2020-10-07, 08:38
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Smittan inne på äldreboenden igen.

Går ju jättebra det här med att "skydda de äldre". De kan inte skyddas från något som är allmänt spritt i samhället, nog dags att försöka ta till sig den kunskapen nu.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/okad-smitta-pa-aldreboenden-oroar-smittskyddslakaren

Exakt, det är klart smittan tar sig in igen till de äldre när regeringen och FHM låter viruset tuta på i denna takt.
Citera
2020-10-07, 08:42
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Det finns naturligtvis en mening med att försöka begränsa smittan på boenden. Smittan kommer att försvinna lika lite som en såkallad lockdown. Se Brasilien och Peru. Detta är något alla förstår, förutom bokstavstolkande autister.

Smittan hade hittat in på boenden OAVSETT åtgärder i samhället.
Därför hade åtgärder som minskat smittspridningen i samhället också minskat smittspridningen på boenden.
Den svenska modellen med spridningen genom samhället och skydda de sköra fungerar inte och kan inte fungera.
Bra att vi vet det nu och kan fundera på en ny modell som baserar sig på verkligheten.
Citera
2020-10-07, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Detta skrämmer mig mest.
För att försöka se något positivt tänkte jag tidigare att detta kan vara en bra "övning" inför ett mycket dödligare virus som med all sannolikhet kommer dyka upp förr eller senare. Att vi kan lära oss så att vi hanterar det bättre nästa gång.

Nu verkar slutsatsen i Sverige ha blivit att det bästa är att låta smittan spridas och att inte sätta in så mycket åtgärder...

Så tänker jag åxo. Jag är beredd på framtida problem, både ekonomiskt och logistiskt.

Problemen med Sveriges strategi är så många att jag inte orkar sammanfatta...

Förtroendet för staten är bränt för min del.

När 6000 döda svenskar är kanonmat pga statlig inkompetens, då hoppar jag av....

Hela 2020 har varit groteskt.
Citera
2020-10-07, 08:55
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Så tänker jag åxo. Jag är beredd på framtida problem, både ekonomiskt och logistiskt.

Problemen med Sveriges strategi är så många att jag inte orkar sammanfatta...

Förtroendet för staten är bränt för min del.

När 6000 döda svenskar är kanonmat pga statlig inkompetens, då hoppar jag av....

Hela 2020 har varit groteskt.
Vad som med all önskvärd tydlighet visat sig är väl framför allt hur svenska staten ser på sina medborgare?

Jag misstänker att du som faktiskt arbetat inom covid-vården har kunnat konstatera en viktig gemensam nämnare för ~90% av de patienter som inte överlever infektionen? Nämligen att de inte längre betalar skatt...

(Jo, jag vet att pensionärer "betalar skatt" på sina redan skattade pengar...)
Citera
2020-10-07, 09:01
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Folket har inte en susning. Jag har mask (SR-200) när jag vispar snus i rond 2, utan det får jag andnöd. Jag skrattar hela vägen till banken.

Edit:
Däremot vet folket mycket om bonde söker fru och sådana saker, det kan jag inte ett skit om.
Nej, det är just det, folket har inte en susning och det Tegnell säger blir till sanning, som de agerar efter.

Innan pandemin hade jag dålig koll på att det fanns flera sorter att köpa på apoteket, så om jag inte själv varit aktiv och inhämtat information på andra sätt än att lyssna till FHM och nyheterna på svt hade jag nu inte varit mycket klokare.

ps. Ja, exakt, människor informerar sig om helt fel saker, vilket är skrämmande. Vem tittar ens på Bonde söker fru om man har någon form av kvalié medvetenhet? Själv är jag ingen fanatiker utan uppskatar också ytliga ting ibland, dock ser jag till att kunna saker av värde först.
Citera
2020-10-07, 09:08
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Och eftersom Tegnell hela tiden styrt mot flockimmunitet (utan att medge det) så finns ingen vilja att pressa ner smittan och därmed ingen vilja att vara proaktiv.

Dvs de styrande kommer vara overksamma och titta på siffror av ökad smitta och sjukdom helt tills dödsfall och belastning i vården igen blir påtaglig.

Det finns ingen som driver linjen: om vi agerar nu och precist så slipper vi agera brett senare.

Om Regeringen lättar på 50-gränsen den 15 oktober då tror jag inte att de är riktigt kloka. De ska ge besked i morgon. Flera regioner har dessutom ännu inte infört några direktiv om familjeisolation, bl a Skåne, utan väntar att det ska komma inom ett par veckor.

Mycket måste på plats först som man säger. Varför har de inte sett till att få detta förberett t ex under sommaren så att det inte krävs flera veckor innan det börjar tillämpas?

”Bland annat så har regioner som Skåne, Dalarna och Stockholm ännu inte givit besked om när de kan vara igång med de nya förhållningsreglerna.

– Vi håller på att arbeta med alla detaljer, för det är en hel del saker som ska på plats. Jag kan inte lova exakt när, men förhoppningsvis blir det någon gång under de närmaste veckorna, säger Maria Rotzén Östlund, tillförordnad smittskyddsläkare i Region Stockholm. ”

svt.se
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-10-07 kl. 09:29.
Citera
2020-10-07, 09:15
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Smittan inne på äldreboenden igen.

Går ju jättebra det här med att "skydda de äldre". De kan inte skyddas från något som är allmänt spritt i samhället, nog dags att försöka ta till sig den kunskapen nu.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/okad-smitta-pa-aldreboenden-oroar-smittskyddslakaren

Ja, vad hade de väntat sig? Med ökat smittspridning i samhället blir detta den logiska utvecklingen. Eftersom smittan sprids till så pass stor del av pre- och asymtomatiska betyder antalet smittade ute i samhället oerhört mycket för hur det ska gå för de äldre och sköra. Hur kan man ens tro något annat?

”– Tyvärr har vi de senaste veckorna sett ett flertal utvecklingar på äldreboenden och vi har något nedslag där det är rejäl smittspridning. Totalt sett är det fortfarande få ställen men vi gör fler utredningar nu. Det är en oroväckande trend, sade smittskyddsläkare Eva Melander i regionfullmäktige på onsdagen.

På onsdagen kommer Region Skåne hålla en presskonferens om det senaste kring smittspridningen i Skåne. SVT Nyheter Skåne kommer att sända direkt från presskonferensen som börjar klockan 9.30.”
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-10-07 kl. 09:21.
Citera
2020-10-07, 09:19
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Ansvarsfullt av Haninge. Många skolor och kommuner mörkar ju utbrott på skolorna eftersom det är valfritt av skolan/kommunen att lämna ut information till föräldrar om konstaterad smitta.
Ja, det är helt sjukt att skolorna/kommunerna kan bestämma detta själva!
Citera
2020-10-07, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Ansvarsfullt av Haninge. Många skolor och kommuner mörkar ju utbrott på skolorna eftersom det är valfritt av skolan/kommunen att lämna ut information till föräldrar om konstaterad smitta.

Jag säger inte emot, men vill gärna se en källa på att det är så!

I Skåne fick vi ut ett informationsmail med hänvisning till FHM, där det tydligt stod att alla berörda skulle få information.
När det dök upp fall, informerades hela skolan F-9, trots att det bara egentligen gällde högstadiet.
Citera
2020-10-07, 09:43
Medlem
wedonthavetimes avatar
Får säga att det var ett smart drag att öppna upp äldreboenden för anhöriga i samband med att smittan börjar öka. Då kan man återigen skylla eventuellt kommande dödsfall på "oansvariga anhöriga" istället för personal eller Sveriges grundstrategi.
Citera
2020-10-07, 09:45
Medlem
JedanProblems avatar
https://www.dn.se/varlden/studio-dn-7-oktober-ar-allt-som-vanligt-i-kina-nu-efter-coronakrisen/

Nämen ser man på - länder i Asien där man har kunnat gå tillbaka till den vanliga vardagen utan någon spridning av corona. Ingen lockdown - butiker är öppna. Alla använder förvisso mu skydd, men det är väl rimligt att man gör under en pandemi.

FHM-kramarna i tråden kommer väl gå full retard när dom läser denna DN-krönika.
Citera
2020-10-07, 09:49
Medlem
wedonthavetimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
https://www.dn.se/varlden/studio-dn-7-oktober-ar-allt-som-vanligt-i-kina-nu-efter-coronakrisen/

Nämen ser man på - länder i Asien där man har kunnat gå tillbaka till den vanliga vardagen utan någon spridning av corona. Ingen lockdown - butiker är öppna. Alla använder förvisso mu skydd, men det är väl rimligt att man gör under en pandemi.

FHM-kramarna i tråden kommer väl gå full retard när dom läser denna DN-krönika.

Jag tycker det är bättre att vi fokuserar på länderna runt om oss som lyckats likvärdigt oss när vi jämför. Varför blanda in Asien som ligger så långt bort? Hur kan vi ens veta om dom har lyckats bättre? Finns ens Asien?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in