2020-10-07, 13:32
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det var kanske för att förhindra något liknande som den var eskorterad av motorcyklar?

Jo, såklart. Men då får ryssarna leja 20 tungt kriminella. Vad jag nog vill ha sagt är att jag inte tror på teorin att ryssarna körde in en ubåt i estonia. De hade kunnat stoppa smugglingen på betydligt enklare sätt, i land.
Citera
2020-10-07, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dualtofilter
Nu vet jag inte om de här banden som Meyervarvets utredning (syftar på https://www.estoniaferrydisaster.net/) är baserad på så man kan se efter själv. Men enligt deras beskrivning av bandens innehåll så verkar det ju fullkomligt uppenbart att smuggling har skett även denna natt.

Nu har jag inte läst Johan Hirschfeldts utredning, men det som tex sägs i dokumentären är ju att han arbete har inte gett honom någon "grund att anta" att smuggling skett den här natten. Vilket är något väldigt annorlunda än att han uträtt frågan och funnit det styrkt att ingen smuggling har skett den här natten.

Edit: Jag antar att det jag försöker fråga är, finns det någon som egentligen faktiskt förnekar att smuggling har skett den här natten? Eller är det bara locket på och "vi har inte hittat bevis för det", typ.

Om du med smuggling menar militärtransporten så finns det goda skäl att anta att den var förankrad högt upp i det svenska styret hos militär och regering. Att Sverige vill sopa detta under mattan är uppenbart. Det handlar om hemliga affärer med främmande makt . Sannolikt var det grejer som stulits från ryssarna på flaket. Sverige vill inte ha med detta att göra och det är en förklaring till mörkläggningen och de ofullständiga utredningarna. Hade det varit en harmlös transport hade den blivit förklarad och erkänd för länge sedan.
Citera
2020-10-07, 13:37
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
Om vi ska prata om vad som vore enkelt så varför inte iscensätta ett rån, där lastbilen stjäls under vapenhot i Estland av ”kriminella”, innan den rullar på färjan?

Det hade passerat rätt obemärkt jämfört med att sänka en hel färja.
Vi vet ju inte hur skrymmande den totala smuggeltransporten var. Det kanske var fler fordon än de två lastbilarna som registrerats hos vittnen. Kan ju varit någon lastbil till som gick under radarn. Så om de inte kände till den totala omfattningen så kanske det var bäst att göra sig utav hela rasket. Samt för stort för att råna.
Sett en del rykten att det stod två transportplan på en flygplats utanför stockholm, två plan låter som om dom skulle frakta mycket material,bokade utav USA konsulat och väntade på något olycksnatten. Men fick åka tomma senare..

Nä idag ska jag nog kolla på b-filmen Baltic Storm som går att streama baserad på Jutta Rabes bok. Den kan ju inte vara sämre än den officiella haverirapporten ivarjefall
Citera
2020-10-07, 13:39
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Jo, såklart. Men då får ryssarna leja 20 tungt kriminella. Vad jag nog vill ha sagt är att jag inte tror på teorin att ryssarna körde in en ubåt i estonia. De hade kunnat stoppa smugglingen på betydligt enklare sätt, i land.

Fast å andra sidan är det ju ett effektivt sätta att stoppa vidare smuggling genom att döda 800 civila, oskyldiga, människor. Men visst, att köra kamikaze med ubåt känns väl inte som den mest välplanerade metoden att sänka ett fartyg...
Citera
2020-10-07, 13:44
Medlem
OvissFramtids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Att överleva estoniakatastrofen verkar för många - inklusive sossarna - betyda att man plötsligt blir expert på precis allt. Att man aldrig kan ha fel - för man har minsann överlevt en förlisning. De som överlevde hade en sak gemensamt - tur och jävlaranamna. I övrigt var de varken mer eller mindre begåvade än snittet av befolkningen. Man kan inte förtjäna att tas på allvar med ”överlevande” som ENDA merit.

Sara verkar dock vara ett pålitligt vittne, även de andra som presenterat sig verkar kloka. Lite intressant är att Sara är tydligen psykolog och expert inom krisstöd hos Röda Korset. Ser inte varför hon skulle ljuga om det hon sett vid M/S Estonia’s avgång. Det krävs väl knappast någon form av ”expertis” för att berätta om sina upplevelser? Ska man hålla käft om man inte är sakkunnig inom marinrelaterade områden? Din kommentar är korkad, lika korkad som rapporten från haverikommissionen som inte betraktade passagerarna som vittnen. Lite som att en gärningsman skjuter 3 personer, alla överlever men bara en av överlevarna får uttala sig och tas på allvar för att denne har djupare kunskaper inom kriminologi. Märkligt resonemang.
Citera
2020-10-07, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OvissFramtid
Sara verkar dock vara ett pålitligt vittne, även de andra som presenterat sig verkar kloka. Lite intressant är att Sara är tydligen psykolog och expert inom krisstöd hos Röda Korset. Ser inte varför hon skulle ljuga om det hon sett vid M/S Estonia’s avgång. Det krävs väl knappast någon form av ”expertis” för att berätta om sina upplevelser? Ska man hålla käft om man inte är sakkunnig inom marinrelaterade områden? Din kommentar är korkad, lika korkad som rapporten från haverikommissionen som inte betraktade passagerarna som vittnen. Lite som att en gärningsman skjuter 3 personer, alla överlever men bara en av överlevarna får uttala sig och tas på allvar för att denne har djupare kunskaper inom kriminologi. Märkligt resonemang.
Psykolog och rädda barnen. Samma meriter som Lisbet P. Svensk kriminalhistorias tokigaste ögonvittne.
Citera
2020-10-07, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Nej nej, ursäkta om jag missförstod. Jag menade filmerna från de officiella undervattensaktiviteterna 1994.

I de tidigare inläggen länkade någon till tidningsartiklar från tiden. Där talar man om att man undersökt o filmat hela båten enligt ett rutnät.

Så visst filmade de hela båten men sen kom "sudden" fram. Inget hört o inget sett.
Citera
2020-10-07, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Att överleva estoniakatastrofen verkar för många - inklusive sossarna - betyda att man plötsligt blir expert på precis allt. Att man aldrig kan ha fel - för man har minsann överlevt en förlisning. De som överlevde hade en sak gemensamt - tur och jävlaranamna. I övrigt var de varken mer eller mindre begåvade än snittet av befolkningen. Man kan inte förtjäna att tas på allvar med ”överlevande” som ENDA merit.
Det är en betydligt större merit att ha varit på båten än att inte ha det. Hur du lyckas få till att en så självklar sak skulle ha någon bäring på partisympatier är märkligt, det är snarare ett tecken på bristande logisk förmåga och grundläggande tankeverksamhet att hävda att en överlevande skulle ha mindre att delge än en random tangentbordskrigare.
Citera
2020-10-07, 14:01
Medlem
Mr.Swedens avatar
Citat:
Om vi ska prata om vad som vore enkelt så varför inte iscensätta ett rån, där lastbilen stjäls under vapenhot i Estland av ”kriminella”, innan den rullar på färjan?

Det hade passerat rätt obemärkt jämfört med att sänka en hel färja.
Nu handlade det inte längre om att återta en viss last. Det stadiet var passerat. Nu ville de förbannade ryssarna ge Sverige och Nato en läxa. Undrar hur många signaler de skickat om att de inte accepterade smugglingen innan de slog till. Ryssarna har ansvar för angreppet. Sverige/Nato för att ha provocerat fram det.
Senast redigerad av Mr.Sweden 2020-10-07 kl. 14:04.
Citera
2020-10-07, 14:06
Medlem
Citat:
Hur vet du vad ryssarna kunnat göra för att stoppa den militära lasten till Estonia? Har du några särskilda kompetenser som gör dig särskilt lämpad att uttala dig i den frågan? Om du ha det så delge oss, annars är din teori inte mer värd än någon annans.
Citera
2020-10-07, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InezLima
Psykolog och rädda barnen. Samma meriter som Lisbet P. Svensk kriminalhistorias tokigaste ögonvittne.
Sara Hedrenius är varken psykolog eller aktiv i Rädda barnen, du sänker din egen trovärdighet i ditt försök att sänka hennes med uppenbara felaktigheter.
Citera
2020-10-07, 14:09
Medlem
Advokaten Henning Witte verkar mycket insatt i frågen och menar att det är en stor mörkläggning. Han har pratat med besättningsmän bl.a personen som fick fängelse för knarksmuggling och de har sagt till honom att de blivit bedda att ljuga om Estonia. Han har pratat med Pihts släkting. Kaptenen på Estonia som överlevde. Han verkar mycket trovärdig.

Någon som vet hur aktiv Henning Witte är idag och vilken roll han har gällande Estonia? Råder alla att se hans föreläsning från 2008 på youtube där han gå igenom bl.a varför det måste ha funnits ett hål på Estonias sida som orsakade förlisningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in