Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Nu fikar du efter att jag ska avslöja min ålder. Det får man inte göra på Flashback, av anonymitetsskäl.
Hong Kong-influensan (och Asiaten) var aldrig i närheten av coronan. För det första var det viruset inte nytt och okänt. För det andra var det inte sådana dödstal. För det tredje var det inte lika smittsamt.
Att fråga om man upplevde Hong Kong-influensan är lika lite 1.06 som att fråga om man har varit i Stockholm. Det är inget man kan identifieras ifrån.
Hong Kong-influensan: 1 miljon döda
Asiaten: 1-4 miljoner döda
De här var
nya pandemiska virus, och jag tycker tvärtom att dödstalen är ganska jämförbara med COVID-19.
En ytterligare skillnad är att influensa dödar
barn, vilket gör att de här pandemierna på många sätt anses allvarligare än COVID-19. Från 1970 till idag är Hong Kong-influensan vår årliga influensa, så man kan nog utgå ifrån att H3N2 har dödat tjugofem miljoner människor, eller nåt i den stilen.
Jag gissar att du/dina föräldrar inte gjorde något särskilt för att hjälpa till att begränsa spridningen av Hong Kong-influensan. Det betyder att du nu sitter på höga hästar och beskyller den yngre generationen för att vara oansvarig, fast du inte var ett dugg bättre själv.