2020-10-06, 23:51
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HKR1975
Det tyska varvet som byggt båten gjorde en utredning och hävdar i efterlystavsnittet som länkas till i forumer tidigare idag att det finns tecken på att hela bad och saunaområdet längst ner skall ha varit vattenfyllt innan båten började att få slagsida samt att många vittnen från det lägsta däcket undrr bildäck hävdar att de tidigt har sett vatten under bildäck på däcket där de låg samt folk har sett en spricka där det rann in vatten. Varvet antyder också att det kan ha funnits ett hål på styrbords sida i närheten av sauna och poolområdet som har bidragit till Estonias förlisning. Mycket intressanta uppgifter som bör undersökas mer ingående. Något vittne som har sett detta bör finnas kvar.

Att någon velat sänka Estonia gramstår som mycket sannolikt. Frågan är om det var sprängladdningar ombord eller en ubåt/torped som träffade båten. Blir inte alls förvånad om de som dyker kommer att hitta fler hål som inte kan ha naturliga orsaker.

Sanningen skall fram och en eventuell mörkläggning avslöjas. Det är de skyldiga de anhöriga och hela det svenska folket.
Det är 26 år sedan Estonia förliste. Ingen överlevande har någonsin sagt sig ha sett en spricka (i skrovet, för det är väl det du menar?). Så om någon efter TV-dokumentären plötsligt ”mindes” detta, vad borde vi tänka då...?

Sedan är lite källkritik på sin plats. Meyer-varvet stämdes av de anhöriga för försummelse i konstruktionen av fartyget. Inte så konstigt att ville lansera att alternativ till bogvisir-versionen, inte sant?
Citera
2020-10-06, 23:55
Medlem
Dumdrygs avatar
Här verkar vara en dykfilm från polska civilister som bryter mot gravfriden 2001. Om den inte är fejkad.
Eller var det Jutta Rabe som dök 2001?

https://www.youtube.com/watch?v=WMK_4mbJgDM
Citera
2020-10-07, 00:00
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Någon skrev att hydrauliken hördes av vittnen den aktuella natten ombord. Hydraulpumpar ska väl inte vara på då oljan och pumpar slits. I synnerhet till bogvisir,skalkningar och ramp, är väl samma system. Kan någon dåre hållt på med de grejerna på katastrofnatten. Är en tanke jag fick.

Nån som ville pissa i havet menar du?
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Någon skrev att hydrauliken hördes av vittnen den aktuella natten ombord. Hydraulpumpar ska väl inte vara på då oljan och pumpar slits. I synnerhet till bogvisir,skalkningar och ramp, är väl samma system. Kan någon dåre hållt på med de grejerna på katastrofnatten. Är en tanke jag fick.
Edit: någon från Estonia då, passagerare har troligen ingen koll hur man startar hydrauliken och vilka spakar man sen ska rycka i.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odagan
Bogvisiret kan avskrivas som orsak till hålet midskepps, svar ja.

Kan en ubåt avskrivas tycker du?

Till exempel en som i ytläge gör 16 knop och i u-läge 15, att jämföra med Estonias uppgivna 14 knop vid tillfället.

En ubåt vars förstäv eventuellt rimmar hyfsat bra med läget på intryckningen i Estonias sida midskepps, åtminstone rimmar formen, och vikten.

Inte för att jag har djupdykt i sanningshalten, men en snabb googling ger vid handen att en viss rysk B-116 Foxtrot-class ubåt som rimmar med ovanstående av en händelse uppges ha tagits ur bruk samma datum som Estonia förliste.

Jag kastar in den här ubåtsklassen som eventuellt upphov till hålet midskepps på Estonia, är jag ute och cyklar?

Kommentar?
Citera
2020-10-07, 00:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Nån som ville pissa i havet menar du?
Tänkte på en dåre då. Det finns med säkerhet toaletter på en ropax färja om du inte visste det.
Citera
2020-10-07, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY

Till exempel en som i ytläge gör 16 knop och i u-läge 15, att jämföra med Estonias uppgivna 14 knop vid tillfället.

En ubåt vars förstäv eventuellt rimmar hyfsat bra med läget på intryckningen i Estonias sida midskepps, åtminstone rimmar formen, och vikten.

Inte för att jag har djupdykt i sanningshalten, men en snabb googling ger vid handen att en viss rysk B-116 Foxtrot-class ubåt som rimmar med ovanstående av en händelse uppges ha tagits ur bruk samma datum som Estonia förliste.

Jag kastar in den här ubåtsklassen som eventuellt upphov till hålet midskepps på Estonia, är jag ute och cyklar?

Kommentar?

Nej, du är inte ute och cyklar. Jag och många andra anser att ubåtsteorin är en av de starkaste teorierna vad gäller orsaken till Estonias förlisning. En oberoende teknisk undersökning av vraket bör kunna ge oss svar om vi var rätt ute.
Citera
2020-10-07, 00:09
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY

Kommentar?

Varför skulle de färdas i ytläge i 4-6 meters vågor mitt i farleden bland fem-sex färjor? Varför ser de inte Estonia på sin radar? Det skulle vara bekvämare att segla fram nere på djupet och slippa sjögången. Men om de nu gått upp till ytan, varför ser de inte Estonia?
Citera
2020-10-07, 00:11
Medlem
Vad är anledningen till att man ville gjuta betong runt Estonia om det inte är något som t.ex ett radioaktivt ämne man ville innesluta tror ni? Detta luktar mörkläggning lång väg. Skönt att vi antagligen får svar snart av Estlands utredning eller en oberoende utredning.
Citera
2020-10-07, 00:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Odagan
Estline fick väl Estonia till skänks av Sverige när Calle Bluff var statsminister? *Host host*
Fast nu kanske t o m jag var lite väl konspiratorisk...
Estline byggdes upp av nordström/thulin. Calle Tillt stod för kontakter i Estland, det var hans stora personliga.projekt.Passagerterminal och infrastruktur i tallins hamn betalade Carl Tilt med skattebetalarnas pengar.
Citera
2020-10-07, 00:15
Medlem
Ena maskinisten säger att det första tecknet på att något är fel som han märker är att vakuumet i toaletterna hade försvunnit. Vad är det som får vakuumet på toaletterna att försvinna?

Och när jag läste lite vittnesuppgifter så fick jag känslan att de är de som är på de nedre däcken som hör och känner smällarna. Medan de på de övre däcken snarare märker när båten börjar kränga. Vad kan detta bero på om det skulle stämma?
Citera
2020-10-07, 00:16
Medlem
Dumdrygs avatar
Jag förstår inte riktigt varför de skickade ner Kalle Anka och Piff och Puff att dyka på Estonia?
Är det blandningen av helium som gör att dykarna låter så?

https://www.youtube.com/watch?v=uE-9CWq6Jb0
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in