2020-10-07, 13:27
Medlem
Beaver14s avatar
Dags att återuppta diskussionen om T-celler?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/OQnGW1/ny-studie-81-procent-kan-vara-korsimmuna

Citat:
En ny tysk studie visar att över 80 procent av befolkningen kan ha t-cellssvar mot covid-19 – så kallad korsimmunitet. Upptäckten är viktig för fortsatt forskning men innebär inte någon flockimmunitet enligt experter.

T-celler som reagerar på sars-cov2 har upptäckt hos 81 % av oinfekterade deltagare i den tyska studien. Proverna togs innan pandemin bröt ut.
Studiens resultat rör sig mot hypotesen att T-cellerna inte ger immunitet men kan vara det som avgör hur allvarlig sjukdom man får. Genom att t-cellerna identifierar hotet tidigare blir sjukdomsförloppet mildare.

Barn och småbarnsföräldrar som återkommande utsätts för coronavirus (förkylning) kan skatta sig lyckliga.
Citera
2020-10-07, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Hade man velat skydda de äldre så hade man stängt in personalen och satt den i karantän.

Personalens barn och släktingar också då eller? Och deras barns kompisar?
Citera
2020-10-07, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Och har man skärpt sig på medicinering och fixat syrgasen, eller är det fortfarande morfin-SS som gäller...
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Var är immuniteten?

Vänta bara tills viruset blir elakare och vi får coronas motsvarighet till svininfluensan...
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
så man undrar varför inte utbredd immunitet stoppar spridningen?

Läs denna:
https://www.theguardian.com/world/2020/oct/06/flurry-of-coronavirus-reinfections-leaves-scientists-puzzled
Citera
2020-10-07, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nu fikar du efter att jag ska avslöja min ålder. Det får man inte göra på Flashback, av anonymitetsskäl.

Hong Kong-influensan (och Asiaten) var aldrig i närheten av coronan. För det första var det viruset inte nytt och okänt. För det andra var det inte sådana dödstal. För det tredje var det inte lika smittsamt.
Att fråga om man upplevde Hong Kong-influensan är lika lite 1.06 som att fråga om man har varit i Stockholm. Det är inget man kan identifieras ifrån.

Hong Kong-influensan: 1 miljon döda
Asiaten: 1-4 miljoner döda

De här var nya pandemiska virus, och jag tycker tvärtom att dödstalen är ganska jämförbara med COVID-19.

En ytterligare skillnad är att influensa dödar barn, vilket gör att de här pandemierna på många sätt anses allvarligare än COVID-19. Från 1970 till idag är Hong Kong-influensan vår årliga influensa, så man kan nog utgå ifrån att H3N2 har dödat tjugofem miljoner människor, eller nåt i den stilen.

Jag gissar att du/dina föräldrar inte gjorde något särskilt för att hjälpa till att begränsa spridningen av Hong Kong-influensan. Det betyder att du nu sitter på höga hästar och beskyller den yngre generationen för att vara oansvarig, fast du inte var ett dugg bättre själv.
Citera
2020-10-07, 13:37
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Hade man velat skydda de äldre så hade man stängt in personalen och satt den i karantän.
Det gjorde man på åtminstone något boende. Eller, personalen isolerade sig frivilligt tillsammans med de boende.
Kommer tyvärr inte ihåg vilket boende det var, men med en så engagerad personal hade jag inte haft något emot att låta en nära anhörig bo där.
Citera
2020-10-07, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Att fråga om man upplevde Hong Kong-influensan är lika lite 1.06 som att fråga om man har varit i Stockholm. Det är inget man kan identifieras ifrån.

Hong Kong-influensan: 1 miljon döda
Asiaten: 1-4 miljoner döda

De här var nya pandemiska virus, och jag tycker tvärtom att dödstalen är ganska jämförbara med COVID-19.

En ytterligare skillnad är att influensa dödar barn, vilket gör att de här pandemierna på många sätt anses allvarligare än COVID-19. Från 1970 till idag är Hong Kong-influensan vår årliga influensa, så man kan nog utgå ifrån att H3N2 har dödat tjugofem miljoner människor, eller nåt i den stilen.

Jag gissar att du/dina föräldrar inte gjorde något särskilt för att hjälpa till att begränsa spridningen av Hong Kong-influensan. Det betyder att du nu sitter på höga hästar och beskyller den yngre generationen för att vara oansvarig, fast du inte var ett dugg bättre själv.
Du skriver " jag tycker tvärtom att dödstalen är ganska jämförbara med COVID-19."

Sverige:
Hong Kong-influensan: "det ska inte vara mer än 500 [avlidna]"
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/vilken-ar-den-varsta-pandemin

Covid-19 hittils "Antalet avlidna fram till den 5 oktober 2020: 5 863"
https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-om-covid-19/statistik-over-antal-avlidna-i-covid-19/

Fakta talar bättre än desinformation.
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2020-10-07 kl. 13:53.
Citera
2020-10-07, 13:51
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Naturligtvis sprang ung-Merwinna runt och drack hembränt när detta skedde. Enkelt för gamlingar idag att moralisera över unga när de själva inte varit dugg bättre.

Min mor hjälpte sina kompisar med att handla, betala räkningar, göra ärenden och sådana saker under asiaten. Hon trodde hon skulle klara sig undan men till slut så åkte hon också på skiten och låg däckad några veckor. Jag var inte född då. Men nog kan jag tycka att ungdomarna är dåliga på att ta ansvar, men det ligger väl i tiden med jag jag jag tänket.
Citera
2020-10-07, 13:54
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Du skriver " jag tycker tvärtom att dödstalen är ganska jämförbara med COVID-19."

Sverige:
Hong Kong-influensan: "det ska inte vara mer än 500 [avlidna]"

https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-om-covid-19/statistik-over-antal-avlidna-i-covid-19/

Tack. Jag orkade inte...
Citera
2020-10-07, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh

Hong Kong-influensan högst 500 döda

Om man hade räknat döda på samma sätt som med c19 så hade dödstalen för Hong Kong-influensan givetvis varit mycket högre.

Dessutom kan man beskylla H3N2 för i princip alla dödsfall i influensa sedan 1970, eftersom det är den så kallade säsongsinfluensan.
Citera
2020-10-07, 13:58
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Israel: Förnekare attackerar polisen i våldsamma protester

Vad ska man förvänta sig av lågbegåvade förnekare som vill förstöra för alla andra? Dessa sabotage av smittbekämpningsåtgärder förstör ju för vanligt folk som vill rädda liv.

källa guardian

Det var just den gruppen som beundrar Tegnell och ”vår” strategi han fick en fråga om igår av en journalist från Israel på PK igår.
Citera
2020-10-07, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Tack. Jag orkade inte...
1) Det är inte en jämförbar siffra, eftersom man räknar döda annorlunda med c19.

2) Man visste inte hur många som skulle dö när Hong Kong-influensan härjade.
Citera
2020-10-07, 13:59
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Om man hade räknat döda på samma sätt som med c19 så hade dödstalen för Hong Kong-influensan givetvis varit mycket högre.

Dessutom kan man beskylla H3N2 för i princip alla dödsfall i influensa sedan 1970, eftersom det är den så kallade säsongsinfluensan.

Det är den inte alls. Det kommer en ny säsongsinfluensa de flesta år. Med en ny kombination av H- och N-antigen. Om det inte var så, skulle man ju inte behöva ta fram ett nytt vaccin och vaccinera om folk varenda höst.

Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Naturligtvis sprang ung-Merwinna runt och drack hembränt när detta skedde. Enkelt för gamlingar idag att moralisera över unga när de själva inte varit dugg bättre.

Nej, SÅ gammal är jag inte! Och mina föräldrar har heller aldrig berättat något om varken Asiaten eller Hong Kong-influensan. Så de pandemierna gick dem antagligen förbi, utan större besvär. Dessutom var de virusen inte nya, som sagt - det var gamla virus som kom tillbaka på ny turné.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in