2020-10-06, 15:39
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Jag var ute efter jämförelsen med Danmark! De presenterades tillsammans, och torde därför vara jämförbara..
Att dyka in i en diskussion och ”briljera” blir konstigt om man inte vet vad som diskuterades.

Tror du själv siffrorna är jämförbara?
Citerade du fel person?
Citera
2020-10-06, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Det märkligaste är ändå att hustomten Olsen håller med.
Jag är inte helt med på hur de tänker.
Att vi har bättre förutsättningar är väl en sak, men ökar det kraftigt igen, måste man väl fan kalla det en ”andra våg”! Vad skall man kalla det annars. Enligt Olsen så måste viruset mutera för att kalla det en andra våg. Låter konstigt för mig.
Men men, jag är ju bara en lekman
Det där med mutationen måste Olsen ha yttrat lite för snabbt, eller?

Inte för att jag är annat än en lekman heller, men jag har förstått det som att flera vågor är normalt vid pandemier. Och att det här med spanska sjukans mutation mellan våg 1 och 2 inte är mer än en teori, eftersom man saknar någon annan förklaring till varför fler dog i andra vågen.
Citera
2020-10-06, 15:42
Avstängd
Merwinnas avatar
NIVETTE DAWOD14:33
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset?pinnedEntry=406561
En reporter för en israelisk tidning frågar statsepidemiolog Anders Tegnell: Många i Israel, särskilt i ultraortodoxa sammanhang, ser Sverige och Anders Tegnell som en framgångsmodell vad gäller att förespråka flockimmunitet. Vad säger du?

Så enormt genant det här är. Snart kommer väl någon från Amishfolkets tidskrift också på presskonferens hos Tegnell... eller varför inte Jehovas Vittnen eller kommuniteten i Järna?
Men Tegnell förnekar förstås att han gått efter flockimmunitet...

Det går i alla fall bättre för danskarna nu:

https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/heunicke-kontakttallet-er-faldet-til-08/8317949

Smittkurvan har vänt nedåt. Deras R-tal är nu 0,8.
Citera
2020-10-06, 15:43
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det där med mutationen måste Olsen ha yttrat lite för snabbt, eller?

Inte för att jag är annat än en lekman heller, men jag har förstått det som att flera vågor är normalt vid pandemier. Och att det här med spanska sjukans mutation mellan våg 1 och 2 inte är mer än en teori, eftersom man saknar någon annan förklaring till varför fler dog i andra vågen.

Ja, såklart att det kallas "andravåg" även om viruset inte muterat. Så dumt! (Och då gillar jag ändå Olsen.)
Citera
2020-10-06, 15:44
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
70+ ökar så marginellt (iaf fram till v39) att det definitivt kan bero på ökad testning. Sen kan ju en del yngre bli inlagda och det borde märkas.
För att dödstalen ska öka mer än på marginalen behövs det dock en ökning även hos de över 70 eftersom de står för 90% av dödsfallen.
Tar nog ett tag innan det kommer in i den gruppen på allvar. Dagens 70+ som inte har hemtjänst eller bor på boenden lever väldigt tillbakadraget, och på boenden och i hemtjänsten gissar jag att man är nogare med testning, hygien, skydd och rutiner än i våras.
Men ingen kommer undan i långa loppet, så länge som smittan finns därute kan man inte gömma sig i längden.
Citera
2020-10-06, 15:44
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Det är såklart väldigt tragiskt ! Det jag hävdar är dock att det inte är hundratusentals som som vissa artiklar i media målat upp.
Ja, det är väldigt tragiskt. Om nu personen inte lider av långtidscovid utan är deprimerad bör man kunna räkna med en kraftig försämring av läget efter ett sådant bemötande hos primärvården. Om man inte är deppig innan så blir man det efteråt.

Jag tror inte heller att det rör sig om 150 000 sjuka ( ännu ) men att de är många det är jag övertygad om. Vi får se alltefter som tiden går vad som kommer fram.
Citera
2020-10-06, 15:57
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
NIVETTE DAWOD14:33
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset?pinnedEntry=406561
En reporter för en israelisk tidning frågar statsepidemiolog Anders Tegnell: Många i Israel, särskilt i ultraortodoxa sammanhang, ser Sverige och Anders Tegnell som en framgångsmodell vad gäller att förespråka flockimmunitet. Vad säger du?

Så enormt genant det här är. Snart kommer väl någon från Amishfolkets tidskrift också på presskonferens hos Tegnell... eller varför inte Jehovas Vittnen eller kommuniteten i Järna?
Men Tegnell förnekar förstås att han gått efter flockimmunitet...

Det går i alla fall bättre för danskarna nu:

https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/heunicke-kontakttallet-er-faldet-til-08/8317949

Smittkurvan har vänt nedåt. Deras R-tal är nu 0,8.

Är det pinsamt för Tegnell att någon ställer frågor på en presskonferens. Lyssna på hans svar så hör du att han avfärdar påståendet som journalisten gjorde och att det aldrig har förespråkats flockimmunitet.
Citera
2020-10-06, 15:59
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, såklart att det kallas "andravåg" även om viruset inte muterat. Så dumt! (Och då gillar jag ändå Olsen.)

Våg är väl något annat än vi nu ser . Säger infektionsläkare och experter det är det väl inte dumt? Att luftvägsinfektioner ökar på hösten är inte samma som ”våg ” tänker jag.
Citera
2020-10-06, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ja, jag håller helt med dig.

Det låter ju ännu konstigare det Olsen säger? Det behövs väl ingen mutation för att kalla en kraftig ökning för en andra våg? 🤷🏼‍♀️

Som sagt, vi vet ju ingenting, även om jag blivit kallad både fackpamp och professor här i tråden.😂🤦🏼‍♀️

Det finns ingen vedertagen definition av en "andra våg" mig veterligen. Är det som sker i Spanien eller UK just nu verkligen en våg? Det återspeglas inte på sjukvården i samma utsträckning i alla fall likt vi även ser här hemma. Det som sker just nu är en liten vindpust jämfört med våren.
Såg förövrigt att Finland registrerar över 200 fall. Finland är nu över sin egen satta gräns på andra länder med 25 fall per 100k.
Citera
2020-10-06, 16:08
Medlem
Stockholm och Berlin
Citat:
Stockholms län ca. 2 4 milj inv = 2400 coronadöda
Berlin ca. 3,7 milj inv = 231 coronadöda.
https://twitter.com/suzanneforsstrm/status/1313231845014802433
Citera
2020-10-06, 16:28
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell
vad snackar du om?

vi har ca 132st döda senaste 5 veckorna

det är närmare 4 per dag

alltså 100% mer än du påstår

siffrorna FHM presenterar saknar ungefär hälften av dödsfallen pga "eftersläpning" och det tar flera veckor, ibland månader, innan det korrigeras

här hittar du mer korrekt data: https://data.palliativregistret.se/utdata/report/enskilda.antal-dodsfall

att datan från palliativa registret är den som stämmer ser vi genom att totalsumman som både FHM och palliativa registret presenterar är nästan samma, ca 5800 eller vad den nu låg på sist jag kollade.. skillnaden är att FHM efterregistrerar.

så siffran du ser på palliativa registret kommer om några veckor vara den siffra du ser på FHM när dom smygit in dom nya döda.
Varför skulle den vara "nästan samma" om en efterregistrerar? 90% av det FHM registrerar är inne inom 7-14 dagar så det är inga jättemängder som efterregistrerar.
Palliativregistret har med alla som någon gång haft C19 (inte bara de som dör inom 30 dagar som FHM).
Viktigast, palliativregistret har också med "misstänkt C19" i sina siffror. Om de ändrar i efterhand när man utfört prov framgår ej.
Citera
2020-10-06, 16:52
Medlem
Hoppas det stämmer att det blir redan 2020 då kan man börja vaccinera tidigt 2021.
Citat:
WHO: Coronavaccin troligt innan årets slut
Citat:
Ett vaccin mot det nya coronaviruset covid-19 kan vara klart innan årets slut, det säger WHO:s generalsekreterare Tedros Adhanom Ghebreysus i samband med att organisationen avslutar ett två dagar långt möte om coronahanteringen.
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/utrikes/who-coronavaccin-troligt-innan-%c3%a5rets-slut/ar-BB19KJ11
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in