2020-10-06, 18:26
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Krum gör rätt i att vilja utesluta svenskarna helt i en ev, ny utredning. En ny estnisk grupp ska inte bestå utav några regeringsanslutna. Han välkommnar full transparens där journalister och anhöriga ska få full insyn, en livebroadcastad utredning skulle man kunna kalla det.
Den här gången ska man inte klippa bort material från inspelningar, inte kasta relevanta fynd tillbaks i sjön, inte bränna eller slarva bort handlingar och dokument m,m.
Det är helt OK. Estonia var estniskt-flaggat och ligger på internationellt vatten. De skall så klart göra de undersökningar de tycker behövs.

Min poäng var att det är jävligt konstigt att börja harva ”bärga-kroppar-diskussionen” (’remains’?) efter 25 år när de förmodligen är benhögar i många fall. De har haft tid på sig att komma på det innan menar jag. Luktar billiga politiska poäng lång väg.
Citera
2020-10-06, 18:28
Medlem
Ni som hävdar att inget mörkats och att den officiella förklaringen är den rätta.

Hur förklarar ni att man hela tiden hemligstämplar mycket som har med Estonia att göra? Det sker ju inte med andra olyckor.
Citera
2020-10-06, 18:28
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turphiee
Är inte ute efter att motbevisa (eftersom jag inte har en tes att bevisa... Minns du?).
Att det däremot finns mååååååånga frågetecken som behöver svar är inget snack om. Därför är bl.a. denna info intressant (men inte nödvändigtvis korrekt). Att den finns är dock graverande
Du är inte ute efter att driva en tes, men anser att info som inte kan bekräftas, och inte nödvändigtvis är korrekt, är graverande? Varför då?
Citera
2020-10-06, 18:29
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Hade Estonia en färddator som låg lös uppe på kommandobryggan?

Han hittade på att den var lös. Han har ingen aning om hur eller var den var monterad eller ej, han spyr bara ur sig massa påhittad skit för att stärka sin egen teori om att inget fuffens ligger bakom.
Jag frågade om en källa på hans påstående och fick svaret att jag skulle presentera en källa på motsatsen

Har hittills varken sett källan eller det efterfrågade erkännandet om att han hittade på.
Tråden kryllar av annan desinformation han har skrivit som saknar källhänvisning.
Citera
2020-10-06, 18:31
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Hade Estonia en färddator som låg lös uppe på kommandobryggan?

En navigationsdator, Navi Master NM-1000.

Se sidan 34: https://www.havkom.se/assets/default/Estonia_JAICrapport_Sv.pdf

Om den låg löst eller inte vet jag inte. Den borde väl varit fastsatt på något sätt. Det är ju iofs möjligt att någon i besättningen försökt ta med sig den och rädda den.
Senast redigerad av HusvagnSvensson 2020-10-06 kl. 18:34.
Citera
2020-10-06, 18:33
Medlem
dontblamecains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan99
En fråga, hur i h-e bärgar man ett skepp av Estonias storlek?

För den som är intresserad. En animering på hur man bärgade en färja som sjönk 2014.

https://www.youtube.com/watch?v=a6K7ReqPnb0
Citera
2020-10-06, 18:33
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Du är inte ute efter att driva en tes, men anser att info som inte kan bekräftas, och inte nödvändigtvis är korrekt, är graverande? Varför då?

För att jag vill veta vad som har hänt, och jag amser attde gjorda utredningarna har för många vrister för att på ett korrekt sätt berätta det.

Det känns som att jag ältar samma sak om och om igen, fast i diverse olika formuleringar. Varför är du så infernaliskt jävla trångsynt att du inte fattat vad man säger till dig?
Citera
2020-10-06, 18:35
Medlem
StJeromes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
Ok, hur mycket slagsida, när ska visiret hoppat? Lägg in din teori i en tidslinje.

Varför? Jag är ingen haverikommission. Den förra utredning är bevisligen undermåligt utförd eftersom man missade det hål som många förutspått skulle vara där. Bara en ny ordentlig utredning inklusive dykningar och ev bärgning kan ge alla svar. Du är inte emot det va?
Citera
2020-10-06, 18:36
Medlem
StJeromes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turphiee
För att jag vill veta vad som har hänt, och jag amser attde gjorda utredningarna har för många vrister för att på ett korrekt sätt berätta det.

Det känns som att jag ältar samma sak om och om igen, fast i diverse olika formuleringar. Varför är du så infernaliskt jävla trångsynt att du inte fattat vad man säger till dig?

För att han suttit och pluggat på haverikommissionens rapport i brist på annat att göra, och nu när det visar sig att även den kunskapen är helt värdelös får han ångest.
Citera
2020-10-06, 18:38
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bladstall
Den var ju dock inte fast monterad och lär ha åkt all världens väg när slagsidan inträffade tillsammans med allt annat bråte som dykarna vittnade om låg bland den mosade bryggvingen på styrbordssidan.
Vart framkommer det att den ej var fastmonterad?
Tittar man på Viking Grace voyage data recorder så ser den ut att vara integrerad i konsolen.

https://www.idg.se/editorial/0/path/1.538411.1386777941!imageManager/3830790145.jpg
Citera
2020-10-06, 18:39
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bladstall
Den var ju dock inte fast monterad och lär ha åkt all världens väg när slagsidan inträffade tillsammans med allt annat bråte som dykarna vittnade om låg bland den mosade bryggvingen på styrbordssidan.

Ja, jag har inte sagt något annat, men fanns den där borde den gått att återfinna, men vid en grundligare undersökning.

Den borde väl suttit fast åt åtminstone på något sätt i normalfallet, i ett ställ eller dylikt?
Citera
2020-10-06, 18:42
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av estone
Hål hit och dit. Det blir mycket enklare om du tar in vittnesmålen. De såg en militär last. Detta är viktigt. Det var två smällar. Inte en massa smällar som vore troligt om båten tappat bogen, samt bryggan.För då hade bogvisiret först lossnat på ena sida och det hade gett en massa smällar.
Det finns mängder av vittnesmål om upprepade smällar och oljud från fören så tidigt som 00:45. VM Linde hörde de senare runt 00:55 - 01:00 och skickades tillbaka dit några minuter senare för att undersöka det vidare. För att citera sammanfattningen på s.13 i SSPA/Chalmers rapport från 2006:

Within the material none of the survivors have been found testifying of a noise related to an explosion but rather more to a heavy hammering or metallic noise standing out from sea impacts

http://www.estoniasamlingen.se/SSPA/2_Review_of_evidence_and_forming_of_loss_hypothesi s.pdf

I korthet: Ditt påstående att det bara var två smällar är helt felaktigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in