2020-10-06, 13:07
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Jag vet inte om det där stämmer.

För jag har sett flera bilder av båtar på botten som står jättefint parkerade, som om de placerats där med flit nästan.

För när båten sjunker ner, genom bråddjupet, så hamnar båten vägrätt som du skriver.
Den rör sig som om den satt på vågorna, på ytan, helt enkelt.
Den tyngsta delen är nederst, och den lättaste delen överst.
Överbyggnaden är den lättaste delen, och skrovet med kölen - var ballasten ligger - är nederst.

Under färden ner rätar båten upp sig, om den legat på sidan på ytan - elelr kanske t.o.m. varit upp och ner.
Just eftersom det tyngsta är nere vid kölen.

Därför hittar man gamla sjunkna båtar, krigsfartyg liksom andra lättare fartyg, sittandes upprätt på havens botten och inte upp och ner.
Om den ligger på sidan på botten så har den vält när den väl satt sig.
Men den kom sannolikt ner i vågrät ställning - kanske vippar lite mellan för och akter bara beroende på hur lång resan ner är.

Vissa fartyg har tex rest flera tusentals meter.
Som Titanic tex.
Men hon sitter ju också upprätt på Atlantens botten.
Kölen är lika tung i samma ögonblick som skeppet sjunker. Ändå går den på röva eller på nosen. Det gör den för att luften brukar finnas kvar.

Åker den ner med nosen först, kommer den därför komma ner med nosen först. Enkel logik. När sedan nosen eller röva hamnar i det blöta, så ställer den sig så klart på kölen.
Citera
2020-10-06, 13:11
Medlem
Mr.Swedens avatar
DETTA ÄR FAN OTROLIGT.

Tusen tack till den som postade länken till TV3 Efterlysts specialprogram om Estona.

https://www.youtube.com/watch?v=XGrP3nLwwzk&feature=youtu.be ¨

Ni måste kolla. Det här spelades in innan myndigheterna lade locket och betongen på.

Och här finns det - alltihop. Resonemangen om att ett hål måste ha orsakat vatteninträngningen. T o m var hålet borde finnas, inritat på exakt rätt ställe med rödpenna.

Tror inte våra politiker och myndigheter klarar detta, inte ens genom att portförbjuda Estländarna som vid förra utredningen. Carl Bildt, Ingvar Carlsson, your numbers are up.
Senast redigerad av Mr.Sweden 2020-10-06 kl. 13:24.
Citera
2020-10-06, 13:12
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
Ok dumskalle. Jag har egentligen inte tid med dig. Jag vet exakt var Estonia sjönk - det gör alla i den här tråden. Men i frågans förlängning låg tankar kring klassifisering av olika vatten. Vad är hav, vad är vik? Har du koll på det eller låter du bara käften gå.

Varje individ bygger sin jaguppfattning i mötet och speglingen med andra. Gissar att ditt nick inte är en tillfällighet.

Så här skrev du: Hur mycket öppet hav befann hon sig egentligen på den där natten utanför Tallin jämfört med tidigare rutter på Ålandshav och Bottenviken.

Hon befann sig rätt långt bort från Tallin, så det känns som du inte hade en susning om var hon sjönk. Om du visste eakt var hon sjönk, så hade du inte frågat "hur mycket öppet hav". Hon befann sig alltså mitt ute på Östersjön. Alltså ännu mer öppet hav än Bottenviken och trakterna runt Åland. Så det visar väl att du hade noll koll.

(Måste byta nick snart. Det börjar bli väldigt tröttsamt att folk ska försöka göra en lustig vändning och koppla det roliga ordet till vad jag skrivit i forumet. Folk fattar inte att de är typ 30:ionde person som kommenterar nicket. Det är bara ett roligt ord.)
Citera
2020-10-06, 13:20
Medlem
Sammanfatta mina bästa gissningar:

Orsak:
1. Bogporten X Var stängd enligt vittnen, fel sjunkförlopp
2. Hål på styrbords sida V Occams

Objekt - Torped X Fel form på hålet
- Objekt som blir påkört X Ej från sidan
- Större fartyg X Hål högre upp än vattenlinjen
- Mindre fartyg X Otillräcklig kraft eller för hög fart för vädret
- Ubåt V Händer relativt ofta

Syfte
- Stoppa smuggling X Pågick en hel del smuggling, oproportionerligt och riskfyllt
- Mord X Fanns enklare och diskreta metoder
- Olycka V Händer ofta

Obesvarat:
- Vilket land
- Vilken ubåt (USNS Alabama? Andra namngivna eller passande?)
- Vad finns de saknade besättningsmännen (Med hög lön i Israel?)
- Varför täckte området 200 m från Estonia (någon som har källa på detta?)
Citera
2020-10-06, 13:24
Avslutad
Flera "experter" här säger att det är helt ok att frakta militära varor av allehanda slag på civila passagerarfartyg utan att presentera källa på det.
Finns det någon seriös person här som kan presentera en sådan källa med regelverk och dylikt.
Bara för att klargöra, så vi slipper spekulationer i all evighet.
Citera
2020-10-06, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilsson24
Bump! Ingen?

Han säger inget uppseendeväckande.
Han gick och lade sig vid 11. Sen vaknade han av att han kastades ur sängen och slog i golvet.
Han var groggy men kvicknade till på en kort stund och öppnade hyttdörren.
Där sprang folk runt och skrek. Ren panik.

Båten hade vid det här laget en rejäl slagsida och höll redan på att kapsejsa.

Sen skyndade han sig till däck men det tog en lång stund (en halvtimme) på grund av kaoset.
När han kom upp fick han på sig en flytväst och sen klättrade han så högt han kunde och höll fast i ett räcke och väntade.
Därefter slets han ner av vågorna i havet. Dessa vågor var gigantiska.

Han hamnade under vattnet men kom upp efter ett tag bara 2meter från en livbåt som visserligen låg upp och ner.

Han lyckades ta sig upp på där och på mage. Slut
Citera
2020-10-06, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bladstall
Det där känns lite som en trådsanning. Bärgningskonsulten som var involverad vid Rockwaters dykningar har ju hävdat att man gjorde en undersökning av hela vraket. Han är till och med intervjuad i dokumentären och säger samma sak. Sen fanns det delar av fartyget som inte var fysiskt möjliga att undersöka på 1994 men som är det idag (vilket också är tämligen tydligt i dokumentären).

Att haverikommissionen sen inte dokumenterade och redovisade de undersökta delarna av fartyget eller ens hänvisade till något annex eller liknande är rättmätig kritik mot haverirapporten men invaliderar inte automatiskt dess slutsatser.

Chalmers simuleringar och SSPA kom fram till samma slutresultat som haverirapporten med ett par skillnader i förloppen. Även om de senare inte heller hade vetskap om skadan som upptäcktes 2019 hade de faktiskt med scenarion med andra skador (både skador under vattenlinjen och explosioner) som dock inte föll ut med samma förlopp.

Den upptäckta skadan på Estonia är intressant ur flera aspekter men den verkar ju inte ha påverkat förloppet som sådant varvid man kan anta att den uppstod först efter att fartyget sjunkit (den behövdes inte för att modellerna skulle komma till det observerade resultatet).

Jag är tämligen säker på att det var bogvisiret som orsakade förlisningen men det betyder ju inte det att skadan inte borde undersökas. Om den uppstod innan hon sjönk kan skadans existens förbättra modellen och olycksförloppet rekonstrueras på ett helt annat sätt (och det kan även vara till gagn för framtida utredningar).
Om skadan visar sig ha uppstått efter att hon sjönk blir det knepigare att i efterhand motivera undersökningen (den politiska risken).

Jag är dock övertygad om att med mindre än att man plockar upp hela fartyget och låter internationella experter kravla igenom varenda kvadratcentimeter kommer få dras med konspirationsteorier kring hennes förlisning.

Hur förhåller du dig till experter som menar att det är fysiskt omöjligt för en båt att sjunka så snabbt utan ett stort hål i skrovet?
Citera
2020-10-06, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herqules

* Mig veterligen har det inte skett någon dokumentation på hydrauliksystemet på färjan, dvs för bogvisir och påkörningsrampen. Hade man arbetat objektivt hade detta tagit med ink ritningar och beskrivningar. Det ska tilläggas att de cylindrar jag sett bilder på är dubbelverkande och därav så ingår dessa i låsfunktionen.
Noterbart är att man enligt rapporten gjort undersökningar efter sprängrester på bogvisiret, detta nämns i en mening.

//H

Första inlägget här och kanske lite sen på bollen men ni får ha överseende med detta.

Har det diskuterats mer angående hydrauliken till bogvisiret i tråden? Står det något om det i haverirapporten?

Den officiella versionen är väl att gångjärnen inte klarat av belastningen efter stormen och då helt enkelt lossnat, jag vill ju få det till att bogvisitet sitter förankrat på minst 6 punkter (2 lås, 2 cylindrar samt 2 bultar till gångjärn) högst troligt är det att både lås och cylindrar är designade i ritningarna så att det sitter hydraullås vilket innebär att dessa inte kan röra sig utan att man manövererar detta, tex om något hade gått fel när bogvisitet var uppfyllt i hamn så ska det inte kunna falla ner pga en slang eller liknande brustit.

Efter att ha studerat bilder på visiret precis när dom lyfter upp det från vattnet ser jag att cylindrarna har släppt i sitt fäste från fartyget, ena kolvstången är också krökt vilket går åt en enorm kraft för att göra på dom dimensionerna. Jag kan heller inte dra någon slutsats till hur påfrestningarna varit på låsen då dom ser ut av va bortskurna på bilder efter det bärgats.

Jag vill ju få detta till att låsen varit ur funktion för att detta överhuvudtaget ska kunna hända, är dom öppna/ur funktion står cylindrarna emot stora krafter som frestar bultarna i gångjärnen betydligt mer än annars. anledningen till att kolvstången också är krökt som den är blir jag lite förundrad över.

Det jag vill säga är att troligen skulle bogvisitet kunna sitta där även om bultarna till gångjärnen saknades.
Citera
2020-10-06, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Flera "experter" här säger att det är helt ok att frakta militära varor av allehanda slag på civila passagerarfartyg utan att presentera källa på det.
Finns det någon seriös person här som kan presentera en sådan källa med regelverk och dylikt.
Bara för att klargöra, så vi slipper spekulationer i all evighet.

Det är upp till varje land att bestämma vad som får fraktas på deras fartyg under deras flagg (vill du ha källor får du börja titta i lagböcker och föreskrifter hos de länder som du är intresserad av).

Generellt sett finns det ingenting som skiljer på last som last (ur annat än ett säkerhetsperspektiv. Legaliteten av lasten är mellan mottagare och tullen). Den absoluta majoriteten av all last med en militär som mottagare eller avsändare fraktas på helt vanliga civila fartyg (det är helt enkelt billigare för en stat att skeppa last på civila fartyg än att drifta egna).

Det är inte konstigare än att militär personal flyger i trafikflygplan när de skall till Afghanistan eller att Volvolastbilar till Indien åker fartyg på samma sätt som granatgevären.

Gällande Estonia och militärtransporter så finns det ingen internationell lagstiftning som skulle gjort henne till ett legitimt mål (annat än möjligen i krigstid och då förutsatt att hon fraktade vapenmateriel).

OM Estonia fraktade militär last som var odeklarerad och potentiellt farlig så kan det ju dock finnas andra säkerhetsaspekter som rent hypotetiskt skulle vara juridiska regelbrott men då Estnisk eller Svensk lag.
Citera
2020-10-06, 13:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bladstall
Det är upp till varje land att bestämma vad som får fraktas på deras fartyg under deras flagg (vill du ha källor får du börja titta i lagböcker och föreskrifter hos de länder som du är intresserad av).

Generellt sett finns det ingenting som skiljer på last som last (ur annat än ett säkerhetsperspektiv. Legaliteten av lasten är mellan mottagare och tullen). Den absoluta majoriteten av all last med en militär som mottagare eller avsändare fraktas på helt vanliga civila fartyg (det är helt enkelt billigare för en stat att skeppa last på civila fartyg än att drifta egna).

Det är inte konstigare än att militär personal flyger i trafikflygplan när de skall till Afghanistan eller att Volvolastbilar till Indien åker fartyg på samma sätt som granatgevären.

Gällande Estonia och militärtransporter så finns det ingen internationell lagstiftning som skulle gjort henne till ett legitimt mål (annat än möjligen i krigstid och då förutsatt att hon fraktade vapenmateriel).

OM Estonia fraktade militär last som var odeklarerad och potentiellt farlig så kan det ju dock finnas andra säkerhetsaspekter som rent hypotetiskt skulle vara juridiska regelbrott men då Estnisk eller Svensk lag.
Tack för svaret. Men jag bad om en källa på regelverket och du ber mig att söka själv om det var ok med den typ av last.
Ett typexempel på ickesvar.
Vill ha en länk till officiell källa bara!
Edit: av någon seriös och kunnig. Uppskattas!
Senast redigerad av jonkebonke 2020-10-06 kl. 13:57.
Citera
2020-10-06, 14:00
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilsson24
Bump! Ingen?

I stort, talar inte språket flytande men förstår mycket:
Han låg och sov, vaknade av att det skakade till
Uppfattade att båten höll på att kapsejsa
Sprang ut, folk skrek i panik
Kom ut på däck, det var kaos
Fick tag på en räddningsväst, spolades överbord av stora vågor
Lyckades ta sig upp på en upp-och-nervänd räddningsflotte
Citera
2020-10-06, 14:01
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kallekallekalle
Hur förhåller du dig till experter som menar att det är fysiskt omöjligt för en båt att sjunka så snabbt utan ett stort hål i skrovet?

Vilka experter? Länka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in