2020-10-06, 20:29
Medlem
StJeromes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Den teorin kan du sen jämföra med att stenen kan varit rejält stor och helt plan undertill.
Hur hade då din spekulation låtit?
Enligt dokumentären fanns inga stora stenar där men du har säkert bättre info 👍 Eller så hittade de på och chansade på att ingen skulle faktagranska.
Citera
2020-10-06, 20:33
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turphiee
Jah står för att rapporten är slarvigt utförd. Har även redogjort för dig på vilka grunder jag bygger den åsikten.

Jag plockade fram en länk som statuerade att 6 personer har sett Estonia sjunka med visiret kvar (inte utan, har du svårt att hålla isär vad jag skriver?). Jag skrev även i samma inlägg att jag inte hittade information om vilka dessa människor var, och gav dig ett eventuellt exempel på varför de inte är namngivna. (Eventuellt exempel = en av flera möjlig anledning... Alltså inte "sanning")

Vad gäller meyervarvet så skrev jag att de hade hittat skärmärken i bogvisiret. Jag var också överdrivet tydlig med att jag INTE tänker spekulera i huruvida de hamnade där före eller efter förlisningen.
Werner Hummel tror jag han som hittade märkena heter.

Du kan kalla det "slingra" bäst du vill. Personligen känner jag att det blir en ganska orättvis balansgång när du försöker skuldbelägga MIG för att DU inte begriper vad jag skriver. Att du kallar det "slingra" är för att du har vävt in massa egna tolkningar i mina inlägg, och sen ansett att det är tolknlngar som jag stå för.

Kanske inte är så konstigt att det blir så när nästan alla dina inlägg består av "så du menar att..." Eller "jaha, menar du alltså att..."
Ta dig istället en funderar på om det är för att du är så enkelspårig och instängd i ditt eget tyckande som du inte klarar av att andra har teoeier som inte styrks av den kraftigt ifrågasatta JAIC.
Med ett lite öppnare sinme hade du kunmat fråga människor vad de menar utan att formulera deras teorier åt dem. Då hade du med all säkerhet även blivit bemött med en betydligt trevligare ton från många.
Låt oss pröva ett inlägg med minimalt med tolkningar och maximalt med citat, så ser vi om det passar dig bättre.

Vi har en diskussion om olika teorier ang. bogvisiret.
- Du påstår att ”vittnen säger sig ha sett visiret 10 minuter efter den påstådda tiden som det ska ha lossnat ( (FB) Nya uppgifter om Estonia - hål midskepps. 24/09 - 20
- Jag synar ditt påstående och frågar vilka vittnen de är.
- Du länkar till en text på konspirationsteoretikers hemsida där allt mellan himmel och jord avhandlas. Inga vittnesutsagor. Inga namn. Nada.
I det här läget är det intellekt hederliga, vad då? Är det att fortsätta på samma linje och förslå att de 6 (!) vittnena ”kanske är någon av de 9 som mystiskt har försvunnit från både överlevnadslistor och jordens yta”? ( (FB) Nya uppgifter om Estonia - hål midskepps. 24/09 - 20)
Eller är det att medge att man hade fel och att vi inte känner till ett enda vittne som ”sett visiret 10 minuter efter den påstådda tiden som det ska ha lossnat”?

Vi har sedan också en diskussion om teorierna att bogvisiret skall ha flyttats från vraket efter förlisningen.
- Du räknar då upp ett antal tecken på att visiret flyttats, däribland att ”meyervarvet har upptäckt skärmärken i stålet på visiret” ( (FB) Nya uppgifter om Estonia - hål midskepps. 24/09 - 20).
- Skärmärken kopplade till en flytt av bogvisiret vore häpnadsväckande så jag ber om ett klarläggande. Du skriver då ”Varvet hittade skärmärken på låsanordningen till visiret. Huruvida de kom dit före eller efter förlisningen spekulerar jag inte i, men de finns där”.
- Jag kontrollerar då vad Meyer-varvet genom GGE faktiskt har skrivit och ser att det handlar om deras välkända tes att bristfälliga reparationer försvagat visiret så att det föll av ( (FB) Nya uppgifter om Estonia - hål midskepps. 24/09 - 20).
I det här läget står det klart för mig att du, eller din källa, helt missförstått vad Meyer-varvet hittat och deras slutsats därav. Eftersom du är begåvad måste jag också anta att du begriper det när jag citerat från deras rapport. Mysteriet är då varför du inte bara medger att det var fel: Meyer-varvet har inte hittat tecken på att visiret skurits loss från vraket efter förlisningen.

Du tycks ha som princip att inte ha någon åsikt i Estoniafrågan. Allt kan ifrågasättas, allt är möjligt. Det är ditt val. Men om du lägger fram argument, som ovan, som pekar i en given riktning, då får du finna dig att bli ifrågasatt. Du behöver heller inte stå fast vid ett argument. Det går att backa från de som motbevisats eller som man inte kan styrka.
Citera
2020-10-06, 20:39
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Kölen är lika tung i samma ögonblick som skeppet sjunker. Ändå går den på röva eller på nosen. Det gör den för att luften brukar finnas kvar.

Åker den ner med nosen först, kommer den därför komma ner med nosen först. Enkel logik. När sedan nosen eller röva hamnar i det blöta, så ställer den sig så klart på kölen.

En annan aspekt är vattenmoståndet, som är betydligt trögare än luftmotståndet. Där det tar längre tid till botten kommer ett helt vattenfyllt fartyg att vilja räta upp sig för att bottten och utsidan på fartyget som är strömlinjeformat, och således bereder minst motstånd.
Citera
2020-10-06, 20:40
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
>>Vidare är det ju faktiskt så att det nyupptäckta hålet de facto inte ligger under vattenlinjen.<<

Dessa rader stämmmer ju inte, möjligtvis kan spetsen på nedre delen av hålet ligga runt vattenlinjen.
Lätt att kolla om man vill.
Vissa tror att vattenlinjen är där blå bottefärg övergår i vit däcksfärg. Helt jävla fel.
Största delen av hålet tangerar detta område, men spetsiga avslut både uppåt och neråt.

Vattenlinjen syns bäst på bilder där hon ligger i hamn. Titta och begrunda.
Jag har ingen uppgift på exakt hur långt ner hålet går. Av rekonstruktionsbilden och filmklippet verkar det ligga centrerat på skarven mellan blå och vit färg, vilket som du skriver är över vattenlinjen. Det kan mycket väl vara som du skriver att sprickans nedre kant ligger under eller i vattenlinjen.

Det hela har också lite olika betydelse beroende på vad som diskuteras:
- pratar vi ubåtar och flygande torpeder så ligger hålet tveklöst över vattenlinjen, i den meningen att det som träffat måste ha varit över ytan.
- Pratar vi vatteninträngning, som jag är mer intresserad av, så är den exakta positionen mer intressant. Skulle det vara så att hålet uppstått innan förlisningen så är varje dm viktig för hur snabbt vatten trängde in och var.
Citera
2020-10-06, 20:40
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av estone
Det kan endast bli en skada på det viset om det var en sten på botten. Någon sådan sten har de inte hittat.Om det skulle bli en knäck-skada genom att skrovet bryts genom sin vikt och att den träffar botten tror jag inte alls på.För då skulle det vara en skada på båda sidorna, samt hela vägen upp genom skrovet inte bara 4 meter.Den mjuka leran är flera meter djup. Farten är sakta pga att hon börjar sjunka sakta då hon sjunker med luft i skrovet.

Du fortsätter med samma ickeargument. Vad är "sakta"? Vilken hastighet är det för ett 157 meter långt fartyg? Uppge gärna en siffra och valfri enhet, knop, m/s, eller km/h, istället för att bara säga "sakta".
1,9 knop är fruktansvärt sakta. Du går snabbare än det.

Inser du hur liten du är i storlek jämfört med Estonia? Och du skulle alltså promenera sträckan ned till botten snabbare än hon sjönk.

Det behöver inte finnas stenar. Det räcker ju om botten är ojämn och hon landar på en upphöjning, en kulle. När ni säger att botten är muk är det som ni tror att det är en liten båt som är fem meter lång som sjunker och lägger sig på botten. Det är ett höghus stort som Kaknästornet som brakar ned.
Citera
2020-10-06, 20:42
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StJerome
Enligt dokumentären fanns inga stora stenar där men du har säkert bättre info 👍 Eller så hittade de på och chansade på att ingen skulle faktagranska.

Det behövs ingen sten. Lera är nermald sten. Det räcker med att botten är kuperad.
Citera
2020-10-06, 20:48
Medlem
StJeromes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg

Det behöver inte finnas stenar. Det räcker ju om botten är ojämn och hon landar på en upphöjning, en kulle.

Nej det räcker inte med att botten är ojämn för att det hålet ska uppstå. Men även det du säger är sant så skulle skrovet i sådana fall vara fullt av hål.
Citera
2020-10-06, 20:52
Medlem
StJeromes avatar
Citat:
Det behövs ingen sten. Lera är nermald sten. Det räcker med att botten är kuperad.
Nej, självklart inte och det tror inte du heller. Du gör mig nyfiken på om du är en av de som har mycket att förlora på att sanningen kommer fram eller bara en gammal fjärt inte klarar att ta in ny fakta.
Citera
2020-10-06, 20:52
Avslutad
Citat:
Så du är geolog också. I min verklighet är lera mycket mjukare än sten. Jag är inte utbildad geolog, så jag är ödmjuk lnför ert djupa kunnande i detta område!
Citera
2020-10-06, 20:57
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Låt oss pröva ett inlägg med minimalt med tolkningar och maximalt med citat, så ser vi om det passar dig bättre.

Vi har en diskussion om olika teorier ang. bogvisiret.
- Du påstår att ”vittnen säger sig ha sett visiret 10 minuter efter den påstådda tiden som det ska ha lossnat ( (FB) Nya uppgifter om Estonia - hål midskepps. 24/09 - 20
- Jag synar ditt påstående och frågar vilka vittnen de är.
- Du länkar till en text på konspirationsteoretikers hemsida där allt mellan himmel och jord avhandlas. Inga vittnesutsagor. Inga namn. Nada.
I det här läget är det intellekt hederliga, vad då? Är det att fortsätta på samma linje och förslå att de 6 (!) vittnena ”kanske är någon av de 9 som mystiskt har försvunnit från både överlevnadslistor och jordens yta”? ( (FB) Nya uppgifter om Estonia - hål midskepps. 24/09 - 20)
Eller är det att medge att man hade fel och att vi inte känner till ett enda vittne som ”sett visiret 10 minuter efter den påstådda tiden som det ska ha lossnat”?

Vi har sedan också en diskussion om teorierna att bogvisiret skall ha flyttats från vraket efter förlisningen.
- Du räknar då upp ett antal tecken på att visiret flyttats, däribland att ”meyervarvet har upptäckt skärmärken i stålet på visiret” ( (FB) Nya uppgifter om Estonia - hål midskepps. 24/09 - 20).
- Skärmärken kopplade till en flytt av bogvisiret vore häpnadsväckande så jag ber om ett klarläggande. Du skriver då ”Varvet hittade skärmärken på låsanordningen till visiret. Huruvida de kom dit före eller efter förlisningen spekulerar jag inte i, men de finns där”.
- Jag kontrollerar då vad Meyer-varvet genom GGE faktiskt har skrivit och ser att det handlar om deras välkända tes att bristfälliga reparationer försvagat visiret så att det föll av ( (FB) Nya uppgifter om Estonia - hål midskepps. 24/09 - 20).
I det här läget står det klart för mig att du, eller din källa, helt missförstått vad Meyer-varvet hittat och deras slutsats därav. Eftersom du är begåvad måste jag också anta att du begriper det när jag citerat från deras rapport. Mysteriet är då varför du inte bara medger att det var fel: Meyer-varvet har inte hittat tecken på att visiret skurits loss från vraket efter förlisningen.

Du tycks ha som princip att inte ha någon åsikt i Estoniafrågan. Allt kan ifrågasättas, allt är möjligt. Det är ditt val. Men om du lägger fram argument, som ovan, som pekar i en given riktning, då får du finna dig att bli ifrågasatt. Du behöver heller inte stå fast vid ett argument. Det går att backa från de som motbevisats eller som man inte kan styrka.

Vi måste uppenbarligen ta detta ett varv till...

Det naturliga för mig är att varken förkasta eller ta tillvara på information som inte står bevisat oemotsagd (vilket väldigt lite information i just detta sammanhang faktiskt gör). Din inställning att den är oemotsagd genom JAIC eller andra rapporter som bygger på bristfällig indata håller inte i ett fall med såhär många frågetecken och tvetydigheter (enligt mig).

Att jag räknar upp ett antal tecken som tyder på motsägelser gentemot den officiella rapporten är fortfarande inte synonymt med att jag tror på dessa motsägelser. Det är däremot, i min mening, graverande att dessa motsägelser existerar. Det tyder återigen på en undermålig utredning med inslag av misstänkt hemlighållande.

Jag har inte misstolkat vad Meyervarvet har hittat. De har hittat skärmärken, och det var det jag sa att de hade hittat. Om den officiella versionen är att de ditkommit p.g.a. undermåliga reparationer så är det såklart något du håller högt aktat... Jag är som du säkert vet inte lika säker på att allt som står i den officiella rapporten är sant, så slutsatsen från varvet behöver inte vara detsamma som de faktiska orsakerna. Därmed inte heller sagt att de inte är det. De som utredde kanske resonerade precis som du. "Ingen är väl så dum så dom kapar bort visiret för att dölja något", och vips så har vi en hypotes som styrks av vad man hittat, men likt förbannat fortfarande en hypotes.
OM (observera "OM") visiret visas ha hittats bredvid fartyget och sedan någon annanstans så kanske den hypotesen ändras, och således också slutsatsen.
Summa summarum... Jag sa att det finns skärmärken, du säger inte emot. Resten är dina tolknlngar.

Jag lägger inte fram argument för att styrka en viss hypotes. Jag lägger fram information som ställer annan information i sämre läge.
Citera
2020-10-06, 20:58
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StJerome
Nej, självklart inte och det tror inte du heller. Du gör mig nyfiken på om du är en av de som har mycket att förlora på att sanningen kommer fram eller bara en gammal fjärt inte klarar att ta in ny fakta.

Det har ju inte kommit några nya fakta. Vi som minns när hon sjönk har sett samma konspirationsteorier dyka upp ungeför vart femte år sedan 1994. Den nya dokumentären gör ett nytt varv på precis samma teorier som för 20 år sedan. Redan 2005 tillsatte man en ny utredning, där både Chalmers och tyska experter testade olika scenarior och kom fram till samma skadeorsak.

Nu har det gått några år till och det har glömts och nu ska alla konspirationsteorier dras ett varv till. Man pratade om det där hålet på styrbords sida redan på 90-talet. Tråkigt nog ligger det ovanför vattenlinjen och inte under som de ville få det till. Läs vad olika experter säger idag om det "nya hålet". De säger att det med all sannolikhet uppkommit när hon slog i botten.
Citera
2020-10-06, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solipsism
Lite uppgifter om smuggling från Estland, bland annat med svenskar. Någon som har mer uppgifter om dessa svenskar?

https://www.nti.org/analysis/articles/1994-nis-nuclear-trafficking/
https://www.nti.org/analysis/articles/estonian-wanted-smuggle-uranium-west/
https://www.nti.org/analysis/articles/storage-radioactive-waste-estonia-bad-shape/
https://www.nti.org/analysis/articles/cesium-137-isotope-stolen-again-estonia/
https://www.nti.org/analysis/articles/estonia-man-accused-illegal-possession/
https://www.nti.org/analysis/articles/suspected-radium-salesmen-arrested-estonia/
https://www.nti.org/analysis/articles/estonia-arrests-swedes-who-had-radioactive-material/
https://www.nti.org/analysis/articles/police-detain-thieves/
https://www.nti.org/analysis/articles/estonskiye-syshyki-vyshli-na-torgovtsev-uranom/
https://www.nti.org/analysis/articles/dangerous-goods-were-be-taken-finland/
https://www.nti.org/analysis/articles/sushchestvuet-li-krasnaya-rtut/

Det där var verkligen intressant läsning, särskilt om de två gripna svenskarna. Det har man aldrig läst en rad om.

https://www.nti.org/analysis/articles/estonia-arrests-swedes-who-had-radioactive-material/

Citat:
Two Swedish men were arrested by Estonian police for suspicion of smuggling caesium-137 onto a ferry in Sweden. The metal reportedly resulted from nuclear arms production.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in