Citat:
Ursprungligen postat av
vinland
Är du kvar på "hemmet" eller har du lämnat cirkusen ?
Undrar hur läget är nu, har personalen fått visir, munskydd, dräkter än ?
Har fastighetsägaren satt in Hepa-filter i ventilationen och ev åtgärdat problemen med ventilationen ?
(här menar jag det omtalade rotor-hjulen i billiga FTX-aggregat där smittan kan fara runt)
Och har man skärpt sig på medicinering och fixat syrgasen, eller är det fortfarande morfin-SS som gäller...
Jag har lämnat cirkusen, dvs covidvården och närliggande verksamhet. Jag hoppade in i våras, av humanitära skäl... Jag var på sjukhus, inte på ålderdomshem ...
"Hemmen" funkar väl som vanligt. Jag har iaf inte sett några munskydd när jag hälsat på min gamla morsa i mellersta Sverige (senast för 2 v sedan). Man får träffa hennes i trädgården eller slutet utrymme, om man kan kalla entréhallen för slutet utrymme ...
Exakt hur medicinska rutiner för äldre ändrats vet jag inte. Det är nog fortfarande hårt triage som gäller. Finns resurser till 80-åringar ska de iaf inte ha dom, punkt slut. Några undantag kanske finns.
Situationen är mkt speciell - den grupp som drabbats hårdast (sköra äldre) är precis den grupp som skyfflas åt sidan ... hade viruset bara drabbat minderåriga hade vi självklart inte gäspat åt 6000 döda och sugit av Tegnell och tyckt att vi varit skitduktiga ...
Äldre är sopor, alltid. Coronaviruset har väl bara gjort föraktet tydligare.