2020-06-16, 05:46
Medlem
Absolutinte800s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pingvin1723
Axfood
Latour B
Lundbergföretagen B
Investor B
Astra Zeneca
Coca-cola
Walt Disney Co
Hexagon
Soltech Energy Sweden
Kinnevik B
Johnson & Johnson

Åsikter?

Aldrig varit något större fan av Walt Disney men jag gillar din portfölj mycket välskötta bolag. Antar mycket långsiktig? Själv har jag lite fler sektorer och mer utländska främst nordiska då, tex Carlsberg. Samt har jag fler bolag som fullgjort utdelningen trots Coronan då det känns viktigt.

Du kanske hade velat ta in ett par utländska IT-jättar för framtiden tänker jag? Gillar Microsoft mest eftersom bolaget också har fin utdhistorik, dock alltid svindyra tyvärr. Högre risk men mer pressad kurs finns alternativ som tex IBM.
Senast redigerad av Absolutinte800 2020-06-16 kl. 05:49.
Citera
2020-06-16, 07:25
Medlem
Aktier (75%)
Microsoft, 28%
ABB, 15%
Stora Enso R, 16.2%
Swedish Match, 15.6%

Guld ETF (10%)
Wisdomtree Physical Swiss Gold, 5%
Xetra-Gold, 5%

Bitcoin trackers (15%)
Bitcoin XBT, 7.5%
Track Bitcoin Von, 7.5%

Kanske ser tveksamt ut med min diversifiering. Men jag tror mycket på dessa bolag på lång sikt. I synnerhet Microsoft som håller på att bygga in sig i internets ryggrad. Nu under Corona har flera nya molnavtal med stater kommit på plats. Ett par uppköp också, företaget visar mycket fina vinster. Tittar man på megatrender ligger Microsoft rätt. Vill också ha en exponering mot dollarn.

Har ingen trading- eller kortportfölj utan det är long som gäller.
Bitcoin kan vara undantaget då jag väntar på nästa stora bullrun, vi får se hur många månader/år det tar.

Har för nuvarande 10% guld. Men har justerat månadssparandet till att vikta upp mot 20% guld.

Har inga likvider. Jag är inne till 100% och matar på med månadssparande.
Senast redigerad av junktown 2020-06-16 kl. 07:45.
Citera
2020-06-16, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Absolutinte800
Aldrig varit något större fan av Walt Disney men jag gillar din portfölj mycket välskötta bolag. Antar mycket långsiktig? Själv har jag lite fler sektorer och mer utländska främst nordiska då, tex Carlsberg. Samt har jag fler bolag som fullgjort utdelningen trots Coronan då det känns viktigt.

Du kanske hade velat ta in ett par utländska IT-jättar för framtiden tänker jag? Gillar Microsoft mest eftersom bolaget också har fin utdhistorik, dock alltid svindyra tyvärr. Högre risk men mer pressad kurs finns alternativ som tex IBM.

Tack för tipsen! Tanken är långsiktig, gärna med stabila utdelare. Har funderat på att ta in Microsoft, kanske får bli vid nästa lön. Ska kolla upp IBM, tack för tipset!
Citera
2020-06-16, 14:37
Medlem
Fonder/ETF:

Öhman Global Growth -- Dyr men jag tror på fortsatt uppgång i tekniksektorn
Proethos Fond -- Fin liten miljöfond
TIN Ny Teknik A -- Sveriges bästa förvaltare (killarna som hade Robur ny teknik förut)
XACT Högutdelande -- Trist skit... men vafan. Diversifiera osv.
VanEck Vectors VideoGaming&eSports ETF -- Bred exponering mot gaming-sektorn

Aktier:

Investor AB ser. B
Spago -- Spekulation
Selvaag Bolig -- Norskt fastighetsbolag i Olso & större orter
Qiiwi Games -- Spekulation, fina mobilspel, utvecklarna verkar engagarade i spelarna
Telia Company
Hufvudstaden A
Air France KLM SA
Castellum
Atrium Ljungberg B
Diös Fastigheter
Samhällsbyggnadsbo. i Norden B -- Tror det finns massiv potential kvar. Fick investment grade rating förra året.

Kommer förmodligen sälja av lite fastigheter sen innan rapporterna (de med exponering mot butiker osv). edit: Haha vad fan, nu när jag skrev ned min portfölj såhär kändes det som överexponering mot svenska fastigheter. Dumpade dem redan nu, ser att rapporterna kommer snart ändå (tror det kommer blöda lite för Atrium & company).

Har en miljon i guld nedgrävt i skogen också. Den s.k. "pensionsportföljen".

edit: Jag äter nyponsoppa. Kanske inte relevant för tråden men i alla fall.
Senast redigerad av Pallot 2020-06-16 kl. 15:21.
Citera
2020-06-16, 15:45
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pallot
Fonder/ETF:

Öhman Global Growth -- Dyr men jag tror på fortsatt uppgång i tekniksektorn
Proethos Fond -- Fin liten miljöfond
TIN Ny Teknik A -- Sveriges bästa förvaltare (killarna som hade Robur ny teknik förut)
XACT Högutdelande -- Trist skit... men vafan. Diversifiera osv.
VanEck Vectors VideoGaming&eSports ETF -- Bred exponering mot gaming-sektorn

Aktier:

Investor AB ser. B
Spago -- Spekulation
Selvaag Bolig -- Norskt fastighetsbolag i Olso & större orter
Qiiwi Games -- Spekulation, fina mobilspel, utvecklarna verkar engagarade i spelarna
Telia Company
Hufvudstaden A
Air France KLM SA
Castellum
Atrium Ljungberg B
Diös Fastigheter
Samhällsbyggnadsbo. i Norden B -- Tror det finns massiv potential kvar. Fick investment grade rating förra året.

Kommer förmodligen sälja av lite fastigheter sen innan rapporterna (de med exponering mot butiker osv). edit: Haha vad fan, nu när jag skrev ned min portfölj såhär kändes det som överexponering mot svenska fastigheter. Dumpade dem redan nu, ser att rapporterna kommer snart ändå (tror det kommer blöda lite för Atrium & company).

Har en miljon i guld nedgrävt i skogen också. Den s.k. "pensionsportföljen".

edit: Jag äter nyponsoppa. Kanske inte relevant för tråden men i alla fall.

Egen nyponsoppa? Brukar du äta den varm eller kall? Mycket c-vitamin i nypon!
Citera
2020-06-16, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Egen nyponsoppa?

Pulver

Sveriges snålaste miljonär.

On-topic: Sålde av fastigheterna och gick in mer i gaming ETF, tror folk kommer fortsätta kasta pengar på spelbolagen när allt annat är svajigt (inklusive en äldre generation med mycket pengar som tänker att "det där med dataspel är kanske en bra investering"). Någonstans down the road får vi en bubbla, då gäller det att pricka toppen.
Citera
2020-06-20, 00:33
Medlem
momo79s avatar
Min fondportfölj:

Länsförsäkringar global indexnära - 63 %
Avanza zero - 10 %
Spiltan aktiefond investmentbolag - 9 %
Swedbank robur access asien - 9 %
SPP obligationsfond - 9 %

Funderingar kring den? Min sparhorisont ligger på minst 5 år.

Jag vill utöka portföljen med en eller två ytterligare fonder. Vad för typ av fonder bör jag utöka med för att få en bredare exponering? Jag funderar på småbolagsfond, emerging markets-fond och/eller en teknikfond.
Citera
2020-06-20, 01:10
Medlem
HarryManbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av momo79
Min fondportfölj:

Avanza zero - 10 %

Jag vill utöka portföljen med en eller två ytterligare fonder. Vad för typ av fonder bör jag utöka med för att få en bredare exponering? Jag funderar på småbolagsfond, emerging markets-fond och/eller en teknikfond.

Om du funderar på att lägga till en teknikfond kan jag tipsa om DNB Teknologi. Har den själv och den har gått riktigt bra. Hög avgift men den presterar såpass bra att det är värt.
Citera
2020-06-20, 14:53
Medlem
Emolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av momo79
Min fondportfölj:

Avanza zero - 10 %

Skulle lagt till Länsförsäkringarnas fastighetsfond också.. Bra att ha med. Den fonden är oerhört stabil och ett bra urval av nordiska fastighetsbolag med.
Citera
2020-06-20, 14:56
Medlem
Emolls avatar
Ska skapa en ny "Långportfölj" med en tidshorisont på 5 år. Förväntar mig dessa kommer öka flera 100% under den tiden.

Än så länge har jag bestämt mig för att ha med:
MINESTO
NEL
STORYTEL
PARANS SOLAR LIGHTING
NIO INC(kommer dock avvakta något kring denna då de precis haft en 200% uppgång denna månaden).

Sugen på att lägga till ytterligare 5st bolag som står på en stabil grund i dagsläget. Inga allt för stora förhoppnignsbolag.
Citera
2020-06-21, 00:23
Medlem
WhiteWalkers avatar
Aktier:

Scandion Oncology [+198,2%]
RealFiction [+44,42%]
Bure Equity [+22,17%]
Kinnevik B [+27,35%]
Swedbank A [+15,94%]
Industrivärden C [+12,88%]
Castellum [+10,81%]
Investor B [+6,33%]
Sampo Oyj A [+5,22%]
Millicom Int. Cellular SDB [+5,11%]
Advanced Micro Devices, Inc. [+4,93%]
Ericsson B [+4,42%]
Klövern B [+3,16%]
SAAB B [+1,60%]
Aphria Inc [+1,55%]
Rotternos [-1,60%]
Lundbergsföretagen B [-5,30%]
Seafire [-6,2%]

Fonder:

AuAg Silver Bullet A [+4,48%]
Avanza Emerging Markets [+7,45%]
Swedbank Robur Ny Teknik A [+13,55%]
TIN Ny Teknik A [+4,08%]

Totalt +15,96% i år. Har gjort måånga misstag på vägen, men det är mitt första år på börsen (bara sysslat med krypto tidigare) så får ändå vara nöjd.

Edit: Glömde kryptovalutorna:

BTC +87%
ETH +70%
Senast redigerad av WhiteWalker 2020-06-21 kl. 00:25.
Citera
2020-06-21, 23:32
Medlem
Sjuntorparns avatar
50% Guld
30% Berkshire Hathaway
20% Comintelli

Blir ett bra år. Har hållt guld i 10 år och välkomnar en rejäl uppvärdering. Hoppas det är dags. 700kr/gram innan året är slut? 530 nu.
Berkshire bara för att ha investerat i något annat än SEK. Buffet är dock lite väl seg, så får se hur länge jag orkar. Ska ju vara roligt också. Tryggt dock.
Comintelli. Räknar med att minst dubbla denna, innan året är slut. Har framtiden för sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in