Citat:
Ursprungligen postat av
Pisseman
Amerikanska gymnasiet i Göteborg som jag tidigare berättat om har via smittspårning nu hittat ett tiotal fall i flera olika klasser. I två av klasserna verkar det vara kopplat till att eleverna också träffats utanför skoltid. Fler elever är under bevakning.
Om jag får gissa så blir det distansundervisning för eleverna ytterligare en vecka...
När jag hört mig för så verkar de haft ett antal sjuka elever även i våras, men då i andra klasser och eftersom det då var distansundervisning så var smittspridningen kopplad till aktiviteter utanför skoltid.
Jag tror det är ett misstag att förneka skolklassers betydelse i pandemin. Klar de är drivande i smittan. Märks inte minst att det främst är de unga som sprider smittan nu några veckor efter skolstart. Det lustiga är att FHM säger att smittan sprids på fritidsaktiviteter och kalas för barn. Detta samtidigt som de aldrig pratar om smittoöverföring i skolan. Dvs, trots att eleverna många gånger är samma individer så kan de inte bli smittade i ett klassrum, men på kalas efter skoltiden. Trots att samma elever byter om och kör idrott i skolan, så kan de inte bli smittade där. Däremot sprids smittan när samma elever byter om och kör en fotbollsmatch eller en hockeyträning efter skoltid. Visst är det märkligt? Sanningen är ju att det är mycket svårt att leda i bevis exakt VAR alla har blivit smittade. Därmed kan man fälla uttalanden som "det finns inget som tyder på att de blivit smittade just där..."
(Sedan att man lika gärna kan vända på resonemanget säger man förstås inte). De här barnen kan precis lika gärna blivit smittade i omklädningsrummet på skolan, som i omklädningsrummet på fotbollen.
Man vill till varje pris försvara beslutet att hålla skolor öppna (man är mån om samhällsekonomin), men för varje någorlunda sunt tänkande människa blir det ju faktiskt rätt löjligt.