2020-10-06, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tveskaeg
Jeg ved ikke hvor de tal kom fra. Danmark har 23 nye patienter på sygehuset, men -2 på IVA.

39300 prøver, 322 positive, 4 døde.

https://experience.arcgis.com/experience/aa41b29149f24e20a4007a0c4e13db1d
Du har rätt, det ska vara +0 IVA på Danmark.
Citera
2020-10-06, 14:17
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Var det Tonys +8 du gick på? För det är inga +8 på iva. 23 inlagda. 2 fler än igår. En mindre än i fredags.

Dags att vissa lär sig att Tony är en oärlig typ. Han vinklar alla siffror för att sätta Sverige i så dålig dager som möjligt.

Jag skulle aldrig försvara DrTony, mästaren på att ljuga med "statistik".

Men det är faktiskt +8 på IVA. För Sverige innebär att att 8 nya personer har lagts in på IVA sedan FHM senast rapporterade. Men samtidigt skrivs det ju ut folk på IVA också.
Min bild just nu är att de flesta som läggs in på IVA just nu inte ligger där lika länge som man gjorde i våras, antagligen tack vare att behandlingsmetoderna är avsevärt bättre nu.

Mycket få dör på IVA av covid nu så en ökning där innebär inte nödvändigtvis nu att det blir ökning i döda. Det avgörande där är att 80+ inte blir smittade, för de får troligtvis inte IV (om de inte i övrigt är fullt friska).
Citera
2020-10-06, 14:18
Medlem
Intressant att antalet smittade inte drar iväg mer. Sjukvårdsbehovet står även det stilla. Det Sverige gör verkar fungera någorlunda bra.
Citera
2020-10-06, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Jag skulle aldrig försvara DrTony, mästaren på att ljuga med "statistik".

Men det är faktiskt +8 på IVA. För Sverige innebär att att 8 nya personer har lagts in på IVA sedan FHM senast rapporterade. Men samtidigt skrivs det ju ut folk på IVA också.
Min bild just nu är att de flesta som läggs in på IVA just nu inte ligger där lika länge som man gjorde i våras, antagligen tack vare att behandlingsmetoderna är avsevärt bättre nu.

Mycket få dör på IVA av covid nu så en ökning där innebär inte nödvändigtvis nu att det blir ökning i döda. Det avgörande där är att 80+ inte blir smittade, för de får troligtvis inte IV (om de inte i övrigt är fullt friska).

Tyvärr stämmer nya döda i Skåne väldigt bra med när det blir en förändring på iva. Min känsla är att en stor del av de som lagts in på iva i Skåne senaste månaden har avlidit.
Men som sagt, bara min känsla..
Citera
2020-10-06, 14:20
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
I Uppsala är 6.4%(!) av testen positiva senaste veckan. Verkar starkt kopplat till studentlivet, IVA och döda förblir låga.

Perfekt, studenterna kommer inte heller att sluta festa och knulla pga något så harmlöst som covid så därmed läggs en viktig och stor byggkloss på vägen till flockimmunitet.
Citera
2020-10-06, 14:21
Medlem
I Norge där det skulle öka som Tegnell sa, men där ökar det inte
Citat:
Smittespredning på relativt lavt nivå
Citat:
– Smittespredningen er fortsatt på et relativt lavt nå nasjonalt, sier Helseminister Bent Høie på pressekonferansen om coronasituasjonen.
https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/smittespredning-paa-relativt-lavt-nivaa.CPI5Rr7bZ
Citera
2020-10-06, 14:27
Bannlyst
Portionerings-latency-media (SVD) har ju gått ut till svärjebebisen med definitionen "luftburet" nu.
FHM kommenterat CDC´s "luftburen smitta"?

Bortförklaringen > till historien.
Senast redigerad av snuttis 2020-10-06 kl. 14:56.
Citera
2020-10-06, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Intressant att antalet smittade inte drar iväg mer. Sjukvårdsbehovet står även det stilla. Det Sverige gör verkar fungera någorlunda bra.

Nu har ju skolan öppnat sedan två månader. Undrar hur länge vi ska vänta innan sjukvårdsbehovet "drar iväg".
Citera
2020-10-06, 14:28
Medlem
Stockholm där de ska vara flockimmunitet?
Citat:
– Stockholm har haft en tydlig uppgång i ett antal veckor och ligger nu på ganska höga nivåer, säger statsepidemiolog Anders Tegnell.
Enligt Tegnell kan ökningen inte bara förklaras med mer testning utan det rör sig också om ”en rejäl ökning”. Även Uppsala har gått upp rätt ordentligt.
https://omni.se/tolv-dodsfall-bortraknade-rejal-okning-i-stockholm/a/39J43e

Avgå Tegnell!
Citera
2020-10-06, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Stockholm där de ska vara flockimmunitet?

https://omni.se/tolv-dodsfall-bortraknade-rejal-okning-i-stockholm/a/39J43e

Avgå Tegnell!

Vem har hävdat att Stockholm är flockimmuna?
Citera
2020-10-06, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tveskaeg
Jeg ved ikke hvor de tal kom fra. Danmark har 23 nye patienter på sygehuset, men -2 på IVA.

39300 prøver, 322 positive, 4 døde.

https://experience.arcgis.com/experience/aa41b29149f24e20a4007a0c4e13db1d

Skönt att det verkar lugna sig i Danmark! Jag är glad för mina grannar.
Hoppas att Skåne också får styr på detta snart
Citera
2020-10-06, 14:35
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Absolut, men det viktiga är att det faktiskt ”ökar”.
Oavsett andelen så borde ökande tal innebära ökande inläggningar.
Dock är det nog tyvärr för tidigt att avgöra. Jag tror att det kommer börja öka på inom sjukvården inom kort.
Hoppas jag har fel såklart.
70+ ökar så marginellt (iaf fram till v39) att det definitivt kan bero på ökad testning. Sen kan ju en del yngre bli inlagda och det borde märkas.
För att dödstalen ska öka mer än på marginalen behövs det dock en ökning även hos de över 70 eftersom de står för 90% av dödsfallen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in