2020-10-07, 00:18
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halsontidag
Ena maskinisten säger att det första tecknet på att något är fel som han märker är att vakuumet i toaletterna hade försvunnit. Vad är det som får vakuumet på toaletterna att försvinna?

Och när jag läste lite vittnesuppgifter så fick jag känslan att de är de som är på de nedre däcken som hör och känner smällarna. Medan de på de övre däcken snarare märker när båten börjar kränga. Vad kan detta bero på om det skulle stämma?

De på nedre däck ligger lugnt i sina tysta hytter precis under bildäck där ljudet transporteras i plåten. De på övre däck festar i karaokebaren till hög musik.
Citera
2020-10-07, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Men din teori är att vatten under vattenlinjen i fören tryckte ner henne så att bogvisiret skadades och föll av. Sedan kom vatten in på bildäck och hon kantrade (korrekt?).

Det som är svårt att förklara då är dels hur vattnet stannade kvar med märkbar förlig trim, dels hur det skull börja rinna akteröver som du skriver?

Obs: Diana II fick skador på bogvisiret, hon tappade det inte. Så mängde vatten var förmodligen måttlig.
Att prata om trim på en färja som tappat drivningen, har slagsida och driver i storm känns lite besvärligt. Sen vägde väl bogvisiret 64 ton, vikt som plötsligt försvann från fören....? Då är det väl troligt att vattnet rann akterut.

Om det inte fanns ett hål i skrovet så borde det väl inte ha kommit in vatten genom fören som låg ovanför vattenlinjen, särskilt utan vikten från visiret?

Obs: Jag skrev aldrig att Diana II tappade bogvisiret.
Citera
2020-10-07, 00:27
Medlem
Odagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Kan en ubåt avskrivas tycker du?

Till exempel en som i ytläge gör 16 knop och i u-läge 15, att jämföra med Estonias uppgivna 14 knop vid tillfället.

En ubåt vars förstäv eventuellt rimmar hyfsat bra med läget på intryckningen i Estonias sida midskepps, åtminstone rimmar formen, och vikten.

Inte för att jag har djupdykt i sanningshalten, men en snabb googling ger vid handen att en viss rysk B-116 Foxtrot-class ubåt som rimmar med ovanstående av en händelse uppges ha tagits ur bruk samma datum som Estonia förliste.

Jag kastar in den här ubåtsklassen som eventuellt upphov till hålet midskepps på Estonia, är jag ute och cyklar?

Kommentar?

Avvaktar vidare utredning innan jag kommenterar. Att det är något som dundrar in i sidan och orsakar skadan i fråga ser jag som självklart.
Senast redigerad av Odagan 2020-10-07 kl. 00:30.
Citera
2020-10-07, 00:29
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Varför skulle de färdas i ytläge i 4-6 meters vågor mitt i farleden bland fem-sex färjor? Varför ser de inte Estonia på sin radar? Det skulle vara bekvämare att segla fram nere på djupet och slippa sjögången. Men om de nu gått upp till ytan, varför ser de inte Estonia?

Jag har tidigare upplyst läsarna i tråden om att ett ryskt(sovjetiskt) krigsfartyg faktiskt medvetet har rammat ett svenskt signalspaningsfartyg, utan att gå in i en sidodiskussion kan vi då krasst konstatera att ryssar uppenbarligen kan ha anledning att ramma ett fartyg, och har visat att man också gör det om det anses befogat.

I skenet av ovanstående ligger det knappast långt borta att tänka sig att det kan ha funnits en anledning att ramma även Estonia, hon förliste, målet eller slumpen, det kan vi inte veta. Fanns det en "het" last ombort på Estonia, eller bara det faktum att Estonia användes för "heta" laster, kan ju teoretiskt ha varit ett skäl till att göra en markering, till exempel genom att ramma henne.

Svaret på din fråga kan då vara, anledningen till att färdas i ytläge är för att ubåten går snabbast där och målet är att ramma Estonia.
Citera
2020-10-07, 00:44
Medlem
Citat:
Jag har tidigare upplyst läsarna i tråden om att ett ryskt(sovjetiskt) krigsfartyg faktiskt medvetet har rammat ett svenskt signalspaningsfartyg, utan att gå in i en sidodiskussion kan vi då krasst konstatera att ryssar uppenbarligen kan ha anledning att ramma ett fartyg, och har visat att man också gör det om det anses befogat.

I skenet av ovanstående ligger det knappast långt borta att tänka sig att det kan ha funnits en anledning att ramma även Estonia, hon förliste, målet eller slumpen, det kan vi inte veta. Fanns det en "het" last ombort på Estonia, eller bara det faktum att Estonia användes för "heta" laster, kan ju teoretiskt ha varit ett skäl till att göra en markering, till exempel genom att ramma henne.

Svaret på din fråga kan då vara, anledningen till att färdas i ytläge är för att ubåten går snabbast där och målet är att ramma Estonia.
Ryssar har gjort väldigt mycket uppmärksammade saker utan att bry sig det minsta lilla om vad omvärlden säger. Det ligger inbyggt i folksjälen att sätta sina egna intressen i första, andra och tredje hand. Om någon protesterar så rycker man på axlarna och ser oförstående ut. Man lever efter devisen att ändamålet helgar medlen och då betyder människoliv ingenting. Det finns gott om exempel på detta. Här är ett:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Gisslandramat_på_Dubrovkateatern

Jag tror att det är ett ryskt hål i skrovet som en påminnelse till Sverige och väst att om man retar den ryska björnen så hugger den till hårt och skoningslöst. Det är därför man kommer överens om att begrava problemet i en betongsarkofag. Man pratar inte om björnattacken ens idag 26 år senare, så rädd blev man.
Citera
2020-10-07, 00:48
Medlem
53....so whats avatar
Med tanke på hur bogvisiret ser ut på styrbordssidan, böjd hydraul, plåten som vikts ut i överkanten.

Estonia gick väl med babords motvind från (kl.10)militärspråk). Allstå brottsjöar snett framifrån i sidan, och får sned belastning på visiret.
Det lossnar och vrids ut/ner hängandes i hydraulkolven på styrbordssidan , blir som en plog i vattnet och massor av vatten sköljer över lastintaget. Ombordkörningsrampen som har sin övre del som passar in i visiret/ramplådan, och har nu tvingats ut ca. 80 cm och lämmnar en öppning som vattnet kan passera.
Estonia saktas upp och kränger, den första dykningen har pressat in massor av vatten, båten kommer upp föröver och all vatten rusar bakåt, ny dykning, mer vatten. Har detta skett kan en hel del vatten kommit in på bildäck men inget kommit ut.
Visiret lossnar och virvlar runt i vattnet, nån ser nåt vitt.
Att det sen har flytförmåga att hinna slå ett hål midskepps tror jag inte på men kan heller inte utesluta det till 100%.
Bilrampen kan möjligt ha öppnats mycket mer, kanske helt och då kan det vara som utredarna påstår.
Rampen kan senara då Estonia kränger fått en brottsjö som helt enkel stänger till den igen.

Spekulationer naturligtvis, men det är så mycket som är konstigt. Alla pusselbitar måste hamna rätt.
Citera
2020-10-07, 00:54
Medlem
Föreslår er att lyssna på Henning Witte, oavsett vad man tycker om han som konspiratör har han rätt i mycket, jag skrev tidigare, att maskinisterna sett från kameran i maskinrummet som är riktad mot rampen att det sipprade in vatten ej strömmade in.

2 kaptener var ombord, Avo Pith klarade sig den andra blev skjuten i skallen, sen mörk lades allt att man ej hittat liket, Avo pith fick skyddad indentitet av Cia, och lever. Han har setts i ambulans blandannat.

Henning Wittes ena video.

https://www.youtube.com/watch?v=nUADgKtooqE
Senast redigerad av ProducerZoombie 2020-10-07 kl. 01:04.
Citera
2020-10-07, 00:58
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:

Det politiska läget i Ryssland var inte så stabilt att man medvetet skulle inrikta sig på Estonia eller väst. Om det förekom smuggling av rysk militär utrustning på estonia så var säkerligen ryska militärer i Estland involverade i att utrustning såldes ut. Sovjetunionen upplöstes 1991 och Estland blev en självständig stat, men den ryska militären lämnade först Estland i augusti 1994, en månad innan Estonia. Man har med all säkerhet monterat ned och tagit hem det man velat och kanske även sålt ut och medvetet medeverkat till smuggling till väst. Det var upplösningstillstånd i Ryssland och Jeltsin hade problem att hålla ihop landet. Dert var brödköer och inflation. Det fanns ingen sammanhållen rysk militärkraft som skulle sänka Estonia.
Putin hade möjligtvis kunnat gjort det idag, som styr landet med en järnnäve. Men så var det inte 1994. Det var politiskt kaos. Så jag har väldigt svårt att tro att det skulle vara en planerad riktad militär insats från ryskt håll att ge sig på Estonia.
Citera
2020-10-07, 01:30
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Det politiska läget i Ryssland var inte så stabilt att man medvetet skulle inrikta sig på Estonia eller väst. Om det förekom smuggling av rysk militär utrustning på estonia så var säkerligen ryska militärer i Estland involverade i att utrustning såldes ut. Sovjetunionen upplöstes 1991 och Estland blev en självständig stat, men den ryska militären lämnade först Estland i augusti 1994, en månad innan Estonia. Man har med all säkerhet monterat ned och tagit hem det man velat och kanske även sålt ut och medvetet medeverkat till smuggling till väst. Det var upplösningstillstånd i Ryssland och Jeltsin hade problem att hålla ihop landet. Dert var brödköer och inflation. Det fanns ingen sammanhållen rysk militärkraft som skulle sänka Estonia.
Putin hade möjligtvis kunnat gjort det idag, som styr landet med en järnnäve. Men så var det inte 1994. Det var politiskt kaos. Så jag har väldigt svårt att tro att det skulle vara en planerad riktad militär insats från ryskt håll att ge sig på Estonia.
Estland var en del utav en smugglingsrutt där man förde ut grejer inifrån ryssland. Det var inte gammalt skrot från uttjänta baser i baltländerna som var mest intressant för väst att komma över. Utan det allra senaste och fräschaste från labben, instituten, tillverkarna och forskarna. En liten sammanhållande prorysk kraft var Felix-gruppen som inte drog sig för att ta till alla tänkbara medel för att försvara ryska intressen.
Citera
2020-10-07, 01:33
Medlem
Joels-bitars avatar
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/interpellation/utforda-dykningar-pa-estonia-ar-1994-andra-an_GT10456

Detta är lite intressant
Citera
2020-10-07, 01:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Joels-bitar
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/interpellation/utforda-dykningar-pa-estonia-ar-1994-andra-an_GT10456

Detta är lite intressant
Det står att "Interpellationen är besvarad" och det svaret vill man förstås se! Kan det ordnas?
Citera
2020-10-07, 01:40
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Så vad är den sammantagna slutsatsen? Om vi inte har någon annan information, så är en rimlig slutsats att både (1) och (2) gäller: Estonia tappade bogvisiret och fick ett hål i styrbords sida under gång. Men hur sannolikt är det att dessa två i sig närmast unika händelser inträffar inom ett par minuter av varandra? Det påverkas av korrelationen mellan de två. Vi vet att haveriet med bogvisiret kan kopplas till hårt väder (logik + incidenten med systerfartyget Diana II året innan!), men jag kan inte se någon likande koppling till hålet i sidan.

Eftersom jag bedömer att bevisen för (1) är starkare än (2) samt att (1) ensamt kan förklara de väsentliga delarna av det kända förloppet är min slutsats att (1) gäller men inte (2)*.

*) det betyder alltså INTE att jag förnekar hålets existens.

Medvetet sabotage är således en logisk slutsats av de data som vi för närvarande har! Alla tänkbara olyckscenarion som kan ha skett av slumpen, sammantaget med det extraordinära beteendet av regering(ar) och media har sådana otroligt höga odds att det bör bortses som förklaring helt och hållet!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in