2020-10-07, 11:21
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Skyll inte på ungdomarna. Skulden ligger hos Folkhälsomyndigheten.

Folkhälsomyndigheten har tydligt visat att epidemin ska få fortsätta. Givetvis medför det att ungdomarna anser att det är meningslöst att anstränga sig för att bekämpa epidemin. Alla ansträngningar är ju bortkastade, så länge som målet inte är att kväsa epidemin på riktigt.

Det hade varit helt annorlunda ifall Folkhälsomyndigheten istället hade sagt: "Nu satsar vi stenhårt på att bekämpa epidemin så mycket vi kan. Ingen ansträngning är bortkastad. Ingen behöver känna att den står ensam i kampem. Alla ska delta."

Ungdomarna behöver också få veta, att när dom har hjälpt till att rädda livet på farmor och farfar, så kan dom återgå till att leva livet på det sätt som hör ungdomen till. Det är orättvist mot ungdomarna att utfärda ett förbud mot offentliga tillställningar, och låta förbudet pågå på obestämd tid.

Just precis. Det har pratats om att Sveriges strategi bygger på förtroende mellan myndigheter och medborgare. Det är ju bara struntprat. Sveriges strategi raserar medborgarnas förtroende för myndigheter och politiker. Anders Tegnell har stått och ljugit för svenska folket. Det är inte så man skapar förtroende.

En annan aspekt av dom politiska skadorna, är försämrade relationer med andra länder. Det är inte snällt att ge fristad åt ett virus som grannländerna håller på att bekämpa, med stor möda. Dessutom har Anders Tegnell skapat onödig osämja med exempelvis Italien. Har Anders Tegnell inget vettigare att göra, än att vara kaxig mot andra länder?

Orättvist mot ungdomarna? Dessa bortskämda fittungar har ingen rätt öht att supa och bete sig egoistiskt.

FHM jobbar för folkhälsan, inte för ungdomar. Alla måste göra uppoffringar - särskilt de äldre som jobbat ett helt liv.
Citera
2020-10-07, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Personalen bor och lever största delen av sin tid i det "vanliga" samhället. Släpper du lös smittan i samhället så tar kanske personalen eller någon av de anhöriga med sig smittan in till äldreboendet.

Det samma kan gälla hur smittan kommer in i sjukhus som t.ex. Akademiska i Uppsala som fått in det på två avdelningar med inställda operationer som följd.

Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Orättvist mot ungdomarna? Dessa bortskämda fittungar har ingen rätt öht att supa och bete sig egoistiskt.

FHM jobbar för folkhälsan, inte för ungdomar. Alla måste göra uppoffringar - särskilt de äldre som jobbat ett helt liv.

De jobbar nog för ungdomars hälsa också. Minskat supande borde kunna förbättra den.
Citera
2020-10-07, 11:27
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Är du kvar på "hemmet" eller har du lämnat cirkusen ?
Undrar hur läget är nu, har personalen fått visir, munskydd, dräkter än ?
Har fastighetsägaren satt in Hepa-filter i ventilationen och ev åtgärdat problemen med ventilationen ?
(här menar jag det omtalade rotor-hjulen i billiga FTX-aggregat där smittan kan fara runt)
Och har man skärpt sig på medicinering och fixat syrgasen, eller är det fortfarande morfin-SS som gäller...

Skulle tro att en morfin-spruta är billigare än alla de åtgärder som du räknar upp.
Citera
2020-10-07, 11:31
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkie

Ja, här håller jag med. År 2020 är ett unikt år, det kommer att stå om det i historieböckerna i framtiden, och det kommer att göras massor av filmer och dokumentärer om det. Jag undrar hur ungdomarna - som då inte längre är unga - kommer att må, när deras barn t.ex. frågar dom om hur det var. "Vad gjorde du för att hjälpa till under den stora pandemin, mamma?! "Hjälpa till? Jag festade som vanligt, jag var ju ung!" Inte så kul...
Citera
2020-10-07, 11:32
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, här håller jag med. År 2020 är ett unikt år, det kommer att stå om det i historieböckerna i framtiden, och det kommer att göras massor av filmer och dokumentärer om det. Jag undrar hur ungdomarna - som då inte längre är unga - kommer att må, när deras barn t.ex. frågar dom om hur det var. "Vad gjorde du för att hjälpa till under den stora pandemin, mamma?! "Hjälpa till? Jag festade som vanligt, jag var ju ung!" Inte så kul...

Jag håller med dig om det sista.
Citera
2020-10-07, 11:42
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Skulle tro att en morfin-spruta är billigare än alla de åtgärder som du räknar upp.
Det är verkligen inget fel på morfin som lindring vid smärta och andnöd hos döende patienter.
Felet är istället att många äldre inte fått tillgång till livräddande insatser.

Själv är jag övertygad om att triaget framför allt bygger på att inte belamra vårdplatser med patienter som har lägre överlevnadschans och färre år kvar att leva (och betala skatt) än personer i medelåldern.
IVA var ju så gott som fullt i våras, trots att det sorterades ganska hårt.

Vi har helt enkelt inte kapacitet att rädda alla som kan räddas, så enkelt är det. Dock är det ju väldigt tråkigt för makthavarna att behöva förklara varför det har blivit på det här viset, vårt enorma skattetryck till trots, så för att ducka debatten blir man tvungen att begagna sig utav halvsanningar eller rena lögner.
Citera
2020-10-07, 11:52
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Ledande expert varnar för att USA:s dödstal kan komma upp till 400.000 döda amerikaner i vinter

Fruktansvärda siffror. Trots alla varningar finns det fortfarande lågbevåvade förnekare i tråden som påstar att pandemin är över.

The US could see as many as 400,000 Covid-19 deaths by this winter, Fauci predicts
Citat:
The United States could see as many as 400,000 deaths from the coronavirus this winter if Americans don't follow public health mitigation guidelines, Dr. Anthony Fauci warned on Tuesday.
Fauci had warned in the spring that if the US did not follow the guidance, 200,000 Americans could die from the deadly virus. “And sadly, we have 210,000 deaths now,” he said during a discussion with American University students.
“The models tell us that if we do not do the kinds of things that we're talking about in the cold of the fall and the winter, we could have from 300,000 to 400,000 deaths. That would be just so tragic, if that happens.”
Fauci encouraged everyone to take simple steps such as wearing masks, social distancing, frequent hand washing and doing as much outside instead of inside as possible.

källa cnn
Citera
2020-10-07, 11:58
Medlem
Det verkar som det pågår okontrollerad smitta i vårt grannland.
Polens kurvor är alarmerande stigande:

Idag inrapporterade högsta siffran dödsfall någonsin: 75 senaste dygnet.
Också högsta antal nya smittfall : 3003

kurvorna pekar brant uppåt - Nån som har koll på hur illa det är - vilka åtgärder som tas - om gränsen är öppen till Sverige?

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/poland/
Citera
2020-10-07, 12:13
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Frankrike: Paris har nått "maximal varning"-nivån

Oroväckande utveckling i Paris, redan i oktober har man nått maximal varning-nivån. Regionala hälsovårdsmyndigheter i Paris varnar för fullbelagda IVA i slutet av oktober.

Paris bars shut as city goes on maximum alert
Citat:
The rising number of people in intensive care in the Paris region comes as cases increase exponentially and more restrictions come into force in the French capital as a result.
On Tuesday, Paris shut all bars and cafes completely after the French government raised the capital's coronavirus alert to maximum. Bars, gyms and swimming pools were closed for two weeks in a bid to curb the spread of the virus, officials said.
But restaurants can remain open if strict hygiene rules are in place.
France's maximum alert level comes into force when the infection rate in a locality exceeds 250 cases per 100,000 people and at least 30% of intensive care beds are reserved for Covid-19 patients.

More than 40% of intensive care beds are full in the French capital Paris, according to regional health officials, and the Pasteur Institute warns it could hit 100% by the end of October

källa bbc
Citera
2020-10-07, 12:19
Medlem
docentdisciplins avatar
Från Uppsala: smitta in på fyra äldreboenden nu (som tidigare varit drabbade).
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/coronasmitta-pa-fyra-aldreboenden-i-uppsala
Inställda operationer och hotande stabsläge på akademiska i Uppsala:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/planerad-vard-stalls-in-pa-akademiska
Från univ vet jag att det är många sjuka nu.
Citera
2020-10-07, 12:22
Medlem
Få har antistoffer: Kun 2,2 procent af danskerne har været smittet
Flest i hovedstaden og flest unge har dannet antistoffer, fordi de har været smittede med coronavirus, viser antistofundersøgelse fra Statens Serum Institut.
Omkring 2,2 procent af den danske befolkning over 12 år har været inficeret med det nye coronavirus, sars-cov-2, og dannet antistoffer mod virus.

Det svarer til, at 90.000-130.000 danskere frem til 15. august har været smittede.

Det viser den endnu ikke offentliggjort, store nationale prævalensundersøgelse, som Statens Serum Institut har gennemført.
18.000 danskere blev i uge 34-36 inviteret til at deltage og 6.330 takkede ja til at få undersøgt, om de i blodet havde dannet de antistoffer, som ville afsløre, at de havde været inficeret med virus.
»Det er et meget, meget lavt tal for antistoffer, og det viser, at vi fortsat har en såkaldt immunologisk naiv befolkning. Jeg havde faktisk regnet med, at niveauet for immunitet nu ville have været lidt højere, end tilfældet er. Vi har meget lidt immunitet i befolkningen«, siger professor i virologi og immunologi ved Aarhus Universitet Søren Riis Paludan.

Antistofundersøgelsen viser, at jo yngre man er, jo flere har været smittede. Mens blot 1,1 procent af de 70-79-årige har antistoffer i blodet, er det 4,6 procent af de unge mellem 20-29 år.

https://politiken.dk/forbrugogliv/sundhedogmotion/art7953412/Kun-22-procent-af-danskerne-har-været-smittet
Senast redigerad av Esrum 2020-10-07 kl. 12:26.
Citera
2020-10-07, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna

Jag kommer stolt berätta för mina barn att deras far inte var rädd för en fjantig förkylning och trotsade hjärntvättade fårs uppmaning att ha på sig munblöja och gömma sig hemma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in