Citat:
Ursprungligen postat av
Herqules
* Mig veterligen har det inte skett någon dokumentation på hydrauliksystemet på färjan, dvs för bogvisir och påkörningsrampen. Hade man arbetat objektivt hade detta tagit med ink ritningar och beskrivningar. Det ska tilläggas att de cylindrar jag sett bilder på är dubbelverkande och därav så ingår dessa i låsfunktionen.
Noterbart är att man enligt rapporten gjort undersökningar efter sprängrester på bogvisiret, detta nämns i en mening.
//H
Första inlägget här och kanske lite sen på bollen men ni får ha överseende med detta.
Har det diskuterats mer angående hydrauliken till bogvisiret i tråden? Står det något om det i haverirapporten?
Den officiella versionen är väl att gångjärnen inte klarat av belastningen efter stormen och då helt enkelt lossnat, jag vill ju få det till att bogvisitet sitter förankrat på minst 6 punkter (2 lås, 2 cylindrar samt 2 bultar till gångjärn) högst troligt är det att både lås och cylindrar är designade i ritningarna så att det sitter hydraullås vilket innebär att dessa inte kan röra sig utan att man manövererar detta, tex om något hade gått fel när bogvisitet var uppfyllt i hamn så ska det inte kunna falla ner pga en slang eller liknande brustit.
Efter att ha studerat bilder på visiret precis när dom lyfter upp det från vattnet ser jag att cylindrarna har släppt i sitt fäste från fartyget, ena kolvstången är också krökt vilket går åt en enorm kraft för att göra på dom dimensionerna. Jag kan heller inte dra någon slutsats till hur påfrestningarna varit på låsen då dom ser ut av va bortskurna på bilder efter det bärgats.
Jag vill ju få detta till att låsen varit ur funktion för att detta överhuvudtaget ska kunna hända, är dom öppna/ur funktion står cylindrarna emot stora krafter som frestar bultarna i gångjärnen betydligt mer än annars. anledningen till att kolvstången också är krökt som den är blir jag lite förundrad över.
Det jag vill säga är att troligen skulle bogvisitet kunna sitta där även om bultarna till gångjärnen saknades.