2020-10-07, 09:53
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Åtgärder i Brooklyn o Queens pga ökande smittspridning. Dessa områden hör ju till de hårdast drabbade där Queens har 3 gånger fler döda per capita än Stockholm. 0.3 procent av invånarna har dött där så man undrar varför inte utbredd immunitet stoppar spridningen?

https://www.theguardian.com/us-news/2020/oct/05/de-blasio-new-york-covid-coronavirus-schools

Det krävs minst 60 procent immunitet för att, överhuvudtaget, börja bromsa en klustersmitta, som det är frågan om här. Flockimmunitet uppnås först vid ca 85 procent immuniserade ibland befolkningen. Hade det varit frågan om en vanlig smitta som sveper över befolkningen i vågor så hade en 60 procentig immunitet räckt för att uppnå flockimmunitet.
Citera
2020-10-07, 09:55
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Så tänker jag åxo. Jag är beredd på framtida problem, både ekonomiskt och logistiskt.

Problemen med Sveriges strategi är så många att jag inte orkar sammanfatta...
Förtroendet för staten är bränt för min del.
När 6000 döda svenskar är kanonmat pga statlig inkompetens, då hoppar jag av....
Hela 2020 har varit groteskt.

Är du kvar på "hemmet" eller har du lämnat cirkusen ?
Undrar hur läget är nu, har personalen fått visir, munskydd, dräkter än ?
Har fastighetsägaren satt in Hepa-filter i ventilationen och ev åtgärdat problemen med ventilationen ?
(här menar jag det omtalade rotor-hjulen i billiga FTX-aggregat där smittan kan fara runt)
Och har man skärpt sig på medicinering och fixat syrgasen, eller är det fortfarande morfin-SS som gäller...
Citera
2020-10-07, 10:16
Medlem
Region Skånes presskonferens om coronaläget, smittskyddsläkare Eva Melander.

Eva säger ungefärligt följande (12:45):
Smitta bland äldreboenden - Vi tänker att det är en spinnover från samhälls-smittspridningen
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/se-region-skanes-presskonferens-om-covidlaget-direka

Min kommentar:
Personalen bor och lever största delen av sin tid i det "vanliga" samhället. Släpper du lös smittan i samhället så tar kanske personalen eller någon av de anhöriga med sig smittan in till äldreboendet.
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2020-10-07 kl. 10:26.
Citera
2020-10-07, 10:22
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh

Smitta bland äldreboenden - Vi tänker att det är en spinnover från samhälls-smittspridningen
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/se-region-skanes-presskonferens-om-covidlaget-direka

Min kommentar:
Personalen bor och lever största delen av sin tid i det "vanliga" samhället. Släpper du lös smittan i samhället så tar kanske personalen eller någon anhöriga med sig smittan in till äldreboendet.
Exakt så är det, det kan väl inte finnas många kvar här som inte begriper detta? Det är ju vår stora samhällsspridning som gett oss så höga dödstal bland äldre jämfört med våra Nordiska grannar.

Hon sa också att smittan ökar mest bland 19-49-åringar, dvs de som rör sig mest ute i samhället.

Jag förstår dock inte riktigt varför Tegnell tar upp fester som en stor anledning till spridning? Det måste väl ändå ske ofantligt mycket mer spridning på arbetsplatser och i skolor? Om man tänker hur många av dessa 19-49-åringar som faktiskt arbetar eller går i skolan jämfört med hur många av dessa som har fester hela tiden?
Citera
2020-10-07, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Är du kvar på "hemmet" eller har du lämnat cirkusen ?
Undrar hur läget är nu, har personalen fått visir, munskydd, dräkter än ?
Har fastighetsägaren satt in Hepa-filter i ventilationen och ev åtgärdat problemen med ventilationen ?
(här menar jag det omtalade rotor-hjulen i billiga FTX-aggregat där smittan kan fara runt)
Och har man skärpt sig på medicinering och fixat syrgasen, eller är det fortfarande morfin-SS som gäller...

Jag har lämnat cirkusen, dvs covidvården och närliggande verksamhet. Jag hoppade in i våras, av humanitära skäl... Jag var på sjukhus, inte på ålderdomshem ...

"Hemmen" funkar väl som vanligt. Jag har iaf inte sett några munskydd när jag hälsat på min gamla morsa i mellersta Sverige (senast för 2 v sedan). Man får träffa hennes i trädgården eller slutet utrymme, om man kan kalla entréhallen för slutet utrymme ...

Exakt hur medicinska rutiner för äldre ändrats vet jag inte. Det är nog fortfarande hårt triage som gäller. Finns resurser till 80-åringar ska de iaf inte ha dom, punkt slut. Några undantag kanske finns.

Situationen är mkt speciell - den grupp som drabbats hårdast (sköra äldre) är precis den grupp som skyfflas åt sidan ... hade viruset bara drabbat minderåriga hade vi självklart inte gäspat åt 6000 döda och sugit av Tegnell och tyckt att vi varit skitduktiga ...

Äldre är sopor, alltid. Coronaviruset har väl bara gjort föraktet tydligare.
Citera
2020-10-07, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh

Min kommentar:
Personalen bor och lever största delen av sin tid i det "vanliga" samhället. Släpper du lös smittan i samhället så tar kanske personalen eller någon av de anhöriga med sig smittan in till äldreboendet.

Det var väl exakt vad hon sa?

Har du ingen mer öppen dörr att sparka in?
Citera
2020-10-07, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Exakt så är det, det kan väl inte finnas många kvar här som inte begriper detta? Det är ju vår stora samhällsspridning som gett oss så höga dödstal bland äldre jämfört med våra Nordiska grannar.

Hon sa också att smittan ökar mest bland 19-49-åringar, dvs de som rör sig mest ute i samhället.

Jag förstår dock inte riktigt varför Tegnell tar upp fester som en stor anledning till spridning? Det måste väl ändå ske ofantligt mycket mer spridning på arbetsplatser och i skolor? Om man tänker hur många av dessa 19-49-åringar som faktiskt arbetar eller går i skolan jämfört med hur många av dessa som har fester hela tiden?

Jag tror inte det är som du tror. För det mesta så håller folk åtminstone hyfsad distans på jobbet och i de äldre grupperna i skolan.
När folk går på fest så försvinner förståndet. Det vet alla som tagit sig en fylla.
Jag tror effekten av att hålla 1-2 meters distans jämfört med obefintlig är enorm. Det kommer ju rapporter från alla närliggande länder att just fester och omklädningsrum är en stor bov.
Citera
2020-10-07, 10:45
Medlem
Läsvärd artikel
In late February, during the school holidays, thousands of families went skiing in the Alps—just as reports surfaced about an outbreak in northern Italy. Many had asked whether they should stay home, but health authorities “kept saying, ‘No, don’t cancel your trip!’” Einhorn says. “It was the middle of that week when the cases in the Italian Alps went boom.” As vacationers returned, many asked whether they should quarantine, but FoHM maintained there was no reason to worry.
https://www.sciencemag.org/news/2020/10/it-s-been-so-so-surreal-critics-sweden-s-lax-pandemic-policies-face-fierce-backlash?fbclid=IwAR15SJP 6HvZ13MupD-v1Q4YdLr_erVot8Z3CX0RoGEbh7EGV33TouyD7xro
Citera
2020-10-07, 10:48
Medlem
Måste säga att det hade varit mumma med Eva Melander och Alf Jönsson vid rodret för hela Sverige.

Raka tydliga besked till oss i Skåne. ”Kom igen nu skåningar, så himla svårt kan det inte vara att följa dessa enkla riktlinjer”
Citera
2020-10-07, 11:05
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Israel: Förnekare attackerar polisen i våldsamma protester

Vad ska man förvänta sig av lågbegåvade förnekare som vill förstöra för alla andra? Dessa sabotage av smittbekämpningsåtgärder förstör ju för vanligt folk som vill rädda liv.

Citat:
Israeli police clashed with hundreds of ultra-Orthodox Jews overnight as they sought to enforce restrictions on public gatherings during a nationwide coronavirus lockdown, the police said on Wednesday.
AP reports that footage released by police showed huge crowds of ultra-Orthodox Jews in Jerusalem chanting and hurling stones and metal bars at police officers. The police said 17 people were arrested.
Clashes also erupted in Modiin Ilit, an ultra-Orthodox settlement in the West Bank. Police said they ordered people to leave a synagogue before being attacked with stones and fireworks. Four police officers were wounded and seven people were arrested, police said.
Israel went into a second nationwide lockdown last month after developing one of the worst outbreaks in the world on a per capita basis. The country has about 60,000 active cases, including 855 people hospitalised in serious condition.

källa guardian
Citera
2020-10-07, 11:15
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Åtgärder i Brooklyn o Queens pga ökande smittspridning. Dessa områden hör ju till de hårdast drabbade där Queens har 3 gånger fler döda per capita än Stockholm. 0.3 procent av invånarna har dött där så man undrar varför inte utbredd immunitet stoppar spridningen?

https://www.theguardian.com/us-news/2020/oct/05/de-blasio-new-york-covid-coronavirus-schools
Varje månad dör drygt 0,1% av all befolkning, alltid. 0,3% på 9 månader är därför bara en mindre del av alla döda.
Citera
2020-10-07, 11:20
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka

De sker givetvis smittspridning på arbetsplatser därför är det viktigt att arbetsgivare följer rekommendationer. Det är ju tyvärr inte försvarbart ur folkhälsoperspektiv att stänga arbetsplatser helt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in