2020-07-07, 13:29
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av standardsvar
Är sjukt sugen på att blanka Tesla Inc med en uppstigande modell då jag tror att toppen inte är nådd ännu. Men jag är säker på att det kommer en brutal slakt inom 12 månader.

Spara detta inlägg så kommer jag be om ursäkt om tolv månader ifall det visar sig att jag har fel.

Haha är sugen själv att blanka den. Sedan så kollar mina sexsiffriga röda siffror från senaste gången jag gjorde det och nyktrar snabbt till.
Citera
2020-07-07, 14:15
Medlem
standardsvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Haha är sugen själv att blanka den. Sedan så kollar mina sexsiffriga röda siffror från senaste gången jag gjorde det och nyktrar snabbt till.
Som sagt, blanka stegvis. Själv kör jag via cfd:s vilket ger lite bättre courtage. Kan man blanka på en isk?
Jag funderar att blanka hela vägen upp till 1600 usd om det skulle behövas. En halvering därifrån är en sundare värdering. Skulle aldrig hoppa framför ett skenande lok för att stanna det. Skulle inte heller satsa alla pengar direkt på att blanka tesla. Men har du möjlighet så är optionsmarknaden perfekt för din situation. Då kan du både äta kakan och ha den kvar.
Citera
2020-07-07, 15:14
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av standardsvar
Som sagt, blanka stegvis. Själv kör jag via cfd:s vilket ger lite bättre courtage. Kan man blanka på en isk?
Jag funderar att blanka hela vägen upp till 1600 usd om det skulle behövas. En halvering därifrån är en sundare värdering. Skulle aldrig hoppa framför ett skenande lok för att stanna det. Skulle inte heller satsa alla pengar direkt på att blanka tesla. Men har du möjlighet så är optionsmarknaden perfekt för din situation. Då kan du både äta kakan och ha den kvar.

Tack för tipset men jag sitter med värdepapperslån på min ISK och därmed är optioner uteslutna. Avanza tillåter inte det. Jag har iofs flera depåer men jag vill inte ha fler vinster i dom. Det är väldigt skönt med ISK där man slipper skatta så mycket.

När jag blankade Tesla gjorde jag det genom certifikat med 3x hävstång. Första dagen hade jag mycket god avkastning. Men det ändras snabbt andra dagen när några stora innovations och miljöfonder började tanka Teslaaktier. Som grädde på moset kom dessutom två nyheter, en neutral och en god. Givetvis tolkades båda som mycket positiva av marknaden och brakförlusten var ett faktum. Jag paniksålde och idag är certifikatet värt 0,5% av vad det kostade när jag sålde.

Så här i efterhand borde jag fattat att man inte kunde ligga kort för länge i Tesla då flera fonder har Tesla som favoritaktie och försöker maxa andelen av den. Det betyder att när Tesla kursen går ned snabbt kommer garanterat en stark rekyl. Det borde dock också betyda att du kan få hjälp av de här fonderna om kursen stiger för mycket när de måste sälja av. Det är dessa fonder som gör att aktien studsar runt som en jävla känguru. Senaste dagarna har något förändrats och det verkar som massa spekulanter kommit in i aktien med förväntningen att Tesla kommer med i S&P 500. Då måste alla indexfonder köpa skiten och bara gudarna vet vilken kurs vi kommer få då.

Edit: Önskar dig lycka till. Du får berätta hur det går.
Senast redigerad av JustinTrudeau 2020-07-07 kl. 15:17.
Citera
2020-07-07, 17:19
Medlem
standardsvars avatar
Citat:
Tack för tipset men jag sitter med värdepapperslån på min ISK och därmed är optioner uteslutna. Avanza tillåter inte det. Jag har iofs flera depåer men jag vill inte ha fler vinster i dom. Det är väldigt skönt med ISK där man slipper skatta så mycket.

När jag blankade Tesla gjorde jag det genom certifikat med 3x hävstång. Första dagen hade jag mycket god avkastning. Men det ändras snabbt andra dagen när några stora innovations och miljöfonder började tanka Teslaaktier. Som grädde på moset kom dessutom två nyheter, en neutral och en god. Givetvis tolkades båda som mycket positiva av marknaden och brakförlusten var ett faktum. Jag paniksålde och idag är certifikatet värt 0,5% av vad det kostade när jag sålde.

Så här i efterhand borde jag fattat att man inte kunde ligga kort för länge i Tesla då flera fonder har Tesla som favoritaktie och försöker maxa andelen av den. Det betyder att när Tesla kursen går ned snabbt kommer garanterat en stark rekyl. Det borde dock också betyda att du kan få hjälp av de här fonderna om kursen stiger för mycket när de måste sälja av. Det är dessa fonder som gör att aktien studsar runt som en jävla känguru. Senaste dagarna har något förändrats och det verkar som massa spekulanter kommit in i aktien med förväntningen att Tesla kommer med i S&P 500. Då måste alla indexfonder köpa skiten och bara gudarna vet vilken kurs vi kommer få då.

Tack för infon, uppskattar att du delar med dig av den.
För mig känns dock Tesla som Ericsson på 2000-talet.
P/E talen ser lovande ut och uppgången välgrundad
https://www.macrotrends.net/stocks/charts/TSLA/tesla/pe-ratio
Citera
2020-07-07, 17:46
Medlem
standardsvars avatar
Citat:

Fan vilken jävla småsparare man känner sig som. Jag har inte ens råd att blanka en (1) jävla aktie i Tesla. ca 13k SEK krävs
Citera
2020-07-09, 10:57
Medlem
portfoljracets avatar
Jag har just nu följande portfölj.

Aktier Antal
AF Gruppen 6
AT&T 6
Avanza Bank Holding 5
Axfood 3
Boliden 2
Bulten 6
Castellum 3
Cloetta B 20
Hennes & Mauritz B 8
Husqvarna B 11
Kinnevik B 3
Nobia 8
Peab B 14
Pfizer 3
SEB A 5
SSAB B 20
Stora enso A 4
Swedbank A 4
TietoEVRY Oyj 2
Volvo A 5
Öresund 4

Om någon är intresserad av min utdelningsportfölj och min indexportfölj och hur de ter sig så har jag lagt upp ett offentligt google-speadsheet för dessa. Ni kan enkelt gå in i följande länk för att se vilka aktier jag har samt antalet.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/17GX2ME9bzsQmzwQSLm4wlts1jY6L79AEOpDHbp7huYM/edit?usp=sharing

Jag har även startat en youtube-kanal där jag ungefär varannan vecka delar en uppdatering hur min portfölj förändras. Går att följa här: (länken går till min video där jag går igenom min utdelningsportfölj.)

https://youtu.be/I2Uf0QhJTZ4
Citera
2020-07-09, 13:37
Medlem
standardsvars avatar
Citat:

Vet ej ifall det är av intresse, men köpte certifikat "tesla bear 1x" på min isk, vill inte handla med hävstång pga volatiliteten i aktien. Gjorde först köpet på mitt cfd-konto, bara för att med skräck upptäcka att courtaget var 9USD, så du inser vilka små medel jag handlar med. Men jag ska inte skylla på någon annan. Jag har tjänat och förlorat miljoner genom livet. Och nu är jag på botten och skrapar.
Citera
2020-07-09, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av portfoljracet

Aktier Antal
AF Gruppen 6
AT&T 6
Avanza Bank Holding 5
Axfood 3
Boliden 2
Bulten 6
Castellum 3
Cloetta B 20
Hennes & Mauritz B 8
Husqvarna B 11
Kinnevik B 3
Nobia 8
Peab B 14
Pfizer 3
SEB A 5
SSAB B 20
Stora enso A 4
Swedbank A 4
TietoEVRY Oyj 2
Volvo A 5
Öresund 4

Om någon är intresserad av min utdelningsportfölj och min indexportfölj och hur de ter sig så har jag lagt upp ett offentligt google-speadsheet för dessa. Ni kan enkelt gå in i följande länk för att se vilka aktier jag har samt antalet.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/17GX2ME9bzsQmzwQSLm4wlts1jY6L79AEOpDHbp7huYM/edit?usp=sharing

Jag har även startat en youtube-kanal där jag ungefär varannan vecka delar en uppdatering hur min portfölj förändras. Går att följa här: (länken går till min video där jag går igenom min utdelningsportfölj.)

Hög risk att ligga 100% i Svenska papper. Köp lite kinesiskt.
Citera
2020-07-09, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nykines
Köp lite kinesiskt.

Citat:
nykines

lol.

Kolla på The China Hustle (2017). Mycket är scam, sannolikt mycket övervärderade bolag som befinner sig på USA börserna.
Citera
2020-07-09, 17:01
Medlem
portfoljracets avatar
Citat:

Jag håller med om att jag har för mycket svenskt, och det är min tanke att rätta till. Men som du kan se i listan så är flera av bolagen inte svenska, ex AF Gruppen (Norskt), AT&T (Amerikanskt) m. fl.

Att köpa just kinesiskt skulle jag säga är ganska hög risk. Det är svårt att få en rättvis inblick i kina idag och det finns även en stor risk med många kinesiska bolag pga det uppkomna handelskriget med många andra länder. Jag kommer nog inte köpa några aktier i kinesiska bolag förens situationen har lugnat ner sig.
Citera
2020-07-09, 19:09
Medlem
Citat:
Med den listan som han har så finns det en viss exponeing mot andra länder. Tänker exempelvis på Volvo, Husqvarna, Boliden, AT&T, Pfiser, och Stora Enso som har den största andelen av sina affärer utanför Sverige och till stor del även utanför Europa. Även om aktierna handlas på Stockholmsbörsen så är exponeringen global. Men visst kan det vara positivt att äga fler utländska värdepapper men det är samtidigt svårare att följa dem då man inte matas lika mycket genom nyheter.
Citat:
Ursprungligen postat av portfoljracet

Aktier Antal
AF Gruppen 6
AT&T 6
Avanza Bank Holding 5
Axfood 3
Boliden 2
Bulten 6
Castellum 3
Cloetta B 20
Hennes & Mauritz B 8
Husqvarna B 11
Kinnevik B 3
Nobia 8
Peab B 14
Pfizer 3
SEB A 5
SSAB B 20
Stora enso A 4
Swedbank A 4
TietoEVRY Oyj 2
Volvo A 5
Öresund 4

Citera
2020-07-10, 20:40
Medlem
standardsvars avatar
Känner mig som en jävla nybörjare, missade helt avgiften på 8,5% för att ligga i "BEAR TESLA 1X Nordnet". Skyhög avgift, jag får skylla mig själv som missade den. Helt sjukt att de kan ta ut en sån enorm avgift. Tesla aktien måste falla ordentligt bara för att jag ska nå break-even. Kommer aldrig mer befatta mig med dylika certifikat. Gjorde det enbart för att jag inte har råd att blanka en (1) tesla-aktie.

Får ser hur det går till veckan, kan hända att jag får stänga positionen med en kraftig förlust. Anser att aktien är sjukt övervärderad, men jag har tiden emot mig. 8,5% är en oacceptabel hög avgift och varje dag som går kostar mig pengar. Och givetvis borde jag ha kollat upp det tidigare. Men alltid lätt att vara efterklok. Tur att resten av depån står på plus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in