2020-07-11, 15:42
Medlem
POWERCELL (336,04)
METACON AB (285,12)
CYXONE AB (114,36)
NEXTCELL PHARMA AB (109,48)
INTERVACC AB (71,93) 82 500kr
NEL ASA (53,65)
SIVERS IMA HOLDING (25,09)
ASTRAZENECA (24,85)
INSPLORION AB (17,76)
SOLTECH ENERGY (17,46)

TOPRIGHT Nordic (8,8)
EMBRACER GROUP B (12,21)
Qiiwi games(2,62)
Solaredge techno (5,72)
Stora enzo(5,24)
FERROAMP ELEKTRONIK(1,61)

Jag ligger 71% plus, tack vare att jag hade pengar att trycka in i kraschen och öppnade ett nytt isk.(Har fonder sen gammalt på ett ett annat ISK som håller på o repar sig)

Hur skulle ni ha gjort med tanke på att det stigit så mkt?
Behålla och hoppas på att dubbla innehavet, eller sälja av lite?
Jag har ju en ganska riskfylld portfölj..

Hittills ligger jag plus drygt 300 000(inräknat realiserad vinst som jag sålt av(ca 40.000) får jag skatta väldigt mkt om jag säljer av, säg 30% och flyttar till det andra ISKt med fonder?
Citera
2020-07-14, 23:44
Medlem
standardsvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Tack för tipset men jag sitter med värdepapperslån på min ISK och därmed är optioner uteslutna. Avanza tillåter inte det. Jag har iofs flera depåer men jag vill inte ha fler vinster i dom. Det är väldigt skönt med ISK där man slipper skatta så mycket.

När jag blankade Tesla gjorde jag det genom certifikat med 3x hävstång. Första dagen hade jag mycket god avkastning. Men det ändras snabbt andra dagen när några stora innovations och miljöfonder började tanka Teslaaktier. Som grädde på moset kom dessutom två nyheter, en neutral och en god. Givetvis tolkades båda som mycket positiva av marknaden och brakförlusten var ett faktum. Jag paniksålde och idag är certifikatet värt 0,5% av vad det kostade när jag sålde.

Så här i efterhand borde jag fattat att man inte kunde ligga kort för länge i Tesla då flera fonder har Tesla som favoritaktie och försöker maxa andelen av den. Det betyder att när Tesla kursen går ned snabbt kommer garanterat en stark rekyl. Det borde dock också betyda att du kan få hjälp av de här fonderna om kursen stiger för mycket när de måste sälja av. Det är dessa fonder som gör att aktien studsar runt som en jävla känguru. Senaste dagarna har något förändrats och det verkar som massa spekulanter kommit in i aktien med förväntningen att Tesla kommer med i S&P 500. Då måste alla indexfonder köpa skiten och bara gudarna vet vilken kurs vi kommer få då.

Edit: Önskar dig lycka till. Du får berätta hur det går.
Lyckades komma ur situationen med ca 5% vinst. Och med tanke på att det i princip var expressfart uppåt så är det ett smått mirakel. Lyckades snitta ner mig och komma ur i rätt ögonblick. Det där gör jag inte om. Bara avgiften på 8,5% (tror det var det, orkar inte logga in och kolla) gjorde verkligen resan till en känsla av att ha en odetonerad landmina i handen.

Nä, nu blir det till att placera pengarna i någon vettig fond till låga avgifter.
Citera
2020-07-14, 23:52
Medlem
standardsvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dailia
POWERCELL (336,04)
METACON AB (285,12)
CYXONE AB (114,36)
NEXTCELL PHARMA AB (109,48)
INTERVACC AB (71,93) 82 500kr
NEL ASA (53,65)
SIVERS IMA HOLDING (25,09)
ASTRAZENECA (24,85)
INSPLORION AB (17,76)
SOLTECH ENERGY (17,46)

TOPRIGHT Nordic (8,8)
EMBRACER GROUP B (12,21)
Qiiwi games(2,62)
Solaredge techno (5,72)
Stora enzo(5,24)
FERROAMP ELEKTRONIK(1,61)

Jag ligger 71% plus, tack vare att jag hade pengar att trycka in i kraschen och öppnade ett nytt isk.(Har fonder sen gammalt på ett ett annat ISK som håller på o repar sig)

Hur skulle ni ha gjort med tanke på att det stigit så mkt?
Behålla och hoppas på att dubbla innehavet, eller sälja av lite?
Jag har ju en ganska riskfylld portfölj..

Hittills ligger jag plus drygt 300 000(inräknat realiserad vinst som jag sålt av(ca 40.000) får jag skatta väldigt mkt om jag säljer av, säg 30% och flyttar till det andra ISKt med fonder?
Ångrar mig stort att jag blev nojig och gick ur ferroamp med förlust när den var nere kring 30kr, innan lyftet.

Har du det på en isk så är det väl kring 1,25% årlig skatt som gäller? Så även om du för över vinsten till en annan isk, får du visserligen skatta på pengarna som kommer in där. Men så vitt jag vet är det fortfarande 1,25%. Det är när du slussar runt pengar in och ut som en galning som det blir dyrt. En överföring skall du inte behöva var stressad över.
Citera
2020-07-24, 11:46
Medlem
29% guld (15% 4GLD, 14% GZUR)
27% Microsoft
16% ABB
14% Swedish Match
14% Stora Enso

Har blivit tung guld, long. Tror att vi har en bull run framför oss som kommer att rulla på fint länge.
Senast redigerad av junktown 2020-07-24 kl. 11:52.
Citera
2020-07-29, 13:27
Medlem
LaLocas avatar
Mina aktier just nu:

Balder - 38,59 %
Sbb - 23,06 %
Paradox - 14,03 %
Evolution gaming - 11,00 %
Powercell - 6,27 %
Gapwaves - 4,75 %
Sinch - 1,35 %
Secits - 0,88 %
Zordix - 0,07 %

Jag lever inte på dessa pengar så jag försöker tänka relativt långsiktigt på det mesta.

Jag vill gärna ha kommentarer och tips på detta.

Ha det gott
Citera
2020-08-04, 15:58
Medlem
portfoljracets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaLoca
Mina aktier just nu:

Balder - 38,59 %
Sbb - 23,06 %
Paradox - 14,03 %
Evolution gaming - 11,00 %
Powercell - 6,27 %
Gapwaves - 4,75 %
Sinch - 1,35 %
Secits - 0,88 %
Zordix - 0,07 %

Jag lever inte på dessa pengar så jag försöker tänka relativt långsiktigt på det mesta.

Jag vill gärna ha kommentarer och tips på detta.

Ha det gott

Jag vill inte säga hur du ska göra, finns ju alltid en risk. Men jag kan berätta hur jag hade gjort.

Jag hade definitivt försökt att ha fler innehav. Det finns en riktlinje att man bör ha minst 12 aktier i sin portfölj, finns även forskning som säger att man bör ha 25 stycken.

Jag hade även gjort en bättre balansering. Att ha över 38% i ett bolag och 23% i ett annat innebär att din portfölj huvudsakligen styrs utifrån 2 aktier, och hur väl de utvecklar sig. Att ha 0,07% i en aktie blir lite samma sak, även om den går upp mycket så spelar det ingen roll, efterom det ändå är så lite i jämförelse med de stora posterna.

Jag hade även tänkt igenom min vilka sektorer du har. Känns som du saknar några viktiga för att få en bra balans.

Jag hoppas nästan att du utöver detta sparande även har någon indexfonder som du har som grund i ditt sparande. Personligen kör jag 50% indexfond och 50% aktier.
Citera
2020-08-07, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pallot
Fonder/ETF:

Öhman Global Growth -- Dyr men jag tror på fortsatt uppgång i tekniksektorn
Proethos Fond -- Fin liten miljöfond
TIN Ny Teknik A -- Sveriges bästa förvaltare (killarna som hade Robur ny teknik förut)
XACT Högutdelande -- Trist skit... men vafan. Diversifiera osv.
VanEck Vectors VideoGaming&eSports ETF -- Bred exponering mot gaming-sektorn

Aktier:

Investor AB ser. B
Spago -- Spekulation
Selvaag Bolig -- Norskt fastighetsbolag i Olso & större orter
Qiiwi Games -- Spekulation, fina mobilspel, utvecklarna verkar engagarade i spelarna
Telia Company
Hufvudstaden A
Air France KLM SA
Castellum
Atrium Ljungberg B
Diös Fastigheter
Samhällsbyggnadsbo. i Norden B -- Tror det finns massiv potential kvar. Fick investment grade rating förra året.

Kommer förmodligen sälja av lite fastigheter sen innan rapporterna (de med exponering mot butiker osv). edit: Haha vad fan, nu när jag skrev ned min portfölj såhär kändes det som överexponering mot svenska fastigheter. Dumpade dem redan nu, ser att rapporterna kommer snart ändå (tror det kommer blöda lite för Atrium & company).

Dags att uppdatera läget. Räknar med att fortsätta vara aktiv för att utnyttja volatilitet. Ju mer det skakar = ju mer russin att plocka ur kakan. Det "tråkiga" är såklart att börsen tar tid, att följa nyheter om vad som händer osv. Men det finns pengar att tjäna.

Har inga aktier alls just nu. De flesta pengarna i guld, sedan i storleksordning följt av: TIN Ny Teknik A, Proethos Fond & Öhman Global Growth.

VideoGaming&eSports dumpade jag idag p.g.a. tjafset med Kina, flera andra Kina-företag där i så jag bedömmer risken som för hög. Tyvärr, hoppas kunna gå in i framtiden.
Citera
2020-08-07, 16:30
Medlem
LaLocas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av portfoljracet
Jag vill inte säga hur du ska göra, finns ju alltid en risk. Men jag kan berätta hur jag hade gjort.

Jag hade definitivt försökt att ha fler innehav. Det finns en riktlinje att man bör ha minst 12 aktier i sin portfölj, finns även forskning som säger att man bör ha 25 stycken.

Jag hade även gjort en bättre balansering. Att ha över 38% i ett bolag och 23% i ett annat innebär att din portfölj huvudsakligen styrs utifrån 2 aktier, och hur väl de utvecklar sig. Att ha 0,07% i en aktie blir lite samma sak, även om den går upp mycket så spelar det ingen roll, efterom det ändå är så lite i jämförelse med de stora posterna.

Jag hade även tänkt igenom min vilka sektorer du har. Känns som du saknar några viktiga för att få en bra balans.

Jag hoppas nästan att du utöver detta sparande även har någon indexfonder som du har som grund i ditt sparande. Personligen kör jag 50% indexfond och 50% aktier.

Tack för bra synpunkter! Jag har legat ännu tyngre på Balder innan och liksom haft svårt att sälja för att balansera upp. Men nya likvida kommer inte gå på fastighet iaf för att sprida det lite som du skriver.

Har du några tips på sektorer du tycker saknas, eller rent av företag?
Citera
2020-08-26, 21:36
Medlem
Portfölj

EQT
Industrivärden
Investor
Millicom
SBB
Svolder

Fonder
Tin Ny Teknik
Spiltan Aktiefond Investmentbolag
Länsförsäkringar Global
Länsförsäkringar Fastighetsfond

Tankar?
Citera
2020-08-26, 23:15
Medlem
Portfölj 1: Fastighetspreffar på Avanza

Heimstaden 45%
Klövern 29%
ALM 10%
K2A 6%
Corem 6%
Np3 5%

Portfölj 2: Momentum-aktier (de 10 svenska aktier som gått upp mest det senaste året):

(ca 10% i varje här)
Odd Molly International
G5 Entertainment
NetEnt B
Lime Technologies
Bactiguard Holding B
Sinch
Stockwik Förvaltning
NOTE
Evolution Gaming Group
Xbrane Biopharma

Portfölj 3: Aktierfonder på Avanza

Spiltan Aktiefond Stabil 61%
SEB Sverigefond Småbolag C/R 9%
IKC Sverige Flexibel 8%
DNB Teknologi A 8%
Avanza Zero 8%
Handelsbanken Latinamerika Tema (A1 SEK) 7%

Portfölj 4: Räntefonder på Avanza (ca 33% i varje)

Spiltan Räntefond Sverige
AMF Räntefond Lång
SPP Obligationsfond

Portfölj 5: Large cap-bolag med hög/stabil direktavkastning, på Nordnet (ca 10% i varje):

ABB
ASSA
Axfood
Castellum
Hufvudstaden
Intrum
Investor
JM
Loomis
Telia

Portfölj 6: Aktier som rekommenderats i Placera:s serie "10 köpvärda aktier", senast i augusti (ca 10% i varje):

Activision Blizzard
Cibus Nordic Real Estate
Ericsson
Hexagon
Instalco
Lifco
Mastercard
Microsoft
Swedish Match

Portfölj 7: Fastighetspreffar på Nordnet:

ALM
Heimstaden
K2A
Klövern
NP3

Portfölj 8: Momentum-fonder på Nordnet (de 10 fonder som gått bäst senaste 12 månaderna)

BGF Next Generetation Technology
Consensus Småbolag
Enter Småbolagsfond
Handelsbanken Hållbar Energi
MS INVF US Growth
Spiltan Småbolagsfond
Swedbank Robur Ny Teknik
Thematica Future Mobility
TIN y Tekik
Öhman Global Growth

Portfölj 9: Handplockade aktiefonder på Nordnet, baserat på långsiktig stabil historisk tillväxt

DNB Teknologi
Spiltan Aktiefond Stabil
SEB Sverigefond Småbolag C/R

Portfölj 10: Räntefonder på Nordnet

Spiltan Räntefond Sverige
AMF Räntefond Lång
SPP Obligationsfond

Portfölj 11: Lite av varje

Bulten AB
ChromoGenics AB
Klövern AB Ser. B
Citera
2020-08-27, 10:07
Medlem
sinewaves avatar
Portfölj 'Högrisk':

Kod:
+--------------+----------+------------+
|     Namn     |   P&L    | % portfölj |
| Olja         | +403%    | 11%        |
| OMXS30       | +282.81% | 34.1%      |
| Nasdaq       | +216.59% | 5.2%       |
| Millicom     | +36.71%  | 2.6%       |
| Telia        | +17.62%  | 2.3%       |
| Fabege       | -9.91%   | 1.7%       |
| SAS          | -63.55%  | 0.7%       |
| Norwegian    | -64.03%  | 0.7%       |
| Air France   | -16.46%  | 1.6%       |
| BULL DAX x18 | +5.97%   | 4.6%       |
| -            |          |            |
| Likvider     | -        | 38.3%      |

Den sista posten, BULL DAX x18, är kortsiktig och den posten inhandlades idag, torsdag, efter öppning.

Anledningen till hög andel likvider är för att jag väntar på bättre köplägen för olika index.

Alla avslut finns givetvis inte i ovan, så här såg det t ex ut igår:

Denna portfölj går också under namnet 'Idiotportföljen'.

För min vanliga portfölj kan man följa de månatliga uppdateringar jag skrivit i ett par år nu.
Citera
2020-10-06, 14:45
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Här är Trudeaus Avanza portfölj för juli.

https://imgur.com/a/EhPIR6i

1. Avanza USA 10%
2. Swedbank robur ny teknik 10%
3. Kindred Group 9%
4. Beijer Alma B 5%
5. SEB Rysslandsfond C EUR LUX 3%
6. Amazon.com INC 3%
7. Pandox 3%
8. Nobia 2%
9. Samhällsbyggnadsbolaget D 2%
10. Evolution Gaming Group 2%
11. Microsoft Corp 2%
12. Tesla Inc 2%
13. Alphabet Inc Class C 2%

+ säkert 30 aktier till. Kolla bilden orkar inte skriva alla småbolag.

Här i JustinTrudeaus Avanza portfölj som den såg ut i morse den 6 oktober. Jag har även två aktiedepåer från 90-talet med ett halvdussin aktier. Syftet med portföljen är att diversifiera mina aktieinnehav, sprida min motpartsrisk, spöa alla stora börsindex och framförallt ha kul. Visst låter det cheesigt men investerande är skitroligt och spännande. Man vet aldrig vad som kommer hända.

Här är de största posterna.
1. Swedbank Robur Ny Teknik A 9,23%
2. Avanza USA 8,95%
3. Kindred Group 7,96%
4. Beijer Alma B 4,58%
5. Investor A 3,47%
6. Amazon.com Inc 2,59%
7. Nobia 2,46%
8. SEB Rysslandfond C EUR - Lux 2,32%
9. Intrum 1,94%
10. Samhällsbyggnadsbolaget i Norden D 1,91%
11. Tesla Inc 1,84%
12. Swedbank A 1,75%

Jag orkar inte skriva alla småposter så jag har klippt ihop följande bild.

https://imgur.com/a/XtrOm10

Detta är en aktivt förvaltad portfölj och jag har även en tradingdel för kortsiktiga positioner i olika hävstångsprodukter. Denna del uppgår till runt 5%. Det är därför procentandelarna inte adderar upp till 100 procent. Jag har även hävstång på hela portföljen.

Förändringar sedan 6 juli
Av mina fem största nya innehav har tre varit mycket bra. Investor A, Huvudstaden och Montcler har alla mosat sina respektive index. Jag har även lyckats hitta två nya surdegar i form av Lundin Energy och Bayer. Bayer hade jag iofs redan innan men nu har jag försökt sänka mitt GAV med fler köp. Marknaden svarar med att sänka aktien minst 5% dagen därpå, varje gång. Senaste köpet var det ras på mer än 15%.

Vinster har tagits i Tesla som ett tag var min 3e största aktie. Jag har även sålt av vissa innehav helt som t.ex. Evolution gaming. Jag har den ändå i en av mina fonder.

Att göra;
Sälja av mina skitfonder. De laggar efter resten av portföljen. Det är möjligt att jag behåller Robur Ny Teknik men de andra två kommer garanterat att ryka förr eller senare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in