Flashback bygger pepparkakshus!
2020-08-16, 21:02
Medlem
HemmaRambos avatar
Eftersom jag ska byta jobb så har jag börjat avveckla mig själv och gör nu ännu mindre än normalt.

Men när jag försöker lägga över framtida arbetsuppgifter till kollegor på pågående projekt som ska färdigställas efter jag slutar så slår de ifrån sig och undrar om jag kan göra konsulttimmar.

Citera
2020-08-18, 00:18
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanhanda
Jag känner mig understimulerad och börjar faktiskt må riktigt dåligt eftersom jag är en driftig person och vill ha mycket att göra därför jag sökte jobb här. Funderar på att dra mig vidare fast jag inte har jobbat här så länge.
Vad är det som hindrar dig från att ta initiativ och göra sådant som är nyttigt för företaget, om du får några minuter över?

Av det du beskriver ser jag inte att du skulle vara det minsta driftig.
Citera
2020-10-03, 00:17
Medlem
Citat:
Hej!

I den här tråden vill jag höra från er tjänstemän/tjänstekvinnor hur mycket ni egentligen jobbar på er arbetsplats på en dag uttryckt i timmar eller liknande. Och om ni jobbar lite/mycket om ni är nöjda över det eller trycker som jag att det är sjukt tråkigt att det är för lite.

———————————————
Lite om mig om ni orkar läsa:
Började min karriär på riktigt för 5 år sedan efter uni. Jobbat på flera myndigheter.

2018-2020 Kommunal tillsynsmyndighet- jobbade då cirka 3 timmar varje dag resterande av tiden surfade jag eller kollade på youtube. Fick goda vitsord av min chef eftersom han tyckte att jag jobbade så himla bra. Det är sjukt jag vet! Stannade kvar där pga arbetskollegorna.

2020- jobbar idag på ett privat företag med kvalitet och arbetsmiljöfrågor. Jobbar i snitt 3-4 timmar aktivt resterande tid sitter jag på telefonen. Jobbat hemma en hel del nu i Corona-tider och då har jag suttit och spelat.

Jag känner mig understimulerad och börjar faktiskt må riktigt dåligt eftersom jag är en driftig person och vill ha mycket att göra därför jag sökte jobb här. Funderar på att dra mig vidare fast jag inte har jobbat här så länge.

Tacksam för svar hur ert arbete ser ut, det kanske ser ut såhär på den generella svenska arbetsplatsen inom tjänstemannasektorn.

Till mitt försvar har jag påtalat detta, min chef: ”arbetet är såhär i vissa perioder”

Jag kan känna igen mig väldigt mycket, har idag en senior roll samt har haft ca 5 arbetsplatser efter examen, alla på kontor inom samma bransch. På verkligen alla dessa jobb har jag känt mig extremt understimulerad, sitter mest av tiden framför datorn eller i möten, samt har allt som oftast inget att göra. Mitt nuvarande jobb är extremt. Jag jobbar max 1 timme per dag "på riktigt", resten av dagarna går åt till att läsa hobbyämnen, surfa, spela spel, samt läsa nyheter.

Minns första jobbet efter examen, då var man extremt driven och tog på sig massa projekt, när man inte hade ngt att göra om så bara för en stund frågade man om det fanns extra uppgifter. Uppfattades snabbt som en jobbig typ och märkte att folk blev småsura när man "tjatade" om saker att göra. Började fördriva tiden med att läsa på om saker som kan vara bra att kunna, gick sedan över till att läsa grejer jag tyckte var kul samt nyheter och vande mig till slut vid att jobba 2-3 timmar per dag och vara ledig resten av tiden. Det första året var det rätt skönt men sedan fattade jag hur påfrestande det kommer bli att längta bort dagarna.

Bytte jobb och klättrade i lön och ansvar men samma visa överallt. Alla bolag bedrivs extremt segt, alla beslut är långsamma och interna processer är sega, en stor del av arbetsuppgifterna kan automatiseras bort och det enda man gör om man faktiskt jobbar är att sitta i meningslösa möten där man gör ännu mindre. Det slutar alltid med att man tar med sig datorn och sitter och spelar spel eller läser DN istället, för att få tiden att gå.

Om man mot förmodan blir tillfrågad om en riktig arbetsuppgift handlar det om saker som kan googlas på max 15 min och som det inte finns någon anledning att be om hjälp om. Samtidigt är det extremt svårt att be om fler uppgifter då man uppfattas som "initiativlös" som inte själv identifierar saker att göra (läs: spelar spelet och låtsas att man har fullt upp), det är som att allt är en stor teater.
Citera
2020-10-04, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linnea-Bakar
Jag kan känna igen mig väldigt mycket, har idag en senior roll samt har haft ca 5 arbetsplatser efter examen, alla på kontor inom samma bransch. På verkligen alla dessa jobb har jag känt mig extremt understimulerad, sitter mest av tiden framför datorn eller i möten, samt har allt som oftast inget att göra. Mitt nuvarande jobb är extremt. Jag jobbar max 1 timme per dag "på riktigt", resten av dagarna går åt till att läsa hobbyämnen, surfa, spela spel, samt läsa nyheter.

Minns första jobbet efter examen, då var man extremt driven och tog på sig massa projekt, när man inte hade ngt att göra om så bara för en stund frågade man om det fanns extra uppgifter. Uppfattades snabbt som en jobbig typ och märkte att folk blev småsura när man "tjatade" om saker att göra. Började fördriva tiden med att läsa på om saker som kan vara bra att kunna, gick sedan över till att läsa grejer jag tyckte var kul samt nyheter och vande mig till slut vid att jobba 2-3 timmar per dag och vara ledig resten av tiden. Det första året var det rätt skönt men sedan fattade jag hur påfrestande det kommer bli att längta bort dagarna.

Bytte jobb och klättrade i lön och ansvar men samma visa överallt. Alla bolag bedrivs extremt segt, alla beslut är långsamma och interna processer är sega, en stor del av arbetsuppgifterna kan automatiseras bort och det enda man gör om man faktiskt jobbar är att sitta i meningslösa möten där man gör ännu mindre. Det slutar alltid med att man tar med sig datorn och sitter och spelar spel eller läser DN istället, för att få tiden att gå.

Om man mot förmodan blir tillfrågad om en riktig arbetsuppgift handlar det om saker som kan googlas på max 15 min och som det inte finns någon anledning att be om hjälp om. Samtidigt är det extremt svårt att be om fler uppgifter då man uppfattas som "initiativlös" som inte själv identifierar saker att göra (läs: spelar spelet och låtsas att man har fullt upp), det är som att allt är en stor teater.

Känner inte alls igen mig. Jobbar på som en galning under min arbetstid. Men jag blir aldrig tillfrågad om arbetsuppgifter utan tar och jobbar på med arbetsuppgifter som finns i programmen.
Citera
2020-10-06, 19:35
Medlem
losfers avatar
Citat:
Tack för ditt svar. Hur kommer det sig att du inte har arbetsuppgifter som fyller din dag? Du har jobbat i 10 år på samma tjänst hur länge har du enbart jobbat ett par timmar varje dag?

Allt eftersom har jag anställt bättre folk och lärt upp dom så att dom klarar att göra 95% av jobbet utan min hjälp.
Der är väl sista 3-4 åren som jag gått ned på väldigt låg belastning och skulle utan problem klara mitt jobb på 1-2 timmar per dag, som sagt.
Visst skulle jag kunna bli mer engagerad, det finns mycket att göra om man vill ta tag i det, men svårt att motivera sig när det inte är tvunget.
Kan också finnas en medicinsk komponent i det hela eftersom jag upplever att jag inte är lika skarp som tidigare. Minnet är sämre och svårt att koncentrera sig. Det bidrar också till att man inte ger sig på nya projekt som tidigare.
Jag har haft en otrolig tur i min karriär relaterat till hur mycket jag presterat.
Min fru jobbar 3 ggr så hårt och tjänar mindre än 70% jämfört med mig.
Vi får se hur länge det håller i sig.
Citera
2020-10-06, 19:37
Medlem
losfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linnea-Bakar

Oj vad jag känner igen mig. I mitt fall är jag chef och har ett team som klarar alla uppgifter utan mig så det är mycket surf o spel för att få dagen att gå.
Citera
2020-10-06, 19:39
Medlem
losfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemmaRambo
Eftersom jag ska byta jobb så har jag börjat avveckla mig själv och gör nu ännu mindre än normalt.

Men när jag försöker lägga över framtida arbetsuppgifter till kollegor på pågående projekt som ska färdigställas efter jag slutar så slår de ifrån sig och undrar om jag kan göra konsulttimmar.

Drömscenario! Kom tillbaka som konsult för 1000 kr/timmen och jobba 20 timmar i veckan.
Citera
2020-10-06, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av losfer
Oj vad jag känner igen mig. I mitt fall är jag chef och har ett team som klarar alla uppgifter utan mig så det är mycket surf o spel för att få dagen att gå.

Om det nu stämmer, märker inte dina kollegor du spelar i kontorslandskapet? Verkar märkligt.

Nu under Corona kan jag mer fatta du kan slöa då ingen ser dig hemma.

Haft kollegor som sysslat med daytrading och liknande på arbetstid. Alla har fått sluta förr eller senare, ohållbart i längden.
Senast redigerad av GeorgeForeman1980 2020-10-06 kl. 21:18.
Citera
2020-10-07, 09:22
Medlem
Questioneers avatar
Kan jag få ditt jobb, låter som ett drömjobb för mig, vad har du gått för utbildning?
Citera
2020-10-07, 11:30
Medlem
undercover-racists avatar
Helt sanslöst. Är det ingen som kontrollerar er?
Citera
2020-10-07, 14:42
Medlem
Idag jobbar jag som chef och har att göra så det räcker och blir över. Det blir oftast alldeles för mycket jobb, även om jag ska erkänna att det blivit ganska långa pauser i omgångar nu under Corona/jobba hemma i ett halvårs tid.

Men jag har haft jobb tidigare där jag märkt att...
1. Ingen har koll på personalen.
2. Hög prestation belönas inte, eftersom att ingen har koll på den egna personalen.

...och då är det jävligt svårt att motivera den höga prestationen. Hade ett par år ett jobb inom offentlig verksamhet, med en lön på ca 45 000 kr/mån, där jag ofta gick hem över lunchen och sov/spelade TV-spel i 2 - 3 timmar, där jag ibland inte kom till jobbet alls, en gång drog jag på kryssning till Helsingfors... och ingen märkte något. En annan gång drog jag till Göteborg över dagen, ibland kunde jag säga att jag skulle dra på möte med någon konsult/leverantör och sedan kunde jag dra hem och göra något roligare o.s.v.

Men det var överlag en slapp verksamhet och det gick liksom inte dra igång nya projekt eller utveckla något. Allt motiverades bort genom "lagen om offentlig upphandling". Där satt man med stenålderslösningar och förväntades mer eller mindre bara att hålla allt vid liv. Presterade man stenhårt och jobbade över var det ingen som tackade en och ingen såg liksom det, eftersom att det var så extremt dålig insyn i verksamheten från cheferna.

Sen gav det mig ganska mycket ångest, alltså... det var jävligt skönt. Jag har liksom inga problem med att stänga in mig på mitt eget kontor och glo på film hela arbetsdagen. No problems. Men man visste ju med sig att man inte gjorde bra ifrån sig egentligen och att om någon faktiskt skulle komma på en skulle det bli ett jävla liv.

Samtidigt var det lite komiskt; För när det väl var dags för medarbetarsamtal fick man höra hur duktig man var och hur snabbt man jobbade, när man egentligen medvetet maskade mer som regel än som undantag. Men det kanske å andra sidan förklarade hur efterbliven verksamheten i övrigt var, med tonvis stenålderskärringar som knappt vet hur man startar en dator?
Citera
2020-10-07, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snilsson
Fyfan, och jag gick ut Fordonsprogrammet med medelmåttiga betyg och jobbar som projektledare för 68 000:- i månaden med förmåner utöver det.

Å inte jobbar jag några 90% av dagen inte.

Och jag gick ut media på gymnasienivå, arbetar idag som mellanchef på stort, börsnoterat bolag (inom IT) och tjänar nästan 70 000 kr/mån och vissa månader (vid bonusar) har det uppgåt till 90 - 100 000 kr.

...om detta nu var någon lönetävling!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in