Citat:
Ursprungligen postat av
Turphiee
Jah står för att rapporten är slarvigt utförd. Har även redogjort för dig på vilka grunder jag bygger den åsikten.
Jag plockade fram en länk som statuerade att 6 personer har sett Estonia sjunka med visiret kvar (inte utan, har du svårt att hålla isär vad jag skriver?). Jag skrev även i samma inlägg att jag inte hittade information om vilka dessa människor var, och gav dig ett eventuellt exempel på varför de inte är namngivna. (Eventuellt exempel = en av flera möjlig anledning... Alltså inte "sanning")
Vad gäller meyervarvet så skrev jag att de hade hittat skärmärken i bogvisiret. Jag var också överdrivet tydlig med att jag INTE tänker spekulera i huruvida de hamnade där före eller efter förlisningen.
Werner Hummel tror jag han som hittade märkena heter.
Du kan kalla det "slingra" bäst du vill. Personligen känner jag att det blir en ganska orättvis balansgång när du försöker skuldbelägga MIG för att DU inte begriper vad jag skriver. Att du kallar det "slingra" är för att du har vävt in massa egna tolkningar i mina inlägg, och sen ansett att det är tolknlngar som jag stå för.
Kanske inte är så konstigt att det blir så när nästan alla dina inlägg består av "så du menar att..." Eller "jaha, menar du alltså att..."
Ta dig istället en funderar på om det är för att du är så enkelspårig och instängd i ditt eget tyckande som du inte klarar av att andra har teoeier som inte styrks av den kraftigt ifrågasatta JAIC.
Med ett lite öppnare sinme hade du kunmat fråga människor vad de menar utan att formulera deras teorier åt dem. Då hade du med all säkerhet även blivit bemött med en betydligt trevligare ton från många.
Låt oss pröva ett inlägg med minimalt med tolkningar och maximalt med citat, så ser vi om det passar dig bättre.
Vi har en diskussion om olika teorier ang. bogvisiret.
- Du påstår att ”vittnen säger sig ha sett visiret 10 minuter efter den påstådda tiden som det ska ha lossnat (
(FB) Nya uppgifter om Estonia - hål midskepps. 24/09 - 20
- Jag synar ditt påstående och frågar vilka vittnen de är.
- Du länkar till en text på konspirationsteoretikers hemsida där allt mellan himmel och jord avhandlas. Inga vittnesutsagor. Inga namn. Nada.
I det här läget är det intellekt hederliga, vad då? Är det att fortsätta på samma linje och förslå att de 6 (!) vittnena ”kanske är någon av de 9 som mystiskt har försvunnit från både överlevnadslistor och jordens yta”? (
(FB) Nya uppgifter om Estonia - hål midskepps. 24/09 - 20)
Eller är det att medge att man hade fel och att vi inte känner till
ett enda vittne som ”sett visiret 10 minuter efter den påstådda tiden som det ska ha lossnat”?
Vi har sedan också en diskussion om teorierna att bogvisiret skall ha flyttats från vraket efter förlisningen.
- Du räknar då upp ett antal tecken på att visiret flyttats, däribland att ”meyervarvet har upptäckt skärmärken i stålet på visiret” (
(FB) Nya uppgifter om Estonia - hål midskepps. 24/09 - 20).
- Skärmärken kopplade till en flytt av bogvisiret vore häpnadsväckande så jag ber om ett klarläggande. Du skriver då ”Varvet hittade skärmärken på låsanordningen till visiret. Huruvida de kom dit före eller efter förlisningen spekulerar jag inte i, men de finns där”.
- Jag kontrollerar då vad Meyer-varvet genom GGE faktiskt har skrivit och ser att det handlar om deras välkända tes att bristfälliga reparationer försvagat visiret så att det föll av (
(FB) Nya uppgifter om Estonia - hål midskepps. 24/09 - 20).
I det här läget står det klart för mig att du, eller din källa, helt missförstått vad Meyer-varvet hittat och deras slutsats därav. Eftersom du är begåvad måste jag också anta att du begriper det när jag citerat från deras rapport. Mysteriet är då varför du inte bara medger att det var fel: Meyer-varvet har inte hittat tecken på att visiret skurits loss från vraket efter förlisningen.
Du tycks ha som princip att inte ha någon åsikt i Estoniafrågan. Allt kan ifrågasättas, allt är möjligt. Det är ditt val. Men om du lägger fram argument, som ovan, som pekar i en given riktning, då får du finna dig att bli ifrågasatt. Du behöver heller inte stå fast vid ett argument. Det går att backa från de som motbevisats eller som man inte kan styrka.