Citat:
Ursprungligen postat av tempooo
Vill gärna ha synpunkter på min nyinförskaffade portfölj. Den är inte skriven i sten ännu.
Tanken är att ha 90% långsiktigt, säkert innehav. Dessa ska vara aktier som jag tror mycket på, och vågar ha kvar även när det börjar bli dåliga tider.
Ta mer än gärna emot förslag på bolag som jag ska titta på.
Handelsbanken känns som en bra långsiktig aktie också, eller vad tycker ni?
Odd Molly verkar intressant som ett riskalternativ, men antagligen kraftigt övervärderat för tillfället.
Nordnet är högintressant, men samma sak där - kraftigt övervärderat för tillfället.
Handelsbanken är mycket bra att ha på lång sikt, är en av de stabilaste bankerna och jag tror att den är en av de företag som varit noterat längst på sthlmbörsen och har presterat bra genom åren.
Odd Molly känns svårt att värdera givet den höga tillväxten och att den inte funnits på börsen sålänge så den kan mycket väl vara köpvärd. En av deras nischer är ju att sälja dyra kläder som är mer välgjorda och som man ska ha länge. Överlag så är jag skeptisk till klädbranschen då den verkar vara extremt konkurrensutsatt och svår att förstå sig på.
Nordnet verkar i dagsläget på tok för dyr ja, dessutom låg direktavkastning. I den här kategorin föredrar jag hellre Avanza som även den känns för dyr.
Intrum Justitia ser bra värderat ut och det är en aktie som jag själv tänkte äga långsiktigt men som jag sålde efter att ha funderat lite mer. Affärsverksamheten känns rätt snäv och det går ut på att tjäna pengar på andras olycka vilket jag inte vill göra. Den beror till stor del på lagstiftning och det faktum att folk handlar på kredit. Den här branschen kan mycket väl växa och gå väldigt bra i framtiden men jag ser en viss osäkerhet kring det och därför avstår jag. De senaste 10 åren har inte heller varit helt stabila för intrum och de har inte lämnat kontinuerliga utdelningar och haft dålig lönsamhet vissa år.
Jag investerar nästan aldrig i investmentbolag men
Öresund och
Kinnevik har båda väldigt bra portföljer.
Sweco och
Axfood är dom svenska aktier jag ser som mest intressanta ur ett långsiktigt perspektiv för tillfället.
Hoppas jag var till hjälp