Citat:
Ursprungligen postat av
Giant Squid
Vi vet ju inte hur skrymmande den totala smuggeltransporten var. Det kanske var fler fordon än de två lastbilarna som registrerats hos vittnen. Kan ju varit någon lastbil till som gick under radarn. Så om de inte kände till den totala omfattningen så kanske det var bäst att göra sig utav hela rasket. Samt för stort för att råna.
Sett en del rykten att det stod två transportplan på en flygplats utanför stockholm, två plan låter som om dom skulle frakta mycket material,bokade utav USA konsulat och väntade på något olycksnatten. Men fick åka tomma senare..
Nä idag ska jag nog kolla på b-filmen Baltic Storm som går att streama baserad på Jutta Rabes bok. Den kan ju inte vara sämre än den officiella haverirapporten ivarjefall

Citat:
Ursprungligen postat av
bjornebarn
Fast å andra sidan är det ju ett effektivt sätta att stoppa vidare smuggling genom att döda 800 civila, oskyldiga, människor. Men visst, att köra kamikaze med ubåt känns väl inte som den mest välplanerade metoden att sänka ett fartyg...
Ryssland har inte gjort något liknande mot ett västland sedan andra världskriget, så jag bedömer det som mindre sannolikt.
Citat:
Ursprungligen postat av
N.Armstark
Hur vet du vad ryssarna kunnat göra för att stoppa den militära lasten till Estonia? Har du några särskilda kompetenser som gör dig särskilt lämpad att uttala dig i den frågan? Om du ha det så delge oss, annars är din teori inte mer värd än någon annans.
Jag kommer inte outa mig och redogöra för mitt CV. Du får tro vad du vill, självfallet.
Om vi ska hålla oss till rent logiskt resonerande: Visst var Ryssland i ett relativt kaotiskt tillstånd 1994, men om du antar att de var kapabla att organisera en operation där en färja sänks är en operation där inhyrd maffia överfaller transporter betydligt enklare. Fd underrättelsepersonal rekryterades i stor omfattning - självfallet fanns det kopplingar då FSB/SVR <--> maffia på samma sätt som det finns nu,
Öppna källor:
https://en.wikipedia.org/wiki/Russian_mafia#1992%E2%80%932000:_Growth_and_intern ationalization
https://www.ecfr.eu/publications/summary/crimintern_how_the_kremlin_uses_russias_criminal_n etworks_in_europe
Citat:
Ursprungligen postat av
Mr.Sweden
Nu handlade det inte längre om att återta en viss last. Det stadiet var passerat. Nu ville de förbannade ryssarna ge Sverige och Nato en läxa. Undrar hur många signaler de skickat om att de inte accepterade smugglingen innan de slog till. Ryssarna har ansvar för angreppet. Sverige/Nato för att ha provocerat fram det.
Om det nu var en (synkroniserad) rysk attack så är det deras ansvar.