dött av vad som helst.

Alltså - håll dig till saken.

Jag pratar om infektioner. Att folk och äldreboenden drabbats av influensautbrott där gamla avlider är det knappt någon som har pratat om tidigare. De dör massor varje år av infektioner normalt sett, men då rycker folk på axlarna och säger att "it happens". Om det blir en svårare influensasäsong med över 3000 gamla som dör som den 2017-2018, så är det "ok", men när det dör 6000 av covid-19 så är det inte ok. Hyckleri.
Citera
2020-10-07, 20:18
Moderator
-Info-s avatar
Ser vi början på en ny dödsvåg i våra svenska äldreboenden?

Citat:
Nu ökar smittan på äldreboenden igen

Länsstyrelserna varnar för att smittan på äldreboenden har börjat öka igen efter att besöksförbudet hävts.

https://www.svt.se/nyheter/nu-okar-smittan-pa-aldreboenden-igen
Citera
2020-10-07, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Berätta mer! Det är ett traditionellt vaccin alltså, med avdött virus? Det är ju ett sådant jag har efterfrågat hela tiden. Det var ett stort misstag att börja experimentera med genetiska vaccin (som är en helt ny idé, helt oprövat) nu när det var så bråttom att få fram något snabbt. Låter utmärkt!

Sedan är det en annan sak, att jag inte tror att vi kommer att behöva många doser vaccin alls. Vi är på väg mot flockimmunitet nu, när smittan ökar så mycket igen, och det verkar dessutom som att många av oss (81 procent enligt artikeln jag länkade tidigare) redan har visst skydd, som gör att vi inte blir särskilt sjuka, p.g.a. korsimmunitet efter andra coronavirusinfektioner. Jag räknar kallt med att jag har det, eftersom jag haft småbarn, som drog hem det mesta under några år.

Nej, dom upphävde det beslutet redan i förmiddags. Planerade operationer ska ske enligt schemat.

Skyddet mot coronavirus efter genomgången infektion varar inte särskilt länge, generellt sett. En eventuell effekt är bara att R-talet minskar, och att epidemin fortsätter på en läge nivå. Ett vaccin kan tänkas användas för detta, precis som influensa.
Citera
2020-10-07, 20:22
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Sjukhuset drog tillbaka vårdstoppet men det är nog så oroande.... Vårdstopp pga Covid19, i oktober... Som om det inte räckte med tiotusentals pausade operationer osv. Vårdskulden är redan gigantisk, uppbyggd under våren och sommaren...

Riktigt illa, kring nyår blir det förmodligen katastrof. De borde snabbutbilda fler och rekrytera folk inför denna vårdskuld. Behovet kommer bli mycket stort. Vårdpersonal är redan slutkörda och på bara Karolinska har 100 läkare sagt upp sig.
Citera
2020-10-07, 20:26
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Skyddet mot coronavirus efter genomgången infektion varar inte särskilt länge, generellt sett. En eventuell effekt är bara att R-talet minskar, och att epidemin fortsätter på en läge nivå. Ett vaccin kan tänkas användas för detta, precis som influensa.

Fast man tycker ju, att kroppen skulle kunna komma igång med antikropptillverkning fortare den andra gången? Första gången tar det ju runt tio dagar, för att det här viruset är helt nytt. Jag vet att jag har läst, att det blir kvar "mallar" eller "schabloner" för specifika antikroppar någonstans i kroppen, när kroppen en gång lärt sig att tillverka dem. Hittar dock inget om detta, för jag vet inte vad det kan heta på engelska ("templates" ger inga sökresultat i detta sammanhang).
Citera
2020-10-07, 20:33
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag tror det är ett misstag att förneka skolklassers betydelse i pandemin. Klar de är drivande i smittan. Märks inte minst att det främst är de unga som sprider smittan nu några veckor efter skolstart. Det lustiga är att FHM säger att smittan sprids på fritidsaktiviteter och kalas för barn. Detta samtidigt som de aldrig pratar om smittoöverföring i skolan. Dvs, trots att eleverna många gånger är samma individer så kan de inte bli smittade i ett klassrum, men på kalas efter skoltiden.

Samhället, med Folkhälsomyndigheten i spetsen, har sagt att skolan kan vara öppen, trots epidemin. Självklart kommer eleverna då att dra slutsatsen att epidemin inte är ett hinder för kalas.

Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Man vill till varje pris försvara beslutet att hålla skolor öppna (man är mån om samhällsekonomin), men för varje någorlunda sunt tänkande människa blir det ju faktiskt rätt löjligt.

Det var löjligt att hålla skolorna öppna ända upp till årskurs 9, med förklaringen med att föräldrarna annars hade behövt vara hemma med barnen. Ifall skolorna ska vara öppna, så ska makthavarna vara ärliga med orsaken. Det är oärligt att hävda att elever i årskurs 9 behöver tillsyn under dagtid.

Citat:
Ja, här håller jag med. År 2020 är ett unikt år, det kommer att stå om det i historieböckerna i framtiden, och det kommer att göras massor av filmer och dokumentärer om det. Jag undrar hur ungdomarna - som då inte längre är unga - kommer att må, när deras barn t.ex. frågar dom om hur det var. "Vad gjorde du för att hjälpa till under den stora pandemin, mamma?! "Hjälpa till? Jag festade som vanligt, jag var ju ung!" Inte så kul...

Det är viktigt att inte skuldbelägga ungdomarna för det som har skett. Skulden ligger hos Folkhälsomyndigheten. Ungdomarna har bara anpassat sig efter Folkhälsomyndighetens budskap. Budskapet har varit att viruset är harmlöst för ungdomar. Det har inte varit något större betoning på att minska smittan bland ungdomar, för att därigenom skydda den äldre generationen. Tvärtom, så har det funnits ett budskap att immunitet genom infektion är önskvärt hos ungdomar. Ungdomarna kan tro att dom gör någonting bra, genom att låta sig smittas, och därmed bidra till flockimmuniteten.

Min uppfattning är att man kan begära att ungdomarna anstränger sig för att skydda den äldre generationen. Men då ska ungdomarna också få ett klart och tydligt budskap att smittan ska kväsas. Det håller inte att först gå ut med budskapet att sjukdomen ska få spridas, för att därefter klandra ungdomarna för att dom har tagit till sig av budskapet.

Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
En genuin undran. Hur stor festhögtid är egentligen Halloween/Alla Helgona? Visst, småungarna har tagit till sig den amerikanska traditionen att gå runt och tigga godis, och det har jag inget emot om man pausar detta år. Ser det faktiskt som ansvarslöst om föräldrar släpper ut sina barn på detta.

Jag anser att barnen bör vänta till 13:e januari med att klä ut sig och tigga godis.
Citera
2020-10-07, 20:35
Medlem
arbetets avatar
Citat:

CoronaVac

Sinovac’s vaccine candidate, called CoronaVac, is based on the most tried-and-tested approach to vaccine development: using an inactive version of COVID-19 to teach the immune system to build up tolerance against the disease.
https://fortune.com/2020/09/18/sinovac-test-covid-vaccine-children-safety/

https://clinicaltrials.gov/ct2/show/study/NCT04551547?term=sinovac&draw=2&rank=4
Citera
2020-10-07, 20:38
Medlem
Varför är alla svenska ”experter” så säkra på att det inte blir en andra våg? Känns som inlagda på sjukhus ökar hela tiden nu? Ska Sverige göra misstag igen?
Citera
2020-10-07, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Riktigt illa, kring nyår blir det förmodligen katastrof. De borde snabbutbilda fler och rekrytera folk inför denna vårdskuld. Behovet kommer bli mycket stort. Vårdpersonal är redan slutkörda och på bara Karolinska har 100 läkare sagt upp sig.

Det förvånar mig inte. Läkarna har dragit ett vansinnigt lass under vår och sommar.

När Tegnell svamlar om arbetsro vill jag slå honom på käften. Klart det inte finns ro.

Tempot och osäkerheten slet som fan på personalen. Främst på läkare, som har toppansvaret, men sjuksköterskor och uskor tog åxo stryk.

Man ska åxo komma ihåg att personalen är kvinnodominerad. Att helsköta tio överviktiga patienter med resp eller track är ingen lek för en kvinna som är 50+

Att byta blöjor på EN patient som väger 140 kg är skitjobbigt. Tänk dig 50 patienter under en vår. Tänk dig detta i flera månader + skyddsmask, visir, oro för att smittas osv.

Arbetsmiljön var helt bananas....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in