Idag jobbar jag som chef och har att göra så det räcker och blir över. Det blir oftast alldeles för mycket jobb, även om jag ska erkänna att det blivit ganska långa pauser i omgångar nu under Corona/jobba hemma i ett halvårs tid.
Men jag har haft jobb tidigare där jag märkt att...
1. Ingen har koll på personalen.
2. Hög prestation belönas inte, eftersom att ingen har koll på den egna personalen.
...och då är det jävligt svårt att motivera den höga prestationen. Hade ett par år ett jobb inom offentlig verksamhet, med en lön på ca 45 000 kr/mån, där jag ofta gick hem över lunchen och sov/spelade TV-spel i 2 - 3 timmar, där jag ibland inte kom till jobbet alls, en gång drog jag på kryssning till Helsingfors... och ingen märkte något. En annan gång drog jag till Göteborg över dagen, ibland kunde jag säga att jag skulle dra på möte med någon konsult/leverantör och sedan kunde jag dra hem och göra något roligare o.s.v.
Men det var överlag en slapp verksamhet och det gick liksom inte dra igång nya projekt eller utveckla något. Allt motiverades bort genom "lagen om offentlig upphandling". Där satt man med stenålderslösningar och förväntades mer eller mindre bara att hålla allt vid liv. Presterade man stenhårt och jobbade över var det ingen som tackade en och ingen såg liksom det, eftersom att det var så extremt dålig insyn i verksamheten från cheferna.
Sen gav det mig ganska mycket ångest, alltså... det var jävligt skönt. Jag har liksom inga problem med att stänga in mig på mitt eget kontor och glo på film hela arbetsdagen. No problems. Men man visste ju med sig att man inte gjorde bra ifrån sig egentligen och att om någon faktiskt skulle komma på en skulle det bli ett jävla liv.
Samtidigt var det lite komiskt; För när det väl var dags för medarbetarsamtal fick man höra hur duktig man var och hur snabbt man jobbade, när man egentligen medvetet maskade mer som regel än som undantag. Men det kanske å andra sidan förklarade hur efterbliven verksamheten i övrigt var, med tonvis stenålderskärringar som knappt vet hur man startar en dator?