2020-10-06, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Finns noll samband på smittspridning och kontaktytor. Inte heller farligt att få viruset i sig via mun och i mage/tarmkanal.
Så enda anledningen till att man rekommenderas tvätta händerna kontinuerligt är då för att man, eventuellt, skakat hand med någon?
Citera
2020-10-06, 14:47
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Nä, precis. Har man bidrag sedan innan får man väl inte mer bara för att man simulerar långtids covid?

Nej det kan jag inte tänka mig.
Citera
2020-10-06, 14:47
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Det kan vara nån enstaka som ser det som svepskäl för att slippa skickas ut på nån (ofta meningslös) aktivitet, bli gratis arbetskraft till vinstdrivande företag i form av praktik eller för att slippa söka jobb (som snarare fyller ett formellt moralistiskt syfte än att leda till ett jobb - jobben blir ju inte direkt fler tack vare fler sökande ...).
Men visst, det finns folk av alla de slag.
Jo men även dessa tvingas ju gå till läkaren för bedömning, de kan ju inte påstå att de är långtidssjuka utan att de måste besöka vårdcentralen.
Citera
2020-10-06, 14:48
Medlem
wedonthavetimes avatar
Finns det ens ett enda fall där någon har blivit smittad via ytor / kontaktsmitta? Ändå tvättar folk händerna som galningar och undviker munskydd.
Citera
2020-10-06, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noreplies
Financial Times frågar: Angående ökningen av fall i Stockholm. Där har ni tidigare sagt att immuniteten kan vara högre, och att det borde minska antalet smittade. Har ni ändrat åsikt?

– Nej, därför att vi vet inte hur stor immuniteten är. Ökningen i Stockholm går mer sakta än i exempelvis Paris, det är möjligt att immuniteten kan påverka det, svarar Anders Tegnell, statsepidemiolog på Folkhälsomyndigheten.

Haha han är för rolig vår lilla pajas. Hur vore det om han jämförde med en liknande stad istället för Paris.

Den jämförelsen är väl lika mycket befogad som jämförelsen alla tomtar på Flashback gör mellan Sverige och Italien exempelvis.
Citera
2020-10-06, 14:51
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Skulle vi befinna oss i en riktigt, riktigt jävlig situation i Sverige i mitten av februari 2021, så skulle jag rekommendera de åtgärder som tyskarna* vidtogs i våras. De skulle, i så fall gälla mellan 1/3-30/4 2021. Efter det skulle vi, i princip, kunna leva utan restriktioner fram till september 2021. Men detta är alltså under förutsättning att mitt absolut värsta scenario slår in.

* Vi skulle dock hålla förskolor och grundskolor öppna, men, till skillnad ifrån tyskarna, ha distansundervisning på universiteten. Eventuellt skulle vi ha ansiktsmask under rusningstid i kollektivtrafiken, men det är långtifrån säkert.

Ok, din plan är att vi gör ingenting fram till 1:e mars. Om ett absolut värsta scenario infinner sig i februari tar vi till åtgärder 1:e mars.

Tack för klargörandet. Låter som en handlingskraftig plan för hösten och vintern. Tegnell måste vara imponerad.
Citera
2020-10-06, 14:51
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Försäkringskassans statistik har inte förändras det är ju en indikator på att tidigare friska inte har blivit sjukskrivna i någon omfattning av tusentals.
Jag har redan talat om att många förvägras sjukskrivning av primärvården om de inte har ett positivt covidtest att uppvisa. De finns därmed inte med i statistiken från fsk.
Citera
2020-10-06, 14:52
Medlem
wedonthavetimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Den jämförelsen är väl lika mycket befogad som jämförelsen alla tomtar på Flashback gör mellan Sverige och Italien exempelvis.

Helt rätt. Alla borde istället jämföra med de 10 länder som lyckats bäst att få ner smittspridningen. Att hela tiden jämföra med de sämsta är märkligt.
Citera
2020-10-06, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Ökning igen!

Sverige
+3 döda
+8 iva
+1869 fall

Danmark
+4 döda
+0 iva
+322 fall

+ 15 döda är det väl egentligen eftersom 12 döda sedan tidigare har återuppstått hallel u yah! Vore det bara tre skulle det stå -9.
Citera
2020-10-06, 14:54
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av docentdisciplin
Det var väl hon som åkte tåg ned till Alperna (Italienska alperna) och sedan blev sjuk efter hemkomst men var fortfarande ganska aktiv på sjukhuset?
https://twitter.com/EbbaLindqvist/status/1231145914104008705
Ägnade en del tid åt att dreva mot Naucler, de 22 forskarna och andra alarmister som hon ansåg vara dumma och inkompetenta. Man skulle lyssna på FHM. Visst en hel del av hennes kritik befogad. Men ändå... nä- hade hellre sett att någon annan med större trovärdighet hade skrivit den artikeln i läkartidningen.
https://twitter.com/EbbaLindqvist/status/1249277753431666688

Jag har ingen aning om vem hon är, jag tyckte hennes text var informativ för alla som säger att långtidssjuka är bidragstagande hypokondriker.

Det finns fler exempel på andra högutbildade som sitter i samma båt. Jag läste om en professor från the UK beskrev sina segdragna symptom och hur utmattad han kände sig.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-10-06 kl. 15:12.
Citera
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wedonthavetime
Finns det ens ett enda fall där någon har blivit smittad via ytor / kontaktsmitta? Ändå tvättar folk händerna som galningar och undviker munskydd.
Jag undrar detsamma.
Apropå vilka åtgärder som prioriteras av FHM och vilka som ignoreras för att de inte anses "driva" smittspridningen.

Någon som sett/läst någon seriös bedömning av hur vanligt det är med kontaktsmitta?
Citera
Medlem
Fredagens fall
+711
så mycket har Sverige inte haft sen juni!

Citat:
Antal nya smittade i Stockholm ökar med 41 procent från förra veckans rapportering på tisdagen. Inte den ökning vi ville se.
https://twitter.com/TomHedrup/status/1313457624965414914
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in