2020-10-06, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Gör det väl om de förlikat sig med Estonia som minnesplats och den tas ifrån dem.
Det är ingen som har tänkt ta bort Estonia, det var väl kropparna som skulle bärgas?
Citera
2020-10-06, 23:31
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Källa? I anslutning till händelsen var det det själklart så, men nu efter 26 år? Finns det belägg, eller är det vad några tror att andra tycker?

Peter Örn generalsekreterare för Röda korset då fick i uppdrag av regeringen att leda en analysgrupp av "hur de anhöriga påverkades typ". De gjorde flera intervjuer och hade flera sammankomster med anhöriga och slutsatsen då var att en klar majoritet ville bärga fler kroppar. Jag vet inte hur det är exakt idag. Men det var tydligt. Samma analysgrupp utredde och avslog betongövertäckningen med hänsyn till vad de anhöriga ville.
Citera
2020-10-06, 23:32
Medlem
Moruroas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EyBro
Första inlägget här och kanske lite sen på bollen men ni får ha överseende med detta.

Har det diskuterats mer angående hydrauliken till bogvisiret i tråden? Står det något om det i haverirapporten?

Den officiella versionen är väl att gångjärnen inte klarat av belastningen efter stormen och då helt enkelt lossnat, jag vill ju få det till att bogvisitet sitter förankrat på minst 6 punkter (2 lås, 2 cylindrar samt 2 bultar till gångjärn) högst troligt är det att både lås och cylindrar är designade i ritningarna så att det sitter hydraullås vilket innebär att dessa inte kan röra sig utan att man manövererar detta, tex om något hade gått fel när bogvisitet var uppfyllt i hamn så ska det inte kunna falla ner pga en slang eller liknande brustit.

Efter att ha studerat bilder på visiret precis när dom lyfter upp det från vattnet ser jag att cylindrarna har släppt i sitt fäste från fartyget, ena kolvstången är också krökt vilket går åt en enorm kraft för att göra på dom dimensionerna. Jag kan heller inte dra någon slutsats till hur påfrestningarna varit på låsen då dom ser ut av va bortskurna på bilder efter det bärgats.

Jag vill ju få detta till att låsen varit ur funktion för att detta överhuvudtaget ska kunna hända, är dom öppna/ur funktion står cylindrarna emot stora krafter som frestar bultarna i gångjärnen betydligt mer än annars. anledningen till att kolvstången också är krökt som den är blir jag lite förundrad över.

Det jag vill säga är att troligen skulle bogvisitet kunna sitta där även om bultarna till gångjärnen saknades.

Henning Witte påstår att det finns nya vittnesmål som säger att bogvisiret blev hängande kvar i hydrauliken när färjan sjönk:
https://www.youtube.com/watch?v=vo4Yzq_2K1s
Citera
2020-10-06, 23:36
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Estonia sjönk på grund av vattnet på bildäck inte av vattnet under det. Att hon sjönk med aktern först kan bero på hennes egenvikt som gjorde att vattnet på bildäck rann akterut. Det är lite intressant i sammanhanget att hennes systerfartyg drabbades av både hål i botten och vatten på bildäck på grund av trasigt bogvisir men ändå seglar vidare än idag. I lite annan skepnad men ändå. Det kanske är för att hon inte drabbades av båda läckorna på en och samma gång.

https://sv.wikipedia.org/wiki/M/S_Bluefort
Men din teori är att vatten under vattenlinjen i fören tryckte ner henne så att bogvisiret skadades och föll av. Sedan kom vatten in på bildäck och hon kantrade (korrekt?).

Det som är svårt att förklara då är dels hur vattnet stannade kvar med märkbar förlig trim, dels hur det skull börja rinna akteröver som du skriver?

Obs: Diana II fick skador på bogvisiret, hon tappade det inte. Så mängde vatten var förmodligen måttlig.
Citera
2020-10-06, 23:39
Medlem
Det tyska varvet som byggt båten gjorde en utredning och hävdar i efterlystavsnittet som länkas till i forumer tidigare idag att det finns tecken på att hela bad och saunaområdet längst ner skall ha varit vattenfyllt innan båten började att få slagsida samt att många vittnen från det lägsta däcket undrr bildäck hävdar att de tidigt har sett vatten under bildäck på däcket där de låg samt folk har sett en spricka där det rann in vatten. Varvet antyder också att det kan ha funnits ett hål på styrbords sida i närheten av sauna och poolområdet som har bidragit till Estonias förlisning. Mycket intressanta uppgifter som bör undersökas mer ingående. Något vittne som har sett detta bör finnas kvar.

Att någon velat sänka Estonia gramstår som mycket sannolikt. Frågan är om det var sprängladdningar ombord eller en ubåt/torped som träffade båten. Blir inte alls förvånad om de som dyker kommer att hitta fler hål som inte kan ha naturliga orsaker.

Sanningen skall fram och en eventuell mörkläggning avslöjas. Det är de skyldiga de anhöriga och hela det svenska folket.
Citera
2020-10-06, 23:41
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Källa? I anslutning till händelsen var det det själklart så, men nu efter 26 år? Finns det belägg, eller är det vad några tror att andra tycker?

Läs det här. Helt sjukt hur anhöriga kastas mellan hopp och förtvivlan genom åren. De trodde att de skulle få ett avslut 1998, fyra år efter förlisningen.

http://www.estoniasamlingen.se/newsItemTT.aspx?id=19981112:TT:0120:0

Det är en jäkla skam hur myndigheter och olika regeringar har hanterat den här frågan. Framförallt Sjöfartsverket.
Citera
2020-10-06, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Peter Örn generalsekreterare för Röda korset då fick i uppdrag av regeringen att leda en analysgrupp av "hur de anhöriga påverkades typ". De gjorde flera intervjuer och hade flera sammankomster med anhöriga och slutsatsen då var att en klar majoritet ville bärga fler kroppar. Jag vet inte hur det är exakt idag. Men det var tydligt. Samma analysgrupp utredde och avslog betongövertäckningen med hänsyn till vad de anhöriga ville.

Det låter som om det var i ganska nära anslutning till katastrofen eftersom idiotiden med betongen var med på agendan. Många år sedan med andra ord. Sorg läker men såren kan rivas upp igen.
Citera
2020-10-06, 23:44
Medlem
madtops avatar
Ännu mera OT/meta raderat och varningar utdelade.
Ge fan i att diskutera vilken skribent som är ryggradslös och vem som har för lite blod i huvudet.
/Moderator
Senast redigerad av madtop 2020-10-06 kl. 23:46.
Citera
2020-10-06, 23:46
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Det låter som om det var i ganska nära anslutning till katastrofen eftersom idiotiden med betongen var med på agendan. Många år sedan med andra ord. Sorg läker men såren kan rivas upp igen.

Anhörigföreningen är på hugget igen iallafall:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0KEx60/anhorigforeningen-kraver-ny-utredning
Citera
2020-10-06, 23:49
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:

Det kanske inte är så stor övervägande majoritet ändå. Så här stod det 1998:

Mer än sex av tio anhöriga till omkomna i "Estonia"-katastrofen vill att kropparna ska tas upp. Tre av tio vill också att hela färjan ska bärgas.

https://www.dn.se/arkiv/inrikes/majoritet-vill-barga-estonia-offer/

Betalartikel, men ingressen syns på Goggle iallafall.
Citera
2020-10-06, 23:49
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odagan
Estline fick väl Estonia till skänks av Sverige när Calle Bluff var statsminister? *Host host*
Fast nu kanske t o m jag var lite väl konspiratorisk...

Ja, jag vill också minnas att han var inblandad i att öppna en färjelinje från Estland. Lämpligast då i Esternas "självständiga" regi
Citera
2020-10-06, 23:50
Avslutad
Någon skrev att hydrauliken hördes av vittnen den aktuella natten ombord. Hydraulpumpar ska väl inte vara på då oljan och pumpar slits. I synnerhet till bogvisir,skalkningar och ramp, är väl samma system. Kan någon dåre hållt på med de grejerna på katastrofnatten. Är en tanke jag fick.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in