2020-10-07, 07:56
Medlem
groovesnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redshift
Har du källa?

Frågor på det?

Källan är dina förvirrade lögner som repeteras flera gånger i timmen.
Citera
2020-10-07, 08:16
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Och eftersom Tegnell hela tiden styrt mot flockimmunitet (utan att medge det) så finns ingen vilja att pressa ner smittan och därmed ingen vilja att vara proaktiv.

Dvs de styrande kommer vara overksamma och titta på siffror av ökad smitta och sjukdom helt tills dödsfall och belastning i vården igen blir påtaglig.

Det finns ingen som driver linjen: om vi agerar nu och precist så slipper vi agera brett senare.

Kan knappast vara bra för folkhälsan att ha allmän smittspridning under lång tid. Snacket om "hållbara åtgärder" är sjukt för även de blir jobbiga när det inte finns nån ände.....
Citera
2020-10-07, 08:16
Moderator
Siegfrids avatar
Smittan inne på äldreboenden igen.

Går ju jättebra det här med att "skydda de äldre". De kan inte skyddas från något som är allmänt spritt i samhället, nog dags att försöka ta till sig den kunskapen nu.

Citat:
Ökad smitta på skånska äldreboenden oroar smittskyddsläkaren
UPPDATERAD IGÅR 16:24PUBLICERAD IGÅR 16:23
De senaste veckorna har antalet personer som smittats av corona på skånska äldreboenden ökat. Det oroar Skånes smittskyddsläkare Eva Melander.

Antalet coronasmittade personer i Skåne är fortfarande relativt lågt och få skåningar är allvarligt sjuka. Men antalet fall på äldreboenden har däremot ökat. Det rapporterar Sydsvenskan på tisdagen.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/okad-smitta-pa-aldreboenden-oroar-smittskyddslakaren
Citera
2020-10-07, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Smittan inne på äldreboenden igen.

Går ju jättebra det här med att "skydda de äldre". De kan inte skyddas från något som är allmänt spritt i samhället, nog dags att försöka ta till sig den kunskapen nu.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/okad-smitta-pa-aldreboenden-oroar-smittskyddslakaren

Vad föreslår du exakt, nedstänging på obestämd tid?
Citera
2020-10-07, 08:27
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Amerikanska gymnasiet i Göteborg som jag tidigare berättat om har via smittspårning nu hittat ett tiotal fall i flera olika klasser. I två av klasserna verkar det vara kopplat till att eleverna också träffats utanför skoltid. Fler elever är under bevakning.

Om jag får gissa så blir det distansundervisning för eleverna ytterligare en vecka...

När jag hört mig för så verkar de haft ett antal sjuka elever även i våras, men då i andra klasser och eftersom det då var distansundervisning så var smittspridningen kopplad till aktiviteter utanför skoltid.

Jag tror det är ett misstag att förneka skolklassers betydelse i pandemin. Klar de är drivande i smittan. Märks inte minst att det främst är de unga som sprider smittan nu några veckor efter skolstart. Det lustiga är att FHM säger att smittan sprids på fritidsaktiviteter och kalas för barn. Detta samtidigt som de aldrig pratar om smittoöverföring i skolan. Dvs, trots att eleverna många gånger är samma individer så kan de inte bli smittade i ett klassrum, men på kalas efter skoltiden. Trots att samma elever byter om och kör idrott i skolan, så kan de inte bli smittade där. Däremot sprids smittan när samma elever byter om och kör en fotbollsmatch eller en hockeyträning efter skoltid. Visst är det märkligt? Sanningen är ju att det är mycket svårt att leda i bevis exakt VAR alla har blivit smittade. Därmed kan man fälla uttalanden som "det finns inget som tyder på att de blivit smittade just där..."
(Sedan att man lika gärna kan vända på resonemanget säger man förstås inte). De här barnen kan precis lika gärna blivit smittade i omklädningsrummet på skolan, som i omklädningsrummet på fotbollen.

Man vill till varje pris försvara beslutet att hålla skolor öppna (man är mån om samhällsekonomin), men för varje någorlunda sunt tänkande människa blir det ju faktiskt rätt löjligt.
Citera
2020-10-07, 08:28
Medlem
qwerty-66s avatar
Åtgärder i Brooklyn o Queens pga ökande smittspridning. Dessa områden hör ju till de hårdast drabbade där Queens har 3 gånger fler döda per capita än Stockholm. 0.3 procent av invånarna har dött där så man undrar varför inte utbredd immunitet stoppar spridningen?

https://www.theguardian.com/us-news/2020/oct/05/de-blasio-new-york-covid-coronavirus-schools
Citera
2020-10-07, 08:30
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Vad föreslår du exakt, nedstänging på obestämd tid?
Jag föreslår exakt att man ska sluta ljuga om att man kan hålla äldre med hemtjänst eller på boenden borta från smittan samtidigt som den sprids i samhället,
och att man ska sluta ljuga om att det var, och är, någon slags olyckshändelse som gjort att smittan kommit in till äldre i boenden.

Det här har varit en av grundbultarna i hela "sprida smittan långsamt så att sjukvården hinner med"-filosofin som varit Sveriges strategi.

Nu vet vi att den bygger på en falsk premiss.
Citera
2020-10-07, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Åtgärder i Brooklyn o Queens pga ökande smittspridning. Dessa områden hör ju till de hårdast drabbade där Queens har 3 gånger fler döda per capita än Stockholm. 0.3 procent av invånarna har dött där så man undrar varför inte utbredd immunitet stoppar spridningen?

https://www.theguardian.com/us-news/2020/oct/05/de-blasio-new-york-covid-coronavirus-schools

Bra fråga. Sverige har ju liknande problem.

6000 döda senare och ett halvår senare harvar vi på, Tegnell autistgungar, Löfven tiger, smittan är inte borta, Svenskarna är dummare än nånsin, och inget slut i sikte.

Var är immuniteten?

Vänta bara tills viruset blir elakare och vi får coronas motsvarighet till svininfluensan...

Tror ni allt sköts bättre då?

Det tror inte jag.
Citera
2020-10-07, 08:33
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Man kan tycka att det är väldigt lite av det som kommer ut från FHMs ledarskap som verkar vara förankrat i vetenskap och forskning.

Man får nästan en känsla av att det är ett gäng gubbar som satte sig ner under februari och bestämde "hepp - ncov, så här funkar det:
- smittar som influensa,
- 80% av befolkningen kommer oundvikligen att insjukna,
- munskydd funkar inte,
- barn smittar inte,
- endast droppsmitta,
- absolut inte någon smitta genom aerosoler"

Detta blev sedan dogmat som låstes in och all ny forskning och nya datapunkter som kom fram senare avfärdades dogmatiskt av FHM.

Jag menar - jämför följande:
https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/index.html
https://www.folkhalsomyndigheten.se/the-public-health-agency-of-sweden/communicable-disease-control/covid-19/

Det är ju pinsamt
Precis så!
Det är ju helt uppenbart att det har varit ett extremt bias för att få all ny data som kommer att passa in det ursprungliga narativet.
Citera
2020-10-07, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Jag föreslår exakt att man ska sluta ljuga om att man kan hålla äldre med hemtjänst eller på boenden borta från smittan samtidigt som den sprids i samhället,
och att man ska sluta ljuga om att det var, och är, någon slags olyckshändelse som gjort att smittan kommit in till äldre i boenden.

Det här har varit en av grundbultarna i hela "sprida smittan långsamt så att sjukvården hinner med"-filosofin som varit Sveriges strategi.

Nu vet vi att den bygger på en falsk premiss.

Det finns naturligtvis en mening med att försöka begränsa smittan på boenden. Smittan kommer att försvinna lika lite som en såkallad lockdown. Se Brasilien och Peru. Detta är något alla förstår, förutom bokstavstolkande autister.

Smittan hade hittat in på boenden OAVSETT åtgärder i samhället.
Citera
2020-10-07, 08:37
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Gymnasieskola i Haninge övergår till distansundrvisning pga coronautbrott. Det trillar in fler och fler dag efter dag nu.

”Gymnasieskola tvingas till distansundervisning efter coronautbrott
UPPDATERAD IDAG 21:10PUBLICERAD IDAG 18:53
Eleverna på Fredrika Bremergymnasiet i Haninge kommun kommer från och med torsdag att gå över till distansundervisning efter ett coronautbrott på skolan. Ett flertal elever ska enligt kommunen vara smittade.
– Vi tar det säkra före det osäkra, säger Håkan Filipsson, pressansvarig på kommunen, till SVT.
Kommunen har under tisdagen fått bekräftat att fem elever och en lärare smittats av covid-19. Man ställer därför om undervisningen direkt och från och med torsdag är det distansundervisning som gäller.

– Vi har planerat för att kunna ha distansundervisning. Eleverna kommer att kunna hämta sina datorer och böcker imorgon och lärarna kommer att kunna planera sin undervisningen och från torsdag kommer distansundervisningen att gälla, säger Håkan Filipsson, pressansvarig på kommunen, till SVT.

Distansundervisning fram till höstlovet
Distansundervisningen, som tidningen Mitt i var först att rapportera om, kommer att gälla fram till och med höstlovet i slutet av oktober.”

svt.se

Ansvarsfullt av Haninge. Många skolor och kommuner mörkar ju utbrott på skolorna eftersom det är valfritt av skolan/kommunen att lämna ut information till föräldrar om konstaterad smitta.
Citera
2020-10-07, 08:37
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Vänta bara tills viruset blir elakare och vi får coronas motsvarighet till svininfluensan...

Tror ni allt sköts bättre då?

Det tror inte jag.
Detta skrämmer mig mest.
För att försöka se något positivt tänkte jag tidigare att detta kan vara en bra "övning" inför ett mycket dödligare virus som med all sannolikhet kommer dyka upp förr eller senare. Att vi kan lära oss så att vi hanterar det bättre nästa gång.

Nu verkar slutsatsen i Sverige ha blivit att det bästa är att låta smittan spridas och att inte sätta in så mycket åtgärder...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in