2020-10-07, 09:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
VAd är det du syftar på då? att man kom på att bogvisiret inte var ordentligt stängt o att man halvvägs till Sverige bestämmer sig för att försöka stänga det?
Det jag syftar på är ett eventuellt sabotage! Det finns väl ingen anledning att manövrera skalkningar,bogvisir och sådant till havs. Det sköts väl bara vid ankomst och avgång kan jag tänka! Kan vaktmatros linde håll på med grejorna under färd? Han är ju en ganska suspekt typ.
Ja, jag är väldigt konspiratorisk i fallet estonia, så jag spånar lite nu.
Edit: det går utmärkt att manövrera bogvisir och lås från bildäck har jag förstått. Kan det ha skett under vaktmatrosens rundor?
Senast redigerad av jonkebonke 2020-10-07 kl. 10:18.
Citera
2020-10-07, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turphiee
Detta är en teori som bygger på uppgifter som framkommit i tråden. Den bygger på en hittills obesvarad fråga, nämligen att Estonia lastades från fören i Estland.
Observera att teorin inte tar hänsyn till rimlighetsprinciper i procent eller motsvarande.
Observera också att detta inte är en teori som jag skulle tro på mer än någon annan. Jag vet att det har varit oklarheter kring sådant i mina tidigare inlägg.

Sverige har bekräftat illegal smuggling av militära hemligheter med färjan tidigare, samt fått varningar från Ryssland om att upphöra med aktiviteten. Detta vet vi redan.

TEORETISKT FÖRLOPP (Ej min teori):

En rysk medborgare tar sig upp till kommandobryggan under vapenhot. Väl på plats tvingar han befälen att manuellt öppna bogvisiret för att göra sig av med den last som står längst fram (enligt vittnen lastad sist). Panik löser såklart ut på bryggan och man påbörjar öppningen av visiret (enligt vittnen om hydrauliska ljud), samt initierar sin första slagsida genom att ta in vatten på bildäck.
Vågorna sköter resten av bogvisirets ödesdigra framtid. Visiret släpper och detta är den första smällen som hörs.
Något av befälen tar mod till sig och försöker övermanna den hotande mannen, men skjuts i tumultet (återfinns skjuten på bryggan). I samma tumult gör Estonia en kraftig gir som till en början häver slagsidan men senare stöter i något... (Eskorterande Ubåt, Klippa, Kanotist eller vad ni vill). Detta resulterar i den kraftigaste av de upplevda smällarna, samt ett hål i skrovet som påskyndar den redan startade processen. Här får hon även sin andra, kraftigare, slagsida.
Mannen på bryggan börjar inse att det han påbörjat håller på att urarta och därför tillåter han befälen att försöka styra upp situationen, därav det sena larm-anropet.

Sveriges efterspel är ett försök att mörka vad som fanns på fartyget, inte själva olyckan i sig. Detta skulle kunna förklara diverse oidentifierade dykare, falska vrakpositioner och att bildäck öppnats innan de officiella dyken påbörjades. För säkerhets skull ombeds haverikommissionen att inte undersöka bildäck eftersom man är osäker på om man städat undan allt.
Kommissionen gör sin utredning utan vetskap om att hålet på sidan existerar och kommer fram till att bogvisiret har släppt och således är boven i dramat.

Det jag inte får att passa riktigt är Silver Lindes vittnesmål om att han skickats dit för att undersöka bogvisiret och smällarna. Meeeeen eftersom smällarna inte har hörts av alla passagerare så är det inte heller säkert att de har hörts på bryggan. En förklaring kan vara att han fått order om att undersöka från annat håll en bryggan, den andra är att hans vittnesmål är köpt för att få olyckan att verkligen likna en olycka. Han fick som nämnt 9 år för knarksmuggling, så han är nog villig att göra lite vad som för pengar.

Att det finns misstankar om att överlevande besättningsmedlemmar försvunnit är såklart ännu en
ett tecken på att olyckan ska likna en olycka. Vad jag vet så är det bara medlemmar ur besättningen som har gått detta öde till mötes.

Alla som tror på JAIC är nöjda, och har fått förklaringen till olyckan
Alla som tror på konspirationer om ryssar, ubåtar, mörkläggning och medvetna sänkningar är nöjda och har fått förklaringen till olyckan.
Win-Win så att säga.

EDIT: Under tiden jag författade fick jag svar att hon lastades från fören.

Återigen vart har du fått att en civil RYSS är på bryggan?
Precis innan du postade fick du svar att man lastar genom fören
Citera
2020-10-07, 10:09
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Återigen vart har du fått att en civil RYSS är på bryggan?
Precis innan du postade fick du svar att man lastar genom fören

Står i klartext att den bygger på uppgifter från tråden. Har öven editerat att jag fått svar under tiden jag skrev. Att svaret dessutom stödjer teorin gör att ditt inlägg är ännu mindre nödvändigt
Citera
2020-10-07, 10:11
Medlem
Citat:
Står i klartext att den bygger på uppgifter från tråden. Har öven editerat att jag fått svar under tiden jag skrev. Att svaret dessutom stödjer teorin gör att ditt inlägg är ännu mindre nödvändigt

Ja du jag vet, frågan var mer vart man fått det ifrån att någon civil var där. Ställde frågan lite fel till dig.
Ska du vara sån så är din teori helt meningslös isåfall , orka hitta på ännu mer . Om du nu ska vara så dryg av dig.
Citera
2020-10-07, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
Finns som sagt uppgifter om att någon hört hydrauliken jobba, som om bogvisiret manövrerades.

https://www.sjofartstidningen.se/gatan-estonia/
Tappar den tryck så kanske den försöker pumpa?
Citera
2020-10-07, 10:15
Medlem
Moruroas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EyBro
Att något vittne skulle reagera på ljudet från hydrauliken har jag svårt att tro, dels så lär hydrauliken användas till många andra funktioner på fartyget samt att ljudet smälter in bra i den övriga miljön på ett fartyg. Det är inga problem för ett hydraulaggregat att va igång konstant bara man har koll på temperatur, filtrering mm vilket det borde va på ett fartyg av denna storleken.

Å andra sidan kan det ju sitta ett externt system i fören för att styra bogvisir och bilrampen, man skulle få tag på ritningarna till hydrauliken.

Carl Övberg vittnar:
Citat:
Vid 23-tiden svensk tid gick han och lade sig för att läsa. Det dröjde dock ett tag innan han kunde somna. Övberg vaknade lite senare av hamrande ljud i skrovet, som om metall slog mot metall. Han jämför ljudet med hur det låter när en slägga slås mot metall. Efter att ha hört detta ljud i ca 15 min. tillkom starka hydraulikljud som verkade komma från fören. Detta ljud var välbekant för Övberg eftersom han tidigare arbetat som mekaniker. Han uppgav att ett sådant hydraulikljud uppstår när man fäller respektive öppnar bogporten. Han associerade direkt till nämnda port när han hörde ljudet. Han kan inte med säkerhet säga att det var exakt ett sådant ljud, men det var väldigt likt ett sådant. Det hamrande ljudet pågick alltjämt och Övberg uppskattar att de båda olika ljuden pågick under ytterligare ca 15 min fram till ca kl 23.45 svensk tid. Båten hade i detta läge ingen slagsida.
Citera
2020-10-07, 10:17
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Hörs ett hamrande ljud när Estonia signalerar mayday.
Kan det vara hydrauliken?

Hydrauliken sitter framme vid bogvisiret,
Mayday anropet kommer uppifrån bryggan.
Jag tror inte det är hydraliken som hörs.
Senast redigerad av Tok-Frans 2020-10-07 kl. 10:30.
Citera
2020-10-07, 10:19
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Ja du jag vet, frågan var mer vart man fått det ifrån att någon civil var där. Ställde frågan lite fel till dig.
Ska du vara sån så är din teori helt meningslös isåfall , orka hitta på ännu mer . Om du nu ska vara så dryg av dig.

Upplevde frågan som dryg, därav det dryga svaret.
Jag har inte faktakollat uppgiften, men vill minnas att jag har läst den på annat håll också.

Av anledning att jag inte faktakollat så la jag in notisen om att teorin inte tar hänsyn till rimlighetsprinciper, utan enbart är ett teoretiskt pussel som lagts av bitar jag hittat i tråden.
Citera
2020-10-07, 10:24
Medlem
Citat:
Upplevde frågan som dryg, därav det dryga svaret.
Jag har inte faktakollat uppgiften, men vill minnas att jag har läst den på annat håll också.

Av anledning att jag inte faktakollat så la jag in notisen om att teorin inte tar hänsyn till rimlighetsprinciper, utan enbart är ett teoretiskt pussel som lagts av bitar jag hittat i tråden.

Om du upplevde den som dryg så ber jag om ursäkt för det. Var absolut inte meningen
Citera
2020-10-07, 10:28
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
En rysk medborgare tar sig upp till kommandobryggan under vapenhot. Väl på plats tvingar han befälen att manuellt öppna bogvisiret för att göra sig av med den last som står längst fram (enligt vittnen lastad sist).

Din teori kan ge förklaring till vittnet som såg något stort ljust föremål som gled in under Estonia. En personbil/lastbil sjunker långsammare än ett bogvisir i alla fall.

Edit:
Nääää, upp med båten. Det här måste titta på en gång till.
Citera
2020-10-07, 10:29
Medlem
Svårt att förklara brotten på sido- och bottenlåsen om bogvisiret varit upplåst och hydrauliken börjat lyfta. Borde väl isf bara suttit med gångjärnen och inget att knäcka låsen med?
Citera
2020-10-07, 10:36
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InezLima
Svårt att förklara brotten på sido- och bottenlåsen om bogvisiret varit upplåst och hydrauliken börjat lyfta. Borde väl isf bara suttit med gångjärnen och inget att knäcka låsen med?

Är det inte de delarna som skurits bort och skickats till karlskrona samt kastats tillbaka i havet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in