2020-10-06, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Jag håller med dig helt.

Det jag har reagerat på ett par gånger när Tegnell har fått frågan om detta kan räknas som en andra våg? Senast idag på PK svarade han att nej, det kan det inte för då ska det öka över hela landet?

Men i våras var ju smittspridningen relativt låg och kontrollerad i Skåne? Då första vågen pågick, vad är skillnaden nu?

Det märkligaste är ändå att hustomten Olsen håller med.
Jag är inte helt med på hur de tänker.
Att vi har bättre förutsättningar är väl en sak, men ökar det kraftigt igen, måste man väl fan kalla det en ”andra våg”! Vad skall man kalla det annars. Enligt Olsen så måste viruset mutera för att kalla det en andra våg. Låter konstigt för mig.
Men men, jag är ju bara en lekman
Citera
2020-10-06, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robocrap
https://www.svd.se/professor-stockholm-kan-na-flockimmunitet-i-maj

https://omni.se/tegnell-stockholm-kan-na-flockimmunitet-i-maj/a/zGJjjb

Blir lite löjligt att länka 6 månader gamla artiklar, men ok då. I april fanns det folk som inbillade sig det.
Jag menar att dessa uttalanden är överspelade sedan länge.
Förstår inte riktigt syftet med att dra upp det..
Citera
2020-10-06, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell
vad snackar du om?

vi har ca 132st döda senaste 5 veckorna

det är närmare 4 per dag

alltså 100% mer än du påstår

siffrorna FHM presenterar saknar ungefär hälften av dödsfallen pga "eftersläpning" och det tar flera veckor, ibland månader, innan det korrigeras

här hittar du mer korrekt data: https://data.palliativregistret.se/utdata/report/enskilda.antal-dodsfall

att datan från palliativa registret är den som stämmer ser vi genom att totalsumman som både FHM och palliativa registret presenterar är nästan samma, ca 5800 eller vad den nu låg på sist jag kollade.. skillnaden är att FHM efterregistrerar.

så siffran du ser på palliativa registret kommer om några veckor vara den siffra du ser på FHM när dom smygit in dom nya döda.

Även om det dör 4 per dag så är det en för låg siffra för att över huvudtaget vidta några samhällsförändrande åtgärder.
Citera
2020-10-06, 15:29
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
FAN !! Bortse från vad jag skrivit idag.
Fick fram att ökningen skulle ligga på 14,03% för ökningstakten skulle minska som tidigare, sen gick det för snabbt på miniräknaren och jag slog 1545*1,403=2168.
Rätt skulle vara 1545*1,1403=1761
Med andra ord har ökningstakten inte minskat i samma takt som tidigare.
Det är lugnt - jag känner att jag talar för dem flesta här i tråden när jag säger att vi tar dina beräkningar med en nypa salt ändå. Du redovisar ju exempelvis inte för vart du får siffrorna från.

Kanske bättre om du håller dig till "kvalitativa" inlägg framöver och låter oss som kan räkna sköta den delen.
Senast redigerad av JedanProblem 2020-10-06 kl. 15:30. Anledning: fel de <> dem
Citera
2020-10-06, 15:31
Medlem
Citat:
På svt.se t. ex.

”Totalt 5 883 personer har dött efter att ha smittats av covid-19 i Sverige.

96 145 personer bekräftats smittade av covid-19. Det är en ökning med 1862 nya fall sedan i fredags.

2 619 personer har fått intensivvård, en ökning med åtta personer sedan fredagens siffra från myndigheten.

Sedan den 14 september rapporterar FHM coronasiffror fyra gånger per vecka, tisdag till fredag.”

Jag var ute efter jämförelsen med Danmark! De presenterades tillsammans, och torde därför vara jämförbara..
Att dyka in i en diskussion och ”briljera” blir konstigt om man inte vet vad som diskuterades.

Tror du själv siffrorna är jämförbara?
Citera
2020-10-06, 15:32
Medlem
Citat:
vad snackar du om?

det är närmare 4 per dag

siffrorna FHM presenterar saknar ungefär hälften av dödsfallen pga "eftersläpning" och det tar flera veckor, ibland månader, innan det korrigeras

här hittar du mer korrekt data: https://data.palliativregistret.se/utdata/report/enskilda.antal-dodsfall

att datan från palliativa registret är den som stämmer ser vi genom att totalsumman som både FHM och palliativa registret presenterar är nästan samma, ca 5800 eller vad den nu låg på sist jag kollade.. skillnaden är att FHM efterregistrerar.

så siffran du ser på palliativa registret kommer om några veckor vara den siffra du ser på FHM när dom smygit in dom nya döda.
Jag räknade bort de senaste 10 dagarna, för att minimera problem med eftersläpning.

Mellan 25 augusti och 25 september var det 49 personer som dog i covid19.

Det är 1.58 personer per dag i snitt.
Citera
2020-10-06, 15:36
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Det märkligaste är ändå att hustomten Olsen håller med.
Jag är inte helt med på hur de tänker.
Att vi har bättre förutsättningar är väl en sak, men ökar det kraftigt igen, måste man väl fan kalla det en ”andra våg”! Vad skall man kalla det annars. Enligt Olsen så måste viruset mutera för att kalla det en andra våg. Låter konstigt för mig.
Men men, jag är ju bara en lekman
Ja, jag håller helt med dig.

Det låter ju ännu konstigare det Olsen säger? Det behövs väl ingen mutation för att kalla en kraftig ökning för en andra våg? 🤷🏼‍♀️

Som sagt, vi vet ju ingenting, även om jag blivit kallad både fackpamp och professor här i tråden.😂🤦🏼‍♀️
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-10-06 kl. 15:38.
Citera
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Konstaterade ja, men Skåne fortsätter öka medans Danmark stabiliserat sig.
Ja, fast det är fortfarande större chans att smittas i Danmark än i Sverige. Sen skulle jag iofs inte vara rädd för att åka vare sig till Köpenhamn eller Malmö om jag skulle ha nån orsak att åka dit.
Citera
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
vad snackar du om?

det är närmare 4 per dag

Äpplen och päron..

Jag vet inte vem som rapporterar in till palliativa registret och därmed vem som gör bedömningen om det är covid eller inte (eftersom även misstänkt också inkluderas). Sen är det tidpunkt inrapporterad data du jämför men faktiskt dödsdag som jag presenterar.

Drygt 4400 döda med covid har palliativregistret, vet inte var du får 5800 ifrån. De gör också tydligen en bedömning om dödsfallet var väntat eller oväntat och det är ca 10% där dödsfallet var oväntat, vilket antagligen innebär att rapportören anser att personen i fråga borde ha kunnat leva en tid till. För de allra flesta var det kanske covid som fick ta äran, men döden var intågande ändå.
Citera
2020-10-06, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Attans! Du får hålla tummarna för en större ökning nästa vecka!

I mean, it’s not something I’m hoping for. I’d rather it goes down. You can make predictions about things you don’t want to happen, like how I don’t think Liverpool will win the league this year even though I love that club to death.
Citera
2020-10-06, 15:38
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Visst, det är ju fint det du skriver men jag vet med 100% säkerhet att det finns personer med symptom på långtidscovid som inte får någon hjälp alls av primärvården. Jag vet med säkerhet att en läkare till och med uttalade - du kanske är deprimerad? Och gjorde absolut ingenting för att hjälpa patienten. Ingen remiss till psykolog, ingen sjukskrivning, inga antidepressiva osv.

Vad fan är det?!?

Det är såklart väldigt tragiskt ! Det jag hävdar är dock att det inte är hundratusentals som som vissa artiklar i media målat upp.
Citera
2020-10-06, 15:38
Medlem
Citat:
Du får nog kolla lite närmare innan du påstår saker

Menar du att jag har fel? Varför bokförs det som tre döda om nettot är nio återuppståndna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in