Citat:
Ursprungligen postat av
standardsvar
Som sagt, blanka stegvis. Själv kör jag via cfd:s vilket ger lite bättre courtage. Kan man blanka på en isk?
Jag funderar att blanka hela vägen upp till 1600 usd om det skulle behövas. En halvering därifrån är en sundare värdering. Skulle aldrig hoppa framför ett skenande lok för att stanna det. Skulle inte heller satsa alla pengar direkt på att blanka tesla. Men har du möjlighet så är optionsmarknaden perfekt för din situation. Då kan du både äta kakan och ha den kvar.
Tack för tipset men jag sitter med värdepapperslån på min ISK och därmed är optioner uteslutna. Avanza tillåter inte det. Jag har iofs flera depåer men jag vill inte ha fler vinster i dom. Det är väldigt skönt med ISK där man slipper skatta så mycket.
När jag blankade Tesla gjorde jag det genom certifikat med 3x hävstång. Första dagen hade jag mycket god avkastning. Men det ändras snabbt andra dagen när några stora innovations och miljöfonder började tanka Teslaaktier. Som grädde på moset kom dessutom två nyheter, en neutral och en god. Givetvis tolkades båda som mycket positiva av marknaden och brakförlusten var ett faktum. Jag paniksålde och idag är certifikatet värt 0,5% av vad det kostade när jag sålde.
Så här i efterhand borde jag fattat att man inte kunde ligga kort för länge i Tesla då flera fonder har Tesla som favoritaktie och försöker maxa andelen av den. Det betyder att när Tesla kursen går ned snabbt kommer garanterat en stark rekyl. Det borde dock också betyda att du kan få hjälp av de här fonderna om kursen stiger för mycket när de måste sälja av. Det är dessa fonder som gör att aktien studsar runt som en jävla känguru. Senaste dagarna har något förändrats och det verkar som massa spekulanter kommit in i aktien med förväntningen att Tesla kommer med i S&P 500. Då måste alla indexfonder köpa skiten och bara gudarna vet vilken kurs vi kommer få då.
Edit: Önskar dig lycka till. Du får berätta hur det går.